Edistyksellinen media- ja kulttuuriväki ei kestä itseensä kohdistuvaa kritiikkiä

Katsoin ruutua ja tunsin häpeää. Televisiossani pyöri kohtaus elokuvasta, jonka olen nähnyt lapsena. Kohtauksessa päähenkilö ”paljastaa”, että hänen vihollisensa onkin oikeasti ”mies” eikä nainen. Päähenkilö riisuu naisen puolialastomaksi muiden edessä, ja yleisö alkaa yökkäillä.

Olin 12-vuotias enkä tajunnut, että elokuvassa voisi olla mitään väärää.

Disclosuredokumentti on kivuliasta katsottavaa. Se kuvaa transsukupuolisten elokuva-alan ammattilaisten haastattelujen kautta, miten syvälle transfobia yhteiskunnassamme ulottuu. Dokumentti vyöryttää katsojan silmien eteen elokuvan toisensa jälkeen, joissa transsukupuolisia ihmisiä naurunalaistetaan, demonisoidaan ja häpäistään.

Minä muistan yhä ajan, jolloin kukaan ei kiinnittänyt asiaan huomiota.

Oli se supermarketin takana olevassa talossa asuva transnainen, jonka vaatteille lapset naureskelivat. Oli niitä sketsejä, joissa mekkoihin pukeutuneet miehet olivat vitsi itsessään. Oli se työporukan kaljoitteluilta, jossa veikkailtiin läheisessä pöydässä istuvan naisen sukupuolta.

Kaikki tämä tapahtui, ja minä olin paikalla. Miksen tehnyt tai sanonut mitään? Miksi en osannut puuttua?

Siksi, että se oli normaalia. Se oli tavallista, eikä kukaan kyseenalaistanut sitä.

Kuohunta Kansallisteatterin Kansallisteatterin Kaikki äidistäni -näytelmän ympärillä paljastaa, että paljon tuosta ajasta on yhä jäljellä.

Hahmo on transsukupuolinen, siis transvestiitti

Aluksi näytelmän ohjaaja Anne Rautiainen ilmoitti, että Agradon roolihahmo on transsukupuolinen ja roolin esittää näyttelijä Janne Reinikainen. Transsukupuolinen taiteilija Camille Auer julkaisi Facebook-sivuillaan vetoomuksen, jossa vaadittiin Reinikaisen korvaamista transsukupuolisella näyttelijällä. Toistihan valinta sitä ikiaikaista, syrjivää stereotypiaa, että transnaiset ovat oikeasti miehiä.

Sitten teatterinjohtaja Mika Myllyaho ilmoitti, että Reinikainen poistetaan produktiosta. Lopulta kävi ilmi, että hahmo onkin transvestiitti eikä transsukupuolinen. Reinikainen oli ymmärtänyt tämän, ohjaaja ei. Transvestisella ihmisellä on tarve ilmaista pukeutumalla, eläytymällä tai laittautumalla muuta sukupuolta kuin mihin hänet on syntymässä määritelty. Se voi merkitä esimerkiksi sitä, että cis-sukupuolinen mies pukeutuu hameeseen ja meikkaa. Transsukupuolisen ihmisen sukupuoli ei vastaa syntymässä määritettyä.

Sen jälkeen Reinikainen sanoi Helsingin Sanomissa, että ”hahmo ei ole käynyt esimerkiksi sukupuolenkorjausleikkauksessa, eikä ole käymässä läpi sellaista prosessia, hän ei ole siis transnainen.” Koska ihmisen sukupuoli ei riipu siitä, onko hän käynyt leikkauksessa, sitaatin perään lisättiin myöhemmin tarkennus, että myös transnaisella voi olla penis. Lopulta Reinikainen sai työnsä takaisin.

Siinä vaiheessa vastalauseiden myrsky roihusi jo valtoimenaan. Transaktivisteja haukuttiin siitä, että he nostivat myrskyn asiasta, jossa ei ollut mitään ongelmallista. Eihän hahmo edes ollut transsukupuolinen!

Moni kantoi huolta taiteen vapaudesta. Eikö mitään enää saa sanoa tai tehdä? Eikö kuka tahansa voi esittää ketä tahansa? Johtaako tämä apartheidiin? Eikö tämä ole fasismia? Eihän kukaan ole edes nähnyt näytelmää, miksi tällainen ennakkosensuuri? Minua pelottaa!

