Parhaat opiskelutekniikat tukevat myös hyvinvointia ja motivaatiota

Tässä postauksessa jaan parhaita keinojani itsensä motivointiin ja tehokkaampaan opiskeluun. Olen itse käyttänyt näitä tämän lukuvuoden aikana aloitettuani kasvatustieteen maisteriopinnot. Opinnoissani olen myös saanut oppia motivaatiosta ja hyvinvoinnista myös paljon lisää! Samoja neuvoja ajanhallintaan, motivointiin ja työtehon lisäämiseen sekä palautumiseen voi myös soveltaa, jos teet etätöitä kotona.

Samoja neuvoja ajanhallintaan, motivointiin ja työtehon lisäämiseen sekä palautumiseen voi myös soveltaa, jos teet etätöitä kotona.

1. Aloita ja tee edes jotakin

Kandidaatin tutkielmastani on jo aikaa. Muistan kuitenkin vieläkin, kun ohjaajamme sanoi, että tutkielmista 90% on perspiraatiota ja 10% inspiraatiota. Älä siis jää odottamaan sitä 10%, vaan ryhdy hommiin!

Joskus kun minun on tosi vaikea saada aloitettua, aloitan mahdollisimman helposta asiasta. Esimerkiksi maksamalla laskut, vastaamalla sähköposteihin tai ilmoittautumalla kursseille. Aikaansaamisesta tulee hyvä olo: ”Olenpa ollut jo tehokas, tästä tulee hyvä päivä.” Kun on päässyt vauhtiin, on helpompi jatkaa.

Kun on päässyt vauhtiin, on helpompi jatkaa.

En tee koskaan kirjoitushommissa valmista tekstiä, vaan kirjoitan aina ensin ajatuksia, tehtävän runkoa ja alan kerätä pointteja niiden alle. En välitä kirjoitusvirheistä, kunhan tekstiä syntyy. On paljon helpompi muokata tekstiä kuin aloittaa tehtävää tyhjästä!

etätyö
Nautittiin pääsiäisenä brunssista ja vapaa-ajasta, niin nyt jaksaa taas opiskella!

2. Etätyöskentelyn ja opiskelun tauotus

Ihminen pystyy keskittymään hyvin noin 25 minuuttia kerralla. Myös etätyöksentelyssä ja kotona pitää muistaa pitää taukoja!

Olen tehokkaampi, kun nousen välillä työpöydän äärestä ylös. Myös palautuminen on helpompaa, kun sitä tapahtuu myös päivän aikana.

Tauon aikana en tee mitään ihmeellistä: haen lasin vettä ja teen pari venytysliikettä esimerkiksi. Myös hengitys ja syvät huokaukset auttavat kummasti!

Usein huomaan, että kun työ on jumissa, ja alkaa ahdistaa, on parempi lähteä vaikka kävelylle ja ajatella jotakin muuta. Kävellessä mieli rentoutuu, ja asiat alkavat tuntua selkeämmiltä.

Kävellessä mieli rentoutuu, ja asiat alkavat tuntua selkeämmiltä.

etätyö jaksaminen
Käsillätekeminen ja pieni puuhastelu palauttaa ja auttaa jaksamaan etätyöskentelyä

3. Miten syntyy flow? Uskalla innostua opiskelutehtävistä!

Kaikki tehtävät eivät voi olla mielenkiintoisia. Omaan suhtautumiseen ja tunteisiin voi kuitenkin vaikuttaa. Motivaatiota voi siis herättää -myös itsessään! Käytän esimerkiksi sitä, että mietin, mikä opiskeltavassa asiassa tai työtehtävässä kiinnostaa. Liitän opiskeltavat asiat sellaisiin asioihin, joista sinulla on kokemuksia tai mitä olet miettinyt. Esimerkiksi kun opiskelin motivaatiosta, mietin, miten motivaation ylläpitämisen keinoja voisin löytää hyödyttämään itseäni. Tai kun opiskelin organisaation kehittämisestä, muistelin työyhteisöäni päiväkodissa, ja millaisia projekteja meillä oli ollut. Kirjoitan muistiinpanoiksi luennolta oivalluksiani, ja innostun niistä!

Säännöllisesti pysähdyn myös miettimään opintojeni tarkoitusta pidemmällä tähtäimellä, ja töissä päiväkodissa mietin usein sitä, kuinka tärkeää työtä teemme. Se auttaa sietämään lyhyen tähtäimen tuskastumista ja ponnistelemaan kohti tavoitteita.

öissä päiväkodissa mietin usein sitä, kuinka tärkeää työtä teemme. Se auttoi sietämään lyhyen tähtäimen tuskastumista ja ponnistelemaan kohti tavoitteita.

etätyö jaksaminen
Ulkoilu palauttaa ja auttaa jaksamaan myös
opiskelu jaksaminen
Olen aika helposti innostuvva tyyppi, ja löydän opiskelumotivaation helposti

4. Kun opiskelu ei huvita: Tee jotakin muuta

Yleensä työtehtäviä on monta, ainakin opiskeluissa saattaa olla monta kurssia meneillään. Jos tehtävä ei ole akuutti, ja se on pahasti jumissa, annna sen välillä olla, ja teen jotakin muuta.

Tehtävän vaihtaminen voi auttaa motivoitumisessa, ja onnistuminen ja aikaansaamisen tunne toisessa tehtävässä usein auttaa myös muissa.Usein myös aika auttaa, ja pienen tauon jälkeen tehtävä voi tuntua selkeämmältä.

vinkkejä etätyö
Maalailu on uusi harrastus mulle

5. Ajanhallinta ja suunnitelmallisuus

Tietysti tehtävän saaminen edellyttää sitä myös, että ei ole jättänyt asiaa viime tippaan. Minä aloitan ainakin jostakin pienestä jo aina sunnuntaina, ja teen tehtäviä aina kun jaksan ja minulla on aikaa. Tehtävän tekeminen tuntuu paljon helpommalta, kun tietää, että on paljon aikaa, eikä ole kiirettä, ja usein siihen voi itse myös vaikuttaa.

Kalenteri auttaa hahmottamaan ajankäyttöä, ja tekee kaaoksestakin hallitsevamman. Pidän myös viikon tai päivän to do -listaa, johon kirjoitan, mihin tehtävään on tänään tärkeintä keskittyä. Kirjoitan vierelle myös ”jos on aikaa” tehtäviä, joita teen, jos ehdin. Listan kohtien yliviivaaminen, kun ne ovat valmiit, auttaa myös jatkumaan!

opiskelu motivaatio

Lue myös täältä älylaitteiden käytöstä ja keskittymisestä

 

6. Anna aikaa ja mahdollisuuksia palautumiselle myös etäopiskelussa tai etätöissä

Vaikka olisi kuinka innostunut opinnoistaan ja työnteostaan, kaikki tarvitsevat myös palautumista. Olen itse uupunut töissä, kun halusin olla tosi tehokas. Nyt olen ymmärtänyt paremmin, että sitä ei jaksa kauan, ja tylsyyskin on ihan hyvä juttu.

Palautuminen on joskus korona-aikaan vaikeaa, kun työpiste on kotona eikä minnekään voi oikein mennä. Tärkeintä minulle palautumisessa on se, että teen jotakin erilaista. Eli nyt kun istun paljon tietokoneen ääressä, vapaa-ajalla haluan päästä ulos tai puuhastella jotakin käsilläni -jopa siivoaminen tai tavaroiden järjesteyl tuntuu  välillä tosi renotuttavalta!

Toinen tärkeä juttu palautumisessa on, että saa ajatukset muualle, eli keskittymään johonkin muuhun. Pystyn keskittymään esimerkiksi koukuttavaan sarjaan, käsitöihin tai lautapeleihin, jotka vaativat vähän pähkäilyä tai ovat niin mielenkiintoisia, että ne vievät mukanaa.

jaksaminen etäopiskeluetätyö jaksaminen

Niin, ja joskus se tylsistyminenkin on ihan hyväksi. Vähän aikaa tylsistyttyään, on taas energiaa jatkaa hommia!

Lisää ideoita palautumiseen ja tekemistä korona-aikaan löydät näistä postaukistani:

Kirjoneulonta: vinkit aloittelijalle ja ideoita muillekin

Hyvä kirjasarja (ja alekoodeja äänikirjapalveluihin!)

Mitä karanteenissa voi tehdä? Tekemistä kotiin!

Helppoja neuleohjeita aloittelijalle. Innostu käsitöistä kotikaranteenissa!

Äitienpäivä ja vappukin lähestyy:

Mitä äitienpäivälahjaksi? Parhaat suositukseni tähän hetkeen!

Vappu kotona ja mehevät muffinssit

opiskelu hyvinvointi

Aiotko ottaa jonkin opiskelutekniikan käyttöön? Millaisia keinoja sinulla on jo nyt hyvinvointisi lisäämiseksi ja itsesi motivoimiseksi opiskeluun tai etätyöhön?

Rakkaudella,

Ida. Ps. Kuvat meidän pääsiäiseltä 🙂

 

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *