Mitä leipää voi FODMAP-ruokavaliota noudattava syödä?

Oma vatsaoireiluni alkoi noin 15 vuotta sitten. Laktoosinsiedossa oli ongelmaa jo ala-asteikäisenä. FODMAP:sta ei taidettu edes vielä puhua, kun havaitsin yhteyden erityisesti hernekeiton, vesimelonin, päärynän, ruisleivän ja ohrapuuron ja ikävien turvotuksien, ummetuksen, kipujen ja ilmavaivojen välillä. Tiesin vain niiden olevan hyvin kuitupitoisia ruokia tuntematta tarkalleen mekanismia oireiden välillä. Vatsaoireisiin liittyvät rajoitukset tulivat elämääni palasittain, yksi tai muutama ruoka-aine kerrallaan, kokeilujen kautta.  Vasta muutaman viime vuoden aikana olen saanut sanat havainnoilleni. Uskon pienten muutosten kerralla olleen tärkein syy sille, miksi irtautuminen esimerkiksi ruisleivästä on ollut helppoa. Siitä on ikäänkuin oppinut pois. Toisaalta olen pyrkinyt siihen, että kun joku vähenee, tulee jotakin muuta tilalle ja näin en ole tinkinyt ruokavalion värikkyydestä ja maukkaudesta.

 

 

Sopivia viljavalmisteita olen silti välillä metsästänyt. Kokeillut, kokeillut ja taas kokeillut. Haussa on ollut vähän hapan, pureskeltava ja kuitupitoinen leipä. Ilman oireita tietenkin. Silloin tällöin käytettyinä Fazerin Juuresleivät sopivat minulle, vaikka aineosaluettelonsa puolesta toisin voisi luulla, niissä kun on käytetty ruisjauhoa ja papuja. Uskallan välillä myös nakertaa muutaman hapankorpun. Riisikakkuja ei voi leiväksi kutsua, mutta hätätapaksessa niitäkin olen hyödyntänyt. Juuston, levitteen ja kiivin kera toimivat hyvin nopeina välipaloina.

Leivät saisivat olla mielellään myös kohtuuhintaisia. Edelleen gluteenitomissa tuotteissa on hintaa, vaikka kohtuuhintaisempia ne ovat verrattuna muutaman vuoden takaiseen tilanteeseen. Gluteenittomat tuotteet sinällään ovat lapsuudesta tuttuja, perheessäni nimittäin keliaakikoita löytyy, mutta koska en ainakaan toistaiseksi tarvitse gluteenin välttämistä ja osa gluteenittomista tuotteista teettää oireita myös (mm. vehnätärkkelys), olen pitäytynyt ns. kaupan perusvalikoimassa. Joskus leivon leipää itse, mutta ajansäästämiseksi ostan sen mieluusti valmiina. Ja tällä hetkellä olen todella tyytyväinen!

Sinnittelin pitkään Uotilan Kultakauralla, kunnes viime vuoden puolella Fazer lanseerasi vatsaystävälliset leipänsä, kaura- ja ruisversioina.  Nämä ovat ihan loistavia! Maistuvat hyviltä, ovat ok hintaisia (n. 2 euroa/4 leivän pkt) ja täyttävät hyvin arkileipäni kriteerit sisältönsäkin puolesta. Ja koska näitä saa aikalailla joka paikasta, ei tarvitse omia leipiä kuljetella reissun päällä silloin, kun vatsan tilanne on huonompi. Ja jos hapankorppu ei käy, voi pureskelun kaipuuseen valmistaa itse siemennäkkäriä valmiista jauhopusseista (esim. Risenta tai Svanso) tai muutamasta siemenpussukasta ja kaurahiutaleista tai maissijauhoista. Ohje löytyy esimerkiksi Superhyvää suolistolle-kirjasta tai ihan vain googlettamalla siemennäkkäri :). 

Pienistä on joskus ihmisen ilot tehty :). Tämän luulen monen vatsavaivaisen allekirjoittavan. Itselle leipä on tärkeää ruokaa arjessa: helppoa, nopeaa ja erilaisilla täytteillä moneen tilanteeseen sopivaa. Syön leipää useamman siivun päivässä. Minä en todellakaan välttele hiilihydraatteja ja leivästä luopuisin varmaankin viimeisenä. Toivottavasti ei koskaan tarvitse.

Hyvää viikonlopun jatkoa,  

Katja

 

Kommentit

Skinderellaterveys (Ei varmistettu)

Mitä rasvaa itse suosit leivän päällä?

Katja Mäkelä

Käytän margariinia, merkkiä vaihdellen. 60-70% rasvaa sisältävää kuitenkin. Tällä hetkellä taitaa olla Keiju Rypsi. Itsetehtyä olen joskus kokeillut, mutta pääsääntöisesti perusrasiamargariinia.

Kommentoi