Virtaako suonissasi viikingin verta? Osallistu DNA-testin arvontaan!

Kaupallinen yhteistyö: HBO Nordic

Tiedän, mitä aion katsella joulun pyhinä. Historiallinen draamasarja Vikings jatkuu nimittäin jälleen uusin jaksoin HBO Nordicilla.

HBO Vikings-1.jpg

Alun perin kanadalaiselle History-kanavalle tuotettu Vikings on Suomessa saatavilla HBO Nordicilla, ja sen viidennen kauden uudet jaksot ilmestyvät palveluun nyt viikoittain. Luulen, että tekee hyvää paeta hetkeksi todellisuutta ja katsella, millaista elämää Pohjolassa elettin reilut tuhat vuotta sitten.

Sarjassa on jotain samaa kuin Game of Thronesissa mutta ilman yliluonnollisia asioita ja lohikäärmeitä.

HBO Vikings-4.jpg

Vikingisissä kiehtovaa on, että sen tapahtumat voisivat olla totta. Sarja on saanut inspiraationsa viikinkinsankari Ragnar Lothbrookista kertovista tarinoista, ja monet hahmot perustuvat oikeisiin viikinkeihin. Myös sarjan suuret tapahtumat pohjautuvat todellisiin historiallisiin tapahtumiin.

Raakuuteensa ja väkivaltaisuutensa vuoksi en edes yrittänyt katsoa sarjaa Rouvan kanssa, vaan aloin katsella sitä suosiolla yksikseni. Ja ehkä parempi niin muutenkin: nykyisin on kovin vaikeaa löytää yhteistä aikaa katsoa tv:tä, ja ne harvat sarjat, joita olemme katselleet yhdessä, ovat vieneet useita kuukausia saada päätökseen.

HBO Vikings-2.jpg

Sarjassa esiintyy myös suomalaisia näyttelijöitä, joista suurimmat roolit tekevät uusimmilla kausilla Peter Franzén ja Jasper Pääkkönen. Franzén esittää Harald Kaunotukkaa, josta tuli sittemmin Norjan ensimmäinen kuningas, ja Pääkkönen hänen pikkuveljeään Halvdan Mustaa. Oikeasti Halvdan Musta oli muuten Haralda Kaunotukan isä.

HBO Vikings-3.jpg

Vikingsiä katsoessa miettii toki, millaista Suomessa on ollut niihin aikoihin. Viikinkien retket ulottuivat myös meidän rannoillemme, ja viikinkien geeniperimää löytyy ilmeisesti täältä siinä missä muistakin Pohjoismaista, vaikka suomalaiset eivät itse viikinkejä olleet.

HBO Nordic heittikin ilmaan hauskan kysymyksen: Voisinko minä olla sukua viikingeille? No, aika kaukaiselta se ajatus tuntuu, mutta asiaa ei tarvitse kummemmin spekuloida. Sain nimittäin Vikings Blood Line Testin, ja lähetin sylkinäytteeni DNA-testejä tarjoavalle iGENEA:lle.

Olen ollut jo aiemmin kiinnostunut DNA-testistä, sillä onhan se kiehtovaa kuulla, mistä kaikkialta oma geeniperimä on saanut osia. Pystyn sijoittamaan omat esivanhempani kartalle vain muutaman sukupolven verran, ja siinä ei paljoa ole yllätyksiä. Veressäni sekoittuu ainakin Keski-Suomi, Karjala ja Häme, mutta olisipa hauska kuulla, jos esi-isiä löytyisi jostain aivan toiselta puolen maailmaa.

Viikinkien oletettuja ominaisuuksia en kuitenkaan itsessäni tunnista pituutta lukuun ottamatta. Viikingit lienevät nimittäin olleet jonkin verran nykymiesten keskimittaa lyhyempiä. En ole kuitenkaan erityisen seikkailunhaluinen ja sotaisa vaan pikemminkin turvallisuushakuinen ja konflikteja välttelevä. Joudun odottamaan tuloksia vielä määrittelemättömän ajan, joten palataan niihin myöhemmin.

HBO Vikings-5.jpg

Entä olisiko sinun veressäsi viikinkiverta? Voit tehdä saman testin, sillä HBO Nordic järjestää arvonnan, jonka palkintona on samainen iGENEA DNA-testi (arvo 499 €) ja lohdutuspalkintona kaksi kahden kuukauden katselukoodia HBO Nordiciin (arvo à 19,90 €). Voit osallistua arvontaa jättämällä alle terveisesi ja yhteystietosi 2.1.2019 mennessä. Arvonta suoritetaan 3.1.2019, ja sen säännöt löydät täältä.

VOITTAJAT ON ARVOTTU, KIITOS OSALLISTUNEILLE!

hbonordic.com
igenea.com

Kulttuuri Leffat ja sarjat Suosittelen

Oi Oodi, sinua on odotettu!

