Lepakko-operetti kuplii kepeästi kuin samppanja

Kansallisooppera esitettää joulun ja uuden vuoden aikaan Johann Strauss nuoremman Lepakko-operettia, joka on varmasti yksi tunnetuimmista tyylilajinsa edustajista. Operetin tämän version on Kansallisoopperaan ohjannut alun perin vuonna 2014 Marco Arturo Marelli, mutta librettoa on uudistettu tämän vuoden näytöksiin, ja koko esitys nähdään nyt suomeksi.

Mikä siis on operetti? Se on klassisen oopperan ja modernin musikaalin välimuoto, joka on peräisin 1800-luvun jälkimmäiseltä puoliskolta. Operetteja tehtiin 1900-luvun alkupuolelle asti, jolloin kevyempään ja rytmimusiikkiin pohjautuvat musikaalit veivät niiden aseman. Operetit ovat tyypillisesti kepeitä, romanttisia ja humoristisia, ja musiikki on viihteellisempää kuin oopperoissa. Opereteissa voi kuulla esimerkiksi valsseja. Yksi merkittävistä eroista oopperan ja operetin välillä on se, että opereteissa on myös puhetta, eivätkä ne ole oopperan tavoin läpisävellettyjä.

Kepeys näkyy myös tarinassa. Siinä missä oopperat päättyvät usein sopraanon kuolemaan, operetissa päähenkilöt jäävät iloisena tanssahtelemaan samppanjan kupliessa. Näin myös Lepakossa.

Lepakon tarina on hupsu: herra Eisensteinin (Markus Nykänen) on törttöillyt ja on joutumassa siitä vankilaan muutamaksi päiväksi. Hänen vaimollaan Rosalindella (Johanna Lehesvuori) on rakastaja, italialainen tenori Alfred (Jasper Leppänen), joka erinäisistä väärinkäsityksistä johtuen joutuukin vankilaan Eisensteinin sijaan. Eisenstein, hänen vaimonsa ja heidän palvelijattarensa Adele (Johanna Nylund) päätyvät samoihin prinssi Orlofskyn (Pihla Terttunen) järjestämiin juhliin kuin vankilanjohtaja Frank (Koit Soasepp), joissa he kaikki esittävät olevansa jotain muuta kuin ovatkaan, mistä seuraa tilannekomiikkaa.

Entä miten ne lepakot tähän liittyvät? No eivät juuri mitenkään. Jo ennen operetin tapahtumien alkua Eisensteinin ystävä tohtori Falke (Jaakko Kortekangas) on sammunut juhlien jälkeen kaupungille lepakkoasussa, ja häntä on alettu kutsua tohtori Lepakoksi. Hän on laittanut tapahtumat Eisensteinin syyksi, ja järjestää sen takia Eisensteinille nöyryytyksiä.

Lepakkoa ei kannata lähteä katsomaan liian vakavissaan, vaikka aikanaan operetin Suomen ensi-illassa vuonna 1876 esitystä pidettiin niin siveettömänä, että sitä valvomaan lähetettiin myöhemmin myös poliiseja, ja koko operetin esittäminen lopulta kiellettiin.

Tänä päivänä tätä on vaikea ottaa tosissaan, sillä Lepakko on nykykatsojan silmissä kepeääkin kepeämpi näytelmä, jonka  keskeinen sanoma kiteytyy Samppanjalauluun: ”Siis juo, siis juo, siis juo. Tää majesteetti tunnetaan tunnetaan kautta maan, juhlitaan samppanjaa kuin hallitsijaa.” Operetin alun perin satiiriseksi tarkoitettu teksti on menettänyt 150 vuodessa väistämättä terävimmän kärkensä.

Operetti esitetään siis todellakin suomeksi, mikä on hyvin luontevaa, sillä operetissa puhutaan paljon. Onpa mukana yksi täysin puheroolikin, ja humalaista vanginvartija Froschia esittää näyttelijä Kristo Salminen. Varsinkin hänen hahmonsa repliikkejä on muokattu sisältämään nykypäivään sopivia sutkautuksia ja viittauksia nykyajan ihmisiin ja tapahtumiin. Onpa mukaan saatu myös se, että prinssi Orlofsky kehottaa Eisensteinia pitämään ”kaksin käsin kiinni juomista niinku…”

Mutta kun tästä höpsöttelystä pääsee yli, teoksessa voi kuulla vallan mainioita lauluja ja taitavia laulajia. Koko pääosajoukko laulaa upeasti, ja varsinkin Rosalinden ja Adelen sopraanoroolit ovat hyvin vaativat. Puvut ovat näyttäviä, orkesteri soi hienosti ja tanssijat ja kuoro tuovat esitykseen lisää liikettä ja volyymia.

Operetti on helppo tapa tutustua oopperan maailmaan, mutta on sanottava, että olen itse vakavamman oopperan ystävä, ja laulut samppanjasta ja sen juomisesta eivät kouraise yhtä syvältä kuin kuolevien sopraanoiden tuskanhuudot. Itse sukellan mieluummin syvään päätyyn ja nautin oopperat oopperoina ja nekin mieluummin mahdollisimman pateettisina.

