Kirjanostolakossa

Meillä on rahat tiukalla, tietenkin, koska opiskelen. Nostan kyllä opintotukea- ja lainaa ja olen saanut ”perheavustusta” 🙂 mutta eiväthän nuo tulot nyt millään ole samalla tasolla minun osaltani kuin vuosi sitten samaan aikaan. Tällä samalla budjetilla mennään kolme vuotta joten budjetin ylittyminen on kiellettyä. Juu juu, ja sehän on mennyt yli jatkuvalla syötöllä. Vanhat menot säilyivät entisellään ja uusia tuli lisää, eli esim. minun Visbyn-vuokrani. Eikä olisi varmaan pitänyt käydä tuulettumassa Tallinnassa vuoden vaihteessa, se teki loven kassaan. Puhumattakaan miehen lähestyvistä 40-vuotissynttäreistä… Voi kääk.

Minulla on yksi kauhean paha tapa, johon menee satalappusia huips vaan (nyt puhutaan kuitenkin kruunuista). Olen Kindleni orja ja ostan kirjoja. Kindleni on yhdistetty Amazonin verkkokauppaan ja yhdellä napsautuksella saan ostattua kirjan kuin kirjan. Vaikka minulla on aika tiukka raja, kuinka paljon yksi kirja saa maksaa ja olen viime aikoina yrittänyt vähentää ostoskelua, niin voi kauhistus vaan kun katsoin Kindleni sisältöä vuoden vaihteen jälkeen.

4 x Ashley Gardnerin Captain Lacey-historiallisia dekkareita

5 x Sari Luhtasen Suomi-chick lit-kirjoja

3 x Robert Galbraight-dekkareita (J.K. Rowling kirjoittaa siis salanimellä)

3 x Karen Charlton Detective Lavender-historiallisia dekkareita

A Perilous undertaking, Deanna Raybornin historiallinen dekkari

På sex meters djup, Denise Rudbeckin uusin ”elegant crime” Marianne Jidhoff-dekkari

5 x Sirpa Kähkösen Kuopio-sarja

All I ever wanted, Lucy Dillonin uusin chick lit

Echoes of death, J.D. Robbin uusin Eve Dallas-dekkari (Nora Roberts)

IMG_5612.JPG

24 kirjaa kuukauden aikana. Voi kauhistuksen kanahäkki! Miten tämä pääsi oikein tapahtumaan??? Ja vaikka jotkut käistä kirjoista olivat todella halpoja, niin silti. Not OK. Ja minä kun luulin vähentäneeni, tai olenkin vähentänyt kirjaostoskeluani.

Kyllä, Kindlelle saa ladattua ladattua kirjoja kirjastosta. Tai siis tietokoneelle saa ja siitä siirrettyä Calibren kautta Kindleen. Toki siinä on se mutta, että läheskään kaikkiä näitä kirjoista ei saa kirjastosta… Minulla kun on niin huono ja omituinen maku.

Nyt ei auta kyllä mikään, budjetti ei ikinä pidä jos minä en saa tätä kuriin. Ei niin että tämä olisi se ainoa tai edes suurin rahanreikä, mutta tämä nyt on sellainen turha joka täytyy pystyä tukkimaan. Minä lupaan, hoidan kirjaston salasanat nettilainaukseen kuntoon perjantaina JA olen 30 päivää ostamatta ainokaistakaan kirjaa. Tai 60 päivää. 24 kirjaa jaettuna kolmelle kuukaudelle täytyy olla hyväksyttävä määrä? Jopa opiskelijallekin? Se tekisi pyöreästi 2 kirjaa viikossa, sen täytyy jo olla jokaisen kunnon kansalaisen velvollisuus, minimihankintamäärä? Muutenhan maailmantalouskin alkaa jo köhiä.

Auttakaa, hyvät ihmiset, miestä mäessä?! Myötätuntoa kaivataan, ja vertaistukea. 

Kulttuuri Kirjat Raha

Koukussa Presidenttiin

Tämä maanantaiaamu alkoi poikkeuksellisen väsyneissä merkeissä ja syytän siitä Presidenttiä. Samuli sai minut unohtamaan nukkumisen ensisijaisen tärkeyden eilenillalla. Katsoin 5 jaksoa Presidenttiä yhteen putkeen, lopulta pakotin itseni laittamaan läppärin pois kahden aikaan. Kello soi armotta 06.30.

Screen Shot 2017-02-06 at 07.25.09.png

Okei, myönnän, olen aina ollut heikkona Samuliin. Kirveelläveistetty mies, valtava karisma. Multilahjakkuus, minun sukupolveni Vesku Loiri. Minä tykkäsin siitä Häjyissä, semmonen reppana. Ja Samuli sai minut jopa kestämään Tomppaa, uhrauduin, kärsin ja ihailin elämänsä kunnossa olevaa Samulia Mission Impossible: Ghost Protocolissa. Tompan ilmestyessä ruutuun pistin silmät kiinni. Ja rakastin, rakastin, rakastan ”Pienellä kivellä”-levyä. Ja onhan se aivan upea mies, juoppolalli joka teki täyskäännöksen, muutti ulkomaille ja ryhtyi perhemieheksi. Sellaista suomalaista suoraselkäisyyttä on pakko jumaloida.

En tiedä, mitä Presidentistä on sanottu, mutta minut se ainakin koukutti. Hyvännäköinen juu, ja ihan nokkela ja hyvinkirjoitettu, kaikki ei paljastu heti. Todenmakuinen kerronta, Samulilla on silmäpussitkin ihan kuin Saulilla Valtiopäivien avajaisissa. Ja ovathan ne muutkin roolit hyvin miehitettyjä, Sumen näyttelijäkermaa. Ja ihan parhautta että Yle on lähtenyt julkaisuissaan Netflixin tielle eli kaikki vaan YleAreenaan heti. Telkkarissahan tätä esitetään jakso kerrallaan.

Screen Shot 2017-02-06 at 07.37.38.png

Onneksi luentoja ei ole tänään kuin aamupäivällä, loppupäivä taitaakin mennä sitten Samulin seurassa.

 

Kulttuuri Suosittelen