Helsingissä on kohistu nyt viikon ajan keskustakirjasto Oodin avautumisesta. ”Joko olet käynyt…?” on ollut yleinen kysymys kaupunkilaisten huulilla.

Oodi Helsinki-7.jpg

Uusi kirjasto avautui yhdelle Helsingin keskeisimmistä paikoista: päärautatieaseman, Musiikkitalon ja Sanomatalon välittömään läheisyyteen. Se täytti suuren aukon, sekä fyysisesti että henkisesti, sillä Helsingin ydinkeskusta on kaivannut isoa kirjastotaloa, ja kirjaston tontti puolestaan oli aiemmin ratapihaa ja VR:n makasiinien purkamisen jälkeen joutomaata.

Oodi Helsinki-12.jpg

Massiivinen rakennus on ollu rakenteilla pitkään, ja aivan valmista ei ollut vielä viime viikon avajaisissakaan.

Oodi Helsinki-11.jpg

Julkisivun puupanelointi on vielä keskeneräinen, mutta lopputuloksesta saa jo hyvän käsityksen. Ja onhan tämä aika WOW!

Oodi Helsinki-10.jpg

Kirjasto on yhtä WOW! myös sisältä. Avaraa tilaa, orgaanisia muotoja, oleskelupaikkoja. Voin hyvin uskoa, että Oodista tulee suosittu olohuone kaupunkilaisille ja yksi kohteista, jotka kuuluvat vierailijoiden to do -listoille museoiden ja kirkkojen ohella.

Oodi Helsinki-6.jpg

Kirjaston avautuminen onkin noteerattu jopa ulkomaisessa lehdistössä, ja on ollut hienoa lukea, miten esimerkiksi New York Times ja The Guardian ovat kirjoittaneet isosti ja kiitellen siitä, miten maailman lukutaitoisin ja digitietoisin kansa investoi kansalaisiinsa tällä tavoin siinä missä vaikkapa Briteissä kirjastot ovat ollet viime vuosina säästökohde.

Oodi Helsinki-2.jpg

Ja kyllähän minun on sanottava (nyt tulee v-sana) näin veronmaksajana ja kahden lapsen isänä, että on ilo, että verovarojamme käytetään tällaisiin hankkeisiin. Erityisen iloinen olen tietysti siksi, että Oodi on se kirjasto, jota tulemme käyttämään jatkossa eniten ja omana kirjastonamme. Aiemmin käytimme useimmin Postitalossa sijainnutta Kymppikirjastoa, mutta sen kokoelma oli melko rajallinen, ja tilanakaan se ei ollut kovin miellyttävä.

Mutta nyt! On istuskelu- ja oleskelupaikkaa lueskeluun, pehmeää mattoa lautapelien pelaamiseen ja satuhuonetta lukemiseen pienten lasten kanssa. Keskellä kerrosta on myös kahvila, ja kesällä kahvilan vierestä aukeavat ovet ulkoilmaterassille, josta avautuu näköala Musiikkitalolle ja Eduskuntatalolle päin. Veikkaan, että siitä tulee suosittu oleskelupaikka, sillä kesällä aurinko paistaa terassille esteettömästi koko iltapäivän ja illan.

Oodi Helsinki-5.jpg

Kirjaston kirja- lehti- ja lautapelikokoelma (!) sijoittuu kirjaston kolmanteen kerrokseen. Ensimmäisessä kerroksessa on elokuvateatteri ja ravintola. Toinen kerros on varattu puolestaan kaikelle ei-niin-perinteiselle tekemiselle kirjastossa. Kerroksesta löytyy mm. yleisstudiota, valokuvaus- ja videostudio, soittotila, rumpukoppi, 3D-tulostimia, laserleikkuri, tarratulostin, lämpöprässi, ompelukoneita, saumureita ja rintanappikoneita…

Valitettavasti kakkoskerros oli avajaistilaisuuksien jälkeen suljettuna, ja aukeaa seuraavan kerran vasta joulun jälkeen.

Oodi Helsinki-9.jpg

Nyt otimme siis vain kasan lastenkirjoja, ja yhden lautapelin (Battle Sheep), jota ajattelin pelata tytön kanssa viimeistään jouluna.

Oodi Helsinki-3.jpg

Lasten kirjat olivat kivasti esillä matalissa laatikostoissa, ja lastenosasto oli muutenkin helposti saavutettavissa jopa rattaiden kanssa.

Oodi Helsinki-4.jpg

Siispä kiitos kaikille niille, joiden ansiota tämän kirjaston valmistuminen on! Vierailemme monien muiden tavoin varmasti jatkossakin!

Kulttuuri Kirjat Suosittelen