Pieni Merenneito jatkaa Kansallisbaletin prinsessavuotta

Kansallisbaletti on viettänyt tällä kaudella varsinaista prinsessasatujen juhlavuotta. Viime syksyn Prinsessa Ruusunen ja loppuvuoden Tuhkimo saivat nyt seurakseen Pienen merenneidon, kun Kenneth Greven vuodelta 2015 peräisin oleva teos palasi Oopperatalon lavalle.

Kansallisbaletti - Pieni merenneito 2.jpg

Ruususen kävin katsomassa Rouvan ja tyttären kanssa syksyllä, mutta Tuhkimon jätin väliin. Nyt halusin kuitenkin nähdä Pienen merenneidon tyttäreni kanssa, sillä Rouva näki saman esityksen jo kolme vuotta sitten ja hän kehui sitä kovasti.

Baletti kertoo paitsi pienestä merenneidosta, myös kirjailija H. C. Andersenista, jonka tarina kietoutuu yhteen Pienen merenneidon tarinan kanssa. Aivan kaikkein klassisinta versiota sadusta tässä esityksessä ei siis nähdä.

Tarinan alussa H. C. Andersen kirjoittaa satua, josta voisi tehdä baletin. Hän käy läpi useampia satujaan, mutta mikään ei tunnu sopivalta aiheelta baletille. Lopulta hän keksii Pienen merenneidon, ja uppoaa itsekin osaksi tarinan käänteitä. Andersen on ilmeisesti oikeassa elämässäkin haaveillut tanssijan urasta, ja tästä on tehty myös Pieneen merenneitoon oma sivujuonensa: kun merenneito lupaa merinoidalle äänensä jalkoja vastaan, Andersenillakin on mahdollisuus tulla tanssijaksi, jos hän ei enää koskaan kirjoita yhtään satua.

Baletissa nähtiin monia viittauksia muihin Andersenin satuihin kuten Prinsessa ja herne, Pieni tinasotilas, Lumikuningatar, Pieni Tulitikkutyttö ja Ruma ankanpoikanen.

Kansallisbaletti - Pieni merenneito 4.jpg

Tarinaa olisi ollut mahdoton ymmärtää ilman kertojaa, ja olinkin hyvin iloinen, että tässä teoksessa oli mukana kertoja vääntämässä asioita rautalangasta. Kertojan kanssakin piti nimittäin miettiä useamman kerran, tapahtuvatko tapahtumat ns. oikeasti Andersenin elämässä vai vain hänen kirjoittamassaan sadussa.

Kertojalla oli myös yksi hyvin erityinen tehtävä: hän kehotti yleisöä laittamaan kahdessa kohtaa ”taikalasit” päähän. Meren alaisen maailman toteutuksessa oli nimittäin käytetty paitsi lavasteita ja pukuja myös 3D-videoita, jotka projisoitiin isolle valkokankaalle lavan takaosassa. 3D-lasien kanssa nämä videot toivat esitykseen aivan toisenlaista visuaalisuutta kuin mitä missään aiemmassa baletissa on nähty.

Kansallisbaletti - Pieni merenneito 5.jpg

3D-videot olivat tietysti hauska ja hieno lisä esitykseen ja varmasti myös yksi syy tämän baletin suosiolle, mutta kieltämättä ne veivät hieman huomiota tanssilta. Uppouduin ainakin itse seuraamaan kasvoja päin uiskentelevia kaloja ja kilpikonnia niin, että tanssijoiden työtä oli vaikea muistaa seurata.

Pienenä merenneitona tanssi Yimeng Sun, prinssinä Sergei Popov ja H. C. Andersenina nähtiin Ville Mäki. Kovin kaunista katsottavaa olivat heidän tanssinsa.

Musiikin balettiin on säveltänyt Tuomas Kantelinen, ja se oli juuri sopivan mahtipontista ja satumaista tähän tarinaan. Lavastus ja puvustus olivat myös isoja, ja kohtaukset olivat hyvin näyttäviä ihan jo tanssijoiden määrästä johtuen.

