Lähtö on lähellä

Se tunne, kun kiiruhdat avaaman verhon ja näet auringon nousevan ja kimaltavan meren pintaan! Ja jo ajatus ihastuttavista teehetkistä saa minut hymyilemään. Pääsen jälleen myös maistelemaan niitä kerrassaan ihania makuja; mm. munakoisoa ja baklavaa. Saan kävellä rantahiekassa, katsella auringon nousut ja laskut ja pulahtaa uimaan kun siltä tuntuu. Pääsen nauttimaan auringon lämmöstä ja elämäniloisesta ilmapiiristä. Saan tuntea sen rauhan ja levollisuuden, kun ei ole kiire mihinkään. Eikä minun tarvitse suorittaa.

IMG_20160421_185408.jpg

Tajusin juuri, että alle kahden viikon päästä olen jälleen maisemissa, joita jaksan ihailla aamusta iltaan. Turkey, here I come again! Alanya, see you again!

Kohta on vierähtänyt kuukauden päivät kun palasin reissusta. Voin helposti todeta, että vauhti on täällä hurjaa. Toki täällä on paljon velvollisuuksia hoidettavana, mutta monella muullakin tapaa elämä on täällä hyvin erilaista. Kaikki paahtavat hirveätä vauhtia kun pitää saada sitä ja tätä. Aikataulut ovat täällä huomattavasti tiukempia ja suorittamiseen menee aikaa senkin takia paljon, että välimatkat ovat suuria. Tuntuu, että elämästä ei muisteta tai ehditä nauttia.

IMG_20160421_185732.jpg

Alanya on pienisuuri kaupunki. Lääkäriasemia, apteekkeja, ruoka- ja vaatekauppoja, ravintoloita, mitä vain keksit tarvita – kaikki on lähellä. Tai jos keksit jotain, mitä ei juuri ole nurkalla saatavissa, joku kyllä järjestää asian. Kaikki on käden ulottuvilla eikä aikaa mene perusaskareiden hoitoon.

Töitäkin paikalliset tekevät paljon ja työpäivät ovat usein pitkiä. Silti tavataan ystäviä ja perhettä, syödään yhdessä tai vaihdetaan kuulumisia teelasin äärellä. Elämään suhtaudutaan keskimäärin rennommin ja katse on enemmän siinä hetkessä kuin tekemättömissä töissä tai tulevassa.

Jännittävää nähdä miltä tuo ihastuttava pienisuuri kaupunki nyt näyttää, kun sesonki on alkamassa todenteolla. Jäänkö kaipaamaan sitä helmi-maaliskuun rauhaa? Maistuvatko pidet ja linssikeitot edelleen yhtä hyviltä? Kuulostaako lähimoskeijan kutsu yhä ihastuttavalta? Ja vieläkö koen sen samaisen sanoinkuvaamattoman seesteisen tunteen?

Aika näyttää. Lähtövalmistelut voivat alkaa! Tuskin maltan odottaa. <3

IMG_20160307_115702.jpg

Ps. Tykkääthän blogistani myös Facebookissa niin näet heti uudet julkaisuni. 🙂

Mondo – mainio matkailulehti, aloita matkailu kotisohvalta! Katso tutustumistarjous ja tilaa jo tänään!

Suhteet Oma elämä Mieli Matkat

Mitä tekemistä materialla on onnen kanssa?

Pusseja, laatikoita, jätesäkkejä. Kaiken maailman nyssäkkää ja pussukkaa. Tavaraa, astioita, vaatteita ja mitä lie roinaa. Tavarapaljous ja sotku ahdistaa. Miten paljon ihminen tarvitsee? Miten paljon tekee onnelliseksi? Vai jopa kenties, miten vähän tekee onnelliseksi?

Olen vihdoin päässyt vauhtiin purkaessani tavaroitani, jotka pakkasin tammikuussa myymästäni asunnosta ennen reissuun lähtöä. Tein jo silloin pientä inventaariota, mutta mutta… Täällä minä nyt istun kaiken roinan keskellä ja ihmettelen. Mihin tarvitsen tätä kaikkea? Mihin laitan tämän kaiken?