Selvästi vain harva oli seurannut kansainvälistä keskustelua siitä, miksi cis-sukupuolisten näyttelijöiden valitseminen transrooleihin on ongelmallista. Transihmiset joutuivat koko kansan sylkikupeiksi, vaikka kyse oli Kansallisteatterin väärästä tiedotuksesta.

Tapoin hänet, koska hän uhkasi minua sukupuolellaan

Miksi cis-sukupuolinen mies ei sitten muka saisi esittää transnaista? Ongelma liittyy transnaisten kokemaan väkivaltaan. Yhdysvalloissa vain kahdeksan osavaltiota on kieltänyt niin sanotun homo- ja transpaniikkipuolustuksen (gay/trans panic) käyttämisen oikeudessa. Puolustuksen logiikka menee näin: henkilö on järkyttynyt ihmisen transsukupuolisuudesta tai homoseksuaalisuudesta ja sen johdosta hän on tehnyt mielenhäiriössä väkivaltaisen teon.

Muita yleisiä perusteluja väkivallalle ovat itsepuolustus ja väitetty provokaatio. Niiden mukaan transihminen tai homo on provosoinut väkivaltaa olemassaolollaan tai jopa uhannut sukupuolellaan väkivallantekijän henkeä.

Vaikka American Psychological Association APA on kumonnut ”homopaniikkihäiriön” olemassaolon jo vuonna 1973, sitä käytetään yhä oikeudessa.

Koska transsukupuolisten naisten on väitetty aiheuttavan muille ihmisille hengenvaaraa ja provosoivan väkivaltaa sukupuolensa tähden, ei ole yhdentekevää, pönkitetäänkö tätä käsitystä teatterin lavalla, elokuvissa, arkisissa keskusteluissa tai lehtien palstoilla.

Niin pitkään kuin transnaiset joutuvat pelkäämään henkensä edestä, on mietittävä, minkälaisia kuvia heistä esitämme.

Cis-mies trasnaisen roolissa on vähän sama kuin n-sana: ennen se oli kaikkien mielestä ok, mutta nykyisin sitä pidetään haitallisena ja syrjivänä. Samoin kuin sitä, että valkoinen ihminen lankkaa naamansa ja esittää mustaa.

Vaikka taiteella on oikeus tehdä mitä hyvänsä, on kysyttävä, purkaako se syrjiviä rakenteita vai vahvistaako se niitä.

”Teatterin tehtävä on korjata tämä asia”

Transyhteisön jäsenet ovat jaksaneet kommentoida Kansallisteatterin tapauksen aiheuttamaa raivokasta keskustelua äärettömän rauhallisesti. Yksi heistä on stand up -koomikko, näyttelijä Jamie MacDonald.

”Teatteri väittää olevansa leikki, jossa voimme heijastaa elämää itsemme kautta ja johon kuka tahansa voi osallistua. Mutta se ei ole totta. Se on leikki, jossa ”normaalivartaloiset” ihmiset voivat näytellä mitä vain, ja muut kehot vain tiettyä osaa. Teatterin tehtävä on korjata tämä asia itsessään”, hän kirjoitti Facebookissa.

”Kyse ei ole yksinkertaisesti siitä, voiko kukaan enää näytellä mitään, vaan siitä, KETÄ teatteri palvelee ja MITEN. Haluan nähdä enemmän KAIKENLAISIA ihmisiä näyttelemässä KAIKENLAISIA rooleja. Haluan nähdä cis-ihmisiä transrooleissa. Olen täällä sitä varten! Mutta minusta on reilua pyytää, että teatteri ansaitsee tämän”, hän jatkoi.

Eli ennen kuin teatterista tulee yhdenvertainen, cis-mies transnaisen roolissa ei ole neutraali valinta. Se toisintaa miehet mekossa -narratiivia, jonka mukaan transnaiset ovat oikeasti miehiä.

Myös transtaustainen näyttelijä Miiko Toiviainen lohdutti kärsivällisesti ihmisiä, jotka pelkäsivät, ettei mitään saa enää tehdä:

”Itse en koskaan käytä sanaa “saa”. Miettisin, että haluammeko me ja kannattaako meidän tehdä näin. Se on se, mitä taiteentekijän pitäisi kysyä. Sama pätee rodullistettuihin hahmoihin. Ihmiset ymmärtävät, että ei kannata laittaa black facea näyttämölle. On hyvä miettiä, vahvistaako esitys rasistisia rakenteita.”

