Rataskaevu 16, uusi suosikkini Tallinnassa

Tallinnan-matkapostausten tällä erää viimeinen juttu käsittelee vanhassa kaupungissa sijaitsevaa ravintola Rataskaevu 16:ta (nimi paljastaa myös osoitteen). Kävimme ravintolassa lounaalla, ja sehän olikin niin mainio kokemus, että seuraavalla kerralla haluan tänne illalliselle ja pidemmän kaavan mukaan!

Rataskaevu 16 Tallinn - 04.jpg

Ravintolan vanhat tiiliseinät ja lautalattia kertovat, että rakennus on ollut paikoillaan jo pidemmän aikaa, todennäköisesti useamman sata vuotta. Rouva on käynyt ravintolassa aiemminkin, mutta itselleni kerta oli ensimmäinen.

Rataskaevu 16 Tallinn - 02.jpg

Jo alkuun tarjoillut leivät lupailivat hyvää. Leipien päälle oli aseteltu pienet keittiön tervehdykset. Muita alkupaloja emme lounaallamme ottaneet, sillä aamupalastakaan ei ollut pitkä aika.

Rataskaevu 16 Tallinn - 05.jpg

Rouva valitsi ruoakseen uunilohta, peruna-ruohosipulitahnaa, parsaa ja sokeriherneitä ja taimenen mätiä (15,50€). Hän oli annokseensa ja kalan kypsyyteen hyvin tyytyväinen.

Rataskaevu 16 Tallinn - 08.jpg

Omalla lautasellani oli grillattua lampaankaretta, tattia, fenkolia, bataattia ja valkosipuli- punaviinikastiketta (14,60 €). (Ja lasissa todella Bloody Mary. Se ei kuulunut varsinaisesti ravintolan listalle, mutta se järjestyi kysyttäessä.) Lammas lisukkeineen oli törkeän hyvää, ja varmasti yksi parhaista aterioista, joita olen Tallinnassa syönyt. Liha oli mehevää ja mureaa ja lisukkeet ja kastike hyvin maukkaat.

Rataskaevu 16 Tallinn - 09.jpg

Mitäs sanot näistä 3,50 €:n lasten annoksista? Kanafilee, peruna-porkkanamuhennosta, tuoretta kurkkua, kirsikkatomaattia ja kermakastiketta.

Rataskaevu 16 Tallinn - 07.jpg

Pieni pasta, kasviksia, virolaista juustoa ja kermakastiketta. Sanoisin, että hinta-laatusuhden on aika kohdillaan. Harmi vaan, että poikani ei suostunut maistamaankaan omaa ruokaansa.

Rataskaevu 16 Tallinn - 06.jpg

Tämän lounaan perusteella Rataskaevu 16 nousee ehdottomasti yhdeksi lempiravintoloistani Tallinnassa, ja kuten sanoin, ensi kerralla pitää ottaa sitten pidemmän kaavan mukaan.

Myös palvelu oli todella välitöntä ja iloista, ja kuittiimme kirjoitettujen terveisten jälkeen olin lopullisesti myyty.

Rataskaevu 16 Tallinn - 10.jpg

Tunnistatko muuten, minkä kappaleen nuotti oli liimattu istumapaikkani viereen?

Rataskaevu 16 Tallinn - 01.jpg

Kiitos taas Tallinna, olet ihana! Tältä erää varastossa ei ole enempää postauksia, mutta onneksi Tallinnaan pääsee niin helposti milloin vain uudelleen!

 

Lisää tältä Tallinnan-matkalta:

Koti Ruoka ja juoma Matkat

Islannissa kaikki on paremmin

Mitä enemmän Satu Rämö kertoo Islannista, sitä myyttisemmältä paikka kuulostaa. Jos et ole vielä lukenut hänen mahtavaa Islantilainen voittaa aina -kirjaansa (WSOY 2015), tee se ensi tilassa, ja etsi sitten käsiisi tämän vuoden uutuus, Islantilainen kodinonni (WSOY 2018).

Satu Rämö Islantilainen kodinonni - 5.jpg

Jos et tunne Satua entuudestaan, kerrottakoon että hän on Suomesta Islantiin muuttanut monialayrittäjä, joka asuu islantilaisen miehensä ja kahden lapsensa kanssa Reykjavikissa. Hän paitsi kirjoittaa kirjoja, työskentelee myös toimittajana, bloggaajana (salamatkustaja.com) ja matkailuyrittäjänä, pyörittää Reykjavikissa designliikettä ja juontaa vielä Hanne Valtarin kanssa Unelmaduunarit-podcastia. Hengästyttävää. En voi kuin ihailla tällaista ahkeruutta.

