3 tapaa saada aikaa somelta

Olen tuskaillut netissä ja erityisesti somessa käyttämäni ajan kanssa jo pitkään. Keväällä pohdin, olisinko onnellisempi ilman somea ja päädyin pitämään viikon somepaaston. Se teki hyvää, mutta kuten niin usein käy, paaston opit unohtuivat pian. Asia on harmittanut erityisesti nyt kesällä, sillä aurinkoisina päivinä kännykkä kädessä nököttäminen tuntuu karsealta ajan hukalta.

Lisäksi kesälomani lähestyy ja olen miettinyt paljon sitä, miten haluan kaksi kallisarvoista lomaviikkoa viettää. En todellakaan tahdo harhautua joka viides minuutti kurkkaamaan puhelintani. Sen sijaan haluan lukea kirjoja, maata rannalla ja puistossa, istua puutarhassa ja vain kuunnella lintujen laulua.

Siksi olen päättänyt ottaa käyttöön muutaman keinon, joiden avulla pyrin saamaan kesällä vähemmän aikaa somelle ja enemmän itselleni.

kesä ilman somea

Luin vähän aikaa sitten kirjan nimeltä Make time, jossa aiemmin Googlen kaltaisissa puljuissa työskennelleet Jake Knapp ja John Zeratsky kertovat, miten pääsivät netistä niskan päälle ja saivat ajankäyttönsä taas omaan hallintaansa. Yksi kirjan tärkein havainto liittyi Facebookin ja Instagramin kaltaisiin palveluihin, joita Knapp ja Zeratsky kutsuvat nimellä infinity pool. Termin voisi suomentaa vaikkapa pohjattomaksi pyörteeksi – ne ovat eräänlaisia mustia aukkoja, joihin käyttäjä katoaa.

Pohjattomat pyörteet ovat siis saitteja ja sovelluksia, joihin on aina ilmestynyt jotain uutta kun ne avaa ja joita voi skrollata loputtomasti. Helppous yhdistettynä rajattomaan sisältöön johtaa siihen, että vaaditaan vain noin viiden sekunnin toimettomuus tai tylsistyminen, kun jo refleksinomaisesti tartumme puhelimeen ja klikkaamme itsemme pyörteeseen… ja usein unohdumme sinne.

Avain parempaan ajanhallintaan ja vähempään somessa suhraamiseen löytyykin siis näiden pyörteiden kontrolloimisesta ja siitä, että luomme tiellemme erilaisia pieniä ja suuria esteitä, joiden avulla estämme itseämme vajoamasta niiden syövereihin.

Knappin ja Zeratskyn kirjan pohjalta keräsin itselleni kolmen kohdan somestrategian, jonka avulla aion varjella kesälomaani.

1. Siivoa puhelimen aloitusnäyttö

Kun kaivat puhelimen taskustasi ja avaat näytön, mitä siinä näkyy? Näetkö viisi koukuttavaa sovellusta ja miljoona uusista tapahtumista kertovaa punaista palluraa? Knapp ja Zeratsky kehottavat siistimään aloitusnäytön: kaikki sovellukset siirretään seuraavalle sivulle, jolloin niitä ei näe aina puhelimen avatessaan ja jolloin ei siis synny välitöntä impulssia klikata niitä.

Omalla aloitusnäytölläni on jo jonkin aikaa ollut vain rauhoittava luontokuva sekä kello. Niinpä saatan hyvin avata puhelimen, katsoa aloitusnäyttöä – ja muistaa, ettei siellä ole yhtään välittömästi huomiotani vaativaa sovellusta, ei mitään mitä oikeastaan haluaisin tehdä. Ja sitten laitan puhelimen takaisin laukkuun.

2. Kirjaudu ulos

Tämä on kenties yksinkertaisin mutta samalla tehokkain kikka, jonka tiedän. Poistin Facebook-sovelluksen ja siirryin käyttämään sitä selaimessa, ja nykyään kirjaudun ulos aina sen heti käytön lopettaessani.

Uloskirjautuminen toimii samalla tavalla kuin aloitusnäytön siivoaminen, sillä se tekee houkutukseen vahingossa vajoamisesta vaikeampaa. Kun klikkaan itseni hajamielisesti pohjattomaan pyörteeseen, salasanaa tiedusteleva ruutu toimii pysähtymismerkkinä, joka kysyy: Haluatko tosiaan tälle sivustolle nyt? Onko nyt oikeasti sellainen hetki, että haluat katsoa Facebookia/Instagramia/Twitteriä/uutisia? Vai voisitko oikeastaan tehdä jotain ihan muuta?

3. Blokkaa

Joskus pienet esteet eivät riitä, vaan kesärauhan turvaamiseksi on otettava käyttöön kovemmat keinot ja blokattava häiriötekijät. Itse aion hallita aikaani tänä kesänä (ja toivottavasti tulevaisuudessakin) ainakin näillä:

Stayfocused on sovellus, jonka avulla voi blokata muita sovelluksia. Ne on mahdollista blokata tietyksi ajaksi (esim. päiväksi tai illaksi) tai sitten määritellä se, kuinka kauan jotain tiettyä sovellusta voi päivässä käyttää.

Leechblock on Firefox-selaimen laajennus, joka estää pääsyn määrittelemillesi nettisivuille. Voit siis päättää etukäteen sen, mitä saitteja saat käyttää ja mihin aikaan. Leechblockilla saa pitää netistä sen parhaat puolet kartoista kirjoihin ja musapalveluihin, mutta ilman pohjattomiin pyörteisiin hukkumisen vaaraa.

*

Olen pitkään potenut huonoa omatuntoa siitä, että tahdonvoimani ei riitä siihen, että jättäisin somet ja netit selaamatta, ja että tarvitsen tällaisten kikkojen apua. Mutta oikeasti syyttävä sormeni on osoittanut väärää tahoa – somekanavat on suunniteltu addiktoiviksi, rakennettu päätavoitteenaan se, että käyttäjät viettäisivät niiden parissa mahdollisimman paljon aikaa. Kun suuryritykset maksavat ammattilaisille valtavia summia siitä, että he keksivät mahdollisimman tehokkaita keinoja koukuttaa minut, vika ei ole minussa jos lankean ansaan.

Mutta vaikka minussa ei ole vikaa, minulla on onneksi valta alkaa muokata käytöstäni – vaikka sitten pienten apuvälineiden  kautta. Kesän somestrategiani auttaa minua pysyttelemään erossa pyörteistä ja keskittymään enemmän  niihin asioihin, joita päiviltäni todellisuudessa haluan: hiljaisuuteen, hauskanpitoon ja ajatusten rauhaan.

*

Jos somettomuus kiinnostaa, lue myös nämä:

Olisinko onnellisempi ilman somea?

Viikon somepaasto

*

FACEBOOK / BLOGLOVIN / INSTAGRAM

Hyvinvointi Hyvä olo Mieli Syvällistä

Viisi tapaa, joilla vähensin roskaa

Heinäkuussa blogissa teemana on lepo ja kaiken turhan vähentäminen – sen kunniaksi julkaisemme juttuja vain kerran viikossa maanantaisin. Elokuussa koittaa taas paluu normaaliin rytmiin.

Karsimisen ja ainakin henkisen levon tilaan päästäkseni minulle on ollut tärkeää vähentää sitä määrää käyttökelvotonta roskaa, jota maailmaan tuotan. Inspiroiduin valtavasti tänne blogiinkin kirjoittavan Riinan sitoutumisesta roskattomaan elämään, kun työskentelimme samassa työpaikassa: irtotee kulki mukana omassa purkissaan, samoin vegaaniset eväät. Muoviin pakatut lounassämpylät jäivät suosiolla ruokalan hyllyyn.  

Riinan päättäväisyydestä inspiroituneena olen arjessa tehnyt pieniä valintoja, joilla olen vähentänyt roskan määrää. Sveitsissä kierrättäminen on Suomeen verrattuna ihan lapsenkengissä, joten roskan välttäminen on sitäkin tärkeämpää.

Kuten tiedämme, valtameret ovat hukkumassa muoviin. Kertakäyttökulttuuri on myös turhaa resurssien hukkaamista. Onneksi roskaa on kuitenkin helppo, jos ei täysin karsia, niin ainakin vähentää!

Kassissani on aina kestopullo ja -kuppi. Olen järkyttyneenä lukenut, miten Suomessa pulloveden kulutus on kasvanut, vaikka meillä on maailman parasta vettä. Juodaan sitä. Ja ei, kahvilassa useimmiten ei ihmetellä, kun pyytää juotavan omaan kuppiin.

Kannan mukana monikäyttöliinaa. Minulla on aina laukussa yksi tenugui eli pieni japanilainen puuvillaliina. Tenugui on todella monikäyttöinen: siihen voi kääriä eväsleivän, sitä voi käyttää käsipyyhkeenä tai nenäliinana. Ei enää tarvetta servieteille! Nopeasti kuivuva liina on helppo pestä käsin. Suomessa japanilaista tenugui-kangasta myy esimerkiksi Samuji, mutta tarkoitukseen sopii varmasti myös muuntyyppinen ohut, pehmeä puuvilla- tai pellavakangas.

Käytän palasaippuaa. Vaihdoin kasvojenpesuaineen, käsisaippuan ja shampoon kiinteisiin versioihin, enkä ole katunut. Palasaippua on paitsi ekologista, myös äärimmäisen riittoisaa ja edullista. Shampooni on Flow Cosmeticsin tervantuoksuinen palasaippua, joka vaahtoutuu hyvin ja jättää luonnonkiharat, mutta ohuet hiukseni kivan tuuheiksi. Kasvosaippuana taas käytössä on Madaran valkosavea sisältävä saippua, joka sopii hyvin sekaiholle. Kasvovettä en vielä ole alkanut valmistaa itse, mutta Madaralta löytyy tuotteita kierrätysmuoviin pakattuna! Kaikkia näitä myy ainakin Ruohonjuuri.

Pakkaan ilman pussia. Kaupassa usein automaattisesti pakkaa irtohedelmät pieniin muovipusseihin. Olen alkanut ronskisti latoa hedelmiä ihan sellaisenaan vaa’alle pakkaamatta niitä. Leipäosastolla saatan pakata irtotuotteet vanhoihin pusseihin. 

Lopetin paperilehden tilaamisen. Meille tuli ennen Hesari paperiversiona, mutta lehdet kasautuivat hälyttävän nopeasti valtaviksi kasoiksi keittiön nurkkaan. Paperiroskaa voi vähentää myös vaihtamalla laskut e-laskuiksi ja kieltäytymällä mainoksista. 

Yleensäkin kaupassa kannattaa tietysti suosia vähiten pakattuja tuotteita ja valita fiksummin – esimerkiksi pesuaineen saa pullon sijaan pussissa, tai myslin kartonkipakkauksessa. 

Minkälaisia vinkkejä teillä on roskan vähentämiseen?

FACEBOOK / BLOGLOVIN / INSTAGRAM

Puheenaiheet Vastuullisuus