Pohdintoja vaihdosta

Alun perin ajatuksenani oli perustaa vaihtoblogi, kirjailla ylös kokemuksia tulevan kevään ajalta itselleni muistiin ja samalla kavereille jaettavaksi. Kirjoitan myös päiväkirjaa, mutta ajattelin, että blogissa vaihtoon liittyviä asioita tulisi kuitenkin pohdittua hieman eri tavalla, perehdyttyä johonkin yhteen asiaan kerrallaan puhtaan tajunnanvirran sijaan. Hetken harkinnan jälkeen loin blogilleni sivun Bloggeriin, jonne ehdin lopulta kirjoittamaan yhden varsinaisen postauksen Itävallassa ollessani (jota en muuten edes jakanut silloin kuin ihan muutamalle kaverilleni). Kyseisen tekstin olen kirjoittanut maaliskuun alussa, silloin kun korona oli vielä kaukainen ajatus. En vielä tuolloin osannut arvatakaan, että virus tulisi keskeyttämään vaihtoni, vaikka se olikin jo aivan nurkan takana. Ajattelinkin jakaa silloiset pohdintani nyt myös tänne.

to 5. maaliskuuta 2020

Latailemaan akkuja Seefeldiin

Istun junassa, aurinko paistaa täydeltä taivaalta ja horisontissa kohoaa Alpit. Ei hullumpi torstaiaamupäivä! Suuntana on Seefeld in Tirol, käsittääkseni Itävallan paras murtomaahiihtokohde, on siellä ainakin muutamat Olympialaiset ja MM-kisat järjestetty. Odotankin innolla että pääsen Alppimaisemiin vetelemään murtsikkaa! Kavereilla oli omat menonsa tulevalle viikonlopulle, joten hetken harkinnan jälkeen päätin lähteä itsekseni hiihtämään loppuviikoksi.

Viihdyn todella hyvin pitkiäkin aikoja yksin, ja tarvitsen melko paljon aikaa ihan vain omien ajatusteni kanssa. Akkuni latautuvat aina parhaiten silloin, kun pääsen olemaan itsekseni ja pohtimaan milloin mitäkin. Tyypillinen introvertti siis. Kuitenkin vielä hotellia varatessakin mietin, että iskeeköhän kamala koti-ikävä kun olen muutaman päivän yksin, jolloin kaikenlaisille tunteille on enemmän tilaa nousta pintaan. Totesin kuitenkin, että Alpit oli yksi isoimmista syistä lähteä juuri Itävaltaan, joten tilaisuus täytyy käyttää hyväksi!

Nyt lähdön koittaessa olen todella tyytyväinen, että pienestä pelosta huolimatta päätin lähteä omalle minilomalle. Olen kotiutunut jo hyvin Linziin, ja olo alkaa olla kaiken kaikkiaan rauhallisempi kuin parin ensimmäisen viikon aikana. Vähitellen pystyy jäsentämään mitä kaikkea tässä onkaan tapahtunut. Viimeiset kolme viikkoa, samalla siis vaihtoni ensimmäiset kolme viikkoa, ovat olleet melkoista pyöritystä. Samalla kun erilaiset tapahtumat, reissut ja uudet maisemat uusien kavereiden seurassa on ollut todella kivaa, on jatkuva sosiaalisuus ja uuden omaksuminen ollut myös aika väsyttävää. Tuleva viikonloppu onkin kaivattu mahdollisuus latailla rauhassa akkuja ennen seuraavia viikonloppuja, jotka ovat täynnä reissuja isolla porukalla. Joita niitäkin toki odotan innolla!

Koen tarvitsevani keskimääräistä enemmän aikaa yksin. Jo näiden muutaman viikon aikana olen moneen kertaan kieltäytynyt lähtemästä museoon, bileisiin tai milloin minnekin minne muut ovat lähteneet, koska en vain ole jaksanut. Silti menoja ja tekemistä on riittänyt, ja moneen olen lähtenyt myös mukaan, vaikken olisi aina välttämättä jaksanutkaan.

Mielestäni onkin ihan ok olla sanomatta kaikkeen kyllä, myös vaihdossa uusien kokemusten ja loputtomien mahdollisuuksien keskellä! Toki mahdollisimman moneen kannattaa lähteä mukaan, mutta myös omia rajojaan kannattaa kuunnella. Helposti lähtee muiden mukana vähän kaikkeen, ja jos ei lähde, tulee ehkä olo että jää jostain todella hauskasta ja tärkeästä paitsi. Lisäksi etenkin vaihtoon lähtemisessä mentaliteetti on usein se, että nyt tehdään ja koetaan mahdollisimman paljon kun täällä kerran ollaan. Jatkuvasta sosiaalisuudesta helposti väsyvälle, myös siis minulle itselleni, saattaa kuitenkin olla vaikeaa löytää tasapaino uusien kokemusten ja oman jaksamisen välillä.

Itselleni on ollut tähän mennessä yllättävänkin helppoa sanoa ei ja ottaa aikaa itselleni jos siltä on tuntunut. Yksi iso tekijä on varmaankin täältä löytynyt tiivis kaveriporukka, jonka ansiosta en pelkää jääväni ulkopuolelle vaikka en jokaisiin bileisiin lähtisikään. Toisaalta olen ollut nuorempana taipuvainen miellyttämään muita omien kiinnostuksenkohteideni kustannuksella. Olenkin tietoisesti harjoitellut kuuntelemaan itseäni ja tekemään valintani sen mukaan mitä itse oikeasti haluan. Tähän kiinnitän myös edelleen aktiivisesti huomiota, etenkin taas täällä kaiken uuden keskellä. Lisäksi lähdin vaihtoon sillä ajatuksella, että tuleva kevät on nyt ennen kaikkea aikaa minulle itselleni työ- ja kandistressien jälkeen. Teen täällä pääasiassa niitä juttuja, joista nautin ja saan hyvän olon. Tiedän mikä on minulle tärkeää ja mikä taas ei, jolloin on helppoa sanoa ei niille ei-niin-tärkeille menoille jos voimavarat on vähissä.

Tämän viikonlopun hiihtoreissu onkin juuri sitä mistä tiedän todella nauttivani, ja samalla saan energiaa olla taas sosiaalinen kun palaan Linziin!

Kuva kyseiseltä viikonlopulta, ladun varrelta Seefeldistä.
Hyvinvointi Opiskelu Syvällistä

Vaihtokevään keskeytyminen

Tästä piti tulla elämäni kevät, aikaa minulle itselleni, irtiotto kaikista velvollisuuksista Suomessa. Olin harkinnut opiskelijavaihtoa pitkään. Minulle oli iso juttu, että edes uskalsin lähteä. Pelkästään hakuprosessiin ja käytännön asioiden hoitoon oli mennyt yli vuosi. Olin juuri kotiutunut uuteen maahan, saanut arjen rullaamaan. Olin saanut ystäviä, päässyt porukkaan mukaan, löytänyt paikkani uudessa ympäristössä helpommin kuin ikinä ennen. Meille oli syntynyt ihana yhteisöllisyys vaihtarien kesken, mikä ei ole itsestäänselvyys. Kalenteri oli täynnä reissusuunnitelmia niin Itävallan sisällä kuin ympäri Eurooppaakin. Oli tulossa laskettelureissuja Alpeille niin omatoimisesti kuin Erasmuksenkin puolesta. Nyt se kaikki on vaihtunut valtavaan pettymykseen.

Viimeiset kaksi viikkoa on mennyt enemmän ja vähemmän sumussa. Tunteet ja ajatukset ovat olleet jatkuvaa vuoristorataa, ja kaiken tapahtuneen käsittely on edelleen täysin kesken. Ensin alkoi tipahdella tietoja koronan leviämisestä ja vaikutuksista sähköposti ja uutinen kerrallaan. Epätietoisuus tulevasta täytti mielen. Välillä olin valmis lähtemään saman tien takaisin Suomeen, välillä taas vakuutuin siitä, että pysyn Itävallassa. Monta kertaa päivässä tuli jokin uusi tieto, joka sai harkitsemaan lähtemistä uudelleen, vaikka juuri hetki sitten olin päättänyt jäädä. Itkin ja viestittelin asiasta läheisille, en tiennyt mitä tehdä. Myöskään kotiyliopistostani ei annettu suositusta suuntaan eikä toiseen. Järkevä ajattelu ei ollut siinä tunnemyrskyssä mahdollista. Ajatus lähdöstä tuntui yhtä raskaalta kuin ajatus jäämisestä.

Lopulta, kun mm. ravintolat suljettiin ja ulkona liikkumista alettiin rajoittaa, totesin, että minulle paras ratkaisu olisi lähteä takaisin Suomeen. Samaan aikaan Suomen hallitus kehotti kaikkia suomalaisia palaamaan takaisin ja Itävallan lentokentät aiottiin sulkea. Oli viimeiset hetket lähteä, kun se vielä oli mahdollista. Olin taistellut ajatusta vastaan, en halunnut luovuttaa. Samanlaista se karanteeniarki olisi missä vain. Monet kaverit olivat jäämässä, miksi siis en jäisi minäkin? Päätös oli todella vaikea. Ymmärsin kuitenkin, että en kestäisi sitä epävarmuutta, jos jäisin jumiin vieraaseen maahan. Suomessa olisi edes jonkinlainen käsitys siitä, miten asiat toimivat ja mitä voi tapahtua, vaikka epävarma tilannehan tämä on kaikkialla. Suomessa voin kuitenkin kommunikoida äidinkielelläni ja ymmärrän mitkä ovat ne viralliset tahot, joiden ohjeita kuunnella. Suomessa voin myös luottaa terveydenhuollon tasoon. Kaikki tämä tuttuus tuo edes vähän turvaa, jota kaiken epävarmuuden keskellä nyt todella kaipasin.

Viimeinen ilta Linzissä oli ihana ja kamala. Kiipesimme kavereiden kanssa 13 kerroksisen asuntolamme katolle katsomaan auringonlaskua. Myöhemmin yöllä, samalla katolla tähtitaivaan alla, halattiin ja itkettiin hyvästit.

Nyt olen ollut Suomessa reilun viikon, ja vähitellen alan nähdä myös kaiken sen, mikä on hyvin. Pystyn jatkamaan Itävallan opintoja etänä, eikä tämä kevät ole muutenkaan kriittinen valmistumiseni kannalta. Minulla oli Suomessa koti valmiina, oikeastaan kaksikin, mihin palata ja poikaystävä lentokentällä vastassa. Isoin osa vaihdossa saamistani ystävistä ovat suomalaisia, hyvästit eivät onneksi olleet lopulliset. Välillä osaan jo olla kiitollinen edes siitä kuukaudesta, jonka sain Itävallassa ja vaihtarikuplassa viettää. Tiedostan, että kaikesta huolimatta olen onnekkaassa asemassa. Eiköhän tästäkin vielä selvitä!

Puheenaiheet Opiskelu Syvällistä