Aina vain mökillä

Niinkuin aikaisemmin viikolla kirjoittelinkin, minulla on ikävä mökille. Omaan, ihanaan, pieneen Hellmanstorpiin, meidän Hellmikseen. Omaa ikävääni helpottaakseni ajattelin postata muutaman kuvan maalta 🙂

Hellmanstorp sijaitsee Hälleförsnäsissä, vajaan puolentoista tunnin ajomatkan päässä meiltä kotoa. Täydellinen matka! Tupa on vuodelta 1861 ja todennäkisesti paikallisen rautaruukin työntekijöiden asumus alunperin. En ole vielä ehtinyt selvittelemään mökkimme historiikkia sen ihmeemmin, mutta tarkoituksena olisi kyllä lähteä penkomaan arkistoja. Mökki on pikkuruinen, 34 neliötä eli yksi huone ja keittiö. Kylmä farstu eli eteinen, siitä portaat yläkertaan, jonne vinon katon alle saa kesällä levitettyä patjan ylimääräiseksi makuupaikaksi. Vintillä asustaa muutama lepakko ja yksi jos toinen hiiriperhe näin talvisin. Tarkoituksena oli eristellä hiukan tuota alakerran eteistä ja vinttiäkin osittain, jotta siitä saisi hiukan pysyvämmän vierashuoneen. Tupa on sisältä todella kiva, ikkunat ovat osittain alkuperäiset, samoin ovet ja lankkulattiat. Huoneessa  on joskus ollut kaakeliuuni mutta se on enää muisto vain. Uutta olemme harkinneet mutta se saattaa jäädä tilanpuutteen vuoksi. Keittiössä on vanha kunnon liesi, johon on ihana laittaa tulet heti paikan päälle päästyä. Rakastan tulen ääntä ja lieden antama lämpö on ihan jotain muuta kuin pattereista tuleva lämpö (nekin ovat tosin hyvät olla olemassa). Savupiipun jouduimme kokonaisuudessaan korjauttamaan ihan ensimmäiseksi mökin ostettuamme, jotta saimme tuliluvan. Vesi tulee omasta porakaivosta, eli 70 metrin syvyydestä ja on kylmää ja kirkasta kuin mikä.

Lisäksi meillä on edellisen omistajan rakennuttama pieni suihkurakennus samaa tyyliä päärakennuksen vieressä. Sieltä löytyy myös ns. sisävessa, vaikka minä kyllä kipitän aina meidän ulkohuussiimme metsän laitaan, se on niin hurmaava. Tonttia on 4000 neliötä, josta vajaa puolet nurmikkoa ja loput metsää yms. Päärakennuksen vieressä on pieni huvimaja, jossa tulee syötyä kesällä kaikki ateriat. Parkkipaikan vierestä löytyy vielä lato / vaja, n. 50 neliötä, jonka toista päätä olemme kunnostamassa vierastilaksi. Parkkiksella (eli siis pienellä sora-alueella) seisoo kesäisinmyös miehen telttasauna, väliaikainen ratkaisu kunnes budjetti antaa myöten ”oikean” saunan rakentamisen (ei, mies ei voi olla ilman saunaa). Tontiltä löytyy pari kitukasvuista omenapuuta ja sekalainen lauma pensaita, joita hirvet ja peurat käyvät alvariinsa rankaisemassa. Minulla on suuret ambitiot mitä tulee istutuksiin yms. mutta olen patalaiska enkä oikein saa aikaiseksi muuta kuin hiukan kukkaistutuksia (en mitään monivuotista), yrttejä sinne tänne, perunaa ja mansikkaa. Niissä riittää jo hommaa ihan tarpeeksi minun mielestäni. Viime kesänä meiltä hajosi ruohonleikkuri ja sen korjauttamiseen meni 6 viikkoa. Ostettiin väliaikaiseksi sellainen käsikäyttöinen sitten, ja kyllä siinäkin oli hommia niin että huhhuh. Mökillä pitäisi kuitenkin minun mielestäni olla kivaa, kaikki vapaa-aikahan menee siellä. Jos mökillä on kuin työleirillä, niin ei kiitos. Me olemme kyllä eläneet pari kesää kuin lehmät pellossa. nyt ensi kesänä on pakko aktivoitua perusjuttujen kanssa. Möh.

IMG_0261.jpg

IMG_0962.jpg

IMG_1480.jpg

IMG_3940.jpg

IMG_4124.jpg

IMG_4389.jpg

IMG_4395.jpg

IMG_4401.jpg

IMG_4402.jpg

IMG_4420.jpg

 

Puheenaiheet Sisustus Ajattelin tänään

Tunnelmakuvia

Mielessä oli sellainen hiukan fiksumpi postaus, nimittäin kuvia mökiltä. Hellmanstorpista, meidän mansikkapaikastamme jonne minulla onkin aivan kauhea ikävä. Mökillä on kaunista ja rauhallista, hiljaista eri tavalla. Mennäänkö sinne, ihan nyt heti? Mäkkini simahti, olen nimittäin näpyttänyt sitä ressua jo parin päivän ajan ilman latausta…

IMG_4781.JPG

Enkä voi millään lähteä juuri nyt rahtautumaan alakertaan. Sylissäni makaa nimittäin raskaana ja hurjan lämpimänä pieni koira. Silitän varovasti pientä nukkujaa selästä, turkki on kiiltävä, paksu ja pehmeä. Kokeilen silkkistä korvaa, tuntuuko se lämpimältä, onko kuume taas noussut vai onko korva viileä kuten kuuluukin? Miten ikinä onkaan, en voi nousta lähteäkseni alakertaan, olkoon kone ilman latausta, näpytän postausta kännyllä. 

Lasissa on vielä ihan tilkka luomukuoharia, espanjalaista cavaa tällä kertaa. Kuplajuoma on jo hiukan lämmintä, mutta pienet, timmit kuplat jaksavat pitää pintansa. En ole mikään cavan suuri ystävä mutta juuri tämä yksilö yllätti pehmeällä maullaan ja kermaisilla, pienillä kuplillaan. Hintaa 8 euroa, suosikkilistalle suoraan! Note to self: tuo kunnon kuoharilasit kotoa tänne Visbyhyn, kuohari valkkarilaseista on big no-no.

Ulkona on omituisen sumuisaa, hyvä kun eteensä näkee. Katulampun valossa näyttää siltä kuin ilma olisi täynnä pienia sadepisaroita, mutta sadetta ei huomaa ennenkuon vasta sisällä, silloin sitä onkin koko nainen ihan märkä pienen iltalenkin jälkeen. Ja koiran turkki on ihan kreppirautakiharalla. 

Tästä tuleekin assosiaatio, että pitäisi jalkautua alakertaan ja suihkuun, aamulla ei kumminkaan jaksa ja tukka on ihan kamalan likainen. Kävelee kohta itsekseen. Onneksi on kivat Tallinnan Lushista ostetut tukanpesuaineet (20-30% Tukholmaa halvemmat hinnat) ja äidiltä joululahjaksi saatu vartalonkuorintasieni, näillä eväillä suihkuttelustakin tulee yhtä juhlaa. Vartalovoiteena minulla on täällä iso pullo Biothermin klassikkoa, Lait corporelia. Paras sitrustuoksu ja superkosteutus!

Kauniita unia teille, rakkaat ystävät, kuullaan taas huomenna! Aamulla pukkaa seminaaria, vuoden ensimmäistä, vähän jännittää 🙂

 

 

Puheenaiheet Ajattelin tänään