Kel onni on se onnen kätkeköön?

Ihmisen henkinen paha olo aiheuttaa helposti (osin ymmärrettävästikin) kateuden ja katkeruuden tunteita toisia ihmisiä tai yleisesti ottaen koko maailmaa ja elämää kohtaan. Tuolloin on vaikeaa iloita toisten onnesta- päinvastoin luisutaan ajattelemaan että toisen ihmisen onni on pois omasta (miten asia ei tietenkään oikeasti ole).

Kuten olen blogissani kertonut, elämänpolustani ja lapsen saamisen ihmeestä julkaistiin artikkeli Anna-lehdessä syksyllä. Toimittaja oli itse minuun yhteydessä ja suostuin, koska uskoin ja toivoin tarinani tuovan toivoa muille lapsettomuudesta kärsineille. Artikkeli-linkki on saanut Annan Facebook-sivulla melkein 3000 tykkäystä ja minä itse olen saanut lähemmäs sata onnittelua ja ihastunutta kommenttia kyseisen artikkelin lukijoilta (ventovierailta ihmisiltä). Tämä on suuresti lämmittänyt sydäntäni! Joukkoon mahtui kuitenkin yksi kommentti, jossa kirjoitettiin tällaisten juttujen ”ainoastaan lisäävään niiden ihmisten ahdistusta jotka eivät aidosta ja oikeasta yrittämisestä, useista keskenmenoista ja niiden aiheuttamasta kivusta huolimatta koskaan saa lasta”  – vihjaten samalla etten minä olisi yrittänyt lasta aidosti ja oikeasti, tuntenut lapsettomuuden kipua tai kokenut keskenmenoja (luonnollisestikaan tapani ei ole millään julkisella foorumilla kertoa kaikkea tai kaikkein henkilökohtaisinta). Kommentissa todettiin myös kuinka elämä on epäreilua ja monilla muillakin on ollut vaikeaa, ja ettei lapsen kuulu olla palkinto vaikeuksista. Tästä olen täysin samaa mieltä- elämä todella on epäreilua enkä missään nimessä pidä lastani palkintona yhtään mistään (mitään tällaista ei myöskään itse artikkelissa mainittu).

Ihan alkuun kommentin luettuani ajattelin että onpa kurjaa ja jotenkin myös outoa, että tarkoitukseni herättää toivoa ja valaa uskoa on jonkun ihmisen mielessä kääntynyt aivan päinvastaiseksi. Vastasin kommenttiin saman tien kertoen olevani pahoillani jutun aiheuttamasta mielipahasta ja toivotin kirjoittajalle kaikkea hyvää ja toiveiden täyttymistä, vaikka sitten ihmeen myötä kuten omalla kohdallani. En uskonut asian jäävän pyörimään mieleeni tavalla millä se kuitenkin jäi. Joku some-vaikuttaja on joskus sanonut että yksi negatiivinen ja satuttava kommentti pystyy pahimmillaan pilaamaan tuhannen positiivisen kommentin aiheuttaman ilon. Niin taisi käydä minulle nyt. Tuntui ja tuntuu todella pahalta että minun onneni aiheutti jollekin toiselle pahan mielen.

Varmaan jokainen meistä on joskus kokenut pieniä kateuden tunteita, niin minäkin. Kuitenkin yleensä kateuden tunteen nostaessa päätään olen pystynyt järjellä ajattelemaan ettei sille ole mitään perusteita. Minä ihan vilpittömästi ajattelen niin että myös minun maailmani on parempi silloin kun ympärilläni oleville ihmisille tapahtuu hyviä ja kauniita asioita, olivat he sitten tuttuja tai vieraita ihmisiä. Olen itse lapsettomana(kin) iloinnut ystävieni ja tuttavieni vanhemmuuden onnesta. Olen sinkkuna iloinnut toisten parisuhteista ja kokemasta rakkaudesta. Koen oman mahdollisen pahan oloni (liittyen yksinäisyyteen tai lapsettomuuteen tai ihan mihin tahansa) vain tuplaantuvan jos annan kateudelle, katkeruudelle tai peräti vihalle vallan. Haluan suunnata energiani oikein ja välittää positiivista sellaista myös eteenpäin. En myöskään usko erilaisten elämäntarinoiden  vertailuun – kukaan ei tiedä meistä kenenkään koko tarinaa eikä taakkojen raskautta voi arvottaa. Myöskään onnea tai onnettomuutta ei voi arvottaa.

