Kestävämpää rakkautta – 5 ekotekoa häiden järjestämisessä

Rakkaus moninaisissa muodoissaan on monelle meistä se elämän suola, ja jos sitä päättää juhlistaa häiden muodossa – tai juhlia elämän kohokohtia ihan muuten vaan – on juhlien järjestäminen oiva mahdollisuus kunnioittaa ja tuoda esiin omaa arvomaailmaa ja tehdä kestäviä valintoja matkan varrella! Pari viikkoa sitten sain nauttia omista häistä, joissa budjetin lisäksi minimoitiin juhlien hiilijalanjälkeä. Jos haluat järjestää häät tai muut juhlat niin, että ne jättävät vieraiden lisäksi myös lompakon ja maapallon hyvälle mielelle, nappaa tästä viisi vinkkiä kestävään juhlintaan:

1. Valitse yhteistyökumppanit huolella. Juhlatila ja catering ovat varmaankin kaksi keskeisintä elementtiä onnistuneille juhlille. Halusimme tukea ja tuoda esiin toimijoita, jotka jakavat eettiset ja kestävät arvomme – vaikka tämä ei ole mitenkään sponsoroitu postaus, ilolla kerron, kenen kanssa me päätimme tehdä yhteistyötä. Juhlatilaksi valikoitui Tampereen keskustan Valosalonki – tiloissa toimii kahden nuoren naisen yritys Store of Hope, joka myy kehitysmaissa eettisesti valmistettuja naisten tekemiä vaatteita, koruja ja asusteita. Paikka toimii myös juhlatilana, ja meidän cocktail-henkisiin iltajuhliin se oli loistava match.

Häissä tarjottava ruoka määrittää ison siivun häiden ympäristövaikutuksista. Catering-yrityksen valinnassa meillä oli samat kriteerit, ja saimme suosituksen Helsingistä zero waste Ravintola Nollasta olla yhteydessä tamperelaiseen Katukeittiö Leidiin. Halusimme tarjota juhlissa vegaaniruokaa, joka maistuu kaikille, ja Juuson ja Lauran meille suunnittelema menu oli yksi illan kohokohdista – käsintehtyä ruokaa, jonka keskiössä on luomu- ja lähituotteet sekä puhtaat raaka-aineet. Lisäksi Juuso ja Laura ovat kartoittaneet toimintansa ja hankintaketjun hiilijalanjälkeä sekä pyrkivät tuottamaan mahdollisimman vähän jätettä. Yhteistyö toimi saumattomasti ja jokaikinen ei-vegaanivieraskin nautti ruoasta.
2. Uniikkia jälkeä: Hääpuku, sormukset ja asusteet. En ole koskaan ollut ns. perinteisten hääpukujen ihailija, ja toiveissa olikin puku, joka on vastuullisesti valmistettu, tuntuu ja näyttää hyvältä ja sitä voi käyttää myös myöhemmin. Päätin aikaisessa vaiheessa teettää pukuni tutulla ompelijalla, ja lähtökohtana puvun suunnittelulle oli isoäitini vanhat pitsiverhot. Turkulaisen Bunican Anni Kouki loihti aivan uskomattoman ihanan ja uniikin puvun minulle – pitsiverhojen lisäksi kankaat löytyivät poistomyynnistä ja tekstiilikierrätysliikkeestä, ja työ mukaan lukien säästin satoja euroja hääpukuliikkeestä ostettuun pukuun verrattuna. Jämäverhopaloista tehtiin vielä hiuskoru pisteeksi i:n päälle. Koska juhlimme kolmessa erässä, olen jo saanut käyttää pukua kolme päivää, mutta lisäksi luomus on kaksiosainen, joten sille tulee käyttöä myöhemminkin.

Korujen osalta kaikista kestävin vaihtoehto on hankkia sormukset vaikka omasta suvusta – itselläni kihlasormus on mieheni äidin vanha, ja löysin siihen täydellisesti sopivan, kierrätyskullasta valmistetun vihkisormuksen Auri Faber kultasepänverstaasta. Korujen hankinnassa on hyvä selvittää etukäteen raaka-aineiden alkuperä ja tietoja hankintaketjun vastuullisuudesta vaikka sähköpostitse, kuten tässä tapauksessa tein. Hääasusteideni osalta ainoa asia, jonka hankin uutena oli kengät, ja toivonkin, että tulevaisuudessa valikoima vastuullisesti valmistetuista juhlakengistä laajenisi. Muut korut ja asusteet lainasin siskoltani ja hankin kirpputorilta – esim. Relove Helsingissä on usein aarreaitta!

