Tutkittuun tietoon perustuvaa FODMAP-kirjallisuutta

FODMAP-aiheiset postaukset jatkuvat. Nyt vinkkaan kahdesta erittäin hyvästä kirjasta vatsavaivoista kärsiville ja enemmän FODMAP-ruokavaliosta  tietoa haluaville. Jos ravitsemusterapeutti Leena Putkosen Superyhyvää suolistolle ja Pronutritionist-blogistaan ja tällä hetkellä pyörivän Hurjat rakkauskilot- sarjassakin esiintyvä ravitsemusterapeutti Reijo Laatikaisen Herkän vatsan valinnat eivät vielä ole tuttuja, suosittelen ehdottomasti lukemaan ne. FODMAP:sta on tällä hetkellä paljon tietoa netissä ja lehdissä, mutta kattavamman ja käytännönläheisemmän näkökulman saa paremmin näistä teoksista.  Kirjoissa on myös maukkaita reseptejä kokeiltavaksi.

Ennen kaikkea kirjojen tiedot ovat luotettavia: olen törmännyt netissä monenlaisiin kiellettyjen ja sallittujen ruokien listoihin, joiden tietolähteet ovat olemattomia ja lisäksi pidän ongelmallisena turhaa rajoittavuutta ja ruokavalion yksipuolistumista. FODMAP-ruokavaliota tarvitsevia suositellaankin kääntyvän ravitsemusterapeutin puoleen asiallisen ohjauksen saamiseksi. Vatsavaivojen alkuperää on myös syytä selvittää ennen omatoimisten ruokavalioiden aloittamista. Rajoitteita kun ei ole tarkoitus olla tarpeettomasti ja riittävä syöminen ja ravintoaineiden saanti pitää turvata, etteivät vointi ja jaksaminen käänny sen vuoksi laskusuuntaan. Tiukempaa rajoitusta on lisäksi tarkoitus noudattaa vain 4-6 viikon ajan, minkä jälkeen ruokavaliota laajennetaan mahdollisuuksien mukaan. Loppuelämän ei ole siis tarkoitus pyöriä rajoitelistojen ympärillä.

Netissä pyörii myös väärinkäsityksiä ja mutu-tietoa vatsavaivojen hoitoon. Esimerkiksi gluteeni ja fodmap liitetään toisiinsa, vaikka kyseessä ovat eri ainekset. Gluteeni on proteiinia, viljan sitko-osaa, kun taas fodmapit hiilihydraatteja. Gluteenipitoisissa viljoissa voi olla runsaammin fodmapeja, mutta toisaalta gluteenittomissa tuotteissa saattaa olla lisättynä fodmap:ksi luokiteltavia aineksia. Yksi yhteen gluteenittoman linjan valitseminen ei siis mene. Myöskään kaikki maitovalmisteet eivät kuulu rajoitettavien listalle, ainoastaan laktoosipitoiset. Laktoosittomat ja vähälaktoosiset maidot, viilit, jogurtit yms. voivat käydä. Hapanmaitovalmisteita, kuten viiliä, piimää ja jogurtteja, itse asiassa suositellaan suolistoystävälliseen ruokavalioon, joten ethän turhaan jätä maitovalmisteita pois mediahypetyksen vuoksi?

Toki vatsavaivoissa, kuten myös oireiden kokemisessa ja ylipäätään kehojen toiminnassa, on yksilöllisiä vaihteluita. Esimerkiksi vehnä voi toiselle aiheuttaa oireita, toiselle ei. Jollekin ruisleipä käy vain paahdettuna, joku sietää pieniä määriä sipulia ruoassa tai puolikkaan omenan päivässä. Käyttömäärillä ja käyttöuseudella on iso merkitys, ei niinkään välttämättä juuri sillä, mitä syö. Lisäksi on muistettava oireita pahentavat muut kuin ruokavaliotekijät, kuten vähäinen uni, liian vähäinen tai liika liikkuminen, stressaaminen ja naisilla kuukautiskierto. Mielestäni liikaa oireiden ympärillä pyöritään akselilla mitä saa ja mitä ei saa syödä, kun tässä kuten terveydessä ja hyvinvoinnissa ylipäätään on kyse niin paljon muustakin. 

Suolistoterveisin, Katja

ps. FODMAP-ruokavaliosta lisää vielä tällä viikolla

Kommentoi