xxx

Ensimmäistä kertaa olen löytöretkelläni jotenkin hukassa ja sanaton. Tuijotan tätä ruutua enkä tiedä mitä ajatella, saati sanoa. Täällä on ollut kovin hyvä olla ja niin helppo hengittää. Kotosuomessa ikävöin ihmisiä ja hapsiaistani, mutta enpä juurikaan muuta. 

IMG_20160315_073826.jpg

Tuntuu raskaalta ajatella, että pitäisi palata johonkin normiin. Mikä normi on minua varten? Kuka nämä normit luo? Ja onko näitä normeja pakko noudattaa? Ajatukseni ovat harvinaisen sekaisin.

Yritän kuitenkin luottaa edelleen siihen, että kaikella on tarkoituksensa. Niin myös tällä ajatusteni myrskyllä ja lohduttoman tuntuisella levottomuudella. Ehkä tämä on merkki siitä, että alitajunta tekee töitä? Ehkä osaan kohta paremmin hahmottaa mihin suuntaan jatkan retkeäni? Ehkä kohta ymmärrän mitä elämältäni haluan?

Olen tavannut reissullani uskomattomia ihmisiä. Niin paikallisia kuin muitakin. Olen tutustunut kuukauden aikana useampiin ihmisiin ja kuullut heidän elämäntarinoitaan enemmän kuin viimevuosina yhteensä. Jokainen ihminen ja tarina ovat antaneet minulle jotain. Olen nähnyt mm. rohkeutta, yritteliäisyyttä, peräänantamattomuutta, kykyä heittäytyä, välittämistä ja uskoa tulevaan. Yhdistävänä ja tärkeimpänä oppina näiltä ihmisiltä näen halun ja kyvyn elää tässä hetkessä. Se elämä kun tosiaan on nyt, tänään ja tässä. 

IMG_20160321_121325.jpg

Annan nyt alitajunnalleni tilaa, rauhaa tehdä töitä. Lähden rannalle, nautin auringosta ja lämmöstä enkä analysoi turhia. Kuuntelen meren aaltojen kohinaa. Tunnustelen tuulen puhallusta ihollani. Uskallan luottaa elämään.

Ihanaa päivää kaikille! <3

Suhteet Oma elämä Mieli

Hamam – kuka se on?

Silloiset työkaverit hieman naljailivat jälleen erään Turkin reissun jälkeen kysellen suosiko säät ja oliko allaspojat komeita. Kerroin reissukuulumiset ja lopuksi sanoin, että siitä hamamista todella tykkään! Siihen työkaveri tarkensi: ”Kuka se on?”

IMG_20160316_113709.jpg

No hamamhan on ihana! Asetat itsesi lämpimälle marmorille ja ihosi alkaa lämmetä. Hengität syvään ja rauhallisesti, kehosi rentoutuu. Ihosi kuoritaan ja pestään. Lopuksi vartalosi hierotaan öljyllä. Kokemus on parhaimmillaan hyvin rentouttava sekä kehon että mielen osalta. Tunnet olosi uudelleen syntyneeksi.

Hamam eli turkkilainen sauna on ihastuttava marmorista rakennettu höyryhuone, jota lämmitetään puilla tai hiilillä. Kiuasta ei ole. Ilma on miellyttävän kosteaa ja lämpöisellä marmorilla on rentouttava loikoilla.

Hamam-kulttuurilla oli merkittävä rooli Osmanien valtakaudella. Tällöin hamamit rakennettiin yleensä moskeijoiden yhteyteen. Eräs merkittävä Istanbulissa sijaitseva, vuonna 1584 rakennettu hamam on nimeltään Cemberlitas Hamami.

Hamamissa sinut pesee pesijä. Yleensä tarjolla on myös muuta, kuten hierontoja ja kosmetologi-palveluita. Hamamiin kannattaa mennä ainakin loman ensipäivinä, sillä iho kuoritaan ja puhdistetaan kokonaisvaltaisesti. Pehmeään ihoon on mukavampi levittää aurinkorasvoja. Myös rusketus säilyy pidempään kun kuollut ihokerros on pesty huolella pois.

Ollaanko hamamissa alasti? Suomalaisesta saunakulttuurista poiketen hamamissa pidetään yleensä uima-asut päällä. Lisäksi saat pyyhkeen. 

Suosittelen kokemusta lämpimästi kaikille! Hinnatkaan eivät päätä huimaa. Hinnat tosin vaihtelevat hyvinkin paljon, samoin laatu. 

IMG_20160316_113258.jpg

Itse kävin Xperia Saray Beach-hotellin hamamissa ja voisin todeta kokemuksen olevan yksi parhaista. Hintaan kuului pesu, kuorinta ja tunnin hieronta. Näin sesongin ulkopuolella hinta oli 35 euroa. Olo oli käsittelyn jälkeen taivaallinen. <3

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan myös turkkilaista kahvikuorintaa. Huumaava kahvin tuoksu valtaa hamamin ja ihosi on raikas ja pehmeä käsittelyn jälkeen.

Millaisia kokemuksia sinulla on hamamista?

IMG_20160316_111953.jpg

 

 

 

Hyvinvointi Mieli Terveys Suosittelen