Kansallisbaletti - Pieni merenneito 1.jpg

Baletti ei teemastaan huolimatta ole varsinainen lasten baletti. Merinoita on kuin suoraan kauhuelokuvasta, ja pienimmistä katsojista loppukohtaus saattaa olla pelottava. On hyvä tietää myös, että tässäkään versiossa merenneito ei saa onnellista loppua, vaan hän kuolee heittäydyttyään pelastamaan prinssin, ja noidan veitsi uppooa hänen rintaansa prinssin sijaan.

Oma tyttäreni ei tästä hätkähtänyt. Andersenin versio merenneidosta oli hänelle jo tuttu, ja noitakin oli kuulemma hauska. Tiedustelin, mikä on hänen suosikkinsa tähän mennessä näkemistään baleteista. Kyllä: se oli Pieni merenneito.

Myös itsestäni Pieni merenneito oli kokonaisuutena parhaita näkemiäni baletteja. Sitä oli helppo seurata, vaikka ei olisi kovin montaa balettia aiemmin nähnyt, ja visuaaliselta puoleltaan esitys oli häikäisevä. Kertoja voisi omasta puolestani olla mukana useammassakin baletissa.

Kansallisbaletti - Pieni merenneito 6.jpg

 

Pressilippu esitykseen saatu Suomen Kansallisbaletilta.

Kuvat: Suomen Kansallisbaletti / Sakari Viika.

Kulttuuri Suosittelen

Gastronaatti: Arjen ruokavinkit #41

Uusi vuosi Rouvan Instagram-keittiössä on alkanut kuivakaappihaasteella. Siis käytetään kuivakaapista pois sinne jääneitä jämiä ja random-säilykkeitä. Käyttöä on ollut myös Järki-Särjelle, mökin kuistilta noudetuille omenoille ja – tietysti – hapanjuurelle mm. pizzan muodossa. Niin, ja veriappelsiinikausi on alkanut!

Gastronaatti - Kuivakaappihaaste - Lasagne.JPG

Muistatko #kuivakaappihaaste’eni viime vuoden alusta? En tiedä mitä on tapahtunut, mutta ruokakomeroni näyttää totisesti olevan jälleen haasteen tarpeessa.

Tyhjensin jääkaappia viikonloppuna: oli pizzasta jäänyttä tomaattikastiketta, uunissa paahdettuja munakoisoja, alekorista pelastettu paprika ja tomaatteja, kuiva juustokäntty. Kuivakaapista silmiin sattui jättimäinen lasagnepaketti, jonka pohjalla oli pari hassua lasagnelevyä ja kourallinen levysilppua. No, ei niistä lasagnea tullut, mutta kerrostin kaiken vuokaan, työnsin 200-asteiseen uuniin ja paistoin niin kauan, että juusto ruskistui. Ihan hauska oli tämmöinen pastaraita vuoan keskellä, ja pääsinpä eroon yhdestä epämääräisestä paketista. Tätä lisää nyt!
Lähteekö joku muu haasteeseen mukaan?

#keittiössänyt #lasagnehko”

 

Gastronaatti - Paahdetut mantelit.JPG

”Uunissa paahdetut mantelit ovat pienestä keittiöapulaisesta täysin vastustamattomia. #keittiössänyt #mininaatti”

Gastronaatti - Metsuri-juusto.JPG

Olen aiemmin syönyt uunissa paistettua (lue: maagisen hyvää) Metsuri-juustoa uusien perunoiden kanssa, mutta kyllä kuulkaas on ihana pari uunissa paahdettujen punajuurienkin kanssa. Vähän niin kuin fondue, tai jotain sinne päin?

Keitä punajuuret kypsiksi, puristele kuoret irti, paloittele, nosta pellille, lorauta päälle oliiviöljyä, mausta suolalla, timjamilla ja pippurilla ja paista 200-asteisessa uunissa puolisen tuntia, niin että punajuuret rapsakoituvat hiukan. 
Poista Metsuri-juuston muovikääreet, jätä puinen kehikko. Laita juusto uunin kestävään vuokaan, viillä pintaan muutama viilto ja työnnä juusto 200-asteiseen uuniin noin vartiksi, niin että juusto sulaa, vaikka samaan aikaan niiden punajuurien kanssa. Varaudu pitämään puolesi ruokapöydässä, tämä katoaa nopeasti. 
Rentoa viikonloppua!