Toiviainen kertoo saaneensa vanhemmilta näyttelijäkollegoilta liikuttunutta palautetta siitä, miten nuorempi polvi välittää tarinoista, joita kerrotaan.

”Sitä ei ole koettu rajoittavana kitinänä vaan inspiroivana, maailmaa avartavana ja pelastavana.”

Meidän pitäisi olla herkkiä kuuntelemaan

Itse en pitänyt selkkauksessa ikävimpänä seikkana Kansallisteatterin toimintaa. Vaikka johtaja teki impulsiivisia päätöksiä ja päätyi arvostelemaan alaisiaan epäreilusti mediassa, vaikuttaa siltä, että teatteri pyrki vilpittömästi korjaamaan aiheuttamansa ongelman.

Ikävintä oli nähdä kulttuuri- ja media-alalla työskentelevien ihmisten teoreettista jankkausta, loukkaantunutta liioittelua ja ylimielistä en ymmärrä -kommentointia. Siis niiden ihmisten, joita olen pitänyt älykkäinä, empaattisina ja moniarvoisina.

Vaikutti siltä, että heidän oli miltei mahdoton ottaa vastaan itseensä kohdistuvaa kritiikkiä ja oivaltaa, että he saattoivat olla väärässä.

Mieleeni tuli kahdeksan vuotta sitten käyty keskustelu We Love Helsinki -juhannustansseista. Tanssien jälkeen kaverini kysyi tapahtuman seinällä, miksi dj kehotti miehiä hakemaan naisia tanssimaan, kun tanssilattialla oli vain naispareja. Mistä dj saattoi tietää, olivatko he heteroita?

Syntyi samanlainen massiivinen jankkausketju kuin Kansallisteatterin tapausta käsittelevissä puheenvuorossa. Yksi osanottajista fantasioi tekevänsä kaverilleni seksuaalista väkivaltaa. Keskustelu rehotti lopulta seksismiä sekä trans- ja homofobiaa.

Moni piti väitteitä homofobiasta järjettöminä siksi, että osanottajat olivat kalliolaisia hipstereitä. Siis ihmisiä, jotka oletusarvoisesti ovat ”hyvien puolella”. (Olen kirjoittanut aiheesta pidemmin täällä.)

Myös tiedostavan ihmisryhmän jäsen voi tietämättään ylläpitää transfobisia rakenteita. Vähän samaan tapaan kuin minä 90-luvulla.

Toimittaja Sanna Kangasniemellä oli kolumnissaan järkevä ehdotus:

”Meidän enemmistöön kuuluvien pitää olla herkkiä kuuntelemaan. Pitää aina miettiä vähän kauemmin.”

Yhden kauneimmista aihetta käsittelevistä analyyseistä kirjoitti dramaturgi Hanna Suutela:

”Kun keskustelu siirtyy puolustautuviin ”eikö enää saa muka” -lauseisiin, niissä puhuu privilegion, itsestään selvänä asemaansa ja määrittelyvaltaansa pitäneen hämmennys. Sen tuohtumuksen hyvä puoli on siinä, että privilegio tulee itselleenkin näkyväksi, kun se tunnistaa tulevansa haastetuksi.”

Siitä privilegiosta tulisi meistä jokaisen olla tietoinen.

puheenaiheet ajattelin-tanaan uutiset-ja-yhteiskunta tasa-arvo

Suomen pinnan alla liikkuvat maailmanlaajuiset homovastaiset virtaukset

Olin tiistaina Kallion kirjastossa puhumassa kirjastani. Paikalla oli myös kirjailija Janne Saarakkala, jonka teos Sen pituinen se on Suomen Kuvalehden mukaan ”suorasukainen seksuaalivähemmistöhistoria, jollainen Suomesta on puuttunut.” Olen samaa mieltä.

Ennen tilaisuutta pohdin, mitä haluaisin kirjastani sanoa. Onko lesboja käsittelevän romaanin kirjoittaminen radikaalia enää vuonna 2020? Vastaukseni oli ei, kunnes menin internettiin.

