Uutta Angry Birds -peliä pukkaa
Olen yrittänyt kirjoittaa blogiini jo useampana päivänä jotain, ihan mitä vain. Olen kuitenkin ollut niin uppoutunut työasioihini, että aivokapasiteettia ei ole riittänyt mihinkään muuhun. Erityisesti viimeisen kahden viikon aikana työt ovat vaatineet poikkeuksellisen paljon huomiota myös iltaisin ja viikonloppuisin. Ja syy on tässä.
Voin vihdoin kertoa projektista, jonka parissa olen työskennellyt lähes vuoden ajan, ja se on Rovion uusi kupla-ammuskelupeli, Angry Birds POP 2. Työskentelen pelin tuottajana, ja viimeisen kuukauden ajan olemme valmistelleet tiimin kanssa peliä soft launchia varten: hioneet käyttöliittymää ja korjanneet bugeja, jotta peli on saatu julkaisukelpoiseen kuntoon.
Ja nyt olemme saaneet pelin julkaistua, ja se on jo saatavilla Suomessa Google Playssa ja Appstoressa. Julkaisu on kuitenkin vasta niin sanottu soft launch, joka tehdään vain muutamassa maassa, ja pelin kehitystä jatketaan vielä useampi kuukausi ennen kuin pelin voidaan sanoa olevan valmis.
Peli on kupla-ammuskelupeli, josta on haluttu tehdä muihin bubble shootereihin verrattuna strategisempi ja vähemmän taitoon perustuva. Tärkeä elementti pelissä ovat hahmot, ja peliin tuodaan joukko lintuja ja possuja, joilla jokaisella on yksilöllinen voimansa. Hahmoja voi vielä päivittää, jolloin niiden voimat kasvavat. Ja parempia hahmoanimaatioita saa myös hakea mobiilipeleistä!
Pelissä on tällä hetkellä pelattavaa päiväksi tai muutamaksi. Kenttiä on 150 ja hahmoja 6. Kovin moni asia on vielä työn alla, joten en voi sanoa, että peli olisi miltään osin valmis, ja esimerkiksi käyttöliittymää hiotaan vielä paljon.
Soft launchin aikana testataan ja hiotaan paitsi pelin ominaisuuksia ja kenttien sisältöjä, myös markkinointimateriaaleja ja käyttäjähankintaa yleisesti.
Onhan tämä aika jännittävää, varsinkin pelin tuottajana. Kaikenlaisia pieniä ongelmia on korjailtu viikon varrella useampaan otteeseen, ja juuri kun kaiken on pitänyt olla valmista, on huomattu uusia ongelmia. Nyt voidaan kuitenkin hetkinen ottaa vähän rennommin ja suunnata katseet kohti huhtikuun töitä. Nekään eivät tekemällä lopu.
Mutta onpa kivaa, että nyt ei tarvitse enää salailla ja kuiskutella tästä projektista. Siellä se on jo, julkisesti saatavilla. Palataan siis asiaan! Voin kertoa jatkossa vähän vapautuneemmin pelin tekemisestä, joten kysele ihmeessä, jos jokin yksityiskohta kiinnostaa!