IMG_20160419_123349.jpg

Pidän kaikesta kauniista ja niinpä olen aiemmin kerännyt sitä kaikkea kaunista ympärilleni. Aalto-vaasit, Kayakit, Storybirdsit, Paratiisit ynnä muut Arabiat ja Iittalat pursuvat nyt laatikoista ja kaapeista. Nekö tekevät elämästä kauniin? 

En ole koskaan ollut himoshoppailija vaan ennemminkin tarkka rahan suhteen. En ole syntynyt kultalusikka suussa vaan olen tehnyt kovasti töitä ja ansainnut omat rahani. Vuosien saatossa tavaraa vaan on kertynyt liikaa.

Myös käsilaukut ovat olleet jonkinlainen intohimo. Niitä on kovin helppo ostaa. Ei tarvitse mennä sovituskopin valoihin toteamaan, että kylläpä olen lihonnut tai näytänpä muuten vain kurjalta. Sen sijaan, mitä kivampi laukku, sen vähemmän kukaan kiinnittää huomiota muuhun minuun. Näin ajattelin. Olen myös selitellyt itselleni, että niitä tarvitsee hyvin eri kokoisia ja hyvin eri värisiä, arkeen ja juhlaan. Kyllä vain, mutta mikä on edes kohtuullinen määrä? Mikä järki on säilyttää Furlia, Longchampeja, Burberryjä, T. Bakereita jne dustbageissaan kaapissa? Yhtä tai korkeintaan kahta (vähän isompaa ja pienempää) voi vain kuitenkin käyttää yhtä aikaa. En tiedä.

Tavarapaljous tekee minusta nyt kaikkea muuta kuin onnellisen. Oloni on rauhaton. En pysty keskittymään senkään vertaa. Kaikki tekemätön työ ahdistaa kun katselen näitä laatikoita. 

IMG_20160419_123603.jpg

Reissussa olessani huomasin etten kaipaa tavaroitani tai kauniita esineitä. Kaipasin ihan muita asioita, mm. ihmisiä. Reissusta palattuani en päässyt heti purkamaan näitä tammikuisia pakkauksia. Eikä se haitannut. En edelleenkään ikävöinyt niitä. Istuessani näiden pakaasien keskellä pohdin, että pitäisikö minun kaikesta huolimatta olla onnellinen ja tuntea oloni etuoikeutetuksi, kun olen pystynyt hankkimaan kaiken tämän materian? Vai saanko valittaa, että sitä on liikaa, samaan aikaan kun osalla maailman ihmisistä sitä on liian vähän? 

En ole vähään aikaan ostanut mitään muuta kuin tasan vain tarvitsemani asiat. Vanhasta muistista välillä käsiini tarttuu jotain ja meinaan ampaista kassalle. Tällöin pysähdyn miettimään sitä tavarapaljoutta ja punnitsen tarvitsenko sitä todella. Useimmiten tavara tai muu menee takaisin hyllyyn. Ai että miten vapauttava fiilis.

Tässä, kuten rahassa, pätee varmasti sama asia. Ihminen tarvitsee tietyn verran tavaraa ja vaatteita pystyäkseen elämään. Mikä se tarvittava määrä on? Kuka sen määrittää?

Päätän luopua paljosta tavarasta. Tunnen jo nyt sen vapauttavan tunteen vaikka työtä sen eteen on paljon. Huomaan, että arvoni ovat alkaneet muuttumaan. En enää arvosta esimerkisi uraa, pintaliitoa, hienoja autoja tai kalliita laukkuja kaapissa. Arvostan elämää, hyvää oloa, aikaa läheisten ihmisten kanssa ja erityisesti kokemuksia ja tunteita. Voiko aidosti hyvän olon saada ostamalla? Tai voiko keräämällä tavaraa saada kiikkustuolissa hymy huulella muisteltavia kokemuksia? Harvemmin.

Mitä sinä ajattelet materian ja onnellisuuden yhtälöstä? Oletko sinä luopunut turhasta ja saanut tilalle jotain ihan muuta? Kuulisin mielelläni tarinoitanne, jotta saisin lisämotivaatiota projektiini!

f49d23844b6077745884966cf10a7ec0.jpg

 

 

Kiinnostaako hyvinvointi? Voi Hyvin on lehti Sinulle.

Suhteet Sisustus Oma elämä Mieli