En voi välttyä  ajatukselta että kateus on usein naisten ”helmasynti”. Oletan em. kommentin koskien lehtijuttuani olleen naisen kirjoittama, ja monesti olen saanut lukea vastaavia (toki myös paljon pahempia) kommentteja mm. naispuolisten kauneus-bloggaajien sivuilta (kyseisillä foorumeilla miehet ovat tuskin kovin aktiivisia). Nimimerkin takaa on toki aina helppo huudella.  Olen huomannut, että erityisen paljon kateutta muissa naisissa herättää nainen joka on viehättävä (vaikkakin kauneus on aina katsojan silmissä) ja naisellisuuttaan ulkoisin tekijöin korostava, kiltti ja taitava/lahjakas jossain, ehkä monessakin asiassa. Minulla on eräs naispuolinen ystävä, joka on mallinmitoissa, aivan älyttömän lämmin ja sydämellinen luonteeltaan, ja lisäksi työssään huippu. Hän on itse kerran sanonut minulle, että haluaa tarkoituksella olla meikitön ja pukeutumiseltaan mahdollisimman huomaamaton ja ”neutraali” ettei vaan herättäisi kateutta. Jotenkin ihan tosi surullista. Itsekin olen toisinaan tietyissä tilanteissa ajatellut, onko minun ulkonäössäni (blondatut hiukset, korkeat korot ja usein lyhyet helmat) yhdistettynä kiltteyteeni (sekä siihen että olen pärjännyt koulu- ja työelämässä, ollut joskus tv:ssä ja lehdissä, kirjoitan tätä blogia jne.) jotain erityisen provosoivaa toisten naisten silmissä. En ole kuitenkaan halunnut tai oikein osannutkaan rajoittaa sen enempää identiteettiäni kuin tekemisiänikään sen vuoksi etten herättäisi kateutta. Tai ylipäätään toisten ihmisten vuoksi. (Tosin joskus olen jossain juhlassa tms. koittanut olla ihan hiukan vähemmän ”pirskahteleva” ja näkyvä, etten herättäisi negatiivisia tuntemuksia naisissa jotka eivät tunne minua.) Oman arkikokemukseni mukaan miehet ovat usein naisia solidaarisempia ja reilumpia toisiaan kohtaan. Mielenkiintoista onkin miettiä mistä tämä voisi johtua (?)

En itse usko ajatukseen siitä, että onni olisi paras pitää omana tietona. Uskon jaetun onnen olevan tuplaonni. Se mihin en usko, on kiiltokuvan maalaaminen omasta elämästä muiden silmissä.

Voi kun maailma olisi joskus sellainen, että jokainen saa olla juuri sitä mitä on, niin ulkoa kuin sisältäkin. Sellainen missä saa puhua ja tuntea avoimesti, niin onnea kuin onnettomuuttakin. Sellainen missä emme vertaile itseämme ja elämänpolkujamme toisiinsa.

Sitä odotellessa aion jatkaa valitsemallani tiellä toivoen ettei se aiheuta muissa kateutta tai pahaa mieltä, vaan empatian, ilon, valon ja voiman tuntemuksia. Sitä minä haluan ja siihen minä uskon.

Sen vuoksi muuten kirjoitan tätä blogianikin – juuri näin miten kirjoitan.

Ps. Postauksen kuvat ovat minun ja Viljamin päivittäisen vaunulenkin varrelta, mikä on tällä hetkellä ihan huumaavan kaunis ruskapuvussaan!

Pps. Onko teillä kokemuksia (naisten) välisistä kateuden tunteista, tai ikävistä ja satuttaneista kommenteista?

Puheenaiheet Oma elämä Mieli Syvällistä

Miehen viimeisen kesälomaviikon päiväkirja

Minusta on ollut kiva lukea tällä sivustolla erilaisia ”päiväkirjoja”, niinpä päätin kirjoittaa omani mieheni viimeisen kesälomaviikon tapahtumista. Kyseessä on syyskuun viimeinen viikko- kauan ja hartaasti odotetut seitsemän päivää kolmestaan. Niinikään kauan ja hartaasti odotetut seitsemän päivää kun voimme hoitaa vauvaa yhdessä jo aamusta, ei vasta klo 17 eteenpäin. Odotetut myöskin sen takia, että koronan, sittemmin raskauden ja lapsen syntymän myötä meillä ei ole kohta pariin vuoteen ollut (juuri) mitään ”spesiaalia” arjessamme eikä edes viikonlopuissamme. Ei ravintola-illallisia, ei hotellimatkoja tai matkoja ylipäätään, ei juurikaan sosiaalista elämää eikä juurikaan romantiikkaa. Osin tähän on vaikuttanut myös omakotitalo-projektimme, joka on vielä muutamia listoja, pihaa sekä autotallia myöten keskeneräinen (tälläkin hetkellä tätä kirjoittaessani mieheni nakuttaa ulkona).

Minulla on jo jonkin aikaa ollut tapana hoitaa kauppa-asiat sekä viikkosiivous kerran viikossa torstaisin. Suosittelen lämpimästi; tällöin viikonlopun, tai seuraavana maanantaina alkavan loman, voi aloittaa ”suorilta” perjantaina! Ruokaostosten tekeminen vain kerran viikossa vaatii jonkin verran suunnitelmallisuutta, mutta siihen rutinoituu helposti. Oma tapani on käydä osasto kerrallaan läpi ja noukkia niistä ns. luottotuotteeni – hevi-osastolta kurkkua, tomaattia, avocadoa, sitruunaa, parsaa, greippiä ja rypäleitä, säilykehyllyltä tonnikalaa, ananasta, pestoa ja papuja, maitotuotteista juustoa, proteiinivanukkaita ja maustamatonta rahkaa, lihahyllyltä kanaa ja nautaa, valmisruoista Kokkikartanoa ja Viaa, sekä pakastealtaasta kalafileitä ja hemapaa. Näistä saa valmistettua viikon ruoat jo aika vaihtelevasti (kuiva-aineita löytyy usein jo valmiiksi kotoa).

Näin toimin myös mieheni lomaa edeltävänä torstaina, ja aloitankin tämän päiväkirjan jo perjantaista (vaikka miehen ensimmäinen virallinen lomapäivä onkin maanantai).

Perjantai 24.9. Kovin rikkonaisen yön jälkeen nukuimme Viljamin kanssa aamupäivän päikkäreitä puoli kahteentoista. Päivän aikana pesin pyykkiä ja katselimme lattialla sylikkäin vaatteiden pyörimistä rummussa ja peilikuviemme heijastuksia. Katselimme myös hetken tv:stä Wienin filharmonikkojen konserttia (okei, ihan pienen hetken myös Simpsoneita). Soittelimme djemberumpua ja luimme Pikku Papu-kirjaa. Viljami jatkoi innokkaana konttausharjoituksiaan, toki turhautuen epäonnistuneisiin yrityksiin. Lähellä ollaan! Isin tultua töistä aloimme hiljalleen laskeutua viikonloppuun ja alkavaan lomaan puhtaassa kodissamme. Kylvetimme Viljamin, sytytimme kynttilöitä. Illalliseksi teimme kanan fileitä ja rakuunaporkkanoita, sekä feta-avocadosalaattia. Viljamin käytyä yöunille saunoimme ja katselimme pienen hetken tv:tä. Mieheni kävi poreammeessa poikansa kanssa, itse en tällä kertaa mennyt mukaan sillä olin ollut koko viikon kovassa flunssassa. Ps. Tänään Viljami oppi naksuttelemaan kielellä!

 

Lauantai 25.9. Mieheni vanhemmat, mummi ja vaari, tulivat aamupäivällä kylään. Vaari rakensi autotallia ja mummin kanssa käytiin Lankamaailmassa valitsemassa langat Viljamin neulehaalariin. Mummi on käsitöiden ammattilainen, joten olemme todella onnekkaita (ja Viljami jo nyt monenmonta ihanaa neuleasua rikkaampi)! Lounaaksi söimme porukalla mieheni tekemää jauhelihakeittoa. Mummi kokeili lusikalla koliseeko Viljamin suussa merkkinä ensimmäisistä hampaiden aluista, ja kolisihan siellä! Mummin ja vaarin lähdettyä mieheni kävi seuraamassa poikansa jääkiekko-ottelua, ja minä laadin Toriin muutamia myynti-ilmoituksia. Iltaa vietimme lokoisasti saunan, poreammeen, Voice of Finlandin sekä Elämäni biisin merkeissä. Viljamin kanssa leikittiin pehmopallon vierittelyleikkejä ja laulettiin pikkuisista kultakaloista, Piippolan vaarista ja metroretkestä mummolaan. Olemme mieheni kanssa molemmat henkeen ja vereen jouluihmisiä, joten syksyn ensimmäinen Hehkuviini korkattiin tänä iltana.

 

Sunnuntai 26.9. Säätiedotuksissa oltiin povattu tälle sunnuntaille upeaa ulkoilukeliä ja ennuste piti paikkansa! Lähdimme Viljamin kanssa metsäretkelle läheiselle luontopolulle. Viljami teki ensimmäistä kertaa matkaa kantorepussa ja viihtyi siinä hyvin, jopa siinä määrin että otti pienet unoset. Kuuntelimme lintujen laulua ja katselimme kun palokärki koputteli puun runkoa. Auringonsäteet kutittivat ihoa ja luonto oli huumaavan kaunis ruskapuvussaan. Myöhemmin päivällä tein Viljamin kanssa vielä vaunulenkin (lähinnä siitä syystä että naapurissamme moottorisahattiiin kiviä koko päivä, eikä pikkuinen olisi mitenkään pystynyt siinä metelissä nukkumaan). Illalla puuhastelimme kaikkea pientä, mm. pakastimme mummin ja vaarin tuoman suuren sangollisen puolukkasurvosta pieniin rasioihin. Sauna lämpeni tänäänkin, ja loikoilimme jälleen poreissa. Tanssii tähtien kanssa on sunnuntai-illan lempiohjelmani, ja sai jälleen kerran sekä hymyn huulille että silmäkulmat kostumaan. Parasta tässä sunnuntaissa oli se kun tiesin mieheni loman alkavan seuraavana päivänä!

 

Maanantai 27.9. Keli antoi parastaan, joten lähdimme myöhäisen aamiaisen jälkeen vaunulenkille sekä siitä suoraan puistoon, Viljamin ensimmäinen kerta! Iltapäivällä soittelimme Viljamille lastenlauluja sähköpianolla ja rummuilla. Illalla mieheni kävi kaupassa ja bongasi ensimmäiset glögit- niitä siemaillen ja tv:n ääressä rentoutuen kului loppuilta.