Suomen toiseksi suosituimman puolueen kansanedustaja avasi Facebookissa tunteitaan: ”Sairas vihreä Helsinki liputtaa kuulemani mukaan sateenkaarilipuilla tulevaa prideviikkoa. Tulemme näkemään jälleen katukuvassa aikuisia ukkoja taluttamassa konttaavia puolialastomia, nahkaremmein puettuja tovereitaan koiran talutushihnoissa, ja muuta saatanan normaaliksi väitettyä pervoa. Mielestäni tällainen on sairasta paskaa.”

Viimeksi kun tarkistin, postauksella oli 3300 tykkäystä, 459 jakoa ja tuhat kommenttia, joista valtaosa tuki postauksen sanomaa. Hyvä mielipide! Minuakin oksettaa! Lapset ovat vaarassa! Tällainen julistaminen menee minun ymmärrykseni yli!

Postauksen voisi ohittaa naureskelulla, mutta se on osa suurempaa, maailmanlaajuista ilmiötä.

Saarakkala kertoi heränneensä viime vuosina seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen aseman heikentymiseen esimerkiksi Venäjällä, Puolassa ja Brasiliassa. Sama ilmiö on nähtävissä myös Unkarissa ja Yhdysvalloissa. Olen kirjoittanut aiheesta täällä, täällä ja täällä.

”Nämä ovat hälyttäviä esimerkkejä siitä, mitä syviä virtauksia on maailmalla meneillään. Olen tietoinen siitä, miten hyvin rahoitettuja ja järjestelmällisiä ne ovat. Suomalaisen kansanedustajan kommentti herätti ajattelemaan, että Suomessa on kysymys samoista virtauksista. Ne ei vain ole yhtä äänekkäitä kuin muualla eivätkä ne saa yhtä paljon tilaa”, Saarakkala sanoi.

”LGBT-ideologia murtaa ihmiskunnan historian”

Kun yritin etsiä kansanedustajan postauksen jälkeen jotain mukavampaa luettavaa googlaamalla Prideä, löysin sen sijaan Päivi Räsäsen haastattelun Helsingin Sanomista. Jutussa Räsänen saa perustella vuolaasti, miksi hänen homovastaiset kommenttinsa eivät ole vihapuhetta ja miten hänellä on oikeus sananvapauteen.

Sama oikeus ei hänen mukaansa ehkä kuitenkaan koske niitä, jotka pilkkaavat kristittyjä.

Runsaan vuoden aikana Räsäsestä on tehty neljä tutkintapyyntöä liittyen hänen homovastaisiin kommentteihinsa. Valtakunnansyyttäjä Raija Toiviainen on päättänyt, että Räsäsestä tehdään esitutkinta.

Räsäsen mukaan ihmisen geeniperimä on rappeutunut, eikä jumala alun perin luonut ihmistä homoseksuaaliksi.

”On selvää, ettei luonnontieteiden valtavirta tue Räsäsen muotoilemaa evoluution rappeutumisoppia. Paljon vaikeampaa on arvioida, mahtaako se olla vihapuhetta”, pohtii toimittaja.

Kolme päivää myöhemmin Räsänen aktivoitui jälleen Twitterissä. Viime vuonna hän ilmoitti Priden aikaan, että jumala on hyljännyt homot saastaisuuteensa, häpäisemään omat ruumiinsa. Tänä vuonna viesti kuului näin:

”#Pride2020 ei ole ihmisoikeustapahtuma. Kyse on #lgbt´ideologiasta, jonka tavoitteena on murtaa ihmiskunnan historian ja jatkuvuuden perusta, lapsen oikeus äitiin ja isään sekä omaan synnynnäiseen sukupuoleensa. Keisarilla ei ole vaatteita. Siksi #sananvapaus.”

Yhdenvertaisuusvaltuutetun mukaan ”Vihapuhetta ovat kaikki ilmaisun muodot, jotka levittävät, yllyttävät, edistävät tai oikeuttavat suvaitsemattomuuteen perustuvaa vihaa.”

En tiedä teistä, mutta minusta yllä olevia kommentteja ei ole kovin vaikea arvioida vihapuheeksi.

Puhumalla homoista saastaisina ruumiinsa häpäisijöinä, jotka pyrkivät murtamaan ihmiskunnan jatkuvuuden perustan, Räsänen asettaa homot paarialuokkaan, jolloin heitä on ihan oikeutettua inhota.

Vaikka Räsäsen homokannat ovat Suomessa monelle vitsi, hänellä on vahvat suhteet kansainvälisiin homovastaisiin tahoihin. Kristillisten juristien verkosto ADF on Helsingin Sanomien mukaan käynyt jo kahdesti tukemassa Räsästä tämän ”sananvapaustaistelussa”.

”Eivät he [ADF:n juristit] Suomen lainsäädäntöä tunne, mutta jos EIT:hen [Euroopan ihmisoikeustuomioistuin] täytyisi lopulta mennä, heistä olisi varmasti apua”, Räsänen sanoo.

ADF on ajanut esimerkiksi homoseksin kriminalisointia sekä transihmisten pakkosterilisointia. Kyse ei siis ole pelkästä mielipiteestä vaan tavoitteesta rajoittaa vähemmistöjen oikeuksia. Verkoston päämaja on Yhdysvalloissa.

Homovastainen vihapuhe lisää rikoksia

ILGA-Europe-ihmisoikeusjärjestön tutkimuksen mukaan äärioikeiston homovastainen vihapuhe lisääntynyt esimerkiksi Albaniassa, Andorrassa, Azerbaijanissa, Valko-Venäjällä, Bosnia-Herzegovinassa, Bulgariassa, Kyproksella, Tšekissä, Suomessa, Georgiassa, Kreikassa, Unkarissa, Kosovossa, Portugalissa, Slovakiassa, Espanjassa ja Turkissa.

Puolassa valtio on luvannut rahaa kaupungeille, jotka ovat julistautuneet LGBTQ-vapaaksi vyöhykkeeksi. Summa on kolminkertainen siihen tukeen nähden, jonka EU eväsi näiltä kaupungeilta.

Unkarissa meni juuri läpi laki, joka kieltää trans- ja intersukupuolisia ihmisiä korjaamasta sukupuoltaan syntymätodistukseensa.

Eikä ongelma koske vain Eurooppaa. Trump pyrkii edelleen ajamaan lakia, joka mahdollistaisi transihmisten sukupuoliperustaisen syrjinnän terveydenhuollossa.

Brasiliassa presidentti Jair Bolsonaro totesi keväällä, ettei Brasiliasta saa tulla homoturistikohde. ”Olen homofobinen ja ylpeä siitä”, hän sanoi. Homovastaiset asenteet näkyvät myös poliisin toimissa: toukokuussa 21-vuotias homomies hakattiin kepillä ja poliisi pidätti hänet, ei tekijöitä. Transihmisten murhat ovat lisääntyneet Brasiliassa 71 prosenttia vuonna 2020.

Myös Venäjällä homovastaisella liikkeellä on valtion ja lainsäädännön tuki. Venäjä ei ole osoittanut kiinnostusta tutkia Tšetšenian homovainoja eikä muita homovastaisia rikoksia.

Tätä taustaa vasten Päivi Räsäselle naureskelu tuntuu optimistiselta. Hän edustamansa ideologia on osa maailmanlaajuista homovastaista liikettä, joka pyrkii vähemmistöjen ihmisoikeuksien rajoittamiseen. Mitä tapahtuu, jos perussuomalaiset nousee hallitukseen ja ottaa aisaparikseen lempipuolueensa kristillisdemokraatit? Missä vaiheessa raikkaat globaalit homofobian tuulahdukset vaikuttavat myös meidän lainsäädäntöömme?

Perussuomalaiset ja kristillisdemokraatit ovat kaikin tavoin pyrkineet hidastamaan äitiyslain, translain ja tasa-arvoisen avioliittolain läpimenoa. Kaksi näistä taisteluista he ovat jo hävinneet, mutta translaki on toistaiseksi jäänyt koronapandemian jalkoihin. Jos sitä ei tällä hallituskaudella muuteta transihmisiä kunnioittavalle tasolle, muutosta on turha odottaa hallitukselta, jossa saattaa istua seuraavaksi kaksi transihmisten oikeuksia systemaattisesti hidastanutta puoluetta.

Homovastaisen vihapuheen normalisointi lisää tutkitusti homoihin kohdistuvaa väkivaltaa. Lopulta sillä on suuria vaikutuksia vähemmistöjen turvallisuuteen ja vapauteen. Tämä kannattaa muistaa seuraavalla kerralla, kun jakaa hauskoja meemejä Päivi Räsäsestä.

puheenaiheet ajattelin-tanaan uutiset-ja-yhteiskunta tasa-arvo