harhaluulojen omahoito-ohjelma, osa 2

Vielä jatkan harhaluulojen omahoito-ohjelman parissa:

Epäluuloisuus

Korostunut epäluuloisuus muita kohtaan on tavallinen oire. Tähän voi liittyä huolta siitä, että on muiden pahantahtoisuuden kohteena.

En osaa arvioida, olenko ainoa, jonka OCD-oireilun polttomoottorina toimii juuri nämä epäluuloisuuteen liittyvät harha-ajatukset, jotka itse tunnistan kyllä paranoiaksi, mutta kaikilla niillä on kuitenkin totuuspohja jossain menneisyydessäni. Vaikeaa kuvitella, että vauva syntyy tänne planeetalle ihmisten pahansuopaisuuteen liittyviä harhaluuloja mielessään, siinä mielessä nämä harhikset ovat lähes poikkeuksetta (epäterveen) ympäristön tuotteita.

  • Voi tuntua siltä, että muilla on jotain pahoja ajatuksia, suunnitelmia tai aikomuksia itseä kohtaan
  • Voi tuntua siltä, että joku seuraa tai tarkkailee
  • Voi olla kokemus, että joku muu voi lukea tai kuulla omia ajatuksia
  • Voi kokea olevansa aivan erityinen ja erinomainen (tai vaihtoehtoisesti kokee että PITÄISI olla aivan erityinen ja erinomainen, muuten on arvoton tai vaarallisella tavalla vääränlainen)

Omahoito-ohjelma jatkaa:
Onko sinulla muuttuneita, outoja tai eriskummallisia ajatuksia?
(Esimerkiksi harhaluuloisia OCD-keloja?)
Miten selität havaitsemasi kokemuksesi ja ajattelusi?

  • Minusta vain tuntuu siltä, mutta kokemukset ja ajatukset eivät pidä lainkaan paikkaansa. (0 p)
  • Tuntuu hämmentävältä, vaikka nämä kokemukset ja ajatukset ovat todennäköisesti vain virhetulkintoja muista tapahtumista. (1 p)
  • Kokemukset ja ajatukset tuntuvat tosilta, mutta ne eivät varmaankaan voi olla totta. (2 p)
  • Tuntuu siltä kuin kokemukset ja ajatukset voisivat olla totta. (3 p)
  • Vain muiden vakuuttelu saa minut uskomaan, että kokemukseni ja ajatukseni eivät ole totta. (4 p)
  • Olen täysin vakuuttunut johtopäätöksistä, jotka olen tehnyt ajattelustani, eikä mikään muuta mieltäni. (5 p)

Kuinka häiritseviä nämä kokemukset ovat?

  • Ei yhtään (0 p)
  • Jonkin verran (1 p)
  • Kohtalaisen (2 p)
  • Paljon (3 p)
  • Erittäin häiritseviä (4 p)

OCD:n vakavuutta ja häiritsevyyttä voisi minusta mitata näillä kysymyksillä informatiivisemmin kuin nykyisellä jaottelulla, millaisia teemoja tai rituaaleja ihmisellä on. Toki ajankäyttö kai on se surullisin taakka, jonka kanssa moni OCD-potilas joutuu päivittäin painimaan. Kaikki se aika, energia ja ponnistelu – temppuilevan hermoston, jumittavan toiminnanohjauksen ja turhien harhiksien takia.

Lähde:
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito/lievien-harhojen-ja-harhaluulojen-omahoito-ohjelma

OCD Horror Game Logo

Kuva Francis Cholo Carpio
lähde:
https://cholocarpio.artstation.com/projects/oOm4y4

Hyvinvointi Ajattelin tänään

harhaluulojen omahoito-ohjelma, osa 1

Taas lueskelen harhaluuloihin liittyvää tietoa netistä, tällä kertaa kaivelen

Mielenterveystalon
Lievien harhojen ja harhaluulojen omahoito-ohjelmaa:

”Onko sinulla ajoittain kummallisia kokemuksia tai erikoisia ajatuksia? Lieviä harhoja ja harhaluuloja kutsutaan psykoottistyyppisiksi oireiksi.  Niitä kokeva pystyy ymmärtämään, etteivät hänen kokemuksensa ole välttämättä totta. Psykoottistyyppiset oireet herättävätkin usein ahdistusta ja häpeää, vaikka ne ovat tavallisia.”

Voisivatko OCD-kelat olla siis psykoottistyyppisiä oireita? Olenko ollut askeleen lähempänä psykoosia koko elämäni mitä olen tajunnut?! Ajatus on minusta karmea, mutta jotenkin myös koominen!

”Välillä nämä tuntemukset voivat olla voimakkaita ja välillä taas lieviä tai kokonaan poissa. Joskus on helppo havaita, että olo johtuu elämäntilanteesta tai jostain tietystä tapahtumasta. Joskus taas outo olo tulee kuin itsestään.Kaikilla on ajoittain hetkiä, jolloin vointi ei ole hyvä. Ajatukset voivat olla ahdistavia tai häiritseviä. Olo saattaa olla fyysisestikin huono. Monesti tällaiset olotilat menevät itsestään ohi lyhyen ajan kuluessa. Pelkojen, harhojen ja outojen ajatusten myötä esiintyy usein masentuneisuutta ja ahdistuneisuutta. On myös melko yleistä, että olo on korostuneen epäluuloinen tai pelokas.”

”Keskittyminen voi olla vaikeaa, ja olo voi olla sekava tai epätodellinen. Joskus tuntuu siltä, että ajatukset kulkevat outoa rataa. Monesti tällaisista kokemuksista on vaikea puhua, ja avun hakeminen voi tuntua hankalalta. On myös harvinaista, että kosketus todellisuuteen katoaa kokonaan. Vakavakin todellisuudentajun horjuminen voi olla vain väliaikaista. Harhoja ja harhaluuloja voi ajatella janana. Sen toisessa päässä on harvoin koettuja lieviä oireita sekä havainto- ja ajatuslipsahduksia. Ne tuntuvat merkityksettömiltä. Ne voi myös ohittaa helposti. Janan toisessa päässä on samankaltaisia kokemuksia, mutta niitä esiintyy usein. Ne tuntuvat voimakkailta ja häiritseviltä. Oireiden määrä ja voimakkuus voivat vaihdella tilanteen mukaan. Lievät harhat ja harhaluulot eivät itsessään ole diagnosoitava sairaus vaan joukko erikoisia kokemuksia.”

”Puutteellinen oiretiedostus on tyypillistä psykoosisairauksissa. Se tarkoittaa sitä, että sairastunut uskoo, että aistiharhat ja harhaluulot ovat tosia. Sairastunut voi esimerkiksi ajatella, että ulkoiset voimat ohjaavat ajattelua tai vainoaminen on todellista. Psykoosisairauksissa on vaikeaa huomata, että oireet ovat lähtöisin itsestä. Sillä on merkitystä, miten itse suhtautuu erikoisiin kokemuksiin. Jos niitä pitää katastrofina, todellisina tapahtumina tai merkkinä mielenterveyden menettämisestä, voivat ne ahdistaa ja rajoittaa elämää.”

No OCD-potilas yleensä kyllä ymmärtää, että omat pelot ovat liioiteltuja ja ylimitotettuja, osa tunnistaa ne myös hevonsonnaksi. Mutta harva ymmärtää, että ne ovat tosiaan lähtöisin itsestä, eikä minkään OCD-riiviön aiheuttamia.

”Ahdistuksen määrään vaikuttaa se, miten kokemuksiin suhtautuu. Neutraali ja hyväksyvä suhtautuminen auttaa pärjäämään oireiden kanssa. Usein se myös vähentää oireiden ahdistavuutta. Kun oireisiin suhtautuu neutraalin hyväksyvästi, aiheuttavat oireet vähemmän haittaa.Oireisiin voi myös opetella suhtautumaan neutraalimmin. Silloin ne todennäköisesti tuntuvat vähemmän ahdistavilta. Harhaluulot ovat ajatuksia ja uskomuksia, jotka eivät pidä paikkaansa. Ne liittyvät yleensä tavallisiin asioihin. Harhaluulojen voimakkuus voi vaihdella lievästä epäilystä täyteen vakuuttuneisuuteen.”

En ymmärrä miksi näihin harhiksiin saa ja pitää suhtautua neutraalisti ja ymmärtäväisesti, mutta OCD-roskaan pitää suhtautua täysin toisella tavalla – oireista pitää päästä eroon keinolla millä hyvänsä. Vaikka sitten niiden helvatan altistustaulukkojen avulla. Hämmentävän monella on myös käsitys, että kun OCD-rituaalit saadaan loppumaan, ihminen alkaa automaattisesti voida hyvin.

Lähde:
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito/lievien-harhojen-ja-harhaluulojen-omahoito-ohjelma

Hyvinvointi Ajattelin tänään