Rattailla New Yorkissa
Ennen matkaa mieltämme askarrutti kaikkein eniten se, miten liikkuisimme lapsen kanssa New Yorkissa. Metrolla tietysti, mutta missä välineessä lapsi kiikkuisi mukana?
Edellisen kerran, kun olimme kaupungissa, tyttö oli vajaan vuoden ikäinen, ja häntä kannettiin paikasta toiseen kantorepussa. Silloin hän myös viihtyi repussa ja saattoi ottaa vaikkapa museokäynnin aikana siinä hyvät päiväunetkin.
Kantorepun käyttäminen jäi sinne viime kevättalveen, ja Rouvan palattua töihin reilu vuosi sitten aloimme liikkua pelkästään rattailla.
Kokeilin joitain viikkoja sitten, voisiko kantorepun ottaa uudelleen käyttöön niin, että tyttö roikkuisikin selän puolella. Ei onnistunut. Hän jäi repun kanssa niin matalalle, ettei nähnyt repusta juuri mitään, ja hän alkoi huudella pian: ”Pois. Pois. Pois.” Okei, kokeillaan sitten jotain muuta.
Hankin Huuto.netistä sekä kantorinkan että hyvin pieneen tilaan menevät Lille Trold -matkarattaat. Harkittuamme asiaan vielä toisen kerran, päätimme lähteä matkaan ilman kantorinkkaa pelkillä matkarattailla, sillä rinkka alkoi tuntua turhan järeältä ratkaisulta kaupunkioloihin. Ja täytyy kyllä sanoa, että en ole vielä kertaakaan kaivannut kantorinkkaa.
Sanoisin jopa, että nämä 25 eurolla ostetut käytetyt matkarattaat ovat olleet vuoden paras ostos.
Kaupungissa on periaatteessa helppo liikkua rattailla lukuun ottamatta metroasemia. Suurimmalla osalla asemista ei ole hissejä eikä edes liukuportaita, joten rattaat lapsineen on yksinkertaisesti kannettava portaita ylös ja alas.
Minulle tämä ei ole ongelma, mutta Rouva ei sitä kyllä yksin tekisi, vaikka Lille Troldit hyvin kevyet ovatkin. Kapeissa portaissa, kuten asuintalossamme, toisen pitää ottaa lapsi syliin, ja toinen kantaa pelkkiä rattaita.
Ravintoloissakaan rattaat eivät ole ongelma. Ne menevät niin pieneen tilaan, että ne voi työntää vaikka penkin alle tai jättää kokoon taitettuna johonkin nurkan taakse.
Yhteenvetona siis: yksi pieni lapsi ja yhdet pienet rattaat OK. Useamman lapsen ja isompien rattaiden kanssa liikkuminen kaupungissa olisi kyllä jo hankalampaa.
Kuvat ovat Chelsean High Linelta (http://www.thehighline.org/). Sinne pääsee hissillä, ja siellä voi myös turvallisesti poistua rattaista.