#keittiössänyt #paistettujuusto #mukafondue #viikonloppu

Gastronaatti - Mantelikrokantti.JPG

Kerroin viime viikonloppuna ripotelleeni itse tehtyjä mantelikrokantteja jälkkäriannoksen päälle Stories-puolella, ja koska kyselitte reseptiä, tässä se nyt tulee. Tarjolla on yhden sijaan peräti kaksi tapaa tehdä tätä ihmeellistä herkkua, jota voi paitsi ripotella jälkkäreiden ja kakkujen koristeeksi, napsia ihan sellaisenaan.

Idea on siis sulattaa kattilassa sokeria ja lisätä sulan sokerin joukkoon mantelirouhetta. Käytännössä sulatin 3 dl sokeria miedolla lämmöllä koko ajan lastalla sekoittaen ja lisäsin joukkoon 3 dl mantelirouhetta. Sitten kaadoin massan tasaiseksi kerrokseksi leivinpaperin päälle jähmettymään ja hakkasin jäähtyneenä palasiksi. Näin valmistui kuvassa oikealla oleva vaaleampi versio. 
Sitten voi tehdä myös niin, että on ajatuksissaan ja hulauttaa sokerit ja mantelirouheet yhtä aikaa kattilaan, tajuaa virheensä ja kiroaa, mutta päättää hämmentää sinnillä loppuun asti. Sitten lopuksi voi todeta, että ehkä näin sai jopa vielä parempaa, koska manteliin tulee upea paahtunut maku. Tavassa on kuitenkin riskinsä, sillä mantelirouhe kärähtää helposti. 
Harkitse itse!

#keittiössänyt #mantelikrokantti

Gastronaatti - Järki-särki-dippi.JPG

Nyt olen kuulkaas jäänyt pahasti koukkuun kahden raaka-aineen uuniperunadippiin: hyvin valutettu purkillinen valkosipulilla maustettua Järki-Särkeä muussattuna ja purkillinen smetanaa sekaisin, ja se on siinä. No ihan pikkuisen rouhaisin joukkoon valkopippuria, tippa sitruunaakaan ei olisi ollut hassumpaa. Niin helppoa että naurattaa!

#keittiössänyt #maanantai #uunipotut #särkidippi #järkisärki

Gastronaatti - Persikkakeikauskakku.JPG

Storiesit katsoneet tietävät, että #kuivakaappihaaste’eni jatkui aamulla, kun löysin ruokakomerosta kaksi purkkia säilykepersikoita. Muistelin viimeksi syöneeni sellaisia joskus 90-luvulla, jolloin leivoin useammankin kerran m i k r o s s a persikkapiirakkaa 😀 Mies kertoi ostaneensa joskus sellaisia jotakin kakkua varten mutta päätyneensä käyttämään muuta. 

Sain teiltä varsinaisen säilykepersikkaideavyöryn: rahka, rahkapiirakka, hedelmäsalaatti, smoothie, kanakastike, rahkapullat, keikauskakku ja melba ainakin mainittiin. Eksoottisin oli belgialainen perinneruoka, jossa persikanpuolikkaiden päälle lisätään säilyketonnikalaa. Kuulemma toimii, vaikka kuulostaa erikoiselta.
Päätin tehdä kaksivuotiaan kanssa perinteikkään keikauskakun. Ja kuulkaas sehän oli aivan mahdottoman hyvää! Kivan tahmea ja karamellisoitunut, ja säilykepersikat olivat oikein edukseen. Vaikein vaihe meille molemmille oli malttaa odottaa, että kakku on jäähtynyt, kuten kuvasta näkyy.
Laitoin uunin lämpenemään 175-asteiseksi ja sulatin uunissa suoraan uunivuoassa (halkaisija 21 cm) 25 g voita. Lisäsin voisulan joukkoon 1/2 dl sokeria ja lisäsin sitten päälle puolitoista purkkia hyvin valutettuja persikanpuolikkaita, isompaan vuokaan olisivat varmasti mahtuneet kaikki. 
Sitten vaahdotin kulhossa 150 g voita ja 2 dl sokeria ja lisäsin yksitellen kaksi kananmunaa ja 1/2 dl maitoa. Sitten lisäsin 2 tl leivinjauhetta ja 1 tl vaniljajauhetta ja sekoitin hyvin. Lopuksi lisäsin 100 g rouhittua taloussuklaata ja 2,5 dl vehnäjauhoja ja sekoitin nopeasti. Lisäsin taikinan vuokaan persikoiden päälle ja työnsin vuoan uuniin alatasolle. Paistoin kakkua tunnin, kunnes sen keskelle tökättyyn tikkuun ei enää tarttunut taikinaa. Isommassa vuoassa paistoaika olisi ollut lyhyempi, tässä vuoassa kakusta tuli aika korkea. 
Jäähdytin kakkua vajaan puoli tuntia, työnsin fileointiveitsen vuoan ja kakun reunojen väliin jotta kakku irtoaisi vuoasta ja sitten kumosin kakun vadille. Syötiin palat ihan sellaisenaan, jäätelökin olisi ollut kiva kumppani. 
Varsinainen aikamatka tähän lauantaihin!

#keittiössänyt #keikauskakku #retrokakku #aikamatka #kasarikakku #säilykepersikat

Gastronaatti - Pannukakku.JPG

”Minä ja pannukakkuni haluamme toivottaa leppoisan levollista viikonloppua! Teen pienen annoksen Tools-uunivuokaan: 5 dl mieluiten täysmaitoa, 2 kananmunaa, 1/4 tl suolaa, 2 dl vehnäjauhoja ja 25 g sulatettua voita sekaisin kulhossa kierrevatkaimella ja turpoamaan puoleksi tunniksi. Sitten nokare voita uunivuokaan ja uuniin sulamaan noin viideksi minuutiksi, jotta voi sulaa ja vähän ruskistuu. Sitten taikina vuokaan. Paistan pannaria 200-asteisessa uunissa puolisen tuntia. Toivottavasti maistuu 🙂 #keittiössänyt #pannariperjantai #pannukakku”

Gastronaatti - Kuivakaappihaaste - mysli.JPG

Aivan mahtavaa, miten moni on mukana #kuivakaappihaaste’essa <3 Lisääkin toki mahtuu, tule tule, jos sinunkin kuivakaappisi pursuilee tai ovi ei edes mene kiinni 😀

Täällä valmistui mysliä, jolla sain kolme puolityhjää siemennyssäkkää katoamaan. Mausteeksi avokätisesti kanelia.

#keittiössänyt #kuivakaappihaaste #granola #diymysli #gastronaatti

Gastronaatti - Järki-särki-kananmuna.JPG

”Pikkuvinkki hitaaseen aamuun: paistoin aamiaiskananmunat Järki-Särjen öljyssä (kalapalat syötiin alkuviikosta uuniperunoiden kanssa), ja voi miten hyvä maku niihin tuli. #keittiössänyt #aamupalahommia #järkisärki”

Gastronaatti - Hapanjuuripizza.JPG

”’Äiti tuoksuuuu juurelta’, lauleskeli kuusivuotias päivänä eräänä joululaulua mukaillen. 

Ehkä sitten niin, koska kyllähän tuo hapanjuuri on aika vahvasti elämässä läsnä. Kas tässä pizzaa, tietenkin hapanjuureen tehtyä, ja valkoinen versio, josta itse pidän itse suorastaan mahdottoman paljon. 
Sekoitin ranskankermasta ja parmesaanijuustosta kastikkeen (tästä vinkistä kiitos @katipohja!) täytteen pohjaksi ja viipaloin mandoliinilla yhden Nicola-perunan ohuiksi kiekoiksi. Sitten nostin lituskaiseksi taputellun pizzapohjan suoraan tulikuuman pellin päälle ja levitin sitten pohjalle ranskankermakastikkeen, perunakiekot, tilkan oliiviöljyä, kaprikset ja lopuksi mozzarellaa revittynä. 
Onko siellä ketään muuta valkoisesta pizzasta tykkäävää vai onko tomaattikastikkeellinen versio Se Ainoa ja Oikea?

