Piirakkaa, piirakkaa

Kävikö sinulle niinkuin minulle? Ilta jo, ruoasta ei hajuakaan. Jotain voisi laittaa, melko nopeaa ja halpaa mutta semiterveellistä, olisi kiva jos siitä riittäisi huomiseksikin. Vastaus on yksinkertainen suolainen piirakka, tässä tapauksessa pellillinen feta-pinaattipiirakkaa.

IMG_6127.JPG

Heitä kulhoon 200 g maustamatonta tuorejuustoa (tai vaikka maustettua jos haluat enemmän makua pohjaan), 200 g pehmeää voita, 6 dl vehnäjauhoja (itse käytin täysjyvävehnäjauhoja) ja 2 tl leivinjauhetta. Sekoita käsin niin että taikina pysyy suurinpiirtein kasassa ja kumoa sitten syvälle uunipellille leivinpaperin päälle ja tasoittele littanaksi. 

Murustele päälle 2 pakettia fetaa. Sekoita jo valmiiksi likaisessa taikinakulhossa pari raastettua valkosipulin kynttä, 4 munaa, 400 g sulanutta pakastepinaattia (ei tarvitse esikypsentää), 4 dl kermaa (ruoka tai vispi, jatka tarvittaessa maidolla tai vaikka ranskankermalla). Mausta ripauksella suolaa ja valkopippuria, raasta joukkoon hiukan muskottipähkinää jos sitä löytyy kaapin kätköistä. Levitä sekoitis taikinapohjan päälle.

Ota rasia kirsikkatomaatteja ja puolita ne, ripottele piirakan päälle ja viimeistele maukkaalla juustoraasteella.

Paista 225 asteessa puolisen tuntia. Anna jäähtyä hetki ennen syömistä ettei vainu pala ihan kokonaan!

IMG_6128.JPG

 

Koti Ruoka ja juoma DIY

Päivän piirustushaaste

Kurssimme on edennyt siihen vaiheeseen, että pääsemme piirtämään rakennuksia. Vierailevaksi tähdeksi saimme ihkaoikean, supersympaattisen arkkitehdin ja pikkukätösiimme lyijykynän, kumin, viivoittimen ja käyttöömme runsain mitoin paperia. A3:lle olisi tämän päivän aikana tarkoitus tallentaa ensimmäinen harjoituspiirros, ikkuna edestä, takaa ja sivulta. Ja ylhäältä. Ja alhaalta. Ja…

IMG_6142.JPG

IMG_6141.JPG

”Muistakaa, että voitte laveerata mikäli se tuntuu teistä selventävän piirrosta.

Että siis kuinka?

Onko teillä kaikilla piirtämiskokemusta?

Juu, viimeksi yläasteelta.

Ai on, no hyvä. Sitten voidaankin siirtyä suoraan piirtämään mittakaavassa.

Että siis mitä?

Otatte ikkunasta mitat ja piirrätte sen edestä sekä kaksi eri poikkileikkausta ja yhden yksityiskohdan.

Hah?”

IMG_6143.JPG

Ensimmäisen puoli tuntia istuin ja katselin kun muut mittasivat ikkunaa. Pahimman ruuhkan hälvettyä otin mittatikun kauniiseen käteen ja mittasin yhden kulman. Sitten istuin ja piirsin ko. kulmaa sen verran kuin mitat antoivat myöten. Kun mitat loppuivat, mittasin lisää. Kun en keksinyt enää mitään mitattavaa, lopetin piirtämisen. Pyysin opettajaa tarkastamaan piirrokseni ja oh, se oli aivan kerrassaan fantastisen upea ”jokin”.

Nyt minun on sitten pakko piirtää täydentävä ”jokin muu” aikaisemman piirroksen viereen.

Parempi ehkä näin, saan jotain paperille ja kenties opin tekemällä. Monet kurssikaverini käyttivät pari tuntia mittailuun ja saivat sitten ”valkoisen paperin ahdistuksen” eivätkä tienneet mistä aloittaa kaikkien mittojensa kanssa. Tai yrittivät nysvätä turhan tarkkoja piirustuksia, välittivät joka millistä. Eräs nuori neiti, perfektionisti kai, heitti kynän ja kumin lattialle ja lähti ovet paukkuen ulos kun heti ensimmäinen piirros ei mennyt putkeen. Ollakseen kuolettavan tylsä aihe, rakennuspiirustus herättää yllättävän kiihkeitä tunteita ja keskusteluja.

 

Puheenaiheet Opiskelu Ajattelin tänään