Matkalla omassa kotikaupungissa

Toukokuussa blogissa kirjoitetaan paremmasta arjesta ja pienistä valinnoista, joilla arjesta voi tehdä paitsi laadukkaampaa, toivottavasti myös kestävämpää.

Arjen näyttämönä toimii tietysti oma kotikaupunki, oli niitä sitten yksi tai useampi. Olen itse paljasjalkainen helsinkiläinen ja muutamaa ulkomaankeikkaa lukuun ottamatta asunut Helsingissä koko elämäni ajan. Rakastan kaupunkia nyt, mutta aina ei niin ollut: teini-ikäisenä olisin halunnut pois mahdollisimman nopeasti.

Oma kotikaupunki muuttuu helposti arkisten suoritusten kentäksi, jossa käydään töissä, harrastuksissa sekä ruokakaupassa ja siirrytään mekaanisesti paikasta toiseen. Arjesta irtautuakseen moni kokee, että on matkustettava pois, ja mielellään kauas kuin lähelle. Mutta entä jos matkailisikin omassa kotikaupungissa?

Kun olin teini, lähdimme joskus syyslomilla reissun sijaan yöksi hotelliin Helsingissä. Se oli ihanaa! Lomaan kuului usein myös vierailu museossa, kiertelyä keskustan myymälöissä ja illallinen ravintolassa. Samaa hommaa kuin lomillakin siis! Nykyään onneksi moni muukin on tajunnut ’staycation’-idean hienouden ja pääkaupungin hotellit pullistelevat helsinkiläisistä.

Myönnetään, että oman kotikaupungin näkeminen uudenlaisessa valossa vaatii joskus pientä vaivannäköä. On esimerkiksi mentävä siihen museoon, johon on ”aina pitänyt mennä”, muttei koskaan ole tullut lähdettyä. On mahdollisesti tunnettava itsensä hölmöksi eksyttyään oman kotikaupungin ennestään tuntemattomilla kulmilla. Ennen kaikkea on oltava valmis katsomaan omaa kotikaupunkia uudesta kulmasta.

Miten alkuun kotikaupunkimatkailussa? Alla muutama vinkki:

  1. Hotelliin meneminen on toki hintavaa etenkin Suomessa, mutta ihanaa! Puhtaissa lakanoissa ainakin katoavat arjen murheet.
  2. Harrasta asuinaluematkailua: valkkaa kaupungistasi alue, jossa et ole koskaan ollut (ellet asu pikkupaikkakunnalla, tällaisia paikkoja varmasti löytyy)! Kuljeskele rauhassa. Pysähdy kahvilaan/puistoon/ravintolaan/baariin ja nauti uuden paikan tunnelmasta.
  3. Hae apua ja vinkkejä ulkopuolelta. Helsingissä suosittelen seuraamaan esimerkiksi ihanaa Helsinki Journal –tiliä Instagramissa (@helsinkijournal). Kannattaa katsastaa myös ulkomailta Suomeen matkustaville suunnatut vinkit, vaikka niissä usein ei olekaan mitään uutta. Itse aion tutustua Helsinki-matkaoppaisiin (Monoclen matkaoppaat ovat elitistisiä, mutta parhaita) ja kaupungin ylläpitämän MyHelsinki-sivuston tarjontaan.
  4. Vietä viikonloppuisin turistipäiviä: aloita aamu kahvilassa, kiertele kirppareita, käy museossa ja varaa illalle kiva rafla – tee niitä asioita, joita haluaisit tehdä ulkomaanreissulla.
  5. Lähde opastetulle kävelykierrokselle. Helsingissä pyörii ympäri vuoden eri teemoihin liittyviä kierroksia. Vanhoistakin kulmista voi aina oppia jotain uutta.
  6. Lomalla on tärkeintä rentoutua. Älä siis stressaa tai ainakaan mene pyörimään työpaikan läheisyyteen tai tsekkaa puolivillaisesti sähköposteja. Rentoudu ja anna kotikaupungin yllättää.

Tulemme jakamaan kivoja vinkkejä Helsinkiin (ja muualle Suomeen) myös blogissa #lähimatkailua-tunnisteella. Mistä paikoista meidän pitäisi kirjoittaa? Jaa omat vinkkisi kommenttiboksissa! 

FACEBOOK / BLOGLOVIN / INSTAGRAM

Hyvinvointi Matkat Vastuullisuus

Haasta ja Seikkaile – voit löytää matkalla itsesi

Elokuussa 2019 lähden puolisoni kanssa pyöräilemään. Suomesta Uuteen-Seelantiin. Se tekee 30000 kilometriä maata (ja vettä) pitkin. Poljemme kahdenkymmenen maan läpi tapaamaan ihmisiä, yksilöitä ja yhteisöjä, jotka ovat tarttuneet toimeen ympäristön ja maapallomme hyvinvoinnin puolesta. Haluamme tuoda ihmiset ja toimijat yhteen, luoda kohtaamisia ja inspiroida rohkeita tekoja, sillä meillä kaikilla on yhteinen tavoite ja missio – rajoittaa ilmaston lämpeneminen 1,5 asteeseen, pelastaa maapallo ja siinä samalla ihmiskunta (dream big right?). Siinä sivussa kuvaamme materiaalia dokumenttielokuvaa varten ja tulemme läpikäymään sellaisen fyysisen ja henkisen myllyn, ettemme vielä tiedä mitä tulee ulos. Pariskuntana, yksilöinä, ihmisinä.

Ehkä ajattelet tätä lukiessasi, että onpa hullua. Miksi kukaan tekisi tuollaista? Tai ehkä tunnet myötätuntoa pian kipeitä istuinluitamme kohtaan tai päätät lopettaa lukemisen tähän ja siirtyä tärkeämpiin hommiin. Tai ehkäpä huomaat, kuinka jokin ääni sisälläsi kysyy, mitäköhän hullua minä voisin tehdä? Ja miksi?

Tuo miksi-kysymys on se, joka on tuonut meidät tähän hetkeen ja päätökseen. Maata pitkin matkailu ja pyöräreissailu on toki meille tuttua ennestään, mm. 2015 poljimme Suomen päästä päähän ja nyt tiedän, että Cafe Harianna Sodankylän ja Ivalon välissä tarjoilee maailman parhaita vohveleita järvimaisemalla, ja että keskellä yötä voi polkea täydessä auringonpaisteessa ja silti olla aivan jäässä. Sekä sen, että rakastan pyörämatkailun tuomaa vapauden tunnetta, ja että toimimme puolisoni kanssa parhaiten yhteen kun edessä on haastava tilanne, joka pitää ratkaista.

Tärkein prosessi tässä taustalla on kuitenkin ollut se oman elämän ja oman itsen tarkastelu. Kuka minä olen, mitä minä haluan ja mikä on minulle tärkeää? Se on tapahtunut niin ympäristötietoisuuden lisääntymisen ja kestävän elämäntavan opettelun kautta, ja lähtenyt nousukiitoon coaching-ammattiin kouluttautumisen kautta (asiasta lisää nettisivuillani). Kaikki tämä on tuonut mukanaan hitaampaa, tiedostavampaa elämää, jossa on todella paljon enemmän merkityksellisiä kohtaamisia ja aitoja keskusteluja muiden ihmisten ja ystävien kanssa kuin ennen.

Oman elämän tarkastelussa ja seuraavan seikkailun etsinnässä nämä kolme kysymystä vievät varmasti oikeaan suuntaan:

  1. Mikä sinua kiinnostaa, innostaa, herättää tuntemaan?
  2. Mitä vahvuuksia, kykyjä ja osaamista sinulla on?
  3. Mihin maailman tarpeeseen sinä haluat vastata?

Nämä kysymykset kysyin itseltäni kaksi vuotta sitten, ja tässä ollaan, valmiina polkemaan maailman toiselle puolelle ja kampanjoimaan ilmaston puolesta. Jos haluat olla matkassa mukana ja kuulla lisää, tervetuloa ensi sunnuntaina 5.5.2019 Helsinkiin Maata pitkin -matkamessuille: https://www.facebook.com/events/1225749654216536/. Siellä starttaa tämä projekti Tarinalavalla n. klo 15! Ja voi meitä somessakin seurata @handprintsproject – tervetuloa mukaan reissuun!

Miltä oma seuraava seikkailusi näyttää ja tuntuu? Jaa ajatuksia kommenttiboksissa!

FACEBOOK / BLOGLOVIN / INSTAGRAM

Hyvinvointi Oma elämä Matkat Vastuullisuus