Lasten kanssa hautajaisissa

Lasten kanssa hautajaisissa.jpg

Läheinen ja rakas ihminen lähisuvustani menehtyi yllättäen aggressiivisesti levinneeseen rintasyöpään, aivan liian aikaisin.

Uutinen hänen vointinsa äkillisestä heikkenemisestä ja syövän leviämisestä tulivat suurena järkytyksenä, sillä kukaan ei aavistanut, että hänen alle vuosi sitten saamansa syöpädiagnoosi olisi niin vakava. Kun hän joutui sairaalaan viimeisen kerran lokakuussa, kyse oli enää tunneista tai päivistä.

Varsinainen suru-uutinen tuli viikkoa myöhemmin, ja vaikka siihen oli osannut valmistautua, ei se vähentänyt surun määrää.

Hän oli elämäniloisin, aurinkoisin, aktiivisin ja lämpimin ihminen, jonka olen tuntenut. Ihminen, joka levitti iloa ja valoa ympärilleen, oli aidosti läsnä, kyseli aina yhtä kiinnostuneena töistäni, harrastuksistani ja perheestäni ja jonka perusilme oli hymy. Hänen hautajaisensa pidettiin eilen Keski-Suomessa, ja niihin kokoontui valtava joukko perhettä, ystäviä ja tuttavia. Kaikissa hautajaispuheissa korostui, miten erityislaatuinen ja valovoimainen henkilö hän oli ollut ja miten täysin rinnoin hän eli elämänsä.

Edes sairauden eteneminen ei sammuttanut hänen elämäniloaan. ”Yhtenä päivänä kuollaan, muina päivinä eletään”, hän oli sanonut.

Jouduin kuitenkin pohtimaan pidempään, mitä tekisin hautajaisten suhteen. Vaimoni ei päässyt mukaan, ja ensimmäinen ajatukseni oli, että ei hautajaisiin voisi oikein lastenkaan kanssa lähteä. Sitten aloin kuitenkin ihmetellä omaa reaktiotani: miksi lasten kanssa ei voisi mennä hautajaisiin?

2-vuotiaalle voisi toki olla vaikeaa pysyä aloillaan siunauksen ajan, ja pahimmassa tapauksessa hän saisi jonkin kiukunpuuskan, jota pitäisi mennä rauhoittelemaan ulos. 6-vuotiaalle taas tilaisuus voisi olla muuten ahdistava ja pelottava, mutta toisaalta kuolevaisuus on yksi asia, joka jokaisen ihmisen on hyväksyttävä ja jolta lapsiakaan ei voi säästää loputtomiin. Tyttö oli kyllä mukana vaarinsa hautajaisissa 2-vuotiaana, mutta hän oli silloin vielä niin pieni, ettei voinut silloin vielä ymmärtää, mistä on kyse.

Päätin siis lähteä hautajaisiin lasten kanssa, mutta matkan tarkoitus ja tilaisuuden luonne oli ensin keskusteltava läpi 6-v:n kanssa.

Aluksi hän oli kovasti hautajaisiin lähtemistä vastaan. Hän ei osannut kertoa tarkalleen miksi, mutta ilmeisesti häntä ahdisti ja pelotti ajatus kuolemasta. Hän ehkä muisti jollain tavalla vaarinsa hautajaiset neljän vuoden takaa, ja hän ei halunnut edes ajatella sitä, että ihmiset kuolevat. Annoin hänelle aikaa ajatella asiaa ja palasin aiheeseen vasta muutaman päivän päästä.

Selitin kärsivällisesti, että hautajaiset eivät ole kenenkään suosikkijuhla ja että hänen mukaan tulonsa olisi tärkeää monille ihmisille, myös isille. Kehotin keskittymään niihin asioihin, jotka hautajaismatkalla ovat kivoja: hän näkee mummon ja papan ja monta muuta kivaa ihmistä, ja viikonloppuna pääsee vielä leikkimään papan kanssa. Tilaisuudessa ei ole mitään pelottavaa, vaikka monet ovatkin hyvin surullisia.

Lopulta hän päätyi jo selittämään itsekin, että lähtee hautajaisiin mukaan, koska se on tärkeää isille, ja että on mukavaa saada mummolassa aamupalaksi paahtoleipää. Ja sunnuntaina olisi mahdollista päästä sisäleikkipuistoon.

Miten sitten meni?

Hyvin. Hyvästien jättäjiä oli paljon, joten tilaisuus oli pitkä, mutta hienosti molemmat jaksoivat. Pienempi ipana touhusi kirkossa omiaan. Hänellä oli pienessä repussaan mukana jokin pieni kirja, jota hän selaili. Vain kerran hän oli karata alttarille. Isompikin huomasi pian, että ei tilanne ollutkaan niin ahdistava kuin etukäteen oli tuntunut. Ulkona oli aurinkoista ja valonsäteet paistoivat myös sisälle kirkkoon. 

Muistotilaisuudessa paikallisella seurakuntatalolla jo hymyilytti. Ruoka oli hyvää, ja tarjolla oli kakkuakin. Sukulaiset olivat iloisia lasten näkemisestä ja juhlatilan nurkassa oli myös piirustus- ja leikkipaikka. Puheissa muisteltiin kuollutta läheistä, ja vaikka välillä pyyhittiin kyyneliä, paljon myös naurettiin. 2-v istuskeli rauhallisesti paikoillaan, välillä nukahti mummon syliin ja seurasi siskoaan leikkipaikalle. 6-v:n pelko hautajaisia kohtaan hälveni, ja näimme samalla sukua.

”Olikin paljon kivempaa kuin ajattelin”, tyttö sanoi. Vanhempani olivat iloisia kyläilystä, ja lapset saivat leikkiä mummon ja papan ja heidän koiransa kanssa. Ja sunnuntaina ennen paluuta pappa vei vielä sisäleikkipuistoon.

Hyvä siis, että tuli lähdettyä.

Suhteet Oma elämä Ystävät ja perhe

Lapsuuden Disney-klassikot palaavat valkokankaille

Ensi vuodesta on tulossa sellainen leffavuosi, että huhheijaa. Enkä edes tarkoita ainoastaan Angry Birds 2 -leffan julkaisua, vaan sitä, mitä kaikkea amerikkalainen pallokorva pullauttaa tuutistaan ulos. Ja itsehän en odota eniten edes Star Wars Episode 9:n julkaisua, vaan leffoja, jotka iskevät suoraan heikoimpaan kohtaani: Disneyn klassikoihin lapsuudestani.

Leijonakuningas 2.png

Disney on tuottanut jo aiemmin klassikkoelokuvistaan versioita, joissa oikeat näyttelijät ja CGI-animaatiot yhdistyvät ennennäkemättömillä tavoilla. Viime vuonna vuodatin kyyneliä Kaunottaren ja Hirviön tahdissa, ja ensi vuonna luvassa on käsittämätön kolmen elokuvan putki vastaavia versioita: maaliskuussa Dumbo, toukokuussa Aladdin ja loppukesästä – tämä kouraisee syvimmältä – Leijonakuningas.

Leijonakuningas.png

Leijonakuninkaan traileri ilmestyi YouTubeen viime yönä, ja sen näkeminen sai aikaan sellaiset kylmät väreet ja kananlihan, että ne eivät ole laskeneet vieläkään.

https://youtube.com/watch?v=4CbLXeGSDxg

Leijonakuningas on edelleen ehdottomasti paras Disneyn piirretty ikinä, ja Elton Johnin elokuviin säveltämistä kappaleista Circle of Life ja Can You Feel the Love Tonight ovat ikuisia suosikkejani. Pelkästään Circle of Lifen alku, ”Nants ingonyama bagithi Baba…”, joka kuullaan myös trailerilla, nostaa niskavillat pystyyn.

Katsoimme piirretyn elokuvan yhdessä tyttäreni kanssa kaksi vuotta sitten, ja hän ihastui elokuvaan ja sen musiikkiin yhtä paljon kuin isänsä 24 vuotta sitten. Itselleni elokuvan katsominen yhdessä lapsen kanssa oli puolestaan niin merkittävä ja tunteellinen hetki, että nyyhkimme Rouvan kanssa kilpaa, kun Mufasa kuoli ja taas lopussa, kun uusi leijonanpentu syntyi Jylhäkalliolle.

Leijonakuningas 3.png

Eilinen traileri lupailee suuria tunteita upeissa maisemissa, ja kun ääninäyttelijöiden joukossa ovat muun muassa Beyoncé sekä alkuperäisen Mufasan ääni, James Earl Jones, odotukset ovat korkealla.

Leijonakuningas 4.png

Yhtä korkealla ovat odotukset myös Aladdinin suhteen.

Aladdin.png

Aladdin-elokuvan traileri julkaistiin jo pari kuukautta sitten, ja vaikka henkeä (Will Smith) ei vielä nähty, pelkästään Agrabahin kaupungin ja Ihmeiden onkalon näkeminen ja Arabian Nights ja Friend Like Me -kappaleiden introt saivat huokailemaan ihastuksesta.

https://youtube.com/watch?v=9g5knnlF7Zo

On todella jännä nähdä, miten uskollisia nämä elokuvat ovat alkuperäisille tarinoille. Toivoisin, että ne olisivat hyvin yksi yhteen, eikä hahmoja olisi muuteltu samalla tavalla kuin Aladdinin Broadway-versiossa.

Aladdin 2.png

Niin, Aladdinhan on paitsi yksi lapsuuden suosikkejani, merkityksellinen myös siksi, että se oli ensimmäinen musikaali, jonka tyttäreni näki Broadwaylla vajaat kaksi vuotta sitten. Luulen, että elokuvan näkeminen tulee olemaan iso elämys myös hänelle, sillä hän rakasti musikaalia ja kuuntelimme pitkään sen kappaleita Spotifysta lähes päivittäin.

Aladdin 3.png

Dumbon alkuperäinen versio ei ole itselleni niin merkityksellinen, mutta elokuvan hiljattain julkaistu traileri vaikuttaa sekin hyvin lupaavalta.

Dumbo.png

Baby Mine, Don’t You Cry.

Samaa voinen sanoa itselleni, kun käymme katsomassa nämä elokuvat.

Toivotaan, että ikärajat eivät ole liian tiukat.

Kulttuuri Leffat ja sarjat