Piirakkaa, piirakkaa
Kävikö sinulle niinkuin minulle? Ilta jo, ruoasta ei hajuakaan. Jotain voisi laittaa, melko nopeaa ja halpaa mutta semiterveellistä, olisi kiva jos siitä riittäisi huomiseksikin. Vastaus on yksinkertainen suolainen piirakka, tässä tapauksessa pellillinen feta-pinaattipiirakkaa.

Heitä kulhoon 200 g maustamatonta tuorejuustoa (tai vaikka maustettua jos haluat enemmän makua pohjaan), 200 g pehmeää voita, 6 dl vehnäjauhoja (itse käytin täysjyvävehnäjauhoja) ja 2 tl leivinjauhetta. Sekoita käsin niin että taikina pysyy suurinpiirtein kasassa ja kumoa sitten syvälle uunipellille leivinpaperin päälle ja tasoittele littanaksi.
Murustele päälle 2 pakettia fetaa. Sekoita jo valmiiksi likaisessa taikinakulhossa pari raastettua valkosipulin kynttä, 4 munaa, 400 g sulanutta pakastepinaattia (ei tarvitse esikypsentää), 4 dl kermaa (ruoka tai vispi, jatka tarvittaessa maidolla tai vaikka ranskankermalla). Mausta ripauksella suolaa ja valkopippuria, raasta joukkoon hiukan muskottipähkinää jos sitä löytyy kaapin kätköistä. Levitä sekoitis taikinapohjan päälle.
Ota rasia kirsikkatomaatteja ja puolita ne, ripottele piirakan päälle ja viimeistele maukkaalla juustoraasteella.
Paista 225 asteessa puolisen tuntia. Anna jäähtyä hetki ennen syömistä ettei vainu pala ihan kokonaan!



