Työn sankari

Oh, mikä viikko.

Yhden tärkeän projektin deadline, pari tulipaloa sammutettavana, pienempiä kriisejä ratkottavana ja yleistä hässäkkää organisoitavana. Sitten vielä uuden, superhauskan projektin aloitus.

Tätä on pelituottajan arki, ainakin tärkeiden virstanpylväiden kohdalla.

Kerroinkin jo aiemmin työhommistani ja mainitsin, että minusta tuli puolivahingossa pelituottaja. Näin todella pääsi käymään, ensin epävirallisesti ja sittemmin ihan oikeasti. Mistä siis oli kyse?

* * *

Tuottajalla tarkoitetaan pelituotannon projektipäällikköä, ja hän toimii tuotteen omistajan (eli vastaavan tuottajan) työparina niin, että vastaava tuottaja vastaa tuotteen visiosta ja business casesta ja tuottaja tuotannon operatiivisesta puolesta. Vastuunjako ja käytännön tehtävät vaihtelevat luonnollisesti projekteittain.

Kuten kerroin, olin viimeisen vuoden aikana mukana kaikkien Rovion uusien pelien tuotannoissa projektihallinnon edustajana, ja projektien tarvitsema tuki vaihteli projekteittain.

Yhdessä hyvin kompleksissa projektissa tarvittiin viime syksynä vastaavan tuottajan rinnalle toista henkilöä auttamaan tehtävien koordinoinnissa ja kommunikoinnissa eri sidosryhmien kanssa.

Pian huomasin, että työskentelin tässä produktiossa lähes täysipäiväisesti ja pitelin käsissäni lankoja, joiden toisissa päissä olivat itse pelin kehitys, pilvipalvelujen kehitys ja integrointi, laadunvarmistus, animaatiot, markkinointi, käyttäjähankinta, sovelluskauppayhteistyöt, mainosoperaatiot, ääni- ja musiikkituotanto, lokalisointi muille kielille, julkaisu ja käyttäjätuki. Eli oikeastaan kaikki muu paitsi pelin grafiikat. Minusta tuli myös projektin ensisijainen yhteyshenkilö muille tiimeille.

Toisin sanoen toimin kyseisessä produktiossa käytännössä pelin tuottajana.

Lopulta kävi niin, että minua pyydettiin siirtymään virallisesti kyseisestä produktiosta vastaavaan ryhmään, ja pienen harkinta-ajan jälkeen, toukokuun alussa, aloitin Rovio Stars -tiimissä tittelillä Senior Game Producer. Tiimimme vastuulla ovat Rovion ulkoiset tuotannot. Siis produktiot, jotka tehdään yhteistyössä ulkoisten kumppanien kanssa. Viereisissä pöydissä kehitetään mm. sellaisia tuotteita kuin Angry Birds Epic, Angry Birds Transformers, Angry Birds GO! ja Plunder Pirates.

Nyt keskityn siis puhtaasti tuotekehitysprojekteihin, ja olen valtavan innoissani tästä uudesta roolista. Jokainen päivä on erilainen, oma oppimiskäyräni on jälleen jyrkässä nousussa ja mikä tärkeintä: työ on äärettömän mielenkiintoista ja innostavaa ja töihin on kiva lähteä.

On ilo olla osa tätä porukkaa, ja tunne näyttää olevan molemminpuolinen. Tällä viikolla sain nimittäin huippuvirallisen Star of the Month -tunnustuksen esimieheltäni. Huraat sille!

Ja poks!

IMG_2099.jpg

Kerron lähiaikoina lisää siitä, minkä produktion ansiosta kaikki tämä tapahtui.

tyo-ja-raha tyo
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.