Henkinen hätä

Minulla on taas henkinen hätä!

Klo on nyt 13:40. Sisälle ohjelmoitu iltapäiväahdistus ”meni päälle”noin puoli tuntia sitten.

Se kyti pinnan alla jo puolen päivän aikoihin, mutta tein väistöliikkeen ja menin ulos. Kävin kaupassa hakemassa shampoota ja mandariineja. Olo helpottui hieman, kun huomasin etten ole yksin tällä planeetalla. Menin leipomoon ostamaan cappuccinon itselleni ja laskiaispullan miehelleni. Aivoni ilahtuivat kahvista. Olosta tuli hetkeksi euforinen. Kävelin ärrälle. Ostin kimppalotosta osuuden. Juttelin mukavia myyjän kanssa. Tunsin miten mieliala kohosi.

Aurinko paistoi joten ajattelin kävellä vähän. Katsoin kun työmiehet tiputtivat lunta katolta. Se kimalsi kauniisti, kun sitä heiteltiin alas kadulle. Olin oman itseeni todella tyytyväinen, olinhan ohjannut itseni ulos asunnosta, tehnyt tietoisen valinnan hyvinvointini eduksi. Olin kävelemässä keskustaan kunnes huomasin, että kello on kohta yksi. Muistin että minulla on etänä luento. Juoksin kotiin.

Luento ei koskenutkaan omaa ryhmääni, joten poistuin alustalta. Sen jälkeen en muista mitä tein. En muista mitä olen tehnyt viimeiset puoli tuntia.

Otin puolikkaan nukahtamislääkkeen hetki sitten, koska tunsin itseni irralliseksi todellisuudesta ja mieleni meni sekavaksi. Kemiallista apua on siis tulossa. Kohta tämä sisäinen kaaos rauhottuu ja voin taas tehdä jotain. Tähän kaaokseen minulla on ollut pakko-oireita, mutta nyt ne eivät auta minua. Niistä on ylipäätään suurin taika kadonnut. Lisäksi olen löytänyt täysin aukottoman tavan kerätä todistusaineistoa (mielensisäiseen oikeudenkäyntiin, jossa minut kuitenkin murskataan myötätunnottomasti), että en voi enää väitellä fiktiivisten vaatimusten kanssa. Minun on kohdattava pelkoni – paitsi että en osaa, en pysty, enkä jaksa.

Siksi huumaan itseni jo iltapäivästä.

Minulta puuttuu siis keinot rauhoitella itseäni.

13.1. 2021 olen kirjoittanut itselleni ylös muistiinpanoja, jossa kuvaan iltapäivisin tulevaa ylivireystilaa (joka oman arvioni mukaan on traumaoire). Se tulee siis aina Iltapäivisin, kuin ajastettuna – itse asiassa melko tarkkaan aina samaan aikaan riippumatta siitä, onko minulla työvuoro vaiko vapaapäivä. Makaanko rannalla vai olenko pyörälenkillä.

”Traumamoodin naksahtaessa päälle minut valtaa tuskainen tunne, että kaikki on samantekevää, eikä millään ole mitään merkitystä. Tunnen itseni uhatuksi ja alastomaksi. Kaikki eteenpäin pyristely on hyödytöntä, minä ihmisenä olen hyödytön. Sisälläni möngertää ammottava tyhjyyden ja kaiken turhuuden tunne. Minua pelottaa ilman selkeää syytä, enkä tiedä mitä tekisin. Olo on sekava, siihen kuuluu häpeää ja tunnetta että olen todella vastenmielinen ja epäonnistunut. Olen oikeastaan hävettävän huono. Teen kaiken aina väärin, minussa on valtavasti syyllisyyden tunteita. Vatsassa vääntää, suolistoani kuristaa. Tuntuu että pitää päästä vessaan, mutta en saa ulostettua.”

”Ääni sisälläni sanoo, että olen epäonnistunut, laiska ja saamaton. Ahdistuksen tunne on vellova, se aaltoilee. Eniten se tuntuu vatsassa, mutta myös rintakehää kuumottaa ja tulee hikiaaltoja. Pelkään että joku tulee huoneeseen, alkaa huutaa ja arvostelemaan myötätunnottomasti, käy minuun käsiksi. Kukaan ei välitä, ketään ei kiinnosta auttaa, kukaan ei suojele minua. Kasvojeni lihakset jännittyy, suustani tulee tiukka viiva ja kulmat menevät kurttuun. Oman toiminnan ohjaamisesta tulee vaikeata, melkein mahdotonta, koska mikään toiminta ei palkitse. Kaikki valinnat tuntuvat vääriltä. Vaikka tekemättömät asiat pyörivät mielessä, itse elämä tuntuu tyhjältä. Kauhu nakertaa minua sisältä päin, ei ulkoa.”

Tänään minua on suorastaan suututtanut nämä traumat. En haluaisi syytellä ketään, koska mitä hyötyä siitä on? Mutta haluaisin että joku ottaisi vastuun, myöntäisi että minua on kohdeltu väärin, pyytäisi anteeksi ja olisi aidosti pahoillaan. Kertoisi että häntäkin harmittaa se, että elämästäni kuuluu niin paljon energiaa pelkän tunteiden tuulimyllyn kanssa taisteluun. Joku pahoittelisi sitä, että turvattomuuden tunteen takia, minulta on mennyt paljon hyviä tilaisuuksia ohitse, enkä todennäköisesi ikinä tulee saavuttamaan sitä tasoa, jolle minulla olisi kapasiteettia. Haluaisin että joku sanoisi, että se on elämäni on ollut epäreilua. Olisin ansainnut paljon parempaa.

Hyvinvointi Mieli

Voisiko olla kateellisten panettelua?

Olen lapsuudestani asti ollut kateellisten ihmisten ympäröimänä. En ole tätä aikaisemmin tajunnut ja HERRAN JUMALA – eihän tällaisen asian toteaminen ole laisinkaan sopivaa!

Olen itse myös niitä, jotka nauravat makeasti aina kun kateuskorttia heilutellaan selitykseksi ihmisten tökerölle käytökselle.

Mutta kyllä on oltu kateellisia, ja nimenomaan tuhoavalla tavalla.

On ihan tavallista, että työpaikalla kadehditaan, siihen suhtaudun melko neutraalisti, vaikka ei se ole kivaa – se on oikeastaan kurjaa ja ihan turhaa. Sisarkateudenkin kaikki kai hyväksyvät? Mutta miten on, kun oma äitisi on sinulle kateellinen? Entä avopuoliso – saako oma kumppani kadehtia partneriaan?

Ja mitä kateudesta seuraa parisuhteelle?

No sitä samaa paskaa mitä lapsuudenkodissa, mutta epäsuorasti ja pienemmällä mittakaavalla. Ei enää henkistä väkivaltaa ja kiusaamista, mutta vähättelyä kylläkin, ohittamista ja passiivisaggressiivista käytöstä.

o   o   o   o   o   o   o

Toisen paremmuus merkitsee kateelliselle syvää narsistista loukkausta, mikä uhkaa itsetuntoa. Taustalla on alemmuudentunteita, jotka ovat tiedostamattomia. Kateuden paljastuminen aiheuttaisi sietämättömiä mitättömyyden, avuttomuuden ja häpeän tunteita. Jäytävä kateus taas saa käyttövoimaa, kun ihminen huomaa, että toisella menee paremmin kuin itsellä. Kadehtiminen tekee vaikeaksi iloitsemisen toisen puolesta, se saattaa herättää vahingoniloa ja kiukkua.”

”Kateuden kohde ei ole tehnyt mitään väärää, hän on vain erinomainen kadehtijan silmissä ja siksi joutunut kateuden kohteeksi. Kateellinen etsii oikeutusta vihan ja kaunan tunteilleen eli kaivelee kateuden kohteen vikoja ja epäonnistumisia.”

Tämä vikojen kaivelu ja sormella osoittelu, tai ehkä enemmänkin niihin sivulauseella viittailu on aika peruskauraa.

o   o   o   o   o   o   o

”Vihan tunteet voi ulkoistaa toisiin. Viha nostaa päätään ja toisesta tulee vihollinen. ”Tällaiset kuvitelmat voivat saada jopa paranoidisia piirteitä. Ihmisellä voi olla pakonomainen tarve etsiä selityksiä pahalle ololleen. Ja kun hän ei oikein ymmärrä itseään, syy löytyy itsen ulkopuolelta.””

Toinen on tämä – oman ahdistuksen ulkoistaminen toiseen. Kun tuntee itsensä uhatuksi, niin vika on aina toisessa. Tämä voi olla jokin aivojen automaatio, mutta jos ihminen on itselleen riittävän sokea ja osittain lapsen tasolla, hän ei tunnista kyseistä defenssiä.

o   o   o   o   o   o   o

Kun pahalle ololleen löytää jonkin ulkoisen syyn, se helpottuu hetkeksi. Samalla tavalla käy, kun emme tahdo myöntää jotakin huonoa piirrettämme tai haluamme, jolloin alamme nähdä sen muissa. Kun haukumme toisia, ahdistuksemme lievittyy.

Hetkinen – täällähän minä itsekin olen haukkumassa läheisiäni ympärilläni! Onpa ironista!

o   o   o   o   o   o   o

Kateellisuuteen taipuvainen haluaa aina sitä, mitä on toisella. Halu on loputon, eikä se koskaan tyydyty, toisin kuin todelliset tarpeet. Kateuden kohdetta aletaan vihata, koska hän näyttää olevan aina parempiosainen.”Yleensä vihainen ihminen rauhoittuu, kun asiat tapahtuvat oikeudenmukaisesti. Todella kateelliselle tämä ei valitettavasti riitä, hänhän haluaa toiselta hyvän pois.”

”Kun kateuden kokija kokee itse olevansa reppana tai huono, on vaikeaa nähdä sitä, kun toinen on menestyvä ja rohkea. Henkisen puolen vajeen kokeminen, että minä olen persoonaltani jotenkin heikompi tai vajaampi, se on erittäin altista synnyttämään kateuden tunnetta. Kateellinen ja katkera voi helposti myös levittää negatiivisia tunteita ympäristöönsä sosiaalisessa kanssakäymisessä. Kateus voi myös olla henkisesti raskas taakka, jos pahoittaa mielensä kaikesta.”

Ympärilläni on edelleen mielensä joka asiasta pahoittavia, ja kyllä – toistuvasti minulta yritetään saada minua itseäni ilahduttavia asioita pois.

o   o   o   o   o   o   o

Lähteet:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kateellinen-tyokaveri-pilaa-ilon-tyosta/1856146#gs.pterobhttp://
www.mikkelinpsykoterapia.com/kosto-elaa-elatko-sina/
https://www.tehylehti.fi/fi/terveys/voimakas-viha-sumentaa-ajattelun-ja-ajaa-tyoyhteison-koston-kierteeseen
https://yle.fi/uutiset/3-9320003 

Hyvinvointi Mieli