Päivän asu reissaajan malliin

Eilen meillä oli ensimmäinen ihan kokonainen vapaapäivä. Heti aamulla käytiin vähän ulkoilemassa Katoomban kansallispuistossa, joka siis on ihan meidän naapurissa. Tällaisiin maisemiin voidaan mennä ulkoilemaan ihan milloin vain. How lucky are we?

IMG_9016.JPG

IMG_9015.JPG

IMG_9021.JPG

IMG_9032.JPG

Viileänlauhkeassa sademetsässä on trooppiseen sademetsään verrattuna ihanan raikas ilma. Tuli jopa mieleen Suomen metsät. Paikoitellen maisemat muistuttivat Lappia. Tämä näkemys tosin tulee ihmiseltä, joka ei ole koskaan käynyt Lapissa.

IMG_9014.JPG

Tänään aurinko ei paistanut, joten oli melko vilpoisaa. Kylmähköt päivät vaativat melkoista luovuutta vaatetuksen osalta, sillä en ottanut yhtäkään lämmintä takkia mukaani. Ennen Australiaan lähtöä ajattelin, että pysyn siellä, missä on lämmintä ja pakkasin sen mukaan. Tiesin kuitenkin, että lämmintä vaatetta kannattaa ottaa mukaan. Jokainen Australiassa reissannut painottaa tätä asiaa, ja minähän kuuntelin kokeneempien ja fiksumpien neuvoja. Kaulahuiville, paksulle hupparille, pitkähihaisille paidoille ja hanskoille on ehdottomasti ollut täällä käyttöä.

Kun pari vuotta sitten muutin Puolaan, annoin yli puolet vaatteistani pois. Kun vuosi sitten muutin takaisin Suomeen, annoin taas puolet pois. Ja nyt lähdettyäni reissuun, jälleen kerran vein kasan vaatteita kierrätykseen. Eikä kyse olisi siitä, että olisin hankkinut uusia vaatteita, vaan olen huomannut, että mitä vähemmän tavaraa on, sitä vähemmän sitä tarvitsen. Yleensä pitkälle matkalle lähteviä neuvotaan pakkaamaan vain kaikkein välttämättömimmät tavarat ja poistamaan matkalaukusta puolet pois. Tätä neuvoa en totellut. Onneksi. Itse pakkasin sillä logiikalla, että otan matkalaukun täyteen kaikkea, mitä mahdollisesti tulen tarvitsemaan, jottei tarvitsisi ostaa mitään uutta, jonka luultavasti joutuisin taas vaan heittämään pois.  Tämä on toiminut hyvin. Otin siis mukaani Australiaan kaikki sellaiset vaatteet, joista olin valmis luopumaan muutenkin. Enkä ole täällä vielä joutunut ostamaan yhtäkään vaatetta. Ja koska matkalaukku on täynnä, en myöskään voi ostaa mitään uutta. Tässä siis vinkkini budjettireissaajille: sullo matkalaukku täyteen vanhaa roinaa – säästät rahaa, kun et voi ostaa etkä tarvitse mitään.

Onneksi täällä Australiassa ei hirveästi välitetä ulkonäöstä. Queenslandissa ei ihmiset jaksa laittaa edes kenkiä jalkaan. Monta kertaa näin ihmisiä avojaloin ruokakaupassa! Eräs hostimme puolestaan saattoi kulkea koko päivän aamutakissa ja kävi niin asioillakin. Cairnissäkin oltiin esimerkiksi museossa ja kirjastossa aina läpsyköissä.

Tänään heitin päälleni kaiken, mikä oli käden ulottuvilla. Matkalaukkuni oli hostimme työhuoneessa, jossa tämä kirjoitti kirjaa, enkä viitsinyt mennä häiritsemään. Tai siis oikeasti hän istuu Facebookissa, eikä kirjoita kirjaa, mutta leikin mukana, ja annoin hänen rauhassa esittää kiireistä työn touhussa olevaa kirjailijaa. Uskomatonta, että jotkut tarvitsevat workawayereitä saadakseen lisää Facebook-aikaa.

Kerroin Lauralle, että nykyinen tyylini muistuttaa kodittoman pukeutumista, mutta trendikkäällä tavalla. Laura pyysi vähän avaamaan, että millä tavoin ”trendikkäällä”. No kun katsokaas, en ole koskaan ollut luova pukeutuja. En osaa yhdistellä, enkä nähdä, mikä sopii minkäkin kanssa. Pukeudun hyvin yksinkertaisesti. Niukkuus on pakottanut täällä vähän soveltamaan, ajattelemaan boksin ulkopuolelta. En ikinä kehtaisi kulkea Suomessa sillä tavoin kun kuljen täällä, mutta Australia on niin rento paikka ja täynnä samassa tilanteessa olevia reppureissaajia, että kaikki käy.

Katoomba on todella suosittu turistipaikka ja erityisesti vaellusta harrastetaan täällä paljon. Myös paikalliset ovat melko boheemeja ja hippimäisiä, joten sovin tänne oikein mainiosti.

Tässäpä on blogini ensimmäinen OOTD. Kukaan tuskin esittää vastalauseita, jos jää myös viimeiseksi.

IMG_9045.JPG

Laitoin valkoisen kesämekon ja sen päälle vielä hameen. Huivi peittää sen aika hyvin, mutta voin vakuuttaa – ei näytä hyvältä. Legginseinä toimivat välihousut, jotka tänään pitäisi parsia. Jalassa lenkkarit, jotka ovat jo kokeneet niin orgaaniset farmit, trooppisen sademetsän kaatosateet kuin bambumetsätkin. Tietokonelaukkuna yli viiden vuoden vanha uudelleenkäytettävä kauppakassi. Aina yhtä hyödyllinen reissussa kuin reissussa. 5 euros well spent.

IMG_9047.JPG

Matkalaukustani olen joutunut heittämään tähän mennessä vain kuusi vuotta vanhat Havaianas-läpsykät, jotka brasilialainen kämppikseni möi minulle ollessani vaihdossa Madridissa. Ne kuluivat niin pahasti, että kantapäähän tuli reikä. Eli tähän mennessä olen ostanut vaatteista vain parin dollarin läpsykät.

Kaikki täällä ovat sanoneet, että me ollaan pakattu liikaa vaatteita mukaan. Väittävät, että täällä kirppareilla voi ostaa halvalla lisää, jos jotain tarvitsee. Ensinnäkin kirpparit täällä eivät ole kovin halpoja ja ihmettelen lisäksi, miksi minun pitäisi tuhlata rahaa huonoihin tavaroihin täällä, kun minulla on kasa kirpparikamaa omasta takaa. Ihmiset ovat hassuja. Aina tietävät, mikä toiselle on parasta. Minun neuvoni on – jos tietää, mikä itselle sopii, niin ei kannata kuunnella ketään. Parhaimmat asiat ja kokemukset elämässäni olisivat jääneet toteutumatta, jos olisin kuunnellut muiden ihmisten neuvoja.

Muoti Matkat Höpsöä Päivän tyyli

It must be spring

Tiedättekö mitä? Reissussa ja eri puolella maapalloa oleminen sekä virtuaalinen maailma yhdessä ovat täysin sekoittaneet ymmärrykseni siitä, mitä vuodenaikaa eletään, mitä tulee seuraavaksi ja mitä tässä oikein pitäisi ajatella.

Vuodenajathan kulkevat käsi kädessä mielen ja ajatusten kanssa. Ainakin itselläni ja uskon, että monella muullakin. Ja nyt on niin, ettei mieleni tiedä, mitä pitäisi tuntea ja ajatella. Se on kuin uuteen kotiin tuotu arka kissa, joka yrittää varovaisesti haistella kaikkia nurkkia ja väsymättömästi tutkiskella ympäristöä, kunnes voi vihdoin helpottuneena ja rentoutuneena mennä sohvalle, nostaa tassut kohti kattoa ja todeta, että juuri nyt täällä on ihan hyvä olla.

IMG_8918.JPG

Lähdimme reissuun Suomesta keväällä, melkein toukokuun puolivälissä. Ennen lähtöämme oli melkein viikon todella aurinkoinen kaunis sää, melkein kuin kesä, vaikkei kasvillisuus ollut vielä ihan täysin herännyt täyteen eloon. 

IMG_8884 (2).JPG

IMG_8886 (2).JPG

Saavuimme Australian alkavaan talveen, joka oli kuitenkin lämpimämpi kuin Suomen kesä. Joka päivä sää muuttui kuitenkin kylmemmäksi. Reissasimme pikkuhiljaa yhä pohjoisemmaksi. Ja mitä pohjoisemmaksi menee, sitä lämpimämmäksi ilmasto muuttuu. Pahimman talven vietimme subtropiikin ja tropiikin lämmössä. Joten vaikka virallisesti Australiassa talvi paheni, meidän elämä muuttui aina hivenen mukavammaksi. 

IMG_8893 (2).JPG

IMG_8894.JPG

Sademetsässä ollessamme satoi usein, vaikka olikin kuiva kausi. Mutta kuivalla kaudellakin on jonkinlainen sadekausi, sadekaudella taas kuiva kausi. Ja ilmastonmuutos on saanut kaiken niin sekaisin, etteivät paikallisetkaan enää tiedä, mikä on normaalia ja mikä ei. Epänormaalius säässä taitaa olla nykyään ainoa normaali tila. 

IMG_8897.JPG

IMG_8901.JPG

Saavuimme Sydneyyn elokuun lopulla. Luulimme pahimman kylmyyden etelässä olevan ohi, vaan aika väärässä oltiin. Ulkona on kyllä ihan hyvä olla, mutta sisällä palelee, paikalliset kun eivät hirveästi lämmitä asuntoja. Virtuaalimaailmassani, eli Suomessa, taas fiilistellään syksyä. Tai angstataan. Riippuu vähän tyypistä. Joka tapauksessa niin tunnelmallinen kuin haikeakin syysmelankolia kantautuu tänne asti. Ja taas tunne omasta todellisuudestani hämärtyy vähän lisää.

IMG_8915.JPG

Muutaman Sydneyssä vietetyn päivän jälkeen jatkettiin Sinisille vuorille, ja taas kylmeni, vaikka virallisesti meillä on jo kevät. Huh, ei tässä enää kroppa pysy yhtään mukana. Mieli vielä vähemmän. Nyt siis eletään täällä kevään ensimmäisiä päiviä. Eli periaatteessa jatketaan siitä, mihin Suomessa jäätiin. Melkoista aikamatkailua. 

IMG_8916.JPG

Katoomban kadut ja puutarhat ovat täynnä kevään merkkejä. Pakko luontoa on uskoa, vaikka Suomessa parhaillaan kaivetaankin viltit esille, täytellään teevalikoimia ja etsitään Netlflixistä sarjoja, joihin voisi koukuttua.

Kohta on siis kesä! Ihan aito ja oikea Australian kesä! Ja siitä olen aika innoissani!

IMG_8921.JPG

IMG_8922.JPG

IMG_8924 (2).JPG

IMG_8878.JPG

IMG_8883 (3).JPG

 

Kulttuuri Matkat