Persikkahilloa kuin Persikoiden aikaan -romaanissa

Joanne Harrisin Peaches for Monsierus Le Curé -kirja (suom. Persikoiden aikaan) alkaa, kun Vianne Rocher saa kirjeen Pariisiin. Sen kirjoittaja on jo edesmennyt Armande, joka pyytää Viannea palaamaan Lansquenet’n pikkukylään: vihamielisyys ja juorut leviävät yhteisössä, ja Francis Reynaud on pulassa. Armande tuntuu olevan varma, että Vianne voisi olla avuksi.

Vianne saapuu takaisin kylään ja asettuu asumaan Armanden taloon, jonka pihalla kasvaa persikkapuu. Persikoilla on teoksessa oma symboliikkansa, mutta lisäksi kirjan kohtaus, jossa valmistetaan persikkahilloa, on jäänyt mieleeni. Kun aloin lukea romaania uudestaan, olin unohtanut paljon, mutta muistin hillonteon, jinnin ja salaperäisen, mustiin pukeutuneen naisen.

Harris osaa loihtia tuoksut ja maut elävästi lukijan eteen, aivan kuin olisi Vianne Rocherin kanssa keittiössä. Lainaan mieleenpainuvaa kohtausta:

”We washed the peaches and took out the stones. A little bruising doesn’t hurt; it makes the peach all sweeter. And we worked, our sleeves rolled up, the sweet juice running down our arms, the kitchen was filled with the sunny scent of peaches and sugar and summertime.

– –

’We’re not going to cook the peaches today. Instead, we leave them overnight. A kilo of sugar to each one of fruit, minus the leaves and stones, of course. We slice them into the copper pan — copper’s best for cooking because it heats up more quickly. We add the sugar. Then, with a wooden spoon, we crush the sugar into the fruit. Rosette likes this part best –’ I smiled — ’because it’s messiest. And because it smells so good — ’

– –

’Now we add the cinnamon,’ I said. ’Sticks, not powder; broken in half. Three or four should do the trick — ’

’Then, in the morning, we light the range and stir as we bring the jam to the boil. It doesn’t need to boil for more than four minutes, then we can put it into pots, ready for the winter.’

She looked at me quickly. ’The winter?’

’Of course, I won’t be here,’ I said. ’But jam is best in wintertime, when the nights are long and there’s frost in the air, and every pot is like opening a little jar of sunshine –’”

Ah! Jos olet yhtään niin kuin minä, sinun alkoi tehdä mieli itse tehtyä persikkahilloa.

Jos aiot sen lisäksi käydä tuumasta toimeen, voit tehdä kuin Vianne yllä, tai nopeammin, kuten minä.

Tarvitset kilon persikoita. Huuhtele ne, poista kivet ja viipaloi palasiksi. Laita kattilaan ja lisää perään puoli desiä vettä, yksi desi ruokosokeria, yhden sitruunan kuori ja mehu sekä kaksi kanelitankoa. Kiehauta. Lisää 500 g hillosokeria ja keittele hiljalleen noin kolme varttia tai niin kauan, kunnes hillossa on mieleinen koostumus.

Poista kanelitangot ja kaada hillo kuumiin, puhtaisiin purkkeihin. Nauti esimerkiksi croissantien, paahtoleivän tai turkkilaisen jogurtin kanssa. Ohje on Kotiliedestä.

***

Vianne Rocher on innoittanut minua myös chilikaakaon valmistukseen.

Kulttuuri Ruoka ja juoma Kirjat

Miten ylläpitää liikuntamotivaatiota oikeasti?

Oma liikuntataustani on tällainen: Lapsena ja nuorena harrastin ratsastusta. Opiskeluaikoina osallistuin yliopistoliikunnan tunneille. Vuonna 2013 hankin personal trainerin, jonka tekemän kuntosaliohjelman avulla treenasin nelisen kuukautta. Valmennussuhteen päätyttyä salille oli vaikea mennä, ja yritin korjata tilannetta vielä pari vuotta myöhemmin palkkaamalla toisen valmentajan, mutta treenaamaan meno oli silti nihkeää. Vuonna 2016 aloitin crossfitin, ja kaikki muuttui.

Jokainen crossfittaaja ja harrastajan läheinen tunnistaa varmasti hurahduksen, jonka (lähes) jokainen lajin pariin päätynyt käy läpi. Olin kuitenkin ankeiden kuntosalivuosien jälkeen löytänyt jälleen lajin, joka itsessään motivoi liikkeelle — minun ei tarvinnut keksiä mitään ulkoisia motivointikeinoja, jotka pidemmän päälle eivät toimi.