 

Tiistai 28.9. Mieheni ahersi auringossa autotallin kimpussa minun puuhastellessa Viljamin kanssa sisällä. Tiistaisin meillä on muskari, jonne suuntasimme iltapäivällä. Tänään oli jo neljäs kerta, eikä Viljami enää vierasta muskaritätiä ja on muutoinkin rohkaistunut mukaan leikkeihin ja tansseihin uteliaan hymyileväisenä. Nautin muskarista itsekin- tykkään rummutella ja tanssahdella! Illalla mieheni valmisti meidän molempien suosikkiruokaa kaalipataa minun leipoessa omenapiirakkaa tuttavan antamista omenoista ja mummin omenasoseesta. En todellakaan ole mikään leipuri mutta vieraille on aina kiva leipoa jotain (odottelimme vanhempiani kylään seuraavana päivänä)  – piirakasta tuli kieltämättä suussasulavan hyvää ja pehmeää!

 

Keskiviikko 29.9. Lähdimme aamupalan jälkeen Sokoksen 3+1 päiville, vaikkakaan tämän tyyliset tapahtumat ei ole yhtään mun juttu. En ole enää yli kymmeneen vuoteen arvostanut shoppailua enkä materiaa (puhumattakaan kaupan ihmismassan seassa vaeltelua kaikkea mahdollista hiplaillen). Minulta kuitenkin puuttui talvipipo, ja Sokkarilta sai nyt mieluisen sellaisen kuudella eurolla (keltainen on lapsuudesta saakka ollut lempivärini niin pukeutumisessa kuin sisustuksessakin)! Kävimme samalla myös lounassalaateilla- herkullista ja hauskaakin ikuisuudelta tuntuneen korona-eristyksen jälkeen. Iltapäivällä vanhempani, mummu ja pappa, tulivat kylään. Kahvittelimme kera mummun tekemän peltilihapiirakan ja minun omppupiirakkani. Myöhemmin illalla menimme vielä Viljamin kanssa äidin ja isän hotellille illalliselle. Hiukan haastavaa vauvan kanssa mutta hyvin selvittiin (haastavuudesta kertoo sekin etten ehtinyt napsimaan ainuttakaan ruoka- tai muutakaan kuvaa illan aikana). Ruokailun jälkeen ihastelimme vielä hetken hotellihuoneessa Viljamin uusia taitoja. Kotona lämmitimme saunan ja tein itselleni kasvohoidon. Huomenna lähtisimme perheen minilomalle Hämeenlinnaan, kauan odotettu ja erittäin hyvin ansaittu rentoutuminen!

 

Torstai 30.9. Auton nokka kohti Hämeenlinnaa ja matkalta mäkkärin tuplajuustot huiviin! Olimme hotellilla jo iltapäivä-kahden aikaan, Viljamikin hyväntuulisena nukuttuaan tuttuun tapaan automatkan ajan. Hämeenlinnan Vaakuna on suosikkihotellini ihanan sijaintinsa vuoksi- plussaa ovat myös remontoidut ja viihtyisät tilat, sekä ranskalaisen keittiön makoisia herkkuja tarjoava tunnelmallinen Le Blason-ravintola. Hetken hotellihuoneessa levähdyksen jälkeen lähdimme tunnin vaunulenkille upealle Vanajaveden rantaraitille. Sää oli pilvinen mutta muutoin aivan loistava lenkkeilyyn. Lenkin jälkeen mieheni meni saunaan minun jäädessä laittautumaan illallista varten (kyllä, meikkiä, minimekko ja korkkarit ihan tavallisena torstai-iltana!). Kananpaisti ratatouillen ja valkosipulipyreen kanssa oli herkullista. Viljamin huomio kiinnittyi kauniiseen tummaihoiseen naistarjoilijaamme ja hänen pitkiin punaisiin kynsiinsä. Illallisen jälkeen oli minun vuoroni saunoa, nautin! Viljami nukahti reissupäivän päätteeksi huoneemme parisänkyyn ilman sen kummempaa nukuttamista, ja saimme mieheni kanssa rauhassa nauttia mukaanottamamme juustotarjottimen antimista ja lasillisista punaista. Aamuun herättiin hyvin levänneinä ja nautittiin hymyssäsuin huoneeseen tarjoiltu aamiainen. Koko reissu sujui upeasti maailman ihanimman puolivuotiaamme kanssa- olen niin ylpeä hänestä! Viljamin suosikki-asia hotellissa taisi olla aulan akvaario, jonka kaloja oli kiva ihmetellä äidin hyräillessä korvaan ”pikkuiset kultakalat ammeessa ui”!

