Reissaamisen ei niin hohdokkaat hetket

Reissaaminen on uusien paikkojen näkemistä, uusiin ihmisiin tutustumista, oppimista, itsestä uusien puolien löytämistä. Mutta viimeisten neljän Australiassa vietetyn kuukauden aikana se on ollut myös elämää täynnä epämukavuuksia, epävarmuutta ja penninvenyttämistä. Puhutaanpa vähän lisää näistä.

Nykyisessä hostellissamme on ilmaista riisiä, kahvia, teetä, hilloa ja maapähkinävoita, muttei kaidetta yläsängyssä tai lakanaa peiton alla. Ja epäilen, että peittoja tuskin pestään koskaan. Yläsängylle ei myöskään ole tikkaita. Olen elämäni aikana vain kahdesti ratsastanut, mutta vannon, että hevosen selkään pääseminen on ollut paljon helpompaa kuin tämän hostellin yläsängylle kiipeäminen. Selän alla tuntuvat patjan jouset. Ei se mitään, siihen tottuu. Onneksi sain alasängyn jo parin yön jälkeen. Tosin tässä sängyssä saan joka yö puremia, jotka turpoavat. Huomenna manageri tulee tekemään asialle jotain. Hyvä, koska viime paikassa minua ei uskottu, koska patjasta ei ollut todisteita siitä, että kyse on luteista. Täällä puremat riittivät todistusaineistoksi.

Netti toimii vain alakerrassa pienessä keittiössä. Siellä on turha yrittää puhua mitään Skype-puheluita, jos viereisessä pöydässä on kolme argentiinalaista jutustelemassa. Netti on myös rajallista. Kun on käyttänyt päivän saldon, täytyy siirtyä kirjastoon. Onneksi se on aivan vieressä, ja on hiljainen. Entäpä ruoanlaitto? Keittiö on alakerrassa ja jääkaappi meidän huoneessa. Aina jokin unohtuu ja sit vaan ravataan kerrosten väliä edestakaisin. Ei haittaa, kalorit palaa. Ja sitten toivotaan, että keittiössä ei olisi liikaa porukkaa, että vielä löytyisi astioita, tilaa työtasolta ja mieluiten myös pöytä, missä syödä.

Meidän huone on vilkkaan kadun puolella. Haluttaisiin päästä toiselle puolelle, mutta kaikki on huoneet ovat täynnä. Tämä katu ei tunnu nukkuvan koskaan. Melun vuoksi on vaikeaa nukahtaa ja heräilen koko ajan. Ehkä ne kutiavat puremat vaikuttavat myös asiaan. Ikkunasta näkyy seksikauppa, kadulla on striptease-paikkoja, ilotyttöjä ja huumehörhöjä. Vähän tulee mieleen vaihtoaikani Madridissa. Asuin siellä hetken samantapaisella alueella. Ja sitten muutin trendikkäälle homoalueelle, katolisen koulun viereen.  

Mutta me viihdytään täällä silti. Täällä on mukavat korealaiset omistajat, kivat asukkaat ja ehkäpä se kirjastokin tuo tarvittavaa sivistyksen balanssia tänne punaisten lyhtyjen alueelle.

Jotkut kaverini ovat sanoneet, että heidän matkakuumensa nousee, kun he lueskelevat kuulumisiani blogista. Sosiaalisen median kautta on helppo rakentaa kuva täydellisyydestä – tahallisesti tai tahtomattaan. Keräsin tähän postaukseen kuvia reissaamisen ei niin ihanista hetkistä, mutta toivon, että blogista välittyy muutenkin realistinen kuva reissuelämästä.

Reissaaminen on ollut…

Pitkiä bussimatkoja…

1.JPG

Pitkiä bussimatkoja selkävaivaisena…

2.JPG

Odottamista, univelkoja ja epäergonomisia asentoja…. 

3.JPG

Hostellien luksuksesta nauttimista…

4.JPG

Homeesta viis, huonekasvit lisäävät tunnetusti tyytyväisyyttä.

5.JPG

Luteita… ja näköjään myös allergisia reaktioita niistä…

6.JPG

Kaiken omaisuuden viemistä aurinkoon kuivumaan, jotteivat mahdolliset luteet muuttaisi tavaroiden mukana uuteen sänkyyn… 

7.JPG

Sandflies… ja ikuisia arpia…

8.JPG

Kahden jättikoiran kanssa urheiluauton takapenkin jakamista… ja kymmeniä tassunmuotoisia mustelmia seuraavana päivänä jaloissa…

9.JPG

Suihkun, vessan, oman huoneen jakamista näiden kavereiden kanssa…

9b.JPG

10.JPG

11.JPG

Suoraan hämähäkkiverkkoihin kävelemistä lukuisia kertoja… (Sademetsässä opin pitämään suuni kiinni, hämähäkinverkko kurkussa kun ei ole miellyttävä tunne)

12.JPG

Outoja ruoka-annoksia… 

13.JPG

Koska hinnat ovat naurettavia…

14.JPG

Ja sitten tietenkin yleistä väsymistä, auringosta uupumista….