#keittiössänyt #pizza #pizzaa #pizzaaa #hapanjuuripizza #hapanjuurihulluus

Gastronaatti - Kaalilaatikko Härkiksestä.JPG

Olin tänään melkein kolme tuntia luistelemassa lasten kanssa Rautatientorin jääpuistossa, eikä kylmyys ole kaikonnut vieläkään, vaikka olen istunut kotona jo pari tuntia kahdessa villapaidassani. 

Onneksi olin eilen haudutellut koko päivän kaalilaatikkoa, kunnon pakkasruokaa, jota riitti täksi päiväksi ja huomiseksi ja varmaan viikonlopun jollekin aterialle, luojan kiitos, koska näin lomalla lapset tuntuvat syövän tai ainakin periaatteessa syövän ihan koko ajan.
Olen viime kuukausina tehnyt kaalilaatikon Härkikseen, jota meillä riittää pakastimessa syksyn hävikkipelastusoperaation jäljiltä. Jos olet siis miettinyt, voiko Härkistä pakastaa, voi aivan hyvin. Sille ei tapahdu pakastimessa kerrassaan mitään pahaa. Ja jos kaali uhkaisi jäädä käyttämättä syystä tai toisesta, senkin voi suikaloida, työntää pakastimeen ja sujauttaa sieltä kaalilaatikoon. Kätevää sekin!

#keittiössänyt #kaalilaatikko #härkis #hävikistäherkuksi

Gastronaatti - Omenapaistos.JPG

Oman mökin omenoiden kaura-omenapaistoskausi ulottui hienosti uuden vuoden puolelle. ”Oooh äiti tämä niin hyvää, ihan paras jälkiruoka”, ilahtui kuusivuotias vuoan nähdessään. Kaksivuotiaskaan ei enää muistanut ei-pitävänsä omenoista, sillä hän söi vastoin ennakko-odotuksia kuppinsa tyhjäksi. Omenaperhe, olemme!

#keittiössänyt #kauraomenapaistos #sadonkorjuu #omenahulluus

Gastronaatti - Veriappelsiini.JPG

”Tämä vuosi ei olisi voinut alkaa kovin paljon paremmin. Vuoden ensimmäiset veriappelsiinit (!!!!!), täydelliset Morot (!!!!). Tervetuloa mukaan tähän hulluuteen <3 #keittiössänyt #veriappelsiini #veriappelsiinihulluus #uusivuosi”

Gastronaatti - Jäätelökakku.JPG

Muistaako joku muu Valion styroxlaatikossa myydyt jäätelökakut 80-luvulta? Sokerikakkupohja, väleissä mansikkahilloa ja vaniljajäätelöä, sivuilla mantelikrokanttia, päällä kermaruusukkeita ja suklaalastuja? Meille näitä kakkuja ilmaantui maitoauton mukana varmaankin jonkin sortin lahjana, mutta ehkä niitä myytiin kaupassakin?

Äitini täytti 80, ja niin me askarreltiin kuusivuotiaan kanssa oikea aikamatka kolmenkymmenen vuoden taakse. Maku oli juuri sellainen kuin muistinkin!
Resepti on peräisin Kokeileva keittokirja -blogista ja on tulossa myös seuraavan Makuun, joka ilmestyy tammikuun puolivälissä. 
Tuntui maistuvan, ja saas nähdä, haluavatko lapset tätä myös omille synttäreilleen, merkkejä siitä oli jo.

#maalla #kasikymppiset #valionjäätelökakku #jäätelökakku #kasarikakku

Gastronaatti - Chilikurkut.JPG

”Muistatko chilikurkut, joita tein kesällä omista avomaankurkuista ties kuinka monta satsia? Koko syksyn vahvasta säännöstelystä huolimatta viimeinen purkki avattiin eilen, NYYH. Ensi vuonna pitäisi siis saada sullottua jääkaappiin vielä enemmän! #keittiössänyt #sadonkorjuu #chilikurkut #viimeistäviedään”

 

Rouva Instagramissa: @satu_koivisto

Sarjan edelliset osat:

 

 

Psst, jos et ole vielä ehtinyt ostaa Gastronaatti 2 -kirjaamme, löydät sen täältä: notofupublishing.com.

Koti Ruoka ja juoma