Irtiotto rinnakkaistodellisuuteen

Vietin yhdet elämäni parhaimmista viikoista löytöretkelläni Turkissa. Enkä yhtään liioittele. Tekisin saman milloin vaan uudestaan. Eikä ole sanottua ettenkö voisi retkeillä siellä pidempäänkin. Mikä reissusta sitten teki niin onnistuneen? Miksi siellä oli hyvä olla?

IMG_20160322_195141.jpg

Olen pohtinut paljon uupumiseen johtaneita syitä. Olen aiemmin huolehtinut ja ajatellut aina ensin muita. Kunhan vain kaikilla muilla olisi hyvä olla. Kunhan muut viihtyvät ja heillä on kivaa. Entä minä? Miten minä voin? Viihdynkö minä ja onko minulla kivaa?

Vaihtaessani maisemaa, kukaan ei odottanut minulta mitään. Minun ei tarvinnut miellyttää ketään tai olla tilivelvollinen kellekään. Sain miettiä mitä minä haluan ja tehdä asioita mitä halusin, ajattelematta muiden mielipiteitä tai tuntematta huonoa omaatuntoa. 

IMG_20160314_180513.jpg

Aiemmin olin kova suorittamaan. Pyrin aina olemaan vain tehokkaampi. Elämä oli jokseenkin hektistä. Sainko tänään varmasti riittävästi aikaan? Olinko tehokas? Miten voisin olla tehokkaampi? Kelpaisinko sitten paremmin? Olenko parempi ihminen kun mainostauoilla juoksen laittamaan pyykit kuivumaan? 

Olessani reissussa minun ei tarvinnut suorittaa tai noudattaa tiukkoja aikatauluja. Sain tulla ja mennä kuten halusin. Tunsin oloni vapaaksi. Opettelin nauttimaan hetkestä, olemaan läsnä ja hengittämään. 

Vaikeina aikoina en osannut rentoutua. Kehoni ja mieleni kävivät kaiken aikaa kierroksilla. Sydämeni hakkasi. Verenpaineeni oli koholla. Päätä särki usein. Heräsin aamuöisin milloin mihinkin painajaiseen tai mieltä painavaan asiaan. En jaksanut olla sosiaalinen. Minua ahdisti enkä nähnyt eteeni.

IMG_20160315_211720.jpg

Retkelläni olin ulkona lähes aamusta iltaan. Kävelin paljon. Nukuin hyvin. Nautin lämmöstä ja valosta. Tapasin ihmisiä, joille kelpasin sellaisena kuin olen. Olin pirteämpi ja energisempi kuin aikoihin. Osasin jo vähän rentoutua. Ihailin yhä uudelleen ja uudelleen maisemia; miten kaunista kaikki olikaan. Tunsin kuinka rauha löysi sisälleni useammin ja useammin. Luottamukseni itseeni ja tulevaan kasvoi.

Matkalla rakastin kuvata toinen toistaan upeampia maisemia. Aloin myös kirjoittaa. Toivoin salaa, että joku pitäisi lukemastaan ja näkemästään. Saamani palautteet ovat lämmittäneet mieltäni äärettömän paljon. Kiitos vielä kerran! 

IMG_20160401_201133.jpg

Ystäväni käyttämä termi rinnakkaistodellisuudesta sopii enemmän kuin hyvin kuvaamaan minunkin matkaani. Kaksi hyvin erilaista todellisuutta. Tässä toisessa todellisuudessa minua ei ollut muistuttamassa uupumisen ja huonon voinnin taakat. 

Eikä tässä tämänhetkisessä todellisuudessa kaikki missään tapauksessa ole huonosti, siitä ei ole kyse. Kyse on kai enemmänkin siitä, että tarvitsin uusia maisemia, uusia tuulia ja tilaa hengittää. Sama kokemus olisi voinut kenties olla jossain muuallakin kuin Turkissa. Tai sitten ei. 

IMG_20160319_164435.jpg

Miten saan nämä kaksi todellisuutta kohtamaan? Miten pääsen eroon tässä todellisuudessa olevista ikävistä muistoista? Miten voisin voida hyvin kaikkialla?

