Mitä mä teen?

Tiedätkö sen tunteen, kun tuntuu siltä että jotain pitäis tehdä? Sen tunteen, kun tuntuu ettei ole mihinkään oikein tyytyväinen. Kaikki ärsyttää ja tietää, että jotain pitäisi tehdä. Mutta ei tiedä mitä.

Mulla on sellainen tunne. Haluaisin ihan valtavasti jonkin muutoksen elämään, mutta en tiedä mitä se voisi olla. Mieli huutaa vain taustalla, että IHAN MITÄ VAAN! KUNHAN ON JOTAIN! Jotain muuta kuin tää saamarin vauvakuume!

Lapsettomuus, mies ei halua

Mietin muutamaa vaihtoehtoa:

  1. Työpaikan vaihtaminen – on just tehty tämä vaihto, joten uusi vastaava ei näyttäisi kovinkaan hyvältä CV:ssä. Ja sinänsä tässä työpaikassa nyt oo mitään varsinaista vikaa. Ja sen uuden paikan löytäminenkin on niin pirun vaikeeta, ettei todennäköisesti oikein löydy sopivaa. Edes tällaista kuin nykyinen. Mutta silmät auki tietysti. Mutta kannattaako sitä edes vaihtaa, jos…
  2. Kodin vaihtaminen – ei oikein mahdollista, sillä uusi vastaava asunto maksaisi todennäköisesti kaikki säästöt ja kasvattaisi velkataakkaa ja kuukausikustannuksia niin paljon, että se sulkisi muita mahdollisuuksia (kuten perheen) kokonaan pois. Nykyinen koti on ihan kivakin.
  3. Lähtö ulkomaille, edes tilapäisesti – yritän säästää ihan epätoivoisesti, joten ei ole oikein rahaa. Eikä seuraakaan, kun mies raataa hulluna töissä ja kaverit ei lähde. Koska perhe. Säästän, jotta voisin ostaa joskus oman mökin meren rannalta. Tai olla kotona äitiysloman, vaikka tulot laskevatkin.Ahdistus
  4. IHAN MITÄ VAAN! Mitä tähän vois ees keksiä?? Tarvitsisin jonkun projektin. Nyt on sairaudet hallussa, liikunta sujuu omalla painollaan, syömiset on suunniteltu kuntoon, kämppä on tämä mikä on, duuni on se mikä on…mistä mä keksin projektin? Mussa eikä mun ympäristössä ei ole enää mitään projektoitavaa! Kuolen tylsyyteen!
Suhteet Oma elämä Rakkaus Raskaus ja synnytys

Menettämisen pelko

Heräsin tänään aamulla siihen, että mieheni on juuri jättänyt minut 13 yhteisen vuoden jälkeen. Ovi vain meni perässä kiinni ja olin juuri alkamassa parkua, kun herätyskello alkoi huutaa korvani juuressa. Se kamala tunne, joka minulla oli juuri sillä hetkellä, oli täysin käsittämätöntä. Ehdin miettiä, kuinka elämäni oli mennyt hukkaan ja kuinka en ikinä selviäisi tästä hengissä. Olin jo kuitenkin kerennyt mielessäni laskea, että olin jo lähessä 40-vuotias. Tiedät varmasti sen tunteen, kun heräät syvästä unesta luullen kaiken olleen totisinta totta. Itkin hiljaa autossa matkalla töihin ja kuuntelin täysillä Radio Aallon aamusta Chisun Polte-biisiä.

Luulen, että uneni viestii siitä, että pelkään ihan suunnattomasti mieheni menettämistä. Pelkään, että muuttunut ulkomuotoni ja kamala vauvakuumeeni vaikuttavat negatiivisesti suhteeseemme, eikä mieheni enää halua olla kanssani. Mitä jos hän panikoituu siitä, että haluan lapsen? Mitä jos hän pelkää, ettemme enää tulevaisuudessa halua elämältä samoja asioita? Olen yhtäkkiä kysymättä lupaa tai mielipidettä mennyt muuttumaan suhteessa täysin eri suuntaan. Mitä jos hän haluakaan enää rakastaa minua?

Mieheni on ollut tällä viikolla hieman etäinen. Voi olla, että se johtuu hänen työstressistään. Aiempi pitkä suhteeni vain päättyi niin, että silloinen puolisoni yhtäkkiä alkoi olla kovin etäinen, ja kun vihdoin sain hänet puhumaan kanssani, hän sanoi, ettei enää halua olla kanssani eikä usko haluavansa elämältä samoja asioita kuin minä. Silloinkin minulla oli vauvakuume ja haaveilin, kuinka me yhdessä hankkisimme oman asunnon ja sen kuuluisan tripletin  ”villa, volvo och vuvve”. Toki olimme silloin vasta noin kaksikymppisiä, itse taisin olla vasta 19-vuotias. Se ero oli elämäni ehdottomasti kamalampia kokemuksia, ja vaikka kyseinen mies myöhemmin halusikin palata luokseni, oli kaikki jo pilalla eikä sitä pystynyt korjaamaan vaikka yritimmekin. Koko elämäni meni uusiksi ja olin vuosia yksin toipuen siitä tuskasta. Sydäntäni raastaa ehkä hieman vieläkin, kun muistelen tunteitani silloin. Silloin päätin, että mikäli ikinä enää löydän itselleni miehen, en enää ikinä vaadi mieheltä mitään – en lasta, en omaa asuntoa, en autoa, en koiraa. Päätös on pitänyt aika pitkälti näihin päiviin asti, kunnes nyt viime aikoina aloin sekoilla tämän lapsiasian kanssa. Olemme mieheni kanssa aina yhdessä päättäneet asunto-, auto- ja koira-asioista – tai ehkä jopa mieheni on ollut niissä hieman aktiivisempi. Muistan, että naimisiin kyllä taisin kovasti haluta, mutta niin taisi kyllä sitten hetken pohtimisen jälkeen myös miehenikin. Ja se kihlautumispäätöskin tehtiin aikoinaan lopulta yhdessä.

Kaikki suhteet eivät kestä. Eilen julkisuuteen tuli tiedote, että Roosa Meriläinen ja Simo Frangén ovat eronneet 13-vuotisen yhteisen taipaleen jälkeen (ahaa, täältä olin bongannut uneeni tuon 13 vuotta!). Omat vanhempani ovat eronneet, puolisoni vanhemmat ovat eronneet…mitä jos mekin erotaan?

Suhteet Oma elämä Rakkaus Raskaus ja synnytys