Lippu saatu Kansallisoopperalta

Kuvat: Tuomo Manninen

kulttuuri musiikki

Evita – Jyväskylän teatteri ei ole koskaan kuulostanut näin upealta!

Syksyn kulttuurikierrokseni ulottui myös Jyväskylään, kun kuulin Jyväskylän kaupunginteatterin tuovan ohjelmistoonsa Andrew Lloyd Webberin Evita-musikaalin. Musikaalin on ohjannut Jukka Keinonen. Olen kyllä nähnyt Evitan aiemminkin, mutta tämä oli ensimmäinen kerta, kun Jyväskylän teatteri esittää Lloyd Webberiä. Halusin siis todistaa itsekin tämän merkkitapauksen ja otin mukaan myös tyttäreni.

Evita on tositapahtumiin perustuva tarina, joka kertoo Eva Perónista os. Duarte (Saara Jokiaho / Anna-Maija Oka). Hän tulee tunnetuksi Argentiinan presidentin, Juan Peronin (Paavo Honkimäki) puolisona ja kansan rakastamana hyväntekijänä, mutta kuolee syöpään vain 33-vuotiaana. Evan suosio saavuttaa niin käsittämättömät mittasuhteet, että hänen kuolemansa jälkeen Evitana tunnettu Eva yritetään julistaa jopa pyhimykseksi.

Evitan tarina alkaa Evan hautajaisista, joista siirrytään Evan nuoruuteen, jossa Eva haaveilee muutosta Buenos Airesiin. Tarinaa kuljettaa eteenpäin Che Guevara (Miika Laakso), toinen argentiinalainen legenda, joka ei kuitenkaan todellisuudessa ole koskaan tuntenut Evaa. Che paitsi kertoo Evan tarinaa myös kritisoi sitä, miten Evaa pidetään hänen kuolemansa jälkeen pyhimyksenä.

Tarinan mukaan Eva kiipi sekä näyttelijäksi että Buenos Airesin seurapiireihin reittä pitkin, ja musikaali antaakin hänestä kuvan enemmänkin häikäilemättömänä pyrkyrinä. Mikä sitten on totta ja mikä musikaalin sanoitukset tehneen Tim Ricen ja käsikirjoituksen pohjalla olevan kirjan tekijän tulkintaa on toinen asia.

Musikaalina Evita on poikkeuksellinen, sillä se on läpilaulettu, eli esityksessä ei puhuta juuri lainkaan. Dialogin sijaan tarinaa viedään eteenpäin useilla soolonumeroilla ja varsinkin kertoja Chen äänellä. Musikaalin tunnetuimmat kappaleet ovat varmasti kaikille tuttu Don’t Cry for Me Argentina, Another Suitcase in Another Hall sekä vuoden 1996 Evita-elokuvaa varten sävelletty ja alun perin Madonnan esittämä You Must Love Me, josta on tullut myös osa näyttämöversiota.

Jyväskylän kaupunginteatterin toteutus on erittäin hyvä! Jyväskylässä on selvästi panostettu viime vuosina näyttelijöihin, jotka ovat myös erinomaisia laulajia, ja oli niin suuri ilo kuunnella kaikkia pääosia. Evitan roolissa on kaksoismiehitys, ja näin esityksen, jonka pääosaa esitti Saara Jokiaho. Tiesin Jokiahon upeaksi laulajaksi, ja tässä roolissa hän pääsi todella näyttämään parastaan. Niin teki myös Chen roolin esitänyt Miika Laakso.

On mainittava myös tangolaulaja Agustin Magaldin roolissa näytellyt Sami Ulmanen, jonka ääni oli varsinaista hunajaa, sekä koko ensemble, joka oli suorastaan häkellyttävän hyvä. Sanoisin jopa, että laulun suhteen musikaalin miehitys oli paras ja tasaisin, jota olen koskaan kuullut Jyväskylän kaupunginteatterissa, ja kaikissa isoissa rooleissa nähtiin vieläpä Jyväskylän teatterin omaa henkilökuntaa! Laulajia säestää kymmenhenkinen orkesteri, eli sointi on muutenkin vallan komeaa.

Annina Nevantauksen lavastus on melko pelkistetty, ja lavaa hallitsee kaksi isoa seinäelementtiä. Lavalla on siis paljon tilaa Jouni Prittisen koreografioille. Sari Suomisen puvustus on juuri ajankuvaan sopiva, ja Eva säkenöi paljettipuvussaan presidentin palatsin parvekkeella juuri niin ikonisesti kädet ilmaan ojennettuina kuin kuuluukin.

Musikaali ei ole varsinaisesti koko perheen esitys, ja tarina oli oman 11-vuotiaani mielestä synkkä. Hän myös oli järkyttynyt ymmärtäessään, ettei esityksessä puhuta lainkaan. (Olin ehkä aktiivisesti unohtanut kertoa tämän.) Mutta minä en tästä lannistu, vaan raahaan häntä jatkossakin mukanani musikaalikatsomoihin.

Suosittelen lämpimästi, ainakin aikuisempaan makuun. Ja kannattaa lähteä pidemmästäkin matkaa!

Kuvat: Jiri Halttunen

kulttuuri teatteri