Parempaa katsottavaa arki-iltoihin

Monien arkeen kuuluu erottamattomasti telkkari. Meidänkin. Ideaalimaailmassa näin ei ehkä olisi, mutta todellisuudessa teemme toisinaan liian pitkiä työpäiviä ja rojahdamme sen jälkeen väsyneinä töllöttimen eteen. Ja se on ihan ookoo. Vapaa-aikaa suoritetaan ihan liikaa, ja ideaalimaailmasta paineiden ottaminen on turhaa itsensä kiduttamista.

Kaikki ohjelmat eivät kuitenkaan ole tasa-arvoisia, ja sillä mitä televisiosta katsoo on paljon merkitystä sen kannalta, mitä telkkuillasta jää käteen. Minä esimerkiksi olin pitkään tosi-tv-koukussa, ja katsoin enimmäkseen sarjoja, joissa ihmiset olivat lähinnä ilkeitä toisilleen. Sitä kai pidetään hyvänä viihteenä, mutta jossain vaiheessa tajusin näiden ohjelmien jättävän aina vähän pahan maun suuhun.

Emme siis ole telkkarivastaisia – mutta huonoja ohjelmia vastaan kyllä! Ja koska blogissa on sopivasti käynnissä arjen (ja erityisesti paremman arjen) teemakuukausi, päätimme sen tiimoilta jakaa vinkkimme parhaisiin sarjoihin. Jos siis haluat saada tv-viihteestäsi positiivisia fiiliksiä ja samalla myös vähän ajattelemisen aihetta, tutustu esimerkiksi näihin:

Parempaa katsottavaa televisiosta
Kissan mielestä parempaa katsottavaa olisi hänen mahansa, jota voisi samalla myös hiukkasen rapsuttaa.

Jos tykkäät tosi-tv:stä: Terrace House

Terrace House on Japanin Big Brother: kuusi toisilleen tuntematonta nuorta aikuista suljetaan kimppakämppään, jossa he elävät arkeaan tavalliseen tapaan. Käsikirjoitusta ei ole. Siihen samankaltaisuus BB:n kanssa loppuukin. Ihmissuhdedraama on isossa osassa, mutta tahti on tavallista tv-sarjaa hitaampi ja ote BB:tä hienotunteisempi. Nykysarjojen hengästyttävään tahtiin tottunut katsoja joutuu venyttämään hermojaan, kun välillä ei tapahdu juuri mitään. Ja se on hyvä asia.

Jos tykkäät ihmissuhdedraamasta: Dear White People

Dear White Peoplen alkuasetelma on jännitteinen: tunnetussa Ivy League yliopistossa järjestetään blackface-bileet. Sarja on taattua nuorten yliopistoihmissuhdedraamaa, mutta samalla se käsittelee monia vaikeita aiheita, jotka liittyvät rodullistettuna elämiseen nykypäivän Yhdysvalloissa. Ote on terävä ja sarkastinen, ja sarja herättelee ajattelemaan myös omia asenteita. Tällaista asennetta kaivattaisiin draamasarjoihin enemmänkin.

Jos tykkäät muodonmuutosohjelmista: Queer Eye

Queer Eye on siitä mieletön tosi-tv-sarja, että siinä ketään ei nöyryytetä, ketään ei käsketä laihduttamaan eikä kenellekään tule paha mieli. Päinvastoin: telkkarista ei taida tällä hetkellä mitään, mikä palauttaisi uskoni elämään yhtä tehokkaasti kuin Fab Five! Queer Eye jättää minut aina kyynelehtimään ja ajattelemaan, että ihmiskunnalla on vielä toivoa, kun on olemassa näin mahtavia tyyppejä, jotka vain aidosti tahtovat kaikkien olevan onnellisia. Niisk.

Jos tykkäät luontodokkareista: Our Planet – Uskomaton planeettamme

Our Planet on klassinen luontodokkarisarja, jonka kertojana toimii iki-ihana Richard Attenborough. Muista genren sarjoista se poikkeaa astetta kriittisemmällä sävyllään: upeiden kuvien yhteydessä katsojalle kerrotaan myös ihmisen aiheuttamista tuhoista. Ja se on terveellistä, sillä meillä ei yksinkertaisesti ole enää varaa kohdella luonto-ohjelmia herttaisena eskapismina. Sen sijaan tarvitsemme juuri tätä: muistutusta kaikesta siitä hyvästä ja kauniista, jonka säilyttämiseksi meidän on alettava taistella.

Jos tykkäät sisustusohjelmista: Tiny House Nation – Amerikkalaiset minikodit

Tiny House Nationissa pääsemme seuraamaan tavallisia ihmisiä, jotka haluavat muuttaa pienempään tilaan kukin omista syistään: joku taloudellisista syistä, toiset yksinkertaistaakseen elämäänsä. Ja sitten heille rakennetaan valtavan ihania pieniä taloja! Olen seurannut tiny house -liikettä valtavalla mielenkiinnolla, sillä väljän asumisen vaikutukset hiilijalanjälkeemme ja esimerkiksi omistamamme tavaran määrään kiinnostavat. Haaveilen myös jonakin päivänä vielä rakentavani oman minitalon. Siihen asti aion elää haaveitani tämän sarjan kautta!

 

Millaisia parempia sarjoja te suosittelisitte uutta katsottavaa etsiville?

*

FACEBOOK / BLOGLOVIN / INSTAGRAM

Kulttuuri Leffat ja sarjat Suosittelen

Kaupan ruukkusalaatin uusi elämä

Joskus ihan pienet asiat voivat tehdä tosi onnellisiksi. Niin kuin vaikka kaupan salaatin edelleenkasvattaminen omassa keittiössä.

Kuinkakohan monta ruukkusalaattia olen vuosien varrella ostanut, syönyt niistä suurimmat lehdet ja sitten heittänyt juuripaakun pois? En osaa sanoa, mutta todennäköisesti aika monta. Jostain syystä nimittäin tajusin vasta pari vuotta sitten seuraavan asian: sen, että kaupan ruukkusalaatin voi istuttaa multaan, jossa se jatkaa kasvamistaan ja tuottaa lisää salaattia. Silkkaa taikuutta, sanon minä!

Kaupan ruukkusalaatin istuttaminen
Näin iloiselta näyttää vesilasissa viikon asustellut, lyhyeksi nyrhitty kaupan ruukkusalaatti.

Saattaa olla, että tämä on ollut teille kaikille aivan ilmiselvää ihan aina, mutta koska minulla kului asian tajuamiseen noin kolmekymmentä vuotta, päätin kirjoittaa tästä taikatempusta täälläkin. Sillä tämän helpompaa tapaa saada kotiin vähän jotain vihreää ei ole! Lisäksi vihannesten kasvattaminen on todellista zen-harjoittelua, ja ruukkusalaatin kautta tätä tekniikkaa voi treenata silloinkin, jos käytössä ei ole omaa puutarhapalstaa, pihaa tai edes parveketta.

Olennaiset asiat onnistuneeseen ruukkusalaatin edelleenkasvatukseen seuraavat tässä:

1. Tarkasta juuret

Kaupassa kannattaa kurkkia vähän salaattipussin pohjaa ja valita sellainen salde, jonka juuret ovat mahdollisimman vaaleat. Jos pussin pohjalla näkyy tummanruskeaa, niljaista sotkua, salaatti ei todennäköisesti enää lähde kasvamaan vaikka mitä tekisit.

2. Jätä jämät

Syö isot lehdet tavanomaiseen tapaan, mutta älä nyhdä salaattia aivan kaljuksi. Säästä vähintään pari pientä lehteä. Kuvassa olevassa salaatissa näkyy, että olen jättänyt salaatiin pari ruotia sekä pienimmät lehdet, jotka ovat sitten lähteneet kasvamaan.

3.Anna voimistua

Laita pikkusalaatti vesilasiin tai vastaavaan astiaan. (Muovikehikko kannattaa pitää tässä vaiheessa vielä paikallaan, ettei multapaakku hajoa käsiin.) Lasi kannattaa asettaa valoisaan paikkaan mutta välttää suoraa paahdetta, sillä viileässä viihtyvät salaatit väsähtävät liiasta lämmöstä. Itse tapaan pitää salaattini lasissa viikon tai pari, kunnes näen että se ryhtyy pukkaamaan uutta lehteä.

4. Kastele sopivasti

Vesilasissa hengailevaa salaattia kannattaa virkistää päivittäin tai parin välein pienellä määrällä vettä. Monet salaatit taitavat heittää henkensä tässä vaiheessa, kun ne saavat joko liikaa tai liian vähän vettä. Kokeile siis ensin multapaakkua varovasti sormella, ja jos se tuntuu kostealta, älä kastele. Jos taas paakku tuntuu kuivahkolta, kaada lasin pohjalle loraus vettä. Jos vettä on vielä tunnin jälkeen jäljellä, kaada loput pois.

*

Siinä se, kaikessa yksinkertaisuudessaan. Helppoa kuin heinänteko! Kun salaattiin on muodostunut muutama pieni lehti, naksi muovinen ruukku saksilla varovasti palasiksi ja irrota varoen repimästä juuria liikaa. Jos aiot istuttaa salaatin kukkaruukkuun, muista laittaa ruukun pohjalle soraa tai pala särkyneestä saviruukusta tai vaikka kahvikupista salaojitukseksi.

Ja sitten vain multiin!

*

FACEBOOK / BLOGLOVIN / INSTAGRAM

Koti Ruoka ja juoma Tutoriaalit Vastuullisuus