Kissa, joka halusi olla lehmä

Isyyspakkaus

Kaupallinen yhteistyö: Arla

No nyt on hypännyt kissa pöydälle! Vai?

Lisätty todellisuus tuli suuren yleisön tietoisuteen viime vuonna Pokémon Go -huuman myötä, ja sen sovellutuksissa nähdään huimaa, jopa virtuaalitodellisuuden mahdollisuudet ylittävää kasvupotentiaalia.

Virtuaalitodellisuuden (Virtual Reality eli VR) katseluun tarvitaan aina erilliset VR-lasit, jotka estävät todellisen ympäristön näkemisen. Lisätyllä todellisuudella (Augmented Reality eli AR) tarkoitetaan taas sitä, että katsellaan oikeaa maailmaa vaikkapa puhelimen kameran läpi ja lisätään siihen digitaalisesti virtuaalisia asioita, mikä tekee käytöstä huomattavasti yksinkertaisempaa.

Olen tietysti jo työni puolesta kiinnostunut lisätyn todellisuuden sovellutuksista, joten tutustuin mielenkiinnolla Arlan Aamu-kissaan, joka asustelee Arlan maitotölkeissä.

Aamu-kissa on kissanpoikanen, joka haluaisi isona olla lehmä. Kissa loikkaa maitotölkin kyljestä pöydälle ja tekee temppuja, kun sitä silittää.

Aamun kanssa pääsee leikkimään, kun lataa Appstoresta tai Google Playsta maksuttoman Arilyn-sovelluksen ja osoittaa kameralla maitopurkkia, jonka kyljessä on kissan kuva.

Kun kissaa silittää eri kohdista, se tekee erilaisia temppuja. Näyttöä tökkäämällä se kävelee toiseen paikkaan.

Aamu oppii uusia temppuja, kun sen kanssa leikkii useampana päivänä, ja kahdessa päivässä se kasvaa nuoreksi. Viidessä päivässä siitä tulee aikuinen.

Sovelluksella pääsee kurkistamaan myös maitotölkin sisälle, jossa näkyy Aamun kotipesä.

Normaalisti ruokapöydässämme ei leikitä puhelimilla, joten lapset ilahtuivat kovasti, kun saivat poikkeuksellisesti leikittää Aamu-kissaa aamupalalla.

Ensimmäisen leikkihetken päätteeksi Aamu antoi lahjapaketin, jonka sisällön paljastuttua saimme osallistua Arlan sivuilla kilpailuun.

Vaan mitenköhän käy, oppiiko, Aamu ammumaan?

Kommentoi