Teetä ja sympatiaa

IMG_20160307_130640.jpg

IMG_20160307_130525.jpg

Miten ihastuttava tapa onkaan rauhoittua nauttimaan teetä pikkiriikkisestä tulppaanin muotoisesta lasista. Tehdä se monen monta kertaa päivässä ja lisäksi vielä aina aterioiden päätteeksi. Kaikkina vuodenaikoina, jopa kuumimpien helteiden aikaan.

Suosituin seurustelujuoma Turkissa ei suinkaan ole esim. olut tai kahvi, vaan nimenomaan tee. Teen ääreen kokoonnutaan vaihtamaan kuulumiset ja pelaamaan seurapelejä. Teehuoneita löytyy joka kylästä, satamista ja asemilta. Myös basaareissa ja kaupankaynnissä on teellä oma roolinsa. Sitä nautittaessa päästään nevotteluissa yleensä hyvään lopputulokseen.

Çay eli tee valmistetaan perinteisesti samovaaria muistuttavassa kaksikerroksisessa pannussa, jota kutsutaan çaydanlikiksi. Vesi keitetään alemmassa ja teelehdet ylemmässä. Teetä voidaan näin ollen juoda miedompana tai vahvempana maun mukaan. Teen kanssa tarjoillaan tavallisesti kaksi sokeripalaa. Yleensä tee nautitaan sellaisenaan, ilman teeleipää.

Turkkilaisen teen teelehdet kasvatetaan Mustanmeren rannikolla, Rizen alueella.

IMG_20160407_160911.jpg

Nämä ihastuttavat tulppaanin muotoiset lasit ovat peräisin aina 1700-luvulta, sulttaani Ahmet III:n aikakaudelta. Teen juonnilla on siis hyvin pitkät perinteet ja se onkin Turkin kansallisjuoma.

Itse en ole aiemmin ollut mustan teen ystävä, mutta tässä tavassa täytyy olla ihastuttavuutensa lisäksi jotain mystiikkaa. Niin vain löysin minäkin itseni usein nauttimassa hetkestä juurikin tämän tulppaanilasin ja teen kera. <3

IMG_20160315_081848.jpg

 

Tilaa Glorian Ruoka&Viini tästä! Lehti täynnä herkullisia reseptejä, huippukokkien luomuksia ja inspiroivia makumatkoja.

Maailman teet kotiovellesi. Myös parhaat teenvalmistusvälineet. Teekauppa.fi

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli Matkat

Pakko palata?!

Aurinko lämmitti tänään ensi kertaa ihan tosissaan. Linnut lauloivat kilpaa. Ja miten valoisaa iltaisin jo onkaan!? Kevät on täällä. Tänään on myös kulunut viikko ja yksi päivä paluustani. Pakko myöntää, kaipaan jo takaisin.

IMG_20160402_113526.juujpg

Äitini totesi, että tämä oli niin odotettavissa tai oikeastaan, hän kuulemma pelkäsi tätä. Hän myös myönsi, ettei uskaltanut lukea blogiani. Hän ei halunnut kuulla, että viihdyn retkelläni liian hyvin. ”Aiotko olla kauan? Muutatko sinne nyt sitten?” ”Äiti hyvä, menen toviksi.”

Jälleen kerran tunnen, että tuotan pettymyksen kun haluan jotain. Ristiriitaisin tuntein aion myös toteuttaa sen. Nyt tai ei koskaan on korkea aika opetella elämään omaa elämää, tehdä valintoja, jotka tuntuvat hyvälle ja olla rohkea!

Tarkkasilmäisimmät varmaan huomasivatkin, että jo ennen lähtöä Alanyasta, tiesin että palaan pian. Kiitos Finnairin! Suora lento Gazipasasta Helsinkiin maksoi 249 e. Lennon Helsingistä Gazipasaan sai tuon päälle vain kahdellakympillä! Eihän sitä voinut jättää käyttämättä. Niinpä pakkaan taas laukkuni muutaman viikon päästä ja suuntaan takaisin Alanyaan. Tällä kertaa mukaan lähtee paras reissukaverini. <3

Toviksi? Aika näyttää, mitä sydän sanoo. Ihanaa alkavaa viikkoa ja auringonpaistetta kaikille!

IMG_20160402_081532.jpg

 

Lomakuume? eTicketistä matkalle edullisesti!

Suhteet Oma elämä Mieli Matkat