Brucebon taiteilijakoti

Tämä päivä kuluu opiskelijatovereiden kanssa Brucebon taiteilijakodissa, 15 minuuttia Visbyn ulkopuolella. Iso, useaan suuntaan leviävä keltainen puutalo useine eri ulkorakennuksineen on oiva kohde vanhoista rakennuksista ja tavaroista kiinnostuneille. Osa talosta on 1700-luvulta mutta suurin osa on viime vuosisadan vaihteesta, jolloin taiteilijapari Bruce osti tontin ja sen rakennukset 1899.

IMG_5083.JPG

IMG_5085.JPG

IMG_5087.JPG

IMG_5093.JPG

William oli köyhä maalari, Caroline varakas kuvanveistäjä. Ateljee löytyi molemmille paitsi itse päärakennuksesta, myös metsän katveesta ja rannasta. Pariskunta maalasi ja veisti antaumuksella, ilman myyntipakkoa elintason ylläpitämiseksi kymmenisen vuotta, Williamin yllättävään kuolemaan saakka. Caroline asui Brucebossa kuolemaansa 1935 saakka ja sai maineen Gotlannin edistyksellisenä rautarouvana.

IMG_5097.JPG

Carolinen kuoleman jälkeen Brucebosta on pitänyt huolta säätiö. Ensin talossa oli pensionaatti, tämän toiminnan loputtua kannattamattomana 1960-luvulla, meni talo myyntiin. Säätiön talous kuitenkin parani vuosien saatossa ja monien vaiheiden jälkeen talo saatiin taas säätiön omistukseen 90-luvulla. Viimeinen vuokralainen saatiin ulos kymmenisen vuotta sitten. Taloa on restauroitu ja remontoitu ja museoitu. Vihdoin ryhmät pääsevät tietyssä määrin ihailemaan taloa ja taidetta. Restaurointityö ja museotoiminnan kehittäminen jatkuu ja Brucebolle toivookin mielellään loistavaa tulevaisuutta. Sekä talolla, taiteella että henkilöillä on mielenkiintoinen historia, ja alkuperäistä on paljon jäljellä.

IMG_5101.JPG

 

Kulttuuri Suosittelen

So long, farewell…

…auf wiedersehen, goodbye Sound of Musicin sanoin. Ensimmäinen syksy Visbyssä on paketissa ja ensimmäinen kämppä on luovutettu uusille asukkaille. Lähdin etsimään uutta asuntoa ihan itse, homeongelmien edessä kun sitä on aika voimaton. Niistä haluaa vain eroon. Vuokranantajani olivat kuitenkin kultaisia ja kellariluukulla on isona bonuksena kaunis puutarha, johon pienen koiran saattoi vaivattomasti päästää aamulla anivarhain pisulle.

Vuodenvaihteessa muutan uuteen paikkaan, kalliimpaan mutta lähemmäksi yliopistoa. Muurien sisäpuolelle, aivan Almedalenin viereen. Katsotaan, miten viihdyn, kevätlukukauden nyt ainakin.

Vähän on haikea olo…

IMG_5041.JPG

 

Puheenaiheet Opiskelu Ajattelin tänään