Olennaista onkin harrastaa itselleen mieluista liikuntaa, oli se sitten crossfitia, tanssia, joogaa tai pallopelejä. Minun virheeni oli se, että olin tullut median aivopesemäksi: pidin selvänä, että liikuntaa harrastetaan vain, jotta saataisiin parempi kroppa (eikä sekään sinänsä ole huono syy). Tietäjät toitottivat, että ainoa tapa ”kiinteytyä” on käydä kuntosalilla, kasvattaa lihasta ja vähentää rasvaa.

Niinpä jauhoin salilla päivästä toiseen samoja liikkeitä. Tein ohjelmaa, joka vaihtui kahdeksan viikon välein. Alkuun treenaamisessa oli uutuudenviehätystä, ja oli hauskaa noudattaa PT:n laatimia viikkosuunnitelmia. Kävin välillä salilla myös kaverin kanssa, mikä oli mukavaa. Vaihtelua toivat lisääntyvät painot ja vartalossa näkyvät muutokset, mutta muuten kuntosalitreenaaminen oli kuolettavan tylsää.

Tekosyyt tulivat pian kehiin. En voi mennä salille tänään, koska täytyy käydä kaupassa. En voi mennä salille, koska… no, ihan sama.

Luin liikuntalehtien neuvoja ja yritin noudattaa niitä. Yritin tehdä liikunnasta samanlaisen rutiinin kuin hampaidenpesun tai kaupassakäynnin — ne nyt vain ovat asioita, jotka on pakko tehdä eikä niistä kannata luistaa.

Ei ole kuitenkaan hyvä ajatella liikuntaa pakkona. Hampaat on pakko pestä, ettei tule reikiä eikä hengitys haise, mutta salitreenistä on helpompi luistaa. Jos treenistä itsestään ei saa hyvää oloa, sen kauaskatsoisemmat hyödyt on helppo jättää huomiotta ja jäädä kotiin. Treenaamiseen menee kuitenkin useampi tunti viikossa — kuka jaksaa tehdä sitä vuodesta toiseen leukapieliä kiristellen?

Kun saliharrastukseni veteli viimeisiään, crossfit lajina alkoi yleistyä. Seurasin itsekin vierestä, miten ihmiset hurahtivat treeniin täysin. Ei kukaan verrannut lajia hampaidenpesuun tai kotitöihin.

Lähdin kokeilemaan harrastusta ja jäin koukkuun. Sain aika montakin muuta syytä treenata kuin kiinteytymisen: treenin jälkeinen endorfiini piti huolen hyvästä olosta ja siitä, että seuraava treenikerta oli jo kalenterissa. Aloittelevana treenaajana kehityin nopeasti, ja voimatasot kasvoivat. Uusien liikkeiden opettelu toi onnistumisen kokemuksia. Oli aika mieletön tunne, kun sai ensimmäisen kerran vedettyä leuan. Crossfit-ohjelmointi eli se, että jokainen treeni on erilainen, takasi myös sen, että treeneissä ei ikinä ollut tylsää. Siitä huolimatta harjoittelu on nousujohteista.

Kävin crossfit-salilla viitisen vuotta. Treenin sai mahtumaan arkeen siitä huolimatta, että piti käydä samana päivänä kaupassa. Valitettavasti myöhemmin muutto kauemmas salista ja työmäärän lisääntyminen saivat luopumaan jäsenyydestä, mutta jatkoin treenaamista kotona. Tulevaan syksyyn suhtaudun toiveikkaasti, ja tarkoitus olisi päästä taas ohjatun treenin pariin.

Treenimotivaation saa kuitenkin säilymään kotonakin, vaikka kaikki tietävät ne surullisenkuuluisat pyykkitelinekuntopyörät.

Treenin ulkoista kannustusta saan seuraamalla inspiroivia treenaajia somessa, kuuntelemalla podcasteja (esim. tosi kiinnostava Stabiili-podcast, jossa käsitellään fysioterapiaa ja treenaamista) ja kokoamalla motivoivia treenikuvia Pinterestiin. Joskus pelkkä kivojen urheiluvaatteiden pukeminen saa jo jalan nousemaan reippaammin: kohta mennään.

Sanoisin, että aika monta hyvää syytä treenata säännöllisesti — eikä lajin tarvitse olla crossfit. Mikä tahansa hauska treeni käy. Hyödyllisin treeni on tehty treeni, ja vaikka vannoutunut salillakävijä puhkuisi, että zumbasta ei ole mitään hyötyä, on siitä todellisuudessa paljon enemmän hyötyä kuin siitä, että ei liiku ollenkaan!

Mikä sinua motivoi liikkumaan? Vai onko motivaatio vielä löytämättä?

(Kuvat: Pixabay. Ensimmäinen kuva: JonatFVR. Toinen kuva:alexdobrasil70.)

Hyvinvointi Liikunta Terveys Ajattelin tänään