15.JPG

ja palelemista…

16.JPG

Ja kasa muita epämukavia asioita, joista ei kuvatodisteita löydy.

Ja siltikään, en vaihtaisi tätä aikaa mihinkään! 

Kulttuuri Matkat

Jack of all trades and master of some

Neljän kuukauden aikana olen saanut tehdä vähän kaikenlaista täällä Australiassa. Olen ollut puutarhuri, siivooja, handywoman, juhlien järjestäjä, farmityöntekijä, tarjoilija, tiskaaja, kokin apulainen, koirien ulkoiluttaja ja pesijä, B&B:n hoitaja ja tehnyt ties mitä muita ”odd jobseja”, miksi niitä täällä kutsutaan. On ollut mahtavaa kokeilla kaikenlaista, koska juuri sitä halusinkin tältä matkalta.

Hassua, miten uuden työidentiteetin omaksuu niin nopeasti. Sademetsässä joogaretriittipaikassa siivosin vierasmökkejä. Innostuin pyyhkeiden taittelemisesta ja katsoin youtube-videoita, kuinka niistä voi tehdä kukkia ja joutsenia. Seuraavana päivänä halusin ylpeillä uusilla taidoillani työparilleni, paikan vakituiselle siivoojalle, ja taiteilin hienon joutsenen valkoisista pyyhkeistä. ”You should get a life”, hän sanoi, mutta oli kyllä hirmuisen innostunut joutsenesta ja kutsui toisen vapaaehtoisen  katsomaan taideteostani. Opetin joutsenenteon työparillenikin, hänellä kun ei ole nettiä. Elää kuulemma paljon onnellisempana ilman mitään ”Fuckbookia”, ”Shitteriä” ja ”Instashamia”. Keksin, että tästä eteenpäin valkoisista pyyhkeistä on aina tehtävä joutsen, uusi perinne. Minusta on aina hauska keksiä uusia perinteitä.

Pari päivää sitten kävin lyhyen Barista-koulun. Huh, enpä tiennyt, että kahvinteko on niin tarkkaa. Niin paljon yksityiskohtia, niin paljon asioita otettava huomioon varmistaakseen hyvän kahvin. Kirjoittelin vasta jokunen aika sitten kahvista. Ja nyt tiedän niin paljon enemmän! Uskomatonta kyllä, miten monimutkaista siitäkin on tehty. Ei kelvannut opettajalle mun tekemä Caffe latte – liian vähän vaahtoa. ”Seuraavan kerran, kun vaahdotat, pyydä minut viereen katsomaan”. Niin paljon sääntöjä kaikessa, tuli ihan pää kipeäksi niin suuresta määrästä uutta informaatiota. Samainen italialainen tyttö, josta kirjoittelin aikaisemmassakin kahvipostauksessa, ihmetteli muuten myös sitä, miten suuri valikoima eri kahveja Australiassa on, Italiassa kun juodaan vain kolmea erilaista kahvia. Olen taas niin samoilla aalloilla italialaisten kanssa. Less is more. Tuli mieleen, että jos itse joutuisin palvelemaan Frasierin ja Nilesin tyyppistä asiakasta, niin tekisin sen, mitä niin monesti olen Puolassa itse kohdannut: Katsoisin suoraan silmiin ja ilmeettömänä ja eleettömänä turhia anteeksipyytelemättä toteaisin: ”Nie ma”. Ei ole.

IMG_9302.JPG

Kahvikoulu pidettiin ihan Sydneyn sydämessä perjantai-iltana. Koulun loputtua astuin suoraan suurkaupungin sykkeeseen. Tiedättekö, kun väliä on hetkiä, kun pysähtyy ja katsoo kuin ulkopuolisen silmin omaa elämää. Ja ihmettelee, että onko kaikki todellista, tapahtuuko kaikki minulle? Kävelin kotiin pimeässä illassa Hyde Parkin kautta, jossa pianisti soitti pianollaan, hänen takanaan soivat Pyhän Marian Katedraalin kirkonkellot, lepakot lentelivät ja ääntelivät yläpuolella ja takaa kuului vilkkaan Elizabeth Streetin liikenne. Olen ehkä päässyt pois oikeasta sademetsästä, mutta nyt olen ihan eri viidakossa. Siinä kukaan ei hyppää piiloon pusikkoon, vaan kaikki kilpailevat huomiosta.

IMG_9309.JPG

Hostellille saavuttuani avasin koneen ja huomasin saaneeni viestin meidän yliopistolta. Minulta pyydettiin graduuni tutkimuksen jatkotyöstämislupa. Olin jo ihan unohtanut, että minulla on sellainenkin elämä, salainen akateeminen menneisyys, jossa ei hirveästi joutsenia taiteilla.

Suhteet Oma elämä Työ