Voisiko elämä ihan oikeasti olla pääsääntöisesti kivaa, helppoa ja kevyttä jos vain päästäisimme irti?

Olen muutamaan otteeseen kirjoittanut blogissani aiemmasta hyvinkin suorituskeskeisestä elämästäni sekä taipumuksestani perfektionismiin. Olen kirjoittanut näistä asioista menneessä aikamuodossa- asioina joista olen kasvanut yli ja irti. Kuitenkin, huomaan toisinaan yhä edelleen tiedostamattomasti tavoittelevani täydellisyyttä (tai ainakin erittäin hyvää) monissa monissa asioissa. Huomaan yhä edelleen hakevani hyväksyntää muilta itseni sijaan- tosiasiassahan olemme kuitenkin elämässä ennenkaikkea tilivelvollisia ainoastaan omalle itsellemme lukuunottamatta sitä mihin esim. laki tai työmme velvoittaa.
Niinikään huomaan välillä tuntevani edelleen tarvetta hallita ja kontrolloida asioita ikäänkuin hallinta ja kontrolli toisi turvaa tai takuita elämääni (mitä se oikeasti vain aniharvoin tuo). Hyvin usein saatan kirjoittaa itselleni to do- listoja tai vetää kotona herneet nenään siitä jos jokin tavara ei ole sille kuuluvalla paikalla. Tosi asiassa to do- listat eivät vielä itsessään auta yhtään mitään, enkä ole yhtään sen onnellisempi jos vaatteet ovat tuolin selkänojien sijaan vaatekaapissa. Ehkä yritän ulkoisella järjestelyllä hallita sisäistä kaaostani, minkä uskon olevan ihmismielelle aika tyypillistä.

Perfektionismin suhteen olen ehkä päässyt eroon kaikkein pahimmasta- suorastaan järjettömästä- täydellisyyden tavoittelusta, vaan en silti kokonaan saanut perfektionismin pilkkuja hipiästäni irti. Nuorena opettajana kävin säännöllistä kirjeenvaihtoa oppilaideni kanssa (tätä tarkoitusta varten olin jakanut oppilailleni Tunteiden ja ajatusten vihkot), järjestin perheille toistuvia vanhempainvarttien ulkopuolisia keskusteluaikoja kanssani, ostin vanhempainiltoihin pullat ja kahvit omasta pussistani, ja vietin lähes jokaisen välitunnin luokkahuoneessa piirtäen taululle seuraavaan oppituntiin liittyviä motivointi-kuvia. Jär-je-tön-tä. Olen kulkenut noista ajoista pitkän matkan nykyiseen tapaani tehdä opettajan työtä- tapaan jossa teen pääsääntöisesti sitä mistä minulle maksetaan, enkä tuo töitä kotiin tuntien suunnittelua lukuunottamatta (minkä teen nykyisin jo varsin nopeasti). Siltikin tiedän yhä edelleen vaativani itseltäni työssäni usein kohtuuttoman paljon, ja hakevani työnteolleni hyväksyntää niin oppilailtani kuin vaikkapa vastuuopettajiltanikin. Vaikka tiedän itse tekeväni työni hyvin.

Uskon ihmisten usein kantavan jokapäiväisessä elämässään taakkana monia periaatteita ja toimintamalleja, jotka ovat juurtuneet selkärankaamme ja joita emme sen vuoksi tajua kyseenalaistaa tai korjata. Usein haemme näillä periaatteilla ja toimintatavoilla hyväksyntää ja/tai paikkaamme sisimpämme aukkoja ja haavoja. Petollista kuviossa on se, että näin toimiminen on monesti hyvin pitkälle tiedostamatonta. Tosiaan, olen kirjoittanut blogissani paljon ns. hitaan elämän merkityksestä ja luullut itse jo löytäneeni rennon otteen elämään- kunnes saan itseni jälkeen kiinni vanhoista ”synneistäni” (tajuten asian vasta jälkikäteen).

Raskausaika oli itselleni onnellista ja kevyttä- vai oliko sittenkään pelkästään niin? Jälkeenpäin ajateltuna huomaan osin suorittaneeni myös raskauttani (sen verran orjallisesti mm. noudatin kaikkia mahdollisia saamiani ohjeistuksia). Vauva-arki vastasyntyneen kanssa on niinikään tuntunut sujuneen hyvin ja onnellisesti, mutta entä rennosti? Sitä en hyvällä tahdollakaan voi sanoa. Olen huomannut- viiveellä, jälleen kerran- suorittaneeni osin myös äitiyttä. Mm. imetyksen onnistumisesta olen ”onnistunut” kehittämään pääni sisälle aivan järjettömän stressin ja taakan (vaikkei asia ole elämää suurempi – ja vaikka rentous olisi luultavasti tässä asiassa- kuten monessa muussakin – kaikkein olennaisinta). Äitiyden suorittaminen on muuten erityisen hassua sen vuoksi, että olen kuitenkin pääsääntöisesti kotona neljän seinän sisällä kaksin vauvani kanssa. Ketä varten siis suoritan? Kenelle olen tilivelvollinen? Kuka on se näkymätön toimintani tuomari? Aivan, se taidan olla minä itse eikä kukaan muu. Hassua on sekin, että huomaan välillä suorittavani myös blogini kirjoittamista (kuten miettiväni sitä ettei postausten välille saa tulla liian pitkää taukoa). Kuitenkin tämähän on vain oma vapaaehtoisuuteen pohjautuva harrastukseni ja asia mistä minulle ei mitään makseta. Siis, mitä väliä?

Entä jos päästäisimme irti kaikista niistä velvollisuudentunnoista, paineista, huolista ja murheista jotka ihan oikeasti ovat vain ajattelumme tuotosta, eivät todellisuutta? Periaatteista jotka ovat nimensä mukaisesti vain- periaatteita. Kaikesta siitä minkä olemme vain oppineet tai osan jopa saaneet ”verenperintönä”. Entä jos loisimme ihan itse oman todellisuutemme, ja sisäistäisimme ajatuksen siitä, että tässä elämässä on hyvin vähän pakkoa tai jotain mitä vain täytyy tehdä tai olla. Juuri mikään ei nimittäin ole pakollista. Juuri mitään ei tarvitse tai täydy.

Näin vapun alla kehittelin mielessäni mielikuvan ilmapallo-kimpusta, jota pitelen kädessäni ja jonka jokaisessa pallossa lukee jokin velvoite tai taakka jota kannan harteillani; asia josta luulen että ”minun täytyy”. Entä jos vain päästäisin irti tuosta pallokimpusta ja katselisin pallojen lentävän taivaan tuuliin? Kuinka helppoa, kivaa ja kevyttä elämä voisikaan olla?

Kuinka helppoa, kivaa ja kevyttä elämä voisikaan olla?

Ps. Mitä sinun palloissasi lukisi – ja entä jos vaan päästäisit irti?
Pps. Kliseiden klisee mutta totisinta totta: meillä on vain yksi elämä (miljoona huutomerkkiä perään)

Puheenaiheet Mieli Ajattelin tänään Syvällistä

Jokainen päivä pikkuvauvan kanssa on (ihanakamala) pyörremyrsky!

..tai vuoristorata-ajelu tai pyykinpesukoneen linkousohjelma. Usein suunnittelen päivämme etukäteen- mittaan ja merkitsen ylös korvikemäärät, sekä mietin vaunulenkkien ja päiväunien aikataulut noin suurinpiirtein. Tarjoan sinulle päivittäin virikkeitä mutta myös omaa aikaa, seurustelen kanssasi, laulan, sylittelen, paijaan, silitän, suukotan, kylvetän, heijaan, keinutan ja hassuttelen. Vaikka teen kaiken ns. oppikirjan mukaisesti ei mikään useinkaan mene niinkuin olen suunnitellut. Toisinaan heräät pirteänä kuin peipponen (joskus pahantuulisena kuin peikko, onneksi harvemmin näin) aamu-kahdeksalta, toisinaan nukut aamusyötön jälkeen makoisia unia puoli yhteen saakka. Joskus sinulla on nälkä ja väsy yhtä aikaa- kun otan sinut rinnalle nukahdat, kun siirrän pesään alat sekunnissa itkeä sydäntäsärkevää huutoitkua. Tämä siirto saattaa toistua kymmenen kertaa eikä minulle missään kohtaa selviä kumpaa haluat enemmän, maitoa vai unta (ehkä molempia yhtäaikaisesti, mutta siihen eivät omat supervoimanikaan valitettavasti pysty). Joku päivä nukut viiden tunnin päiväunia, toisinaan et yksiäkään kunnollisia. Erityisen taitava olet heräämään päiväuniltasi juuri silloin kun mikro kilahtaa merkiksi siitä että päiväni ensimmäinen ateria olisi valmis nautittavaksi (kello on tässä kohtaa usein noin kolme iltapäivällä). Aamukahvini on niinikään ajoitustesi seurauksena miljoona kertaa jäähtynyt kuppiin ja päätynyt viemäriin (ja määrä muuttunut aiemmasta yhdestä kupillisesta lähes pannulliseen). Vaipanvaihdon yhteydessä on enemmän sääntö kuin poikkeus että pissaat sekä päälleni että hoitoalustalle (joka on juuri otettu pyykistä). Syötön jälkeen saan sinut toisinaan ryöhtäisemään minuutissa, toisinaan en vartissakaan- puklun määrä on silti vakio. Päivän ensimmäisen kakan päätät yleensä puskea siinä kohtaa kun olen juuri saanut vaihdettua puhtaat vaatteet yllesi. Päivällä saatat nukkua kirkkaissa valoissa Ruususen unta, mutta illalla pimeässä silmäsi killittävät lautasen kokoisina etkä nukahda millään vaikka olemme koko perhe hiljaa kuin huopatossutehtaassa. Toisinaan naurat pelleilyilleni Naantalin aurinkona, toisinaan säikyt niitä kuin olisin hirvein koskaan näkemäsi kummitus. Välillä sinulle rakkaudella ostamani muumisoittorasian musiikki saa sydämet silmiesi paikoille, välillä reagoit siihen kuin maailman kamalimpaan melusaasteeseen. Joskus imet rintaani höyhenenkevyesti ja hellästi kutitellen, joskus niin lujaa että kyyneleet kihoavat silmiini ja saan mustelman nänniäni koristamaan. Toisinaan pyörit sylissäni kuin hyrrä, toisinaan lepäät siinä autuaan liikkumattomana kuin olisit taivaassa tai peräti paratiisissa. Hoitaessani sinua joudun usein taipumaan suorastaan akrobaattisiin asentoihin (jotta sinun olisi mahdollisimman hyvä olla), ja venymään siten fyysisesti miltei samoihin mittoihin kuin pinnanikin.

Näiden päivittäisten pyörremyrskyjen seurauksena kroppani jokaista lihasta kolottaa (myös niitä joita en edes tiennyt minulla olevan), huonosti artikuloidussa puheessani senat ovat sakaisin kuin seinäkello, hermoni riekaleina, tukkani kuin variksenpelättimellä, ja vaatteeni sekä lakanani hiki&maitotahroista märkiä (pyykkiin ne eivät silti päädy sillä rumpu on jo täynnä sinun vaatteitasi). Jokaista aloittamaani tv-ohjelmaa ehdin ehkä katsoa noin viiden minuutin verran, lauantai-illan pihviateriani jäähtyy lautaselle, ja mieheni kanssa olen viimeksi viettänyt romanttisen hetken- no, en kertaakaan syntymäsi jälkeen. Minun on pitänyt lakata varpaankynnet ja tehdä itselleni kasvohoito joka päivä noin kuuden viikon ajan, paino sanalla pitänyt. Pikkuvauvan äitinä kosmetiikkaa säästyy muuten huomattavasti, särkylääkkeistä ja kylmägeelistä ei voi sanoa samaa.

Toisaalta ihailen taitoasi kiihtyä nollasta sataan sekunnissa, ja ylipäätään itseilmaisusi selkeyttä. Osaat jo nyt nyrpistää nenääsi, kurtistaa kulmiasi, värisyttää alaleukaasi ja heristää nyrkkiäsi; kaikkia näitä korostuneen dramaattisesti jos kaikki ei tapahdu prikulleen juuri kuten haluat, hetkellä kun haluat. Rakastat vaunulenkkejä mutta niihin valmistautumisen pitäisi mielestäsi tapahtua nanosekunnissa. Rintojeni toivoisit ilmeisesti olevan Niagaran putoukset- kuten silmäsi ovat mikäli maitoa ei ala suihkuamaan sekunnin sadasosassa siitä kun olet herännyt päiväuniltasi.

En todellakaan lue sinua kuin avointa kirjaa, ja yleensä aina niin herkät tuntosarveni sojottavat toisinaan kanssasi hämillään minne sattuu. Syntymäsi jälkeen en välttämättä useinkaan ole kokenut olevani ”kuin luotu äidiksi” (tai ainakin joudun etsiskelemään vaistojani yhtenään), ja langat tuntuvat toistuvasti lipeävän otteestani. Välillä olet sylissäni kuin saippuapala, eikä minulla ole aavistustakaan siitä mitä maailman suloisimman pääsi sisällä liikkuu. Silti en halua mitään niin paljon kuin jatkaa salaperäisen arvoituksesi ratkaisemista ja tätä hurjaa pyörremyrsky-ajoa kanssasi ilman turvavöitä tai tienviittoja. Eksyisin kanssasi minne tahansa. Mikään matka vierelläsi ei ole liian hurja tai mutkainen. Siispä tartun käteesi yhä uudelleen ja uudelleen jotta matkaisimme taas- kompastellen ja välillä kipuillen, mutta aina yhdessä. En muuttaisi sinussa enkä hullussa arjessamme mitään. Mennään taas pienokaiseni – pidän sinusta lujasti kiinni, selviämme kyllä!

Ps. Teksti on luonnollisesti kirjoitettu pilke silmäkulmassa ja jopa ihan hiukkasen liioitellen- meillä menee pääsääntöisesti ihan hyvin ja ennen kaikkea super-rakastuneesti!

Pps. Rytmi ja rauha päiviin on  tämän postauksen kirjoittamisen jälkeen alkanut löytyä paremmin kun olen yksinkertaisesti lisännyt sekä maidon että unen määrää- ja luottanut ennenkaikkea vauvan viesteihin, en niinkään neuvolan (tai ”oppikirjojen”) ohjeistuksiin!

Ppss. Tarinan opetus: perfektionismi joutaa romukoppaan – ei ainoastaan meillä pikkuvauvojen äideillä vaan elämässä ylipäätään!

Perhe Oma elämä Lapset Vanhemmuus