Marraskuun taika

Vaikka olen kärsinytkin melko voimakkaasta, iltapainotteisesta väsymyksestä viime päivinä, ei marraskuu toistaiseksi ole ollut yhtään hullumpi kuukausi. (Paitsi tietty viime viikko: omg. Yhdysvaltojen maantiede tuli tutuksi, samoin CNN:n juontajat.)

Tärkein kommenttini:

<3 Kamala Harris <3

Anyway, takaisin mun europpalaiseen marraskuuhuni. Luxemburgin vaellusreitit ovat yllättävän monipuolisia ottaen huomioon maan lilliputtimaisen koon. Oma suosikkini on Saksan rajalla sijaitseva Müllerthal eli petite Suisse luxembourgeoise. Luxemburgin pieni Sveitsi. Näin ruskan aikaan alueella on megakaunista! Ah mun sielu tykkäsi niin!

Mikä siinä oikein on, että kun asuu kaupungissa ja pääsee viikonloppuna luontoon, niin tuntee jotenkin syntyvänsä uudestaan? On niin paljon parempi olla, vaikka ajallisesti kyse olisi vain tunnista tai parista. Mä olen jopa alkanut haaveilemaan maallemuutosta (!!!) Tällaiset haaveet omalla kohdallani ovat varmaankin seurausta tästä vuodesta. Kukapa ei haluaisi muuttaa kauas keskelle ei-mitään vuonna 2020.

Auringonpaisteen lisäksi meitä on siunattu sumulla. (Tai siis, mua, ei-autoilijaa on siunattu sumulla. En tiedä, mitä autoilijat tästä ajattelee.) Viime päivinä on tuntunut kuin olisimme keskellä jotakin maagista satua (vai jotain horror-leffaa, ehhehe…) Miltei höyryävä, kostea ilma on tosi jees, mutta maskille vähän hankalampi paikka. (Mua naurattaa aina, kun kirjoitan jotain maskeista. Enpä olisi viime vuonna uskonut, että maskit ovat osa elämäämme tänä vuonna.)

Kuun maagisuuteen vaikuttaa ehdottomasti sekin, että olen vihdoin jatkanut kulttuurielämääni. Sunnuntaina olin filharmonian salissa kuuntelemassa urku-trumpettikonserttia ja eilen Dudelangessa nykytaide-esityksessä. (Apua oli ihanaa!) En tiennyt urkujen ja trumpetin sopivan niin hyvin yhteen. Maurice Clemant vaikutti urkurina, siis mon dieuuuu, kuinka erinomainen artisti ja säveltäjä. Molemmissa tilaisuuksissa oli myös tosi turvallinen olo. Turvavälit olivat ruhtinaalliset, eikä kontakteja muihin ihmisiin juuri ollut.

Ja sitten kippistelyasioihin. Laseissa on ollut alkuviinejä ja itsevalmistettua kombuchaa. Se sama kahvihifistelijä, jonka mainitsin aikaisemmin on myös kombucha-asiantuntija (lucky me!). Minun tehtäväkseni jää maistelu ja uusien makujen ehdottelu. Toistaiseksi olemme vielä melko konservatiivisella linjalla: mustikkaa, luumuja, inkivääriä, mansikkaa, mandariinejä jne., mutta uskoisin pääsevämme vielä mielenkiintoisimpiin makuihin ennen uutta vuotta.

Mitä viineihin tulee, vanhat suosikit Arianna Occhipinti ja Frank Cornelissen pitävät pintansa. (Ja primitivo, eli mun ikisuosikkirypäle since forever.)

Muita huomioita:

Ja sitten jos ei auta glitterkynnet, jättimäinen toppatakki, eikä ympäri kämppää sirotellut kristallit, niin muistutan itseäni, että marraskuussa voin aina muuttaa asumaan sänkyyni ja olla kirjaimellisesti peitto korvissa 24/7. Erityisesti juuri tänä vuonna, kun kotiin jääminen on oikeastaan sankarillista.

Puss!

Lue myös:

Energisoivia asioita

Marraskuu biiseinä ja fiiliksinä

Rauhoittumiseen

Hyvinvointi Hyvä olo Mieli

Millaista on tehdä väitöskirjaa?

Teen väitöskirjaa toista vuotta museologian laitoksella brittiläisessä yliopistossa. Aiheeni on taidehistoriallis-museologinen ja liittyy modernin arabialaisen taiteen (modern Arab art, arabiaksi al-fann al-hadith) instituuttien historiaan. Olen nyt ns. tutkimusvapaalla eli tekemässä kenttätutkimusta. Palasin hetki sitten Jordaniasta, jossa olin arkistoissa ja jonne palaan keväällä, mikäli tilanne sen sallii. Lokakuussa 2021, inshallah, aloitan ns. writing up -jakson, joka huipentuu fyysiseseen väikkäriin ja lopulta vivaan eli väitöstilaisuuteen.

Ensiksi hieman proseduureista ja käytännön asioista. Yliopistoni väitöskirjaopiskelijoilla ei ole kursseja tai opetusta, ja ymmärrykseni mukaan käytäntö on melko lailla samanlainen kaikkialla Britanniassa. Jenkeissä taasen systeemi on hyvin erilainen. Me keskitymme omiin projekteihimme eli väitöskirjatutkimukseen. Tapaan ohjaajani vähintään kerran kuukaudessa, jolloin keskustelemme eri aiheista ja he antavat palautetta kuukauden ’tuotokseeni’, joka voi olla artikkeliluonnos, kirjallisuuskatsaus tai esimerkiksi jonkinlainen raportti. Opiskelijat osallistuvat myös erilaisiin koulutuksiin. Tällä viikolla olen esimerkiksi ollut kahdeksalla eri luennolla tai konferenssissa liittyen erilaisiin akateemisiin taitoihin. Vuosittain esittelemme projektimme paneelille, joka antaa palautetta ja pitää huolta opiskelijan edistymisestä.

Omalla alallani ja omassa yliopistossani väitöskirjaopiskelijoilla ei ole opetusvelvollisuutta, enkä museologian laitoksella voisi opettaakaan, sillä maisterin oppiarvolla ei voi luennoida maisteriopiskelijoille. Kandeja voisin opettaa, mutta se tapahtuisi sitten toisella laitoksella, sillä museologian laitoksella ei ole kandiohjelmaa.

Mutta niin, millaista väitöskirjan tekeminen sitten on? Tyhjentävä vastaus: ihanaa, yksinäistä, mielenkiintoista, jännittävää, voimaannuttavaa, nautinnollista. Työn itsenäinen luonne sopii minulle erinomaisesti, vaikka ohjaajien tuki on tietysti myös aivan mielettömän tärkeää. Aluksi vierastin hieman toista ohjaajaani, sillä hän on megakuuluisa ja merkittävä museologi, jonka teoksia olen lukenut vuodesta 2012. Ja kai minulla oli jonkinlainen auktoriteettipelkokin. Vieläkin joudun nipistelemään itseäni hänen kehuessaan tekstejäni, mutta nyt jo pikku hiljaa ymmärrän että hän on mentorini (tärkeä opetus: dreams do come true!) ja suhteemme on enemmän kollegiaalinen kuin auktoriteettinen.

Ensimmäinen vuoteni meni pitkälti ajatellessa, lukiessa ja kirjoittaessa. Nyt toisena vuonna luen vieläkin paljon, mutta teen myös ns. aktiivista tutkimusta, tällä hetkellä arkistopohjoista, mutta myöhemmin siirryn mm. näyttelyanalyyseihin ja laadullisiin haastatteluihin.

Suurimman osa työpäivistäni olen melko lailla kikseissä, sillä olen yksinkertaisesti niin innostunut ja syvällä työssäni. Modernin arabialaisen taiteen historia ja museologia ovat hyvin alitutkittu aihealue, joka kehittyy nopeaa vauhtia. Ja koska aihealue on hyvin pieni, tutkijat ovat verrattain hyvin verkostoituneet (ja supersympaattisia!). Eli tuntuu kuin olisi osa isoa, innostavaa perhettä. Muissa yliopistoissa olevien kollegoiden tuki onkin itselleni paljon merkittävämpää kuin oman tiedekuntani jengi, joihin en  tunne samanlaista yhteenkuuluvuutta.

Vaikka sanon usein, että väitöskirjani on yksi elämäni vähiten stressaavista asioista (ja se on toki pitkälti totta, koska vuodet 2019 ja 2020 ovat olleen henkilökohtaisen elämäni osalta melko kamalia), ei sekään ole aina ruusuilla tanssimista. Väitöskirjaankin liittyy erilaisia vaistonkäymisiä, ahdistusta ja huolia.

On niitä yleisiä murheita: rahoitushakemuksia, stressiä ja painetta julkaisuista ja mahdollisista post doc -paikoista. Mitä tulee ajankäyttöön, välillä kolmen – neljän vuoden projektin hallinnointi tuntuu haastavalta, mutta sitten muistutan itseäni ”suuremmasta kuvasta” ja kultaisesta ohjenuorastani: peruna kerrallaan.

Sitten on sellaista eksistentiaalisempaa murehdintaa: onko aiheeni riittävän hyvä, ovatko tuotokseni kriittisiä/originellejä/hyviä, olenko minä tarpeeksi hyvä? Sellaisten tunteiden käsittely onkin sitten vaikeampaa. Kilpailu yliopistomaailmassa tuntuu aika ajoin hyvin raa’alta, mutta siihen auttaa se, ettei identifoidu liikaa uransa ja ammatti-identiteettinsä kautta. No, tämäkään ei ole lastenleikkiä, mutta uskon itsereflektion ja tietoisuuden auttavan.

Väitöskirjamatkani toistaiseksi tiukin paikka oli elokuussa Beirutin räjähduksen jälkeen. Räjähdyksessä tuhoitui alkuperäinen case study -museoni ja tärkeitä arkistoja. Henkilökohtaisella tasolla totta kai harmitti, mutta tuhojen massiivisuus laittoi oman ”ongelmani” perspektiiviin, ja uusi suunta tutkimukselleni löytyi loppujen lopuksi hyvin helposti.

Vaikeuksista huolimatta tunnen merkittävää armollisuutta ja kiitollisuutta. Väitöskirjapaikka yliopistossani ja vielä nykyisten ohjaajieni alaisuudessa oli suuri unelmani ja tavoitteeni. Olen etuoikeutettu, että voin työskennellä heidän kanssaan, kehittyä tutkijana, museologina, taidehistorijoitsijana ja ennen kaikkea ajattelijana. Tiedostan myös, että olen nyt keskellä sellaista ajanjaksoa, jota muistelen tulevaisuudessa hyvin poikkeuksellisena: se että pystyy keskittymään johonkin projektiin näin kokonaisvaltaisesti on harvinaista.

Lue myös:

Intohimomme eivät ole satunnaisia

Kuvittele että sinä maalaat

Päämäärätön

Työ ja raha Oma elämä Opiskelu Työ