Vinkit tasapainon ylläpitämiseen arjessa

Yhteiskunnassa, jossa ärsykkeitä tulee koko ajan ja joka suunnalta, on helppo polttaa itsensä loppuun – ja usein uupuminen tapahtuukin salakavalasti. Jo sortuneita rakenteita on paljon vaikeampi korjata kuin ennaltaehkäistä tällaisen tilan syntyminen.

Vaikka joogaretriitti tai mökkiviikonloppu ovat ihania tapoja hemmotella itseä, todelliset avaimet tasapainoon löytyvät arjen pienistä teoista ja tekemättä jättämisistä. Pyrin aina joogaretriiteilläni jakamaan teidän kanssanne itse toimiviksi kokemiani työkaluja ja inspiraatiota arjen tasapainon ylläpitoon ja olen jo aikaisemmin jakanut täällä blogissanikin vinkit tasapainoiseen arkeen, mutta mielestäni tämä aihe on niin tärkeä, ettei siitä voi puhua liikaa, joten tässä päivitetty lista tasapainoa omaan elämääni tuovista tekijöistä.

Ensiksikin; jotta voisimme välttää uupumisen, tai jopa burn outin, syntymisen, on kehon kuuntelu ja sen opettele äärimmäisen tärkeää. Toinen mielestäni merkityksellinen seikka on sen oivaltaminen, että tasapaino ei ole pysyvä tila vaan harjoitus, jota tulee ylläpitää. Siihen liittyy kehon viesteille herkistyminen ja rehellinen itsen kuuntelu.

  • Mene luontoon. Tutkimusten mukaan jo lyhyt oleilu luonnossa edistää hyvinvointia.
  • Liikunta. Löydä laji josta oikeasti tykkäät. Uskon, että jokaiselle löytyy jokin mieluinen urheilulaji. Pidä liikunnassa mielessä lempeys ja leikkimielisyys – liikunnan ei tarvitse olla vakava asia tai suorittamista.
  • Meditaatio ja hengitysharjoitukset. Meditaatio ei tarkoita tunnin hiljaa istumista vaan jo viiden minuutin tietoisen läsnäolon harjoitus rauhoittaa mieltä. Ole tässäkin asiassa armollinen itsellesi. Jos sinulle tuottaa vaikeuksia tehdä meditaatiota yksin, voit esimerkiksi tutustua yogoben meditaatioharjoituksiin videokirjastossa.

  • Asia, jonka usein yhdistän meditaatioon on yksinkertainen, tähän hetkeen ankkuroiva ”olen tässä” –mantra: hengitä nenän kautta. Lausu itsellesi hiljaa mielessä ”olen” jokaisella sisäänhengityksellä ja ”tässä” uloshengityksellä. Toista tätä hengityksen säestämää mantraa hetken ajan tai laita puhelimen ajastin hälyttämään 10–15 minuutin kuluttua.
  • Aidot kohtaamiset. Olemme aina tavoitettavissa. Tiedämme, mitä ystävä teki viikonloppuna somen kautta – meidän ei tarvitse edes vaivautua kysymään tätä häneltä. Mutta kuinka suuri osa tästä on oikeaa vuorovaikutusta ja aitoa yhteyttä vahvistavaa kohtaamista? Järjestä aikaa ystävyyssuhteiden ylläpitoon – vaikkapa videopuheluiden kautta nyt poikkeusaikoina.

  • Yksin oleminen. Tällöin on mahdollista olla rehellinen omalle itselle ja kuulla oman sydämen ääni ulkoapäin tulevien odotusten ja vaatimusten sijaan. Itsen ja oman kehon kuuleminen ja kuunteleminen ovat hyvinvoivan arjen perusta.
  • Luovat tauot. Luovuus ja uusien ideoiden syntyminen tarvitsee tilaa. Lahjoita itsellesi joka päivä luova tauko, mitä se sinulle ikinä merkitseekään; esimerkiksi tanssihetkeä tai joogamatolle astumista niin, että annat kehon kertoa miten se haluaa liikkua, kirjoittamista, maalaamista, tai vaikkapa rauhallista kävelyä luontopolulla.
  • Kalenterin käyttö; se paitsi auttaa meitä muistamaan tärkeät asiat, mutta sinne voi ja pitäisikin mielestäni merkata myös , työ– ja opiskeluasioiden ohella oman ajan hetket. Tyhjä oleminen. Arjen hulinassa ja suorittamiseen kannustavassa yhteiskunnassa kun niin kurjan usein priorisoimme tekemisen olemisen sijaan (human BEING, ei human doing! (;).
  • Säännöllinen nukkumaanmenoaika ja iltojen rauhoittaminen. Rauhoita sänky nukkumiseen ja laita puhelin pois hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa. Ota kännykän tilalle sänkyyn hyvä kirja. Mun omat lukuvinkit iltoja varten; Suon Villi Laulu (AH, rakastuin tähän – ei ole turhaan kehuttu romaani), Elizabeth Girlbertin kirjat (sopivan kepeitä mutta samalla syvällisiä viisauksia sisältäviä;  itselläni tällä hetkellä juuri Gilbertin uusin kirja The City of Girls), Norwegian Woods & Naiset joita ajattelen öisin).

  • Löydä oma voimapaikka. Mene riittävän usein sinne, missä sinun on helppo hengittää. <3

En todellakaan ole täydellinen edellä mainituissa asioissa – niin kuin ei varmasti kukaan meistä. Mutta voimme harjoitella näitä taitoja yhdessä. Mitkä ovat sun keinojasi ylläpitää arjen tasapainoa?

Ihanaa viikonloppua sinulle! <3 (kuvat Sri Lankalta, kuvaaja: Matti Keski-Kohtamäki)

@annamariyogax 

30.11 Täydenkuun Taika -onlinemeditaation ja intuitiivisen liikkeen paketti tilattavissa puhelimeen

26.–28.2.2021 Itsen kohtaamisen joogaretriitti Nuuksiossa

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *