IHANA ARKI

Ohi on, totesi mieheni eilen, kun hän keräili vaatteita valmiiksi tulevaa työpäivää varten. Kesälomat alkavat olla monen kohdalla elettyä elämää, ja tänä maanantaina on koittanut arkeen ja töihin paluu. (Itse palasin töihin jo pari viikkoa sitten, joten olen ehtinyt sopeutua tilanteeseen.)

Olen ollut aina siitä outo tyyppi, että jollain tapaa tykkään arkeen palaamisesta. Muistan, että etenkin ala-asteikäisenä kesäloman viimeisillä viikoilla jo odotin, että pääsisin takaisin kouluun ja oppimaan uutta. Kyllähän se innostus on laimentunut noista ajoista vuosi vuodelta, mutta pidän edelleen siitä, että saan loman jälkeen palata tuttuihin ja turvallisiin arjen rutiineihin.

Monet mieltävät arjen kurjaksi. Arki tuo sanana joidenkin mieleen kielteisiä mielleyhtymiä: marraskuun, pitkät työpäivät, pimeyden, väsymyksen, vesisateen.

Itse ajattelen, että arki on juuri niin ihanaa kuin siitä itse tekee. Kukaan ei nimittäin määrittele, miltä sinun arkesi tulisi näyttää. Aikuisuuden hyviä puolia on ennen kaikkea se, että voi itse päättää, mitä elämässään haluaa tehdä.

Omasta arjestani tekevät ihanaa ainakin nämä asiat:

Säännöllinen ruokarytmi. Arkisin ruokarytmini on varsin selkeä ja säännöllinen. Aamupalaksi syön smoothien tai (tuore)puuron marjoilla. Lounaan – yleensä salaattia tai keittoa – syön klo 11.30-13.00 haitarilla työtilanteesta riippuen. Mikäli olen menossa salille tai juoksemaan, nappaan iltapäivällä välipalaksi hedelmän ja kourallisen pähkinöitä tai raakapatukan ja treenin jälkeen syön esimerkiksi munakkaan sekä salaattia. Iltapalaksi maistuvat yleensä marjat, pähkinät ja kauramaito, puuro marjoilla tai hedelmät, harvemmin myös ruisleipä avokadolla tai kananmunalla. Kun syön säännöllisesti, verensokerini pysyy tasaisena, olen virkeämpi eikä minulle tule yhtä herkästi erilaisia mielitekoja. Nykyisin olen tosin rennompi ruokavalioni suhteen kuin pari vuotta sitten: voin napata arkenakin pari palaa suklaata tai jälkiruoan hyvällä omallatunnolla.

Hyvät yöunet. Olen aina tarvinnut paljon unta, osittain kilpirauhasen vajaatoiminnan takia. Pyrin menemään nukkumaan viimeistään yhdeltätoista, mieluusti jo kymmenen jälkeen, ja nukkumaan kahdeksan tunnin yöunet. Näin kesällä tavanomaisesta rytmistä kiinni nappaaminen on välillä vaikeaa, kun illat tuntuvat vielä valoisilta.

Liikunta. Jos en liiku säännöllisesti, on oloni herkästi aikaansaamaton ja väsähtänyt. Nuorempana liikunta oli minulle pakkopullaa, jolla pyrin muokkaamaan vartaloani, mutta nykyisin suhtaudun liikuntaan lempeämmin. Päätavoitteeni on, että liikunnasta tulee hyvä olo ja taltutan niska-hartiajumini, mutta toki myös se, että pysyn tämänhetkisessä ihannepainossani.

Ystävät. Näen erinäisiä ystäviäni viikottain, toisia useammin, toisia harvemmin. Asioiden jakaminen ystävien kanssa tuo valtavasti sisältöä ja iloa arkeeni. Toisinaan tylsältäkin tuntuvat arkiset asiat muuttuvat paljon keveämmäksi, kun niistä voi jutella ystävien kanssa!

Rauhalliset viikonloput. Pyrin rauhoittamaan viikonloput kahdenkeskiselle ajalle mieheni kanssa, kuten myös omalle ajalle. Lauantaisin päivämme vierähtää yleensä pitkän aamiaisen ja lehdenluvun, salitreenien tai juoksulenkin, saunomisen ja Netflixin parissa. Sunnuntaisin nautimme niin ikään rauhallisen aamiaisen kotona tai lähdemme kahvilaan ja ulkoilemme. Toisinaan näemme myös ystäviä niin yhdessä kuin erikseen viikonloppuisin tai vietämme aikaa perheidemme kanssa. Oikeastaan on ihan sama, mitä viikonloppuna tekee – kunhan on sellainen olo, ettei tarvitse olla koko ajan juoksemassa paikasta toiseen ja viikonlopun jäljiltä on rentoutunut olo.

Kirjat / tv-sarjat. Olen ollut aina lukutoukka: kirjojen maailmaan sukeltaminen rentouttaa ja vie ajatukseni pois työasioista. Jossain vaiheessa huomasin tankkaavani kirjoja välillä vähän väkisinkin, ja silloin painoin jarrua. Koska lukeminen on minulle rakas harrastus, en halua, että se alkaa ikinä tuntua pakkopullalta! Nykyisin luen silloin kun huvittaa – toisinaan enemmän, toisinaan vähemmän – ja silloin kun ei huvita, katselen hyvällä omallatunnolla sarjoja Yle Areenasta, Netflixistä tai HBO:lta.

Mitkä asiat tekevät sinun arjestasi ihanaa? ♡

takki Gina Tricot / paita Brandy Melville / farkut ja kengät Zara 

Kuvat: Saranda Dedolli / Tyhjä ajatus

lue myös:

aikuisen elämää

mango-kookos-chiapudding

5 x paranna keskittymiskykyäsi

FOLLOW ME ON FACEBOOK / INSTAGRAM / PINTEREST

Kommentit (7)
  1. Voi, kiitos paljon kauniista sanoistasi <3 <3 Ja hauskaa kuulla, että ajattelet samoin!

    Mahtavaa, että osasit nähdä koulutuksessa sen valoisat puolet. Vaikka olenkin luonteeltani positiivinen tyyppi, saattaa sitä itsekin toisinaan (etenkin väsyneenä) hairahtua pitämään joitakin asioita tylsinä ja pitkäpiimäisinä – vaikka monesti ne asiat ovat ihan tavallisia juttuja, jotka voivat myös muuttua todella hauskoiksi jutuiksi, kun niitä katsoo toisella tavalla.

    Luonnossa käveleminen on kyllä parasta, mitä tiedän <3 Välillä tekee niin hyvää kävellä lenkkipolulla tai meren rannassa ilman puhelinta tai musiikkia, kuunnella vain lintujen ääniä ja tuulen huminaa, uppoutua hetkeksi omiin ajatuksiin ja ympäristön tarkkailuun.

    Elämä on todellakin seikkailu, tuo oli ihanasti sanottu! Kaikkien ei ole pakko tehdä jotakin maailmaamullistavaa. Arkisetkin hetket ovat monesti niin kauniita ja ilahduttavia. <3

    Iloa ja aurinkoa sun loppukesään! Kiva kun luet blogiani <3

  2. Ihanan aurinkoinen elämänasenne sinulle, tätä lukiessa tuli oikein hyvä mieli <3<3 omassa arjessa iloa tuovat ainakin koira, ystävät ja tanssitunnit! Aloitin viime vuonna reggaetonin ja aion jatkaa tänä syksynä, tanssista tulee niin hyvä olo :))

    1. Voi, onpa ihanaa kuulla <3 Ja onpa hauskaa, että olet löytänyt itsellesi iloa tuovan harrastuksen! Tanssiminen on kyllä superhauskaa ja hyvää liikuntaa! :–)

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *