Aika tarkistaa vakuutukset – osa 2

Niinhän siinä sitten oli käynyt niin kuin jotkut lukijoistani epäilivät: vakuutusyhtiöni chättineuvoja oli antanut minulle väärää tietoa.

Kyse on siis reilu viikko sitten kirjoittamastani jutusta, jossa aivan aidosti luulin, että lapsellamme ei ole ollut neljään vuoteen voimassa olevaa matkustajavakuutusta, sillä vakuutusyhtiöni asiakasneuvoja minulle näin väitti. Hän jopa lähetti minulle linkin matkustajavakuutuksen tuotekuvaukseen, jossa lukee aivan selkeästi, että jokaisella matkustajalla, myös lapsilla, on oltava oma vakuutuksensa.

Mitä hän ei tullut tarkastaneeksi oli, että vakuutuksemme on vuodelta 2012, ja se todella kattaa myös vanhempien mukana matkustavat lapset. Vuoden 2013 jälkeen myydyissä vakuutuksissa lapset eivät enää kuulu vanhempiensa vakuutukseen.

Eipä tainnut olla kyseinen neuvoja muutenkaan aivan kokeneimmasta päästä. Yritin selvittää häneltä siinä samalla, miksi tyttömme hoitokuluvakuutus on hinnaltaan 440 euroa, kun syntymättömälle lapselle se maksoi puolet vähemmän. Hän osasi kehottaa vain tutustumaan vakuutusteni tietoihin verkkopalvelussa, mutta en nähnyt niissä juuri mitään eroa. Ja itse asiassa uudessa ja edullisemmassa vakuutuksessa enimmäiskorvaus oli vielä suurempi.

Soitin lopulta vakuutusyhtiöön ja esitin saman kysymyksen puhelinneuvojalle. Kävi ilmi, että tyttömme hoitokuluvakuutus oli sekin vanha tuote, ja uusi terveysvakuutukseksi nimetty vakuutus todella on käytännössä yhtä kattava kuin vanha hoitokuluvakuutus, mutta sen hinta on alle puolet hoitokuluvakuutuksesta. Tytöstä piti tietysti tehdä uusi terveysselvitys, ja jos hänellä olisi diagnosoitu joitain kroonisia sairauksia, ne saattaisivat jäädä uuden vakuutusturvan ulkopuolelle.

Nyt tietysti ihmettelen kahta asiaa: Ensinnäkin, mikä ihme on chättineuvojan funktio, jos hän ei osaa vastata kysymyksiin ja antaa jopa väärää tietoa. Toisekseen, mistä ihmeestä minun olisi pitänyt saada tieto siitä, että maksamme aivan turhaan yli tuplahintaa lapsemme vakuutuksesta? Nyt se kävi ilmi puolivahingossa, kun otin vakuutusta toiselle lapselle.

Nyt ainakin tiedän sen, että on näemmä erittäin suotavaa kerran vuodessa soittaa vakuutusyhtiöön ja pyytä asiakasneuvojaa tarkastamaan kaikki vakuutukset ja kertomaan, onko jonkin vakuutuksen tilalle tullut jokin korvaava ja edullisempi tuote.

Työ ja raha Lapset Vanhemmuus Raha
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.