Kuinka nauttia elämästä vähällä virralla?

Uusi Visbyn pikkumökkini on tosi kiva ja viihdyn oikeastaan aikasta hyvin. Vuokra ei ole kauhea vaikka isompi onkin kuin edellisessä mutta vuokraan ei kuulu sähkö. Siis ei lämmitys eikä mikään muukaan sähkö. Vuokrasopparissa sähkön sanottiin asettuvan 600-800 kruunun tietämille kuussa, edellinen vuokralainen sanoi oman laskunsa olevan 100-1500 kruunua mutta hän kuulemma huudatti pattereita. Mökin alakerta lämpiää lattialämmityksellä ja yläkerta kahdella pienellä patterilla. Koska en oleskele yläkerrassa kuin iltaisin ja tykkään nukkua aika viileässä, olen pitänyt yläkerran pikkupattereita päällä vain iltaisin. Lämpö on myös ollut minimissä kun olen ollut kotona Tukholmassa. 

Tämä vuodatus on siis alustusta siihen, että sain juuri ensimmäisen sähkölaskuni. Olin tammikuussa paikalla 14 päivää, lopputulos 781 kruunua eli n. 82 euroa. Ei kun kiitos vaan! Kilowattihinta on myös aivan sairas, 1,34 kruunua mutta sille en voi mitään. Yritin keskustella asiasta vuokrasopimusta tehdessäni mutta minkäänlaista hinnantarkastusta ei kuulemma voinut tehdä. Siirtomaksut yms. veloitetaak myös ja ne ovat kuulemma huikeat. Silloin en asiasta kehdannut käydä jankuttamaan, mutta täytyy sanoa että jos jatkan vuokrasopimusta ensi syksynä, haluan nähdä tasan mistä hinta koostuu… Kulutusta oli 581 kilowattituntia, täytynee vertailla Hellmiksen sähkölaskuun, sielläkin kun lämmitetään sähköllä. 

IMG_5396.JPG

Tämän sähkölaskun ”innoittamana” mietin tietenkin parhaita sähkön säästötapoja. Hauskaa pitää olla mutta halvalla pitäisi päästä. Hmm…

1) Mies sai edellisestä duunistaan otsalampun, voisin lainata sitä. Se helpottaisi kummasti myös lenkkeilyä pimeissä puistoissa iltaisin eli kaksi kärpästä yhdellä iskulla. 

2) Kännykän ja läppärin laturit laukkuun kouluun lähtiessä ja masiinat lataukseen luennon ajaksi. Nerokasta!

3) Lopetan turhan ruoanlaiton. Ostan pelkkää Nutrilettia ja juon niitä sheikkejä koko kevään. Laihdun!!! Ja jääkaapin ja pakastimen voi laittaa pois päältä. Eikä mene sähköä hellan tai uunin käyttämiseen. Tähän ei enää riitä sanonta kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

4) Lopetan yläkerrassa oleskelun iltaisin, miksi lämmittäisin siellä, pitäisin turhaan lamppuja päällä ja vielä tylsistyttäisin aivoni teeveen katselulla kun voin yhtä hyvin istua alakerrassa opiskelemassa otsalampun valossa?

Mitähän muuta sitä keksisi? Sanomattakin on selvää että laitan jatkossa kotiintullessa villakerraston, villasukat ja pitkän villatakin päälle, jotta voin painaa lattialämmitystä alakerrassa alaspäin 🙂

Hyviä vinkkejä otetaan ilolla vastaan!

Puheenaiheet Opiskelu Raha Ajattelin tänään

Myöhästymisestä ja sen suruista

Myönnän, olin aamussa myöhässä luennolta. Oikein kunnolla. Nukahdin illalla hyvin, mutta heräsin tunnin unien jälkeen eikä nukahtaminen toisella yrityksellä osoittautunut sitten kovinkaan helposti. Kellon soidessa kovinkin siedettävään aikaan 7.45 minulla ei ollut minkäänlaista halua nousta ja snuussasin 10 minuuttia. Tai kaksi tuntia, kuten herätessäni huomasin… Uups. Ei siinä sitten muuta kuin äkkiä ylös, koiran pikapissatus, pipo päähän ja täyttä laukkaa luennolle. Onneksi yliopistolle on vain 5 minuutin matka (3 minuuttia täyttä laukkaa), pipo oli tosin pakko pitää päässä luentosalissakin koska tukka olisi tod. kaivannut pesua (tai ainakin massiivisen annoksen kuivashampoota ja letityksen). Luennosta en muista kyllä yhtään mitään, mahdoinkohan nukahtaa istualtani uudestaan?

