Alakulon syy taisi selvitä!

IMG_20160322_081426.jpg

Herättyäni kiirehdin avaamaan verhot. Mielihyvän tunne valtasi mieleni. Ihana, aurinkoinen aamu oli taas vastaanottamassa minut uuteen päivään ja uusiin mahdollisuuksiin! Eihän tätä voinut jättää käyttämättä. Join muutaman lasillisen vettä ja kiskoin lenkkarit jalkaan.

IMG_20160322_121435.jpg

Jalkaa toisen eteen laittaessa tunsin kuinka kehoni alkoi heräämään. Tunsin kuinka jäseneni alkoivat lämpenemään ja veri kiertämään. Ihaillessani maisemia ja tuntiessani auringon lämmön, myös ajatukseni lähtivät liikkeelle vapaasti, ilman kahlitsevaa ahdistusta. Vielä neljänkin viikon jälkeen jaksan ihastella näitä näkymiä! Toisella puolen kohoavat kauniin jylhät vuoret ja toisella puolen kimaltelee turkoosin värinen meri. Näiden välissä tämä moniulotteinen ja sympaattinen kaupunki heräilee uuteen päivään. Luonto vihertää päivä päivältä enemmän ja toinen toistansa kauniimmat kukat kukkivat rantabulevardin varrella.

Näin kävelylläni paljon. Miten ihmeessä osaisin aina pitää silmät ja sydämen auki tälle kaikelle mitä meille on tarjolla? Miten voisin aistia ja kuulla kaiken tämän kauneuden?

IMG_20160322_132135.jpg

IMG_20160322_132604.jpg

En ollut kävellyt muutamaan päivään aamuisin. En ollut saanut itseäni; mieltäni, aistejani ja kehoani hereille. Tänään sain. Nyt näen taas hivenen kirkkaammin. Tunnen vähän enemmän. Oloni on kevyempi. Löytöretkeni voi jatkua iloisin ja avoimin mielin!

Oikein hyvää päivää myös teille kaikille! Kuulisin mielelläni miten te heräätte parhaiten uuteen päivään? 🙂

Kiinnostaako hyvinvointi? Voi Hyvin on lehti Sinulle.

 

Suhteet Oma elämä Liikunta Mieli

Ihana, ihana Istanbul!

Muistan vieläkin sen tunteen kun hyppäsimme lentokentällä taksiin ja ajoimme läpi tuon uskomattoman kauniin kaupungin. Oli jo myöhä, mutta kaupunki oli yhä hereillä ja sen tunnelman saattoi aistia aina taksiin asti. Tuskin maltoin odottaa, että aamu sarastaisi ja pääsisin kokemaan sen kaiken.

IMG_20160418_235409.jpg

IMG_20160418_234200.jpg

Turkki on vienyt sydämeni monella tapaa. Rannat, aurinko, ruoka, maisemat, ystävälliset ihmiset; muutamia asioita mainitakseni. Mitä enemmän olen siellä reissannut, sitä enemmän siitä innostun ja sitä enemmän tekee mieli nähdä lisää. 

Taksimme kurvasi jokseenkin mielenkiintoiselle kadulle ja pysähtyi. Vietyämme tavarat huoneeseen, pistäydyimme vielä jaloittelemassa tummuvassa yössä. Olimme eloisalla Taksimin alueella. Väkeä oli jos jonkinlaista. Katselimme ystäväni kanssa toisiamme ja pohdimme minne olimme tulleet?! 🙂

IMG_20160418_234017.jpg

Aamu sarasti ja kiirehdimme kattoterassillemme katsomaan maisemia. Kaupunki oli valtavampi kuin olin kuvitellut. Miten ihmeessä saisimme kaiken irti muutamassa päivässä? Mistähän aloittaisimme?

Aamiaisen jälkeen suuntasimme kaupungin sykkeeseen. Se ihan kuin vei meidät mukanaan ja kuljetti yhä kauniimpiin paikkoihin ja mieleenpainuvimpiin tunnelmiin!

IMG_20160418_234303.jpg

Vaikka kaupunki onkin suuri (lähes 14 miljoonaa asukasta), on se onnistunut säilyttämään sympaattisuutensa. Uskallan sanoa, että jokaiselle löytyy jotain. Itse ainakin ihastuin todenteolla! Ohessa jaan muutaman käytännön vinkin kaupunkiin tutustujalle. 

Julkisilla on helppo matkustaa eikä taksilla kulkeminenkaan ole kovin kallista. Me myös kävelimme paljon. Välimatkat suosituimpien nähtävyyksien välillä eivät ole mahdottomia ja jalkasin tätä elävää kaupunkia näkee kaikkein eniten. Ja välillä kannattaa pysähtyä nauttimaan kupillinen turkkilaista teetä. 

IMG_20160418_234324.jpg

Hotelleita on pilvin pimein jokaiseen makuun. Me majoituimme sekä Taksimin lähellä että Sultanahmetissa. Itse viihdyin todella paljon paremmin nimenomaan Taksimin nurkilla, jossa löytyy niin shoppailtavaa kuin toinen toistaan värikkäämpiä ravintoloita (lokantoja) ja illanviettopaikkoja nimenomaan paikalliseen makuun, etenkin poistuttaessa Istikal-pääkadulta kapeammille sivukujille.

Täällä söin toinen toistaan parempaa ruokaa. Pienissä, sivukatujen lokantoissa ruoka oli todella hyvää ja edullista. Muistutuksena, että alkoholi juodaan erikseen eri paikassa esimerkiksi illallisen jälkeen. Oma suosikkini oli Dürum Adana eli rulla, jonka sisällä on mausteinen ”lihapulla”. Olisin voinut syödä tätä herkkua joka päivä, nam! Myös toinen toistaan ihanampia baklava-kahviloita löytyy lukuisia. Tästäkään herkusta en tunnu saavan millään tarpeekseni.

IMG_20160401_093129.jpg

IMG_20160418_234237.jpg

Matkamme ajankohta oli lokakuu. Sää oli tällöin vielä oikein mukava, muistuttaen Suomen kesää. Aurinkokin jaksoi paikotellen lämmittää. Iltaisin tarkeni istua terassilla nauttien viinilasillisesta.

Istanbuliin kannattaa ehdottomasti tutustua myös Bosborinsalmelta käsin. Veneretkiä on tarjolla useita. Yksi näistä oli huomatavasti huokeampi hinnaltaan (vene lähtee Eminönüstä, läheltä Galatan siltaa). Maisemat ovat kerrassaan upeita!

IMG_20160418_234105.jpg

IMG_20160418_234044.jpg

IMG_20160418_234131.jpg

Upeita ovat myös lukuisat muut nähtävyydet kuten mm. moskeijat, suuri basaari, Galata-torni ja Euroopan ja Aasian yhdistävät sillat.

Nähtävää ja koettavaa jäi vauhdikkaista päivistä huolimatta hurjan paljon. Eniten jäin kaipaamaan sitä tunnelmaa; Istanbulissa et koskaan tiedä mitä tapahtuu seuraavaksi tai mistä itsesi löydät! Jälleennäkemistä odotellessa. <3

Ps. majoituksen ja lennot löydät edullisesti seuraavien linkkien kautta.

Löydä matkakohteesi – Booking.com

Osta lentoliput kaikkiin suosituimpiin kohteisiin edullisesti täältä!

Suhteet Oma elämä Mieli Matkat