Tunnista laadukas vaate

Tällä viikolla vietetään taas Vaatevallankumous-viikkoa,jonka aikana keskustellaan vaateteollisuuden ongelmista ja vaaditaan muutosta. Aihe on ollut viikon aikana taas esillä mediassa ja kannattaa esimerkiksi katsoa Ylen Aamu-tv:n haastattelu aiheesta.

Olen kirjoittanut aiheesta paljon henkilökohtaiseen blogiini, ja joitakin juttuja tulen julkaisemaan vähän päivitettyinä varmasti myös tämän blogin puolella. Vaatevallankumous-viikon kunniaksi halusin julkaista uudelleen vinkkejä laadukkaan vaatteen tunnistamiseksi. Iso osa vaatteista päätyy kaatopaikalle jo kuuden kuukauden sisällä ostopäivästä.Tämä on kestämätöntä.

Laadukas neule on napakka ja vaatteet monikäyttöisiä – niissä voi olla esimerkiksi irrotettava vuori.

Usein on vaikea tunnistaa, minkälainen on laadukas vaate, sillä vaatteita ei enää valmisteta itse ja halvan rätin tilalle on aina helppo hankkia uusi. Hinta ei myöskään aina korreloi laadun kanssa. Olen edelleen sitä mieltä, että pahiten asiakkaita petkuttavat usein ne niin sanotut ”keskihintaiset” merkit (jos vastakkain asetetaan todella kallis luksus ja halvimmat ketjumerkit), joiden odottaisi hinnan perusteella olevan laadukkaita, mutta jotka eivät käytössä kuitenkaan kestä kauempaa kuin moninkertaisesti halvempi ketjutuote. Eivät ne usein ole sen eettisempiäkään. Ei siis hairahdeta katsomaan pelkkää hintalappua!

Laadukkaassa vaatteessa nurja puoli on esittelykelpoinen. Fiilistele saumoja ja yksityiskohtia!

Luettelen videolla viisi periaatetta laadukkaan vaatteen tunnistamiseen, jotka pätevät mielestäni yhä:

  1. Ole tarkka materiaalien kanssa. Usein ajatellaan, että vain luonnonkuiduista valmistetut vaatteet ovat laadukkaita, mutta nykyään myös monet tekokuidut voivat olla kestäviä. Yksi materiaali kannattaa kuitenkin jättää kauppaan: akryyli.
  2. Testaa, että kangas on napakka. Tämä pätee etenkin neuleisiin! Laadukas neule palautuu venyttäessä nopeasti muotoonsa.
  3. Kiinnitä huomiota yksityiskohtiin. Tuntuuko kankaan laadun arvioiminen vaikealta? Kiinnitä huomiota yksityiskohtiin, kuten saumoihin, napinläpiin ja vuorikankaaseen. Laadukas vaate on myös hyvin ommeltu.
  4. Laatu painaa. Etenkin villakangastakeissa laadukas kangas on usein myös painava.
  5. Varo pörröä. Jos neuleessa on jo pientä nukkaa tai kankaan pinnassa pörröä, se tulee käytössä vain pahenemaan. Kierrä siis kaukaa!

Vaikka alla oleva pari vuotta vanha video on vähän kämäinen, oli ihana huomata,että kaikki videolla näkyvät vaatteet ovat edelleen vaatekaapin suosikkeja.Videolla juttelen vaatteista, mutta kenkien ja muiden nahkatuotteiden laadusta ja huoltamisesta lisää ensi kuussa!

Kaiken kaikkiaan kannattaa ostaa vain sellaisia vaatteita, joita oikeasti voi käyttää. Ainakin, jos on sellainen kävelevä katastrofi, kuin minä. Tomaattikeitot ovat aina rinnuksilla ja kahvit housuilla. Siksi suurimman osan vaatteista pitää olla konepestäviä tai ainakin sellaisia, että pesulassa vaikeinkin tahra irtoaa.

Unohtuiko listasta jotain? Jaa lisää vinkkejä kommenttiboksissa!

*

FACEBOOK / BLOGLOVIN / INSTAGRAM

Muoti Ajattelin tänään Vastuullisuus

Käsin tekeminen on vastalääkettä kiirekulttuurille

Niin sanottu moderni elämä perustuu kiireeseen, nopeuteen, helppouteen ja halpuuteen. Painamme töissä pitkää päivää, jotta saamme rahaa, ja niinpä meillä ei ole koskaan tarpeeksi aikaa, ja sen takia ostamme valmisruokaa tai keksiessämme tarvitsevamme jotain uutta kurvaamme hakemaan sen Ikeasta. Ja koko ajan on kiire. Ei ihmekään, että niin monia ahdistaa.

Yksi parhaista keksimistäni keinoista päästä eroon tällaisesta jatkuvasta kiireestä (tai enemmänkin jatkuvan kiireen tunteesta) on ollut opetella tekemään asioita käsin. Siis se, että valmistaa itse konkreettisia esineitä. Villalangasta sukkia, savesta lautasia. Kuivakaapista löytyvistä aineksista sämpylöitä tai piirakan. Oikein ajan kanssa, uutta opetellen, ilman että piittaa tippaakaan siitä, miten tuottavaa tai tehokasta se on.

Keramiikkakurssilla syntyi täydellisen epätäydellisiä saviesineitä.

Itse tekemisen idea villitsi minut joitakin vuosia sitten. Ensin opettelin viljelemään vihanneksia. Sitten onnistuin YouTube-videoiden avulla neulomaan villasukat sekä puolitoista villapaitaa. Keramiikkakurssilla sain aikaiseksi muutaman kelvollisen kulhon ja lautasen. Lisäksi olen tehnyt kauramaitoa, keittänyt hilloa ja kehrännyt lankaa lampaanvillasta. Ja olen saanut kaikesta tästä ihan mielettömiä kiksejä.

Nykyiseen kerskakulutus- ja kertakäyttökulttuuriimme kuuluu kaiken valmiina ostaminen, koska se on nopeaa ja helppoa, ja koska olemme unohtaneet että muitakin vaihtoehtoja on. Joitakin vuosikymmeniä sitten meille alettiin uskotella, että kaikki on saatava kaupasta, eikä itse tehty ole mitään. Ja mehän uskoimme. Parissa sukupolvessa siirryimme ostamaan vitosen vaatteita halpaketjuista ja euron lautasia Ikeasta. Ja koska tavara on nyt halpaa, sitä ostetaan paljon, ja jotta sitä voi ostaa paljon, on tehtävä paljon töitä. Ja koko ajan on kiire.

Tällaisessa kulttuurissa käsin tekeminen tuntuu riemukkaasti pystyyn nostetulta keskisormelta.

Monet ajattelevat olevansa liian kiireisiä tehdäkseen asioita itse alusta loppuun, mutta minä ainakin olen todennut oman kiireeni olevan enemmäkseen opittua, päälleliimattua: se on syntynyt koska olen sisäistänyt ajatuksen siitä, että hyvällä ja tärkeällä ihmisellä pitää olla kiire. Oikeasti minun ei tarvitsisi olla läheskään niin kiireinen kuin olen. On ollut hienoa oivaltaa, että kun perkaan feikkikiirettä pois elämästäni, voin hyvin varata illan tai parin hillonkeittelylle.

Käsin tekeminen onkin sekä vastareaktio että vastalääkettä kiirekulttuurille. Se nimittäin vähentää myös ainaisen hoppuilun aiheuttamaa stressiä. On kertakaikkisen mahdotonta multitaskata, somettaa ja säntäillä ympäriinsä samalla kun keittää sitä hilloa tai pyörittää dreijaa, kutoo tai kitkee kasvimaata. Konkreettinen, aikaavievä käsin tekeminen pakottaa väkisinkin hidastamaan.

Kiirekulttuuriin kiinni kasvaneina me taidamme toisinaan tarvita tällaista pientä pakottamista. Ja se on ihan ok. Etenkin, jos sen sivutuotteena syntyy kotitekoista, kerta kerralta vähemmän kokkareista hilloa, melkein pyöreä lautanen tai villapaita, jonka hihat ovat eri mittaiset mutta joka on muuten ihan hyvä.

*

FACEBOOK / BLOGLOVIN / INSTAGRAM

Hyvinvointi Mieli Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta