Perjantaina tuntuu paremmalta

Olin tänään jälleen iltavuorossa. Meillä oli ihan normaali miehitys eikä ollut ylikuormittunut olo, vaikka työtä olikin tehtävänä. Kyllä sillä vaan on merkitystä, onko hoitajamiehitys kunnossa. Vaikuttaa merkittävästi jaksamiseen.

Iltavuoron jälkeen istuskelin penkillä ulkona odottamassa bussia ja ehdin selata puhelintani. Bussia odotellessa ehtii hyvin somettaa ja saa raitista ilmaakin. Bussissa sitten yleensä vaan tuijotan ikkunasta ulos ja hakeudun meditatiiviseen tilaan. Tekee hyvää aivoille.

Ajelin taas uimarannan pysäkille ja kävin uimassa. Vesi oli ihanan virkistävää ja lempeä ilta-aurinkokin paistoi vielä. Nautiskelin siitä hetken. Sitten kyllä piti jo lähteä  kotiin pesuille ja iltapalalle jne.

Huomenna onkin sitten taas todella lämmin ja aurinkoinen päivä tiedossa. Ajattelen niin, että pitää mennä vaan päivä kerrallaan eteenpäin ja katsoa, mihin oma jaksaminen riittää helteellä. Eipä sitä kannata murehtia etukäteen.

Nyt olisi hyvä mennä kohta jo nukkumaan, joten hyvää yötä teille ja nähdään taas!

-Sanna-

Kuva on Pixabaysta!

Hyvinvointi Mieli Työ Ajattelin tänään

Torstain ajatuksia

Aamulla olisi nukuttanut pidempään kuin oli mahdollista nukkua. Toimeliaat vapaapäivät yleensä vaativat myös veronsa. Ja se näkyy juuri siinä, että tekee mieli nukkua seuraavana päivänä pitempään. Siksi tykkään mennä vapaalta iltavuoroon, vaikka se ei välttämättä olisikaan se terveellisin vaihtoehto. Varsinkin, kun sitten kuitenkin haluaa jäädä aamuvuorosta vapaalle.

Nykyään melkein lähes poikkeuksetta iltavuorot ovat useasti ihan liian kuormittavia. Paljon kuormittavampia kuin leppoisammat aamuvuorot. Aina, kun menet osastolle hieman ennen työajan alkua, on sinulla jo tiedossasi monta asiaa, mitkä sinun pitää hoitaa illan aikana. Tuntuu, että iltavuorot ovat aina lähes yhtäjaksoista suorittamista tehtävästä toiseen. Ainakin minun kohdallani on näin. En tiedä muusta.

Eniten ärsyttää, että jossain katsotaan, että teillä on siellä liikaa hoitajia, me haluamme yhden itsellemme. Ja sairaslomiin ei tietenkään ole tekijöitä. Ei auta kuin jaksaa suorittaa illasta toiseen. Ja siis eniten tästä tietysti kärsivät potilaat, jotka jäävät ihan liian vähälle huomiolle. Psykogeriatrisella osastolla ajan antaminen potilaalle olisi erittäin tärkeää. Se on juuri sitä, mitä meidän potilaat tarvitsevat.

Anteeksi nyt, kun kirjoitin työstä, vaikka ei pitäisi, mutta joskus vain tuntuu siltä, että pitää kirjoittaa!

Ja kaikesta tästä huolimatta tykkään siltikin nukkua vapaitten jälkeen aamulla pidempään!

Hyvää yötä ja nähdään!

-Sanna-

Kuva on Pixabaysta!

Hyvinvointi Mieli Työ Ajattelin tänään