3. Mitä lahjaksi? Tässäkin blogissa on aiemmin kirjoitettu siitä, kuinka Kaikkee on. Lahjalistan avulla hääpari/juhlakalu voivat vaikuttaa siihen, millainen juhlien tavara- ja jätekuorma lopulta on. Me näimme lahjalistan myös mahdollisuutena herättää tietoisuutta häidemme vastuullisuudesta ja omista arvoistamme, ja oli upea nähdä kuinka ihmiset lähtivät tähän mukaan.

Lahjojen lisäksi juhlien jälkeen käteen jää yleensä iso pino onnittelukortteja, usein jopa sama kortti useammalta vieraalta! Pyysimmekin kutsussa kortin sijaan kaikkia vieraita tuomaan mukanaan yhden vähemmän vakavan valokuvan itsestään/seurueestaan. Juhlatilassa vieraat saivat kirjoittaa terveisensä hääparille kierrätyspaperista valmistetulle kortille, ja ripustaa kuvansa onnitteluineen pyykkipojan kanssa narulle. Tästä saimme juhliin ns. ohjelmanumeron sekä lisätwistiä juhlatilan koristeluun, ja muistoksi jäi ihana kasa valokuvia ja sydämellisiä onnitteluja. 4. Jotain lainattua – astiat, lautasliinat, koristeet ja kukat. Juhlatilan ja cateringin valinta antoi meille vapauden rakentaa juhlista sellaiset kuin halusimme (ml. juomien tarjoilu, juhlien kesto yms.), mutta se toi mukanaan myös tee-se-itse -elementin. Juhlatila tarjosi osan astioista, ja loput keräsimme perheeltä ja sukulaisilta. Lautasliinat teetimme poistotekstiilikankaasta paikallisessa nuorten työpajassa kotikaupungissani, ja niitä sitten pyykättiin juhlien välillä 🙂

Koska juhlatila itsessään oli kaunis ja valoisa, koristeiksi hankimme sukulaisilta löytyviä valopalloja, ja kukat, jotka laitoimme esiin vanhoihin mehu- ja viinipulloihin, hankimme reilu viikko ennen häitä läheisestä kukkakaupasta.

5. Nauti prosessista, uskalla tehdä omannäköistä ja pidä hauskaa. Menimme mieheni kanssa naimisiin mökin laiturilla perhepiirissä, juhlinta jatkui seuraavana päivänä ystävien kanssa cocktail-iltatilaisuudella, sekä vielä viikkoa myöhemmin vanhempieni puutarhassa perhetuttujen ja sukulaisten läsnäollessa. Kirjoittelin alkukuussa tulevasta 30 000 km:n pyörämatkastamme / ilmastokampanjasta 30 maan halki Suomesta Uuuteen-Seelantiin. Tämä meidän Handprints Project starttaa elokuussa, joten häiden järjestelyyn ei jäänyt liiemmin aikaa keväällä, vaan lopulta kolmet juhlat saatiin kasaan reilussa kahdessa viikossa. Tämä toki aiheutti ajoittain stressiä, mutta kun isot linjat eli juhlatila, catering, valokuvaaja ja musiikki olivat ajoissa kunnossa (sekä tietenkin hääyön viettopaikka, joka meillä oli ihana boutique-hotelli Lillan Tampereen Viinikassa), muut yksityiskohdat löysivät paikkansa viime tingassakin. Kaikista tärkein oivallus oli, ettei häitä tai muitakaan juhlia määritä ne järjestelyt, vaan rakkaiden ihmisten, ystävien ja läheisten läsnäolo, sekä vapautunut ja rento tunnelma. Kolmien juhlien jälkeen olo oli kaikkensa antanut, mutta päälimmäiseksi jäi kiitollisuus ja ihania muistoja. Eikä yhtään uutta tavaraa!

Lisävinkki: Hyödynnä osaaminen, joka löytyy ystävä- ja tuttavapiiristä! Meidän ihana ystävä ja valokuvaaja Tuuli Toivanen ikuisti nämä juhlat.

Millaisia vinkkejä sinulla on kestävämpien juhlien järjestämiseen? Jaa ajatuksia alle!

*

FACEBOOK / BLOGLOVIN / INSTAGRAM

Suhteet Parisuhde Tapahtumat ja juhlat Vastuullisuus

Junalla työmatkalle Eurooppaan

Olen aikaisemminkin blogissa kirjoittanut siitä, miten lentomatkustaminen on viime aikoina aiheuttanut omatunnontuskia. Matkustan työn vuoksi paljon ja keväällä lensin niin ikään työn merkeissä ulkomaille lähteneen kumppanin luokse Japaniin. Tätäkin juttua kirjoitan Sveitsissä.Koska kokonaan kotimaassa pysytteleminen ei tällä hetkellä ole mahdollista, pohdin voisiko edes osan matkoista tehdä maitse. Kun edessä oli viikon mittainen työreissu Amsterdamiin, pyysin lentojen sijaan mahdollisuutta matkustaa junalla.Usein työmatkan tekeminen junalla ei tietenkään onnistu, sillä se on hidasta ja joskus myös kalliimpaa. Hidas matkustaminen vaatiikin joustoa sekä työnantajalta (mahdollisuus tehdä etätöitä matkalla) että työntekijältä (valmius käyttää viikonloppu matkustamiseen ja maksaa matkasta aiheutuvia kuluja itse).

Aika- ja rahasyistä tuskin voin siirtyä tekemään työmatkoja vain maitse, mutta tuleville lomamatkoille aion ehdottomasti suunnata tulevaisuudessa mahdollisimman usein junalla. Sen verran positiivinen fiilis reissusta nimittäin jäi käteen.Omalla Helsinki-Kööpenhamina-Amsterdam-Antwerpen-Geneve-reissullani maksimoin perilläoloaikaa matkustamalla kahdesti yöjunalla, mikä oli jälkeenpäin ajateltuna aika raskasta – saksalaisissa yöjunissa on ahtaat penkit, paljon meteliä ja koko yön läpi käytäviä valaisevat halogeenilamput. Silmälapuista, niskatyynystä ja korvatulpista huolimatta yöunet jäivät vähiin.

Muuten junalla matkustaminen on ihanaa: matkalla voi pysähtyä paikoissa, joissa ei muuten tulisi käytyä (kuten Antwerpenissa, josta voisinkin kirjoittaa erikseen). Junassa ehtii lukea, kirjoittaa päiväkirjaa tai tehdä töitä, samalla kun huomaa maiseman muuttuvan matkan varrella. Palkitsevinta junailussa on kuitenkin seikkailun ja matkalla olemisen tuntu, jota ei lentokoneessa koe. Pienestä epämukavuudesta huolimatta tunsin matkalla suurta mielihyvää.Moni kokee junamatkan järjestämisen hankalaksi, mutta se ei nykyteknologialla ole vaikeaa. Siitä innostuneena alla muutama vinkki onnistuneeseen junamatkaan:

  1. Parhaiten juna- ja bussi-juna-yhdistelmämatkoja voi varata omio.com-saitilta. Omiolla on myös kännykkäappi, jonka ansiosta tulevat matkat ja matkaliput löytyvät helposti yhdestä paikasta. Appin kautta on myös helppo ostaa lippuja ja etsiä aikatauluja. Appin käyttäminen teki matkustamisesta todella vaivatonta. Jos et suunnittele matkustavasi lähinnä ennakkovarausta vaativilla pitkänmatkanjunilla, reissuun voi olla joskus halvempaa suunnata reililipulla.
  2. Parhaiten Suomesta Keski-Eurooppaan pääsee Tukholmasta, sillä Baltiassa ei ole juuri junayhteyksiä. Laivalla matkustaminen on kuitenkin ympäristölle yhtä haitallinen vaihtoehto kuin lentäminen. Siksi kannattaakin ottaa Helsingistä puoli kuuden aikaan lähtevä juna Turun satamaan, josta ehtii 20.55 lähtevään Viking Grace -laivaan. Grace on muita laivoja huomattavasti ympäristöystävällisempi ja lisäksi Turusta lähtevät laivat ovat perillä useamman tunnin aikaisemmin verrattuna Helsingistä lähteviin. Koska välimatka on lyhyempi, myös päästöt ovat pienemmät.
  3. Jos matkaa on tarkoitus jatkaa pidemmälle Eurooppaan, kannattaa Tukholman jälkeen pysähtyä yöksi joko Kööpenhaminaan tai Hampuriin – ellei sitten halua nukkua yötä junassa. Tukholmasta esimerkiksi Amsterdamiin junailee yhteen menoon noin vuorokaudessa. Itse lähdin illalla Kööpenhaminasta ja saavuin Amsterdamiin noin yhdeltä seuraavana päivänä.
  4. Roskatietoinen matkailija pakkaa mukaan omat eväät kestorasioissa ja täyttää oman juomapullon aseman vessassa. Matkalle kannattaa myös pakata niskatyyny, lämmin huivi ja silmälaput. Muuten junassa nukkumisesta voi vain haaveilla.
  5. Nauti matkasta! Lue se kirja, johon et ole ehtinyt keskittyä tai ala kirjoittaa päiväkirjaa. Junassa ei ole kuin aikaa, ja se on hitaasti matkustamisen parasta antia.
Puheenaiheet Matkat Vastuullisuus