Ladataan...
Väärä hälytys!

Olen nyt vasta ymmärtänyt, että kaikki pakko-oireeni ovat turvakäyttäytymistä: niiden funktio on lisätä turvallisuuden tunnetta. Oma arvioni on, että kännykällä videoiminen ihan oikeasti vähentää epävarmuuden tunnetta liittyen pakko-oireisiini. Nyt kun kaikki energiani ei mene enää ritualisoimiseen tai sen miettimiseen, että tulikohan jutut tehtyä prikulleen tietyn kaavan mukaan oikealla tavalla vai ei, pinnan alta olen tunnistanut epävarmuutta; riittämättömyyden ja huonommuuden tunteita. 

En ole ehkä milloinkaan pelännyt likaa tai bakteereja, olen pelännyt epävarmuutta – teinkö jonkin jutun oikealla tavalla ja riittävällä tarkkuudella. ”Jos jokin rituaalista menee vikaan, asia jää vaivaamaan minua ja sen takia olen epävarma ja ahdistunut.” Näin siis ajattelin ennen. Nyt kun videoin käsienpesurituaalini ja sähkölaitteiden tarkistukset kännykälläni, todistusaineisto on niin kiistaton, että en voi enää syyttää OCD:tä ahdistuksestani.

Nyt ymmärrän, että keskeneräiset rituaalit tai OCD eivät tehneet minusta epävarmaa, minä olin jo alusta alkaen epävarma ihmisenä, mutta syytin pakkoneuroosia ahdistuksestani. Itse asiassa olen syyttänyt OCD:tä myös uravalinnoista sekä lapsuuden traumoja parinvalinnasta. Voi niillä ollakin jotain vaikutusta, mutta peli ei ole vielä pelattu. Minä olen 43-vuotias, vasta puolessa välissä elämääni. Vielä ehtii tekemään vaikka mitä muutoksia halutessaan.

Olen täysin vakuuttunut siitä, että loppuosa elämästäni on paljon parempi kuin alkupää. 

Ladataan...

Ladataan...
Väärä hälytys!

Ärtynyt suoli - ärtynyt mieli

Minulla on riesanani ärtyvä suoli. Viime vuosina ongelmana on ollut ummetus. Vaikka syön riittävästi kuitua, homma jumittaa eikä mitään tule ulos moneen päivään. Ummettuneena olen väsynyt ja ärsyynnyn helposti. Vältän FODMAP-hiilareita niin paljon kun pystyn ja syön paljon keltaisia kiivejä (ah niin hyviä, mutta kalliita ja niitä on vaikeaa löytää).

Olisi hyvä syödä kellontarkasti aina samaan aikaan, suunnilleen sama määrä. Minulta tämä ei onnistu. Työ asettaa rajoituksia ja kun ummetus tulee, ruokahalu katoaa. Ilman nälkää syöminen on tylsää, oikeastaan vastenmielistä. Vaikka vihaankin ärtyvää suoltani, uskon että sen takia tai jopa sen ansiosta pysyn hoikkana. Minulle tulee paastopäiviä viikottain muutamia ihan luonnostaan. Olo ei ole silloin mitenkään huikea, mutta nälkä minulla ei ole ja työni hoidan asiallisesti ummetuksesta huolimatta. 

Olen huomannut että musiikki auttaa saamaan suoleen liikettä. Ennen vessasoittolistalla oli Prodigya ja Chemicals brothersia vauhdittamassa toimitusta. Viikko sitten löysin Youtubesta kuitenkin jotain ihan muuta ja yllätyin miten hyvin nämä toimivat:

 

Tämä viimeinen on ehkä suosikkini. Se toimii ja samalla saa hyvät naurut

Niin että kuulokkeet korville ja istunnolle =) Suosittelen kokeilemaan jos jollain on sama vaiva!

 

Ladataan...
Väärä hälytys!

Yle Areenassa on kuunneltavissa hyvä podcast-sarja tunteista

Tunteet: Vihan avulla saavutetaan tavoitteita

Osa 1/4. Vihantunnetta tarvitaan, jotta tunnistamme omat rajamme, reviirimme sekä itsellemme tärkeät asiat. Vihansukuiset tunteet liikkuvat pienestä ärtymyksestä silmittömään raivoon, mutta parhaimmillaan ne tuovat lisävirtaa tekemiseen, antavat pontta sanoille ja auttavat saavuttamaan tavoitteita.

Itselläni on ollut vaikeuksia tunnistaa ja sietää vihantunnetta, sekä pitää omia rajojani. Yllätyin siitä, että vihan tunteesta voi saada serotoniinia aivoihin ja sitä kautta mielihyvää.

https://arenan.yle.fi/1-4444739

 

Tunteet: Pelko auttaa pelastumaan

Osa 2/4. Pelon avulla tunnistamme vaaroja ja pysymme turvassa, kun jokin uhkaa meitä. Pelko voi saada meidät kokemaan asiat uhkaavina ja värittää tilannetta, jolloin emme näe niitä enää objektiivisesti. Kun pelko on ylimitoitettua tai jää päälle, voi se muuttua ahdistukseksi. Kuinka siis säädellä pelkoa?

Olen huomannut, että koulussa/töissä keskittyminen hankaloituu kun uhkajärjestelmä on päällä. Ohjelmassa myös muistutettiin siitä, että pelon tukahduttamisen yrittäminen voimistaa tunnetta ja pidentää sen kestoa. Pelon ongelmana on myös välttelykäyttäytyminen, aletaan vältellä tilanteita joissa ahdistaa ja jännittää; elämä alkaa kapeutua. Itse olen hyväksynyt, että olen välillä vähän jännittynyt ja monet sosiaaliset tilanteet hermostuttavat minua. Ohjelmassa puhutaan minäkuvan laajentamisesta; ”olen ihan ok tyyppi vaikka olenkin välillä peloissani”. Pitää saada siis joustoa ihanneminään.

https://arenan.yle.fi/1-4444742

 

Tunteet: Ilo antaa hyvää virettä, mutta voi johtaa uupumukseen

Osa 3/4. Ilo tekee keveäksi ja antaa hyvää virettä. Se värittää todellisuutta miellyttävään suuntaan ja ohjaa tekemään lisää sitä, mikä tuntuu hyvältä. Iloisuus on tavoiteltava tunne, mutta joskus sen tuoma nautinto voi johtaa addiktioon tai uupumiseen. Sen estämiseksi tarvitaan säätelyä ja rauhoittumista.

Monesti jos olen ollut hyvin energinen ja iloinen päivän tai pari, seuraavaksi tulee huonompi päivä. Ehkä aivot kaipaavat lepoa ja vauhti hidastuu tarkoituksella? Joskus tuntuu että kun olen liian energinen, olo on enemmänkin levoton, joskus jopa ärtynyt. Podcastissa puhutaan myös siitä, miten tärkeää on olla jotain kivaa mitä odottaa.

Jos haluaa metsästää dopamiinia, kannattaa syödä hyvin ja harrastaa seksiä. Myös lepo ja turva ovat tärkeitä, sekä (ehkä hieman yllättäen) sosiaalinen asema.

https://arenan.yle.fi/1-4444755

 

Tunteet: Suru näyttää, mikä on tärkeää elämässä

Osa 4/4. Suru auttaa hidastamaan tahtia ja pysähtymään silloin, kun menetämme jotain merkityksellistä, jota ei voi saada takaisin. Suru auttaa myös näkemään, mikä on itselle tärkeää. Suru tekee meidät helpommin lähestyttäväksi ja antaa muille mahdollisuuden lohduttaa. Jos surun mitätöi tai se jatkuu liian kauan, voi se muuttua masennukseksi.

Itse huomaan olevani alakuloinen, kun olen ollut pitkään yksin. Ehkä olen monesti vähän surumielisen oloinen, koska ohjelman mukaan ihmiset lähestyvät surullisia henkilöitä helposti. Olen kuullut että minua on helppo lähestyä, ja myös tuntemattomat tulevat useasti juttelemaan minulle (ulkoillessa, kaupassa, eri tapahtumissa tms).

https://arenan.yle.fi/1-4444821

 

Tunnekartta näytää tuntemusten paikan kehossa
 

Lähde: https://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/tunnekartta-nayttaa-tuntemusten-paikan-kehossa

 

 

Tätä on kyllä mielenkiintoista tutkia ja pohdiskella!

 

 

Ladataan...

Pages