Kaamosväsymys aisoihin

Nuorempana kärsin aika paljonkin kaamosväsymyksestämutta nykyään en juurikaanUsein olenkin miettinytmikä on vuosien saatossa muuttunutMinun kohdallani varmasti monikin asiamutta yleisesti varmasti vain elämäntavat ja asenne kaikkeen. Alle olen rustannut muutamia vinkkejäjoilla ainakin itse jaksan paremmin pimeiden vuodenaikojen läpiLoppujen lopuksi kaikki vinkit pätevät myös normaalisti yleisen hyvinvoinnin ylläpitämiseen, mutta ehkä niistä kannattaakin pitää tiukemmin kiinni näin kaamoksen aikaan

image.jpeg

D-vitamiinia popsin säännöllisesti joka päivä elokuusta toukokuuhunHuomaa kyllä muutokset ihossahiuksissakynsissä ja ennen kaikkea vireystilassajos en näin tee.

Nukun säännöllisesti ja riittävästiYritän mennä nukkumaan samaan aikaa joka arkipäiväja myös herätä samaan aikaanNukun myös määrällisesti noin tunnin enemmän kuin kesäaikaanMyös viikonloppuisin laitan usein kellon soimaan ettei unirytmi sotkeudu pahasti.

Helpotan arkea pyhittämällä aikaa viikonlopusta siivoukselle,pyykin pesulle ja ruuan laitolle (jos tämä on vain mahdollista). Tämä keventää arkipäivien työtaakkaa huomattavastija samalla vapautuu arki-illoilta aikaa jolloin voi tehdä jotain mukavampaaSuurin helpotus tulee siitäkun on ruokaa valmiina mahdollisimman paljon arkipäivien ajaksi.

Yritän harrastaa ulkoliikuntaa joka päiväJos en juokseniin lähden ainakin pienelle kävelylenkilleRaikas ilmakauniit maisemat ja oma aika piristävät ainaYlipäätään liikkuminen on mielestäni hyvin suuressa osassa pitämässä hyvää vireystilaa yllä.

Pidän huolta itsestäni myös ulkoisestiKuivaharjaan kehon aina kun ehdinja lakkaan kynnet mahdollisimman useinKuorin ja kosteutan kasvot hyvinSuihkun jälkeen rasvaan aina koko vartalonNäillä kaikilla asioilla on suuri merkitys siihenmiltä oma olo tuntuu.

Otan rennosti tarvittaessaJoskus tulee iltoja tai koko päiviäkun tuntuu siltä ettei saa mitään aikaiseksiYritän olla ottamatta tästä mitään paineitaOn ihan okettä aina ei jaksaKyllä se uusi päivä on ainakin tähän mennessä elämää sieltä aina tullutSilloin voi aloittaa alusta ja tehdä asiat fiksummin. Välillä on myös tosi kiva vaan löhötä. Ei siihen kuole 🙂

Tietysti koen tärkeimpänä senettä jaksan suhtautua asioihin positiivisestistiSyksyssä ja talvessa on paljon kivoja juttujaKesän jälkeen on ihana pitää parempaa huolta kodistasiivotapolttaa kynttilöitä ja ostaa tuoreita kukkia maljakkoonSyksyyn ja talveen kuuluu usein myös enemmän kotiviikonloppuja joiden jälkeen on oikeasti levännyt oloOn myös enemmän aikaa opetella uusia juttujakatsoa sarjoja tai vaikka lukea kirjoja

 

Mitkä jutut teidät pelastaa parhaiten tältä pimeältä vuodenajalta ja väsymykseltä?

 

 

Kommentit (4)
  1. Pöh, kävin kirjoittamassa pitkän kommentin, mut se katosi bittiavaruuteen -.-

    Uusintayritys! Hyviä vinkkejä olet listannut. Itselle unirytmin ylläpitäminen ja riittävät yöuni on haasteellista toisaalta 3-vuorotyön ja toisaalta oman sisäisen rytmin vuoksi. Olen aina ollut nurinkurinen ympäröivään maailmaan kanssa, yöpöllö mikä yöpöllö.

    Ehkä parhaimpia aseita kaamosväsymystä/masennusta vastaan on juurikin positiivinen asenne JA mielekkään tekemisen keksiminen. Itse esimerkiksi syksy/talviaikaan heittäydyn kodinhengettäreksi ja pyöritän kokeilevaa keittiötä – ei aina niin hyvällä menestyksellä! 😀 Jos jää vaan sohvalle makaamaan ja märehtimään miten ankeeta, pimeetä ja kylmää on, niin helposti mielikin luisuu samaan moodiin. Ankeeksi ja pimeäksi.

    Kaunista syksyä sinulle!

    1. Vuorotyö kyllä rasittaaa eri tavalla! Oon itsekin sitä joskus tehnyt. 

      Täysin samaa mieltä siitä, että tekeminen on parasta lääkettä 🙂 Tykkään myös kokkailla ja kokeilla keittiössä uutta. Se on ihan parasta. 

      Mahtavaa syksyn jatkoa myös sulle!!:)

  2. Oi, kaamosväsymys :/ Itse kärsin siitä useimpina syksyinä. Tällä viikolla olen myös alkanut pohtimaan, että miten sitä voisi helpottaa. Kivasti osui tämä sun lista just samoihin aikoihin. Käynkin listaa ajatuksella läpi, ja mietin, että missä olisi itselläni parantamisen varaa 🙂

    Varmaan ainakin tuo positiivisemman asenteen ottaminen voisi helpottaa oloa!

     

    Kivaa viikkoa sulle!

    1. Positiivinen asenne on aina kaikki kaikessa 🙂 mahtavaa viikkoa myös sulle!

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *