Kimchiä kansalle

Kuljen edelleen lievässä ”Mandelmann”-huumassa täällä kotona ja ajattelin sen kunniaksi kokeilla yhtä synttärikirjani ”Självhushållning på Djupadal” monista resepteistä. Kirjassa suositellaan kovasti kasvisten hapattamista, yksi perheen suosikeista on korealainen kimchi. Minä en ole mikään hapatettujen kasvisten suuri ystävä ja kimchiä kerran kokeilleena en sitä toista kertaa mielelläni maista. Kaikenlainen hapattaminen on nyt kuitenkin kovin muodikasta ja terveysvaikutusten lisäksi se on hyvä ja helppo tapa vaihdella lautaselle ilmestyvien kasvisten makua ja ulkonäköä. Nyt tässä ”Mandelmann”-huumassani päätin siis rohkeasti unohtaa aiemmat kokemukseni ja epäluuloni ja ryhtyä kimcheilemään.

Minun kimchireseptini oli seuraavanlainen (kirjassa ei ollut mittoja):

600 g suippokaalia (ohueksi suikaloituna, mandoliini olisi ollut kiva mutta maalla…)

400 g porkkanaa (karkeana raasteena)

2 x punainen chili (pieniksi paloiteltuna)

kahden peukalon verran inkivääriä (karkeana raasteena)

2 valkosipulinkynttä (hienona raasteena)

2 salottisipulia (ieniksi pilkottuna)

Nämä vain sekaisin kulhossa. Mies sai maistaa, oli kuulemma melko tyjyä eli laita vähemmän chiliä / inkivääriä jos pidät miedommista mauista. Itse ajattelen makujen tasaantuvan kypsymisen myötä. Painoa tuli n. 1 kg joten lisäsin mukaan 4 tl suolaa ja 1 tl maustamattomasta luomujugurtista siivilöimääni heraa (jotta hapattuminen lähtisi käyntiin). Annoin seistä puoli tuntia.

Puolen tunnin jälkeen puristelin ja sekoittelin massaa hetken, jotta sain nesteet ulos. Laitoin pari kaalinlehteä tyhjän purkin pohjalle ja massan sisään. Painelin massan mahdollisimman kiinteään kasaan pohjaa vasten, näin pinnalle tuli kunnolla nestettä. Päälle vielä pari kaalinlehteä lisää ja purkki kiinni. Tästä n. yhden kilon ”taikinasta” tuli tasan 0,75 litran lasipurkillinen tavaraa, purkin yläosaan jäi suositeltu kolmisen senttiä käymisvaraa.

Nyt purkki saa seistä patterin vieressä 20 asteessa kolme päivää, sitten nostan sen makuuhuoneeseen (jossa meillä on 15-18 astetta) kolmeksi viikoksi. Sitten kimchin pitäisi olla valmista maisteltavaksi! Tässä vaiheessa isomman purkin voi jakaa pienempiin jos haluaa ja laittaa koko lystin jääkaappiin. Maku kypsyy kuulemma vielä usean viikon ajan jääkaapissa, eli syömistä kannattaisi lykätä vielä kuukauden verran eteenpäin.

Odotan jännityksellä lopputulosta!

IMG_6126.JPG

IMG_6129.JPG

IMG_6130.JPG

IMG_6131.JPG

 

Koti Ruoka ja juoma DIY

Miksi minä haluan olla nainen

Näin Kansainvälisen Naistenpäivän 8/3 kunniaksi ostan kissan pöydälle ja sanon suoraan, miksi mielestäni on ah-niin-paljon parempi olla nainen kuin mies.

  • Pukeutuminen on helppoa. Vetää päälleen mekon ja – pums – se on siinä.
  • Voi muutella ulkonäköään ihan oman mielensä mukaan, leikata hiukset lyhyiksi, kihartaa, värjätä, meikata itsensä gootiksi tai laittaa tiaran päähän eikä kukaan sano vastaan tai ihmettele sen kummemmin. Useimmat muutokset johtavat kohteliaisuuksiin.
  • Jutun aloittaminen vanhoista villasukista ja niiden paikkaustarpeesta, johtaen merihädän ja Titanicin uppoamisen kautta tarjoukseen, jonka saimme mökin katon korjaamisesta siirtyen lopulta pääaiheeseen, eli siihen että kaupasta tarvitaan kuivattuja papuja on aivan normaalia. Sitä kutsutaan vapaaksi assosiaatioksi ja se on lähinnä ihailtavaa.
  • Kukaan ei huomattele keskittymiskyvyn puutteesta tai mahdollisesta ADHD:sta vaikka sinulla on useampi eri projekti kesken samaan aikaan eikä mistään näytä oikein syntyvän tulosta. Naiset osaavat multitaskingin ja toimivat parhaiten pienen paineen alla.
  • Peruutitko tolppaan? Tuliko auton kylkeen kauhea skraappa? Kaatuiko kahvia pelkääjän paikalle? Saitko taas parkkisakot invapaikalta? Skitsamma, anna kliseiden puhua puolestasi, ei se sinun ajokorttisi arvoa vähennä.
  • Pitäisikö sinun tehdä jotain, mitä et osaa? Sano suoraan ettet osaa mutta oppisit mielelläsi ja kas, joku ottaa sinut heti opetukseen ilman sen suurempaa ihmettelyä. Itsetuntosi paranee samantien, opithan uuden taidon.

Kuulostaako tämä siltä, että vähättelen naisia? Höpöhöpö, älä ota asiaa niin vakavasti. Mietipä miestä ylläolevien esimerkkien valossa. Kuka mies voi vetää päälleen vain housut ja olla pukeutunut? Kaikki listan asiat ovat helpompia, hauskempia, luonnollisempia meille naisille, meidän etuoikeuksiamme. Minä olen mielelläni nainen, en haluaisi olla mies. Tasa-arvo on ehdottomasti vakava ja tärkeä asia, mutta se ei tarkoita etteikö naiseudella ja siihen liittyvillä kliseillä voisi vitsailla. Naiseus on upea, iloinen asia, juhlimisen arvoinen joka päivä. Sen juhlimisen ei vain aina tarvitse olla niin kamalan vakavaa.

Iloista Naistenpäivää kaikille meille Naisille isolla Ännällä!

Screen Shot 2017-03-07 at 23.52.37.png

(Kuvakaappaus wordpress.com ”Nainen kauniina sanoina”)

Suhteet Oma elämä Ajattelin tänään