 

Perjantai 1.10. Kotiuduttuamme Hämeenlinnasta kävin ruokakaupassa tekemässä taas viikon ruokaostokset kerralla. Iltapäivällä mieheni kaveri piipahti meillä kahvilla, minkä jälkeen valmistimme illalliseksi hunajalla, oliiviöljyllä, sitruunalla, rosepippurilla ja tuoreilla yrteillä maustettua uunilohta ja kasviksia. Aivan älyttömän hyvää! Kylvetimme Viljamin (hän hoksasi tänään ensimmäistä kertaa läiskyttää vettä hurjasti kämmenellä), saunoimme ja katselimme televisiota – uni tuli aikaisin.

 

Lauantai 2.10. Olin etukäteen suunnitellut tälle lauantaille sellaista ohjelmaa, mistä toivoin erityisesti Viljamin nauttivan: kävimme kuuntelemassa lastenorkesterin konserttia kirjastossa, sekä katselemassa eläimiä Messukeskuksen lemmikkieläinmessuilla. Viljamin mieleen olivat erityisesti kalat ja kissat. Kotimatkalla nappasimme take away- wokit Firewokista. Alkuillasta soittelin Viljamille sähköpianoa, minkä lomassa syntyi pieni sävellys kuin itsestään. Sen sanat menee näin: Tartut käteeni pidät lujaa kiinni minuun luottaen, lupaan aina olla luottamukses arvoinen. Kun sanot ”äiti” sydän sulaa sinisilmiis hukkuen, niin kauan kun elän sua suojelen”.  Iltaa vietimme meille tuttuun tapaan saunoen ja tv:stä erilaisia musiikkiohjelmia katsellen.

 

Sunnuntai 3.10. Aurinkoinen sunnuntai. Viljamin 7kk – syntymäpäivä (lauloimme hänelle onnittelulaulun sängyssä heti herättyämme). Lomat kuluu aina yhdessä hujauksessa, niin tämäkin (vaikkei kyseessä ollutkaan minun lomani – siltä se kuitenkin tuntui miehen ottaessa päävastuun vauvanhoidosta). Kävimme pitkällä vaunulenkillä, mieheni teki autotallia, minä viimeistelin tämän blogi-postauksen, pesin pyykkiä ja tein kahvinkeittimelle kalkinpoiston. Olo tuntuu levänneeltä ja hyvältä – sain hyvin univelkoja kuitattua viikon aikana. Hyvältä tuntuu senkin vuoksi, että joulunaika kurkkii oven takana jo pian! Ja sen vuoksi, että minulla on ihana, pieni perhe. Me emme riitele tai kinaa kuin aniharvoin, suukkoja ja haleja vaihdetaan sitäkin tiuhempaan. Saamme olla terveitä (koputan puuta) ja rahat riittää elämiseen. Olemme saaneet kokea suuren ihmeen pienen poikamme saadessa alkunsa. Olen kiitollinen. Meillä on kaikki hyvin.

Ps. Oliko tällaista päiväkirja- tyyppistä postausta kiva lukea (vai tuntuiko jopa puuduttavalta pituudessaan)? Jos ei muuta, niin toivottavasti joku sai tästä kivoja vinkkejä kokkailuun ja/ tai (loma)puuhasteluun perheen parissa!

Perhe Oma elämä Ystävät ja perhe Tapahtumat ja juhlat