Kuvat ovat Islantilainen kodinonni -kirjan julkkareista muutaman viikon takaa. Tarjolla oli mm. todella hyviä islantilaisia lakusuklaita ja maailman parasta skyr-kakkua, jonka resepti löytyy myös kirjasta.

Satu Rämö Islantilainen kodinonni - 1.jpg

Ensin mainitsemassani kirjassa Satu kertoo siitä, miten islantilaiset uskovat olevansa parhaita kaikessa mihin ryhtyvät ja ihmeellisen usein myös onnistuvat siinä. Kirja on hauska kertomus siitä, miltä pieni saarivaltio keskellä Atlanttia näyttää suomalaisin silmin, mutta siinä on myös vakavampi puoli, joka kattaa mm. Islannin rahoitusmarkkinoiden ylikuumenemisen ja vuoden 2008 pankkikriisin.

Uusimmassa kirjassaan Satu valottaa islantilaista perhe-elämää, tasa-arvokäsitystä ja sitä, miten islantilaiset hoitavat lapsensa. Ja tässä muutamat spoilerit:

1) Islantilaiset isät pitävät perhevapaita eniten Pohjoismaissa, sillä 3+3+3-mallissa yksi kolmen kuukauden jakso on korvamerkitty vain isille, yksi jakso äidille, ja kolmannesta perheet saavat päättää itse.

2) Lähes kaikki lapset aloittavat päiväkodin kaksivuotiaina, mutta yliopiston tarjoamaan (!) päiväkotiin lapsen voi viedä jo puolivuotiaana. Yllättävän monella opiskelijalla onkin lapsia.

3) Lapset kulkevat mukana kaikkialla, ja lasten tuominen työpaikoille on niin yleistä, että monilla työpaikoilla on varta vasten leikkihuoneet.

4) Erityisen ilahduttava on islantilainen sanonta: ”Kotona kasvatettu lapsi on tyhmä.” Tällä ei viitata siihen, hoidetaanko lapsi juuri kotona vai päiväkodissa vaan siihen, että lasten kanssa kuuluu tehdä asioita, mennä ja nähdä, ja islantilainen yhteiskunta tuntuukin suhtautuvan lapsiin suvaitsevaisemmin kuin suomalaiset.

Satu Rämö Islantilainen kodinonni - 2.jpg

Islannissa on monia muitakin hyväksi osoittautuneita ideoita, joista voisi ottaa mallia Suomeen. Esimerkiksi lasten harrastukset järjestetään heti koulupäivän jälkeen ennen kuin vanhempien työpäivä päättyy. Isommissa asutuskeskuksissa urheiluseurat käyvät poimimassa lapset suoraan koulusta ja kuljettavat heidät treeneihin. Kun vanhempien työpäivä on ohi, he noutavat lapset harrastuspaikoiltaan ja vievät kotiin, eikä heidän tarvitse enää lähteä viemään lapsia harrastuksiin.

Reykjavikin kaupunki antaa myös jokaiselle lapselle 300 euron suuruisen harrastetukimaksun, jonka voi käyttää vaikkapa juuri urheiluseurojen jäsenmaksuihin.

Islantilaisnuorten päihteidenkäyttö on varmasti juuri näistä syistä suorastaan romahtanut viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana ja on merkittävästi vähäisempää kuin Suomessa.

Satu Rämö Islantilainen kodinonni - 4.jpg

Satu kirjoittaa niin mukaansatempaavasti, että kirjan olisi toivonut jatkuvan pidempäänkin. Hänellä on hieno ja ainutlaatuinen taito yhdistää henkilökohtaista, kepeää ja itseironista tekstiä faktapitoiseen ja analyyttiseen kuvaukseen yhteiskunnallisista asioista. Kirja kertoo siis paitsi Islannista, myös kirjailijan omasta elämästä ja sopeutumisesta viikinkien maan tavoille.

Suosittelen kirjaa kaikille, joita kiinnostaa Islanti tai jotka ovat joskus miettineet, voisiko perheasioita hoitaa toisinkin kuin Suomessa tehdään.

Satu Rämö Islantilainen kodinonni - 3.jpg

Vaikka kaikki tuntuukin olevan Islannissa paremmin, on Islannissa sentään korkea hintataso ja Suomeakin kurjempi ilmasto. Satu naureskeleekin, että hänen perheelleen, erityisesti lapsille, Suomi on lämmin ja halpa etelän lomakohde.

Universumi on tasapainossa.

Perhe Vanhemmuus Kirjat Uutiset ja yhteiskunta