Pommiin nukkumisesta jää kyllä ihan jotenkin sekava olo. On sellainen omituinen puolivälin fiilis koko päivän, sittenkin kun saa aikataulun kurottua kiinni niin tuntuu että on edelleenkin jotenkin myöhässä. Ja nolottaahan se, että nukkui yliaikaa. Kaikki kunnon ihmiset nousevat ajoissa, käyvät suihkussa ja nauttivat rauhallisen aamiaishetken. Ja saapuvat paikalle töihin tai kouluun mielellään varttia ennen sovittua aikaa. No töihin minä aikanani kyllä saavuinkin aina sovittuun aikaan, en tosin etuajassa mutta melko minuutilleen työajan alkaessa. Paitsi silloin kun julkinen liikenne oli sekaisin, mutta siitä lakkasin ottamatta vastuuta jo vuosia sitten. Tukholmassa kaikki junat myöhästelevät koska esim. raiteille tippuu syksyisin lehtiä, miten siihen voi varautua? Työmaailmassakin myöhästelijöitä riittää, sen olen huomannut. Joillakin se on säännöllisistä ja laskeskeltua, mikä on ärsyttävää. Eräs vanha työtoverini oli joka viikko yhtenä aamuna myöhässä, yleensä oikein kunnolla niin että saimme soitella hänen peräänsä ja herätellä häntä. Sittenhän siitä tulikin jo äkkiä kahden tunnin myöhästyminen, mikä sekoitti yleensä paitsi tämän henkilön oman työpäivän, niin myös meidän muiden jotka jouduimme puolet aamusta paikkaamaan hänen poissaoloaan. Ajattelematonta ja itsekästä!

Koulun suhteen olen huomannut asenteeni olevan huomattavasti rennompi. Pakollisiin juttuihin tulen ajoissa ja hyvin varautuneena, mutta niiden vähemmän pakollisten juttujen kanssa olen laiskempi. Menen jos kiinnostaa ja tuntuu siltä. Joskus jokin muu asia, koulutehtävien valmistelu, bloggailu yms. saattaa kiilata ykköseksi luennon sijasta. Kyläilyyn ja kaverien kanssa sovittuihin aikatauluihin suhtaudun jämptisti, en halua aiheuttaa pettymystä ja hankaluuksia muiden elämään. Etuajassa en ole, se ei ole mielestäni kohteliasta mutta jos olen enemmän kuin 5 minuuttia myöhässä, laitan heti viestiä. Pyrin kyllä aina olemaan ajoissa. Minulla oli aikanaan ystävätär, joka oli kroonisesti myöhässä puoli tuntia. Useiden vuosien ja melkoisen ärsytyksen jälkeen otin käyttöön helpon systeemin. Jos halusin tavata klo 15, ilmoitin ystävättärelleni haluavani tavata klo 14,30. Itse ilmestyin treffipaikalle klo 15 ja ystävättäreni yleensä pari minuuttia minun jälkeeni täynnä pahoitteluja siitä, kuinka olin saanut taas odottaa ja selityksiä siitä, mitä tällä kerta oli tapahtunut. Systeemini ansiosta pahoitteluihin oli helppo vastata kädenheilautuksella ”ei se mitään”.

Pääasiallisesti suhtaudun myöhästelyyn negatiivisesti, sillä se on mielestäni jollain tavalla ajan tuhlaamista. Aika on kallisarvoisinta mitä  minulla on, sitä en voi saada lisää millään. Siksi haluan käyttää kaiken aikani jollain tavalla perustellusti, vaikkapa päättää jo edellisenä iltana että en mene aamuluennolle vaan nukun ennemmin myöhään sillä olen väsynyt. Näin unenlaatuni on varmastikin parempi ja vältyn aamusäheltämiseltä kauheassa kiireessä ja koko päivän vatsanpohjassa olevasta myöhässäolemisen tunteelta, jonka ”pommiinnukkuminen” saa aikaan. Suhteessa muihin ihmisiin myöhästyminen kertoo mielestäni kunnioituksen ja mielenkiinnon puutteesta. Jos tapaaminen ei kiinnosta sinua, voit olla myöhässä. Jos ihmisellä tai tehtävällä ei ole väliä, miksi olla ajoissa. Toisaalta kaikilla voi käydä vahinko joskus, sitäkin pitää ymmärtää 🙂

Itse paransin ja tasapainotin päivääni ulkoilulla luennon jälkeen, heti helpotti. Ja niin juu sillä tukanpesulla kanssa, pystyi luopumaan pipo-lookista. Tänäkin iltana menee myöhään, laivallemme kotiin. Huomenaamulla kukonlaulun aikaan olisi edessä pienen koiran eläinlääkäri ja vatsan ultraäänikuvaus. Huo-ah.

Screen Shot 2017-01-31 at 15.15.18.png

 

Puheenaiheet Opiskelu Työ Ajattelin tänään