Ei kai niistä eroon tarvitse kokonaan päästäkään? Ne ovat osa minua. Ovat osana sitä, minkälaiseksi olen kasvanut ja kasvan näiden kokemusten myötä. Eikö tärkeintä ole, etteivät ne enää hallitse minua ja elämääni? Aika parantaa haavat, sanotaan. Reissukin auttoi parantamaan niitä. Tiedän, että voin voida hyvin. Olen ihan oikealla tiellä! <3

Tässä julkaisussa olen käyttänyt instagramin tykätyimpiä reissukuviani. Siellä voit seurata minua nimimerkillä sun_is_fun_78. Tervetuloa mukaan! 

IMG_20160307_200028.jpg

Rentodu! Hengitä! Lataa akkuja! Ansaitset loman – Booking.com

Suhteet Oma elämä Mieli Matkat

Turkkilaisia makuelämyksiä

Kerron reissukuulumisiani ja huomaan kuinka hymy nousee korviin. Katselen lukuisia ja lukuisia ottamiani kuvia puhelimelta ja voin edelleen tuntea sen lämmön ja rantahiekan kosketuksen jalkapohjassa. Voin yhä kuulla ne äänet; aaltojen kohinan ja minareetin kutsun. Ja ne maut! Pystyn edelleen maistamaan sen hedelmien tuoreuden ja ruoan maukkauden. 

IMG_20160401_093129.jpg

Turkkilainen ruokakulttuuri on kerrassaan ihastuttava. Se on konstailematonta, mutta maukasta. Ruoka koostuu tuoreista raaka-aineista ja vie helposti niin kielen kuin sydämenkin mennessään. Mausteita ja yrttejä (minttu, persilja, tilli, laventeli) käytetään paljon. Mausteet antavat makua, mutta eivät polta suuta. Kasvikset ja vihannekset ovat turkkilaisen keittön kivijalka.

Suomessa olevat, usein turkkilaisten pitämät, kebabpizzeriat eroavat suhteellisen paljon alkuperäisestä turkkilaisesta keittiöstä. Kebabilla tarkoitetaan lähes kaikkea grillattua lihaa. Ja kun liha vuollaan pieniksi siivuiksi, saadaan döner kebab. Sis kebab on grillattua lampaanlihaa vartaassa. Adana ja Urfa ovat puolestaan mausteisia, pitkulaisia jauhelintapaisia kebabeja. Pihvit eivät juurikaan kuulu turkkilaiseen keittiöön. 

Keitot (corba) ovat tärkeässä roolissa ja niitä syödäänkin mihin aikaa vuorokaudesta tahansa. Useimmiten keitot ovat kasvispohjaisia ja tunnetuin näistä lienee linssikeitto, joka tarjoillan tuoreen sitruunan kera. Keittojen kanssa syödään tuoretta leipää.

Pizzan tapaiset pidet ja lachmacunit ovat maukasta pikkusyötävää. Niissä on ohuen ohuen pohjan päällä yleensä jauhelihaa, sipulia, juustoa ja tomaattia.

IMG_20160407_160057.jpg

IMG_20160407_162144.jpg

Mitä paikallisemman näköinen paikka, sen innokkaammin lähden maistelemaan tarjolla olevia herkkuja. Lokanta eli perinteinen turkkilainen ravintola tarjoilee nimenomaan hyvin tyypillisiä, paikallisia ruokia. Nämä saattavat joskus olla hieman karuja ja koruttomua, mutta älä anna ulkokuoren pettää. Ruokaa näissä paikallisten suosimissa paikoissa osataan laittaa! Alkoholia ei useimmiten ole tarjolla.

Omaksi kantislokantaksi muodostui Badem. Tämä sijaitsee Kleopatran puolella Melissa-hotellin kanssa samalla kadulla, aivan tien päässä, rannasta (nro 22) poispäin. Lista on turkiksi, mutta vaikken koskaan nähnyt ravintolassa muita turisteja, pärjää siellä englannilla. 

IMG_20160407_160332.jpg

IMG_20160407_160609.jpg

Maukas keitto, tuore leipä, vihersalaatti, pide, vesi ja turkkilainen tee maksaa täällä 15 liiraa eli noin 5 euroa. Jos pidetä ei jaksa syödä kaikkea, loput saa mukaan!

Maisteltavaa ja ruokaelämyksiin liittyvää koettavaa minulla riittää Turkissa vielä vaikka kuinka paljon. Tuskin maltan odottaa, että pääsen taas paikanpäälle.

Hyvää ruokahalua! Afiyet olsun!

Tilaa Glorian Ruoka&Viini tästä! Lehti täynnä herkullisia reseptejä, huippukokkien luomuksia ja inspiroivia makumatkoja.

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli Matkat