Vaatelakko: hyvesignalointia vai himoshoppaajan avunhuuto?

Olen aina rakastanut vaatteita. Kärsin kuitenkin pikamuotiahdistuksesta, jonka vuoksi päätin aloittaa ostolakon. N.Y.T. Nyt!

Päätin edellisen blogin julkaistuani aloittaa tämän julkaistessani (22.1.) puolen vuoden vaatteidenostolakon. Ei mitään vaatekomeron täytettä: ei vaatteita, ei kenkiä, ei edes alusvaatteita.

Kuva raidallisista paidoista raidallisella sängyllä.
Kuinkakohan monta raitapaitaa omistan? Tässä osa. Raitapaitafanin lakanatkin ovat raidalliset.

Yhtenä syynä tähän on, että olen tuosta ajasta leijonanosan opintovapaalla, mikä vähentää tulojani. Käytän käytössäni olevat pennoset mieluummin palveluihin kuin vaatteisiin. Olemassa olevia vaatteitani saan kuitenkin tietysti huoltaa ja ostaa siihen sopivia tuotteita sekä korjauttaa vaatteita ompelijalla. Eli esimerkiksi uudet kengännauhat ovat täysin ok. Onnekseni lähellä kotiani sijaitseva vaatelainaamo Vaatepuu mainosti juuri, että heillä on korjaus ja modistuspalvelu käytössä.

Lisäksi kun vaatekaappiani katsoo, olen ongelmashoppaaja – minulla on kaikkea liikaa. Osasyynä tähän on, että minun on todella hankala nykyään laittaa vaatteita kiertoon, koska viime vuosien aikana ilmestyneet televisiodokumentit ja tutkiva journalismi ovat paljastaneet, että vaatteeni saattavat päätyä epäekologisesti pitkien matkojen päähän, missä ne tukahduttavat paikallisen vaatetuotannon. Yritänkin nyt käyttää vaatteeni niin loppuun, että niiden viimeinen tie johtaa lumppukeräykseen.

Kierrätysmerkki sinisessä säiliössä.
Jos en käytä vaatetta, myyn sen edelleen. Kuva Unsplash.

Tämä on oikeastaan johdonmukainen kehityskulku siihen, että viime vuosina olen ostanut vaatteita enemmän ajatuksella siitä, mikä sopii jo löytyviin vaatteisiin ja mikä sopii tyyliini. En enää osta ihanneminälleni. Tunnette varmaan tyypin? Ihanneminä on se idealisoitu versio itsestäsi, joka johdattelee sinua vaatekaupoilla ostamaan niitä vaatteita, jotka eivät ole oman tyylisiä. Näin ollen minullakin on komerossani tukku housupukuja niitä kaikkia tärkeitä palavereja varten, joita nykyään hoidan etupäässä kotoa käsin etänä rennoissa vaatteissa. Lisäksi haluaisin olla romanttisen naisellisen röyhelöisen vaaleanpunainen, mutta let’s face it: tuollaiset vaatteet harvoin ajautuvat kaapista päälle, jos oma tyyli on käytännöllisyyttä (utilitarity) korostava. Kuljen lähes kaikkialle jalan, joten korkeat korot ovat yleensä vain epäkäytännölliset. Ja vaaleanpunainen ei todellakaan ole värini.

Hyvesignalointia ja pelkkä pisara meressä verrattuna pikamuotiyritysten viikoittain tuottamiin vaatevuoriin? Kenties, mutta minun on aivan pakko tehdä jotain.

Kuva vaatekaupan rekistä ja kädestä, joka käy rekillä olevia vaatteita läpi.
Olen nyt ostoksilla käydessäni kysynyt itseltäni: tarvitsenko tätä vaatetta todella?

Suomalainen heittää keskimäärin vaatteita roskiin vuodessa 13 kiloa, mikä tekee yhteensä 70 miljoonaa kiloa tekstiilijätettä. Kansainvälisellä tasolla jopa kaksi kolmasosaa vaatteista päätyy kierrättämisen sijaan kaatopaikalle, kertoo jo vuonna 2017 ilmestynyt brittitutkimus. Tutkimuksen tehneen säätiön mukaan joka sekunti rekkalastillinen vaatteita poltetaan tai viedään täyttämään kaatopaikkoja. Vaatteiden käyttäminen kuin kertakäyttöhyödykkeinä on tehnyt vaateteollisuudesta yhden maailman saastuttavimmista teollisuudenaloista. Lisäksi työolosuhteet halpatyön maissa ovat harvoin ideaaleja.

Keskityn siis lähikuukausina oman vaatekaappini löytöjen parempaan hyödyntämiseen. Vaatteet, joille en löydä käyttöä myyn eteenpäin. Toivon tänä aikana löytäväni viimeistään oman, ajattoman tyylini, joka kestää aikaa ja trendejä.

Ne kuuluisat toiset farkut.
Raitapaita or bust! (ja pussimaiset farkut, joita käytän koko ajan.)

Aino Elina

PS: Otin jo kuunteluun päätökseni kypsyessä ihanan itseironisen Laura Frimanin teoksen Tauko: Jolloin luovuin vaateostoksista vuodeksi ja pilasin elämäni ehdoin tahdoin. Odotan kauhulla sitä, kun joku vaatekaappini tärkeä osa sanoo sopimuksensa irti: Friman itse lenkkeili vaatelakkonsa reikäisillä tennareilla (tai no, olen kesäkuun kohdilla teoksessa, joten vielä ei tietenkään voi sanoa varmasti).

