Viisi kertomusta online-videovuokrauksesta
Lauantai-ilta. Mitä tehdään?
”Vuokrataan vaikka jokin uusi leffa”, Rouva ehdottaa, ”Vaikka 21 tapaa pilata avioliitto.” ”Joo, mä katson, saisiko sen jostain täältä online-vuokraamosta”, sanon. ”No ei se kuitenkaan toimi”, toteaa Rouva. Naurahdan ja päätän silti yrittää.
Pidän itseäni ihan kätevänä elektroniikan käyttäjänä. En hermostu, jos jokin ei onnistu ensimmäisellä kerralla, ja saan yleensä laitteet toimimaan. Jossain on kuitenkin päätetty, että on demand -videovuokraus ei ole minun juttuni.
* * *
Omistan Samsungin SmartTV:n ja blu-ray-soittimen, ja molemmilla laitteilla voi käyttää samoja SF Anytimen ja Viaplayn videosovelluksia. Lisäksi telkkuun on kytketty Apple TV -mediatoistin, jossa on itsessään Applen videovuokraamo.
#1: Ensimmäisen kerran yritin videovuokrausta lähes kaksi vuotta sitten SF Anytimen kautta. Tein tunnukset käsketysti selaimessa, mutta tv:n videosovelluksesta tai sen asetuksista ei löytynyt paikkaa, johon olisin voinut syöttää tunnukseni ja salasanani. Käyttöohje yritti opastaa minua paikkaan, jota ei ollut olemassa, joten useamman hetken etsimisen jälkeen luovutin ja hain leffan läheisestä vuokraamosta.
#2: Myöhemmin jatkoin yrityksiäni ja tutkin asiaa netistäkin. Kävi ilmi, että tunnus olisi pitänyt syöttää sovelluksen omien asetusten sijaan muualle television asetuksiin, ja pienen tutkimisen jälkeen oikea paikka löytyikin. Syötin tunnukseni ja salasanani ja voilà: ”Sisäänkirjautumisessa tapahtui virhe”. Ajattelin tehneeni kirjoitusvirheen ja yritin uudelleen. Ei toiminut. Tekstin syöttäminen kaukosäätimen avulla on niin tuskaista, että sitä ei halua tehdä montaa kertaa. Kolmannen kerran jälkeen luovutin ja hain elokuvan vuokraamosta.
#3: Kului yli vuosi ennen kuin yritin uudelleen, tällä kertaa käyttäen Viaplayn videosovellusta. Sisäänkirjautuminen onnistui, ja elokuvakin alkoi pyöriä, mutta elokuvan katsominen keskeytyi jo ensimmäisten minuuttien aikana, kun laite alkoi puskuroida videota. Kun ongelma näytti jatkuvan, siirryin katsomaan elokuvaa blu-ray-soittimen Viaplay-sovelluksen kautta. Sen kautta kuva kyllä näkyi moitteettomasti, mutta tekstityksen ä:t ja ö:t näkyivät erikoismerkkeinä ja numeroina. Pikkuvika, annetaan anteeksi.
#4: Edellisestä onnistumisesta innostuneena uskaltauduin melko pian vuokraamaan myös toisen elokuvan Viaplaysta. Puskurointiongelma toistui edelleen television sovelluksessa, joten siirryin jälleen blu-ray-soittimen puolelle. Kuva näkyi jälleen erittäin hyvin ja tekstityksen skandinaaviset merkitkin olivat kohdallaan, mutta tekstitys alkoi vähitellen jäädä jälkeen kuvasta. Lopulta kuva ja tekstitys olivat niin epäsynkronissa, että elokuvan seuraaminen oli mahdotonta. Kun elokuvan laittoi pauselle, tekstit rullasivat vähitellen oikeaan kohtaan, mutta ongelma toistui, kun katsomista jatkoi. Elokuva oli siis haettava jälleen vuokraamosta.
#5: Kului taas puoli vuotta ennen kuin yritin uudelleen. Tällä kertaa Apple TV:llä, eilen.
”Hei, täällä on se elokuva! Hei, maksaminen onnistui! Hei, kuva näkyy! Hei, täällä on tekstityskin! Niin, hetkinen, olenkohan mä nyt laittanut tähän jonkin asetuksen, että tämä näyttää nyt suomenkieliset tekstitykset myös suomalaisissa ohjelmissa? Odotas, niin laitan ne asetuksista pois.”
Keskeytän ohjelman, laitan tekstitykset pois ja palaan jatkamaan elokuvaa.
Paitsi että sitä ei voi jatkaa. Koko laitteesta ei löydy minkäänlaista mainintaa siitä, että olisin vuokrannut jonkin elokuvan ja että minulla olisi 48 tuntia aikaa katsella se. Yritän vuokrata elokuvan uudelleen, mutta laite sanoo, että olen jo vuokrannut sen.
Virheilmoituksessa mainittua paikkaa Lataukset ei löydy laitteen asetuksista, joten kokeilen iTunes Storen Etsi vuokrattuja -toimintoa. Ei löydy. Hyrrä pyörii, mutta mitään ei tapahdu.
Läheinen vuokraamokin on jo kiinni, joten leffa jää katsomatta. Kokeillaan ensi viikolla uudelleen. Siis sitä oikeaa vuokraamoa. Ihan hetkeen ei taas huvita tämä online-pelleily.