Välittömyyden oppitunti

IMG_20160306_115915.jpg

”Onko nenäsi leikattu?”, ”Mikä tuo punainen käsivarressasi on?”, ”Kylläpä näytät kauniilta tänään!”, ”Onpa sinulla paljon luomia…” 

Tunnet kuinka juuri tapaamasi henkilö tutkii kasvojasi, tulee lähelle ja pyyhkäisee ripsen poskipäältäsi!

Apua, tuletko minun reviirilleni? Astuitko juuri turva-alueeni sisäpuolelle? Kommentoitko minun ominaisuuksiani? Niin. Tämä ei useille meille suomalaisille ole kenties kovinkaan tuttua? Ja emme ehkä koe oloamme kotoisaksi?

Nautiskellessani myrskyn jälkeisestä ihanasta auringonpaisteesta uima-altaalla pohdin turkkilaisten välittömyyttä ja kulttuurierojamme sen suhteen. Täällä nimittäin siihen saa tottua. Täällä kommentoidaan. Kerrotaan miltä tuntuu tai näyttää. Tullaan lähelle ja kosketaan (mm. miehet halaavat tavatessaan ystäviään). Ja asioihin ei suhtauduta liian vakavasti. Mm. kaikki minun kohdalleni osuneet kommentoinnit on tehty loppuviimeksi hyvällä.

Lapsia halataan ja suukotellaan pienestä pitäen. Välittömyyteen ja tunteiden näyttämiseen opitaan varhain. 

IMG_20160306_120436.jpg

Mitä me jokseenkin jurot pohjoisen asukit oikein pelkäämme? Miksi olemme niin varautuneita? Miksi peittelemme tunteitamne? Miksi emme voisi päivittäin kertoa läheisillemme kuinka tärkeitä he ovat?

Elämä on kovin lyhyt tunteiden ja välittämisen säästelyyn. Koskaan ei tiedä milloin on liian myöhäistä näyttää niitä. Milloinkaan ei voi olla varma, onko mahdollisuutta enää koskettaa tai tuntea sitä tärkeää kosketusta. Miksi et siis tuntisi, välittäisi ja koskettaisi jo tänään! <3

Suhteet Oma elämä Suosittelen Ajattelin tänään

Yksin vai yksinäinen?

IMG_20160305_125439.jpg

Istun rantakahvilassa yksin. Katselen hurjia vaahtopäitä. Pöydässäni ei ole muita. Muut kolme tuolia ovat vapaana. Olenko yksinäinen?

Aamulla lähdin kävelemään Kalelle. Vastaani tuli ihastuttava vanhempi mies vallattoman koiranpennun kanssa. Ihailin upeita maisemia. Olin yksin ajatusteni kanssa. Olinko yksinäinen?

IMG_20160305_093204.jpg

Lähdin löytöretkelleni nimenomaan ollakseni yksin, tutustumaan itseeni ja ajatuksiini. Löytämään ajatuksiani siitä, mitä tässä hetkessä ja tulevaisuudessa haluan. Tarvitsen omaa tilaa, aikaa olla yksin. Nautin siitä.

Haluanko olla aina yksin? Kaipaanko koskaan muita? Todellakin. Ihminen on sosiaalinen eläin ja tarvitsee muita. Niin minäkin. Tunnen olevani etuoikeutettu, kun minulla on rakastava perhe ja hyviä ystäviä. 

IMG_20160305_094433.jpg

Ajatus lähtemisestä yksin reissuun pelotti todella. Olisinko yksinäinen? Iskisikö koti-ikävä? Haluaisinko pian takaisin kotiin? Miten saisin aikani kulumaan?

Turkkilaiset ovat hyvin sosiaalisia ja juttuseuraa saa halutessaan helposti. Ihmisiä tervehditään ja kaikista pidetään huoli. Yksin täällä ei tarvitse olla. Olen kiitollinen myös siitä, että olen saanut uusia ystäviä niin paikallisista kuin suomalaisistakin. Vaikka olenkin reissussa yksin, en ole yksinäinen. <3

IMG_20160305_093246.jpg

 

Hyvinvointi Liikunta Mieli Ajattelin tänään