Puheenaiheet Vastuullisuus Ostokset Trendit

No sex in the city: Sinkkuelämän paluu

Yay keski-ikäisiä naisia julkisuudessa! 🙌

Nay oikeastaan kaikki muu 😑

Varoitus: kirjoitus sisältää spoilereita And Just Like That -sarjasta.

And Just Like That Carrie, Miranda ja Charlotte.
Vanha kööri koossa taas: Miranda, Carrie ja Charlotte.

Sinkkuelämää (1998–2004) palasi eetteriin vuoden vaihteessa. Sarjan päätyttyä faneille tehtiin vielä kaksi elokuvaa, jotka eivät yltäneet alkuperäisen sarjan tasolle – ja sama helmasynti on sarjan uudelleenkäynnistyksellä And Just Like That. Vanha taika puuttuu. (Ja pakko lisätä, onhan alkuperäisessäkin sarjassa ongelmia, kun katsoo sitä nykyhetkenä, koska maailma on muuttunut.)

Palaamme New Yorkiin kolmikoksi pienentyneen ystäväporukan, Carrien (Sarah Jessica Parker), Mirandan (Cynthia Nixon) ja Charlotten (Kristin Davis) pariin.

Uudelleenlämmittelystä uupuu Samantha (Kim Cattrall), joka kuulemma kiusattiin ulos työyhteisöstä. Eikä Samanthan hahmoakaan kohdeltu silkkihansikkain alkuperäisessä SATC:ssa, vaan siitä löytyi useita kohtauksia, jossa Samanthan seksuaalisuutta arvostelivat kovin sanoin hänen lähimmät ystävänsä. Slutshaming anyone?

Sarjan aloituskuva Carrie kirjoittaa ikkunassa ja sarjan otsikko on kuvan päällä.
And just like that on sarjan loppukaneetti, aivan kuin I couldn’t help but wonder aiemmin.

Samanthan puuttuminen on ongelma, koska hän edusti seksiä Sex And The Cityssä. Joku teki jopa pylväskaavion, joka osoitti Samathan vastanneen  sarjan seksikohtauksista yli puolet enemmän kuin muut hahmot. You got to love Internet!

Samantha kirjoitettiin kuitenkin ulos uudesta sarjasta, koska kuusikymppinen Cattrall ei halunnut enää palata rooliin. Sarjan maailmassa Samantha muutti Lontooseen ja katkaisi välit Carrien lopetettua hänen PR-toimistonsa palveluiden käytön. Ensimmäisessä jaksossa kaverikolmikko toteaa, että tuntuu, kuin Samantha olisi kuollut.

Jäljellejäänyt kolmikko on jotenkin täysin hukassa nykymaailmassa, eikä New Yorkkaan vaikuta yhtä kutsuvalta kuin alkuperäisessä sarjassa, kun koko maailma oli avoin mahdollisuuksille. Nyt kausi käsittelee menetystä monin tavoin: nuoruuden, kumppanien, seksielämän ja ystävyyksien.

Sarjaan on täytynyt tuoda sivuhenkilöitä, jotka vastaavat seksisisällöstä ja takaavat castingin monimuotoisuuden olemalla jotain muuta etnisyyttä ja sukupuolta kuin valkoisia CIS miehiä ja naisia.

Charlotte esiteini-ikäiset lapset kainalossaan.
Charlotte haluaa olla etupäässä äiti.

Naisen malli vanhenneelle kolmikolle on kuitenkin ahdas: Charlotte on etupäässä äiti (miksei hän palaa jo töihin, kun lapsetkin ovat teini-ikäisiä?), Miranda kyseenalaistaa parisuhteensa ja palaa opiskelemaan (jonka aloitus aiheuttaa yhden vaivaannuttavista kohtauksista ikinä – miten aikaisemmin älykkäästä naisesta tehtiin yhtäkkiä typeryyksiä möläyttelevä hölösuu) ja Carrie tekee surutyötä Mr Bigin (Chris Noth) kuoltua treenin jälkeiseen sydänkohtaukseen, sekä tekee podcastia ja kirjoittaa menetyksestään kirjaa.

Carrie kertomassa kustannustoimittajalle kirjastaan.
Carrie kertomassa kustannustoimittajalle kirjastaan.

Mielestäni on hienoa, että +50-vuotiaita naisia näkyy julkisuudessa. Aikaisemmin keski-ikäisille naisille oli televisiossa ja elokuvissa varattu pelkästään isoäidin rooli – samanikäisten miesten vastanäyttelijöiksi kun pestataan yleensä vähintään 20 vuotta nuorempia naisia. Kyse on laajemmasta ilmiöstä koko yhteiskunnassa: vanhetessaan nainen aivan kuin menettää oikeutensa olemassaololleen. Joten tässä mielessä sarja on virkistävä ja toivottavasti tienraivaaja sille, että tulevaisuudessakin nähtäisiin oikeasti ikäisensä näköisiä keski-ikäisiä naisia julkisuudessa.

Ja kyllä, kritiikistä huolimatta aion katsoa sarjan loppuun!

Aino Elina

Puheenaiheet Seksi Leffat ja sarjat Ajattelin tänään