Evita – Jyväskylän teatteri ei ole koskaan kuulostanut näin upealta!

Syksyn kulttuurikierrokseni ulottui myös Jyväskylään, kun kuulin Jyväskylän kaupunginteatterin tuovan ohjelmistoonsa Andrew Lloyd Webberin Evita-musikaalin. Musikaalin on ohjannut Jukka Keinonen. Olen kyllä nähnyt Evitan aiemminkin, mutta tämä oli ensimmäinen kerta, kun Jyväskylän teatteri esittää Lloyd Webberiä. Halusin siis todistaa itsekin tämän merkkitapauksen ja otin mukaan myös tyttäreni.

Evita on tositapahtumiin perustuva tarina, joka kertoo Eva Perónista os. Duarte (Saara Jokiaho / Anna-Maija Oka). Hän tulee tunnetuksi Argentiinan presidentin, Juan Peronin (Paavo Honkimäki) puolisona ja kansan rakastamana hyväntekijänä, mutta kuolee syöpään vain 33-vuotiaana. Evan suosio saavuttaa niin käsittämättömät mittasuhteet, että hänen kuolemansa jälkeen Evitana tunnettu Eva yritetään julistaa jopa pyhimykseksi.

Evitan tarina alkaa Evan hautajaisista, joista siirrytään Evan nuoruuteen, jossa Eva haaveilee muutosta Buenos Airesiin. Tarinaa kuljettaa eteenpäin Che Guevara (Miika Laakso), toinen argentiinalainen legenda, joka ei kuitenkaan todellisuudessa ole koskaan tuntenut Evaa. Che paitsi kertoo Evan tarinaa myös kritisoi sitä, miten Evaa pidetään hänen kuolemansa jälkeen pyhimyksenä.

Tarinan mukaan Eva kiipi sekä näyttelijäksi että Buenos Airesin seurapiireihin reittä pitkin, ja musikaali antaakin hänestä kuvan enemmänkin häikäilemättömänä pyrkyrinä. Mikä sitten on totta ja mikä musikaalin sanoitukset tehneen Tim Ricen ja käsikirjoituksen pohjalla olevan kirjan tekijän tulkintaa on toinen asia.

Musikaalina Evita on poikkeuksellinen, sillä se on läpilaulettu, eli esityksessä ei puhuta juuri lainkaan. Dialogin sijaan tarinaa viedään eteenpäin useilla soolonumeroilla ja varsinkin kertoja Chen äänellä. Musikaalin tunnetuimmat kappaleet ovat varmasti kaikille tuttu Don’t Cry for Me Argentina, Another Suitcase in Another Hall sekä vuoden 1996 Evita-elokuvaa varten sävelletty ja alun perin Madonnan esittämä You Must Love Me, josta on tullut myös osa näyttämöversiota.

Jyväskylän kaupunginteatterin toteutus on erittäin hyvä! Jyväskylässä on selvästi panostettu viime vuosina näyttelijöihin, jotka ovat myös erinomaisia laulajia, ja oli niin suuri ilo kuunnella kaikkia pääosia. Evitan roolissa on kaksoismiehitys, ja näin esityksen, jonka pääosaa esitti Saara Jokiaho. Tiesin Jokiahon upeaksi laulajaksi, ja tässä roolissa hän pääsi todella näyttämään parastaan. Niin teki myös Chen roolin esitänyt Miika Laakso.

On mainittava myös tangolaulaja Agustin Magaldin roolissa näytellyt Sami Ulmanen, jonka ääni oli varsinaista hunajaa, sekä koko ensemble, joka oli suorastaan häkellyttävän hyvä. Sanoisin jopa, että laulun suhteen musikaalin miehitys oli paras ja tasaisin, jota olen koskaan kuullut Jyväskylän kaupunginteatterissa, ja kaikissa isoissa rooleissa nähtiin vieläpä Jyväskylän teatterin omaa henkilökuntaa! Laulajia säestää kymmenhenkinen orkesteri, eli sointi on muutenkin vallan komeaa.

Annina Nevantauksen lavastus on melko pelkistetty, ja lavaa hallitsee kaksi isoa seinäelementtiä. Lavalla on siis paljon tilaa Jouni Prittisen koreografioille. Sari Suomisen puvustus on juuri ajankuvaan sopiva, ja Eva säkenöi paljettipuvussaan presidentin palatsin parvekkeella juuri niin ikonisesti kädet ilmaan ojennettuina kuin kuuluukin.

Musikaali ei ole varsinaisesti koko perheen esitys, ja tarina oli oman 11-vuotiaani mielestä synkkä. Hän myös oli järkyttynyt ymmärtäessään, ettei esityksessä puhuta lainkaan. (Olin ehkä aktiivisesti unohtanut kertoa tämän.) Mutta minä en tästä lannistu, vaan raahaan häntä jatkossakin mukanani musikaalikatsomoihin.

Suosittelen lämpimästi, ainakin aikuisempaan makuun. Ja kannattaa lähteä pidemmästäkin matkaa!

Kuvat: Jiri Halttunen

Kulttuuri Teatteri

Agatha Christien legendaarinen Hiirenloukku on vihdoin Helsingissä!

Agatha Christien Hiirenloukku on saapunut Helsingin Kaupunginteatterin Arena-näyttämölle Hakaniemeen!

Alun perin radiokuunnelmaksi kirjoitettu näytelmä on pyörinyt Lontoossa koronataukoa lukuun ottamatta yhtäjaksoisesti vuodesta 1952, ja sitä on esitetty West Endissä liki huikeat 30 000 kertaa.

Vaikka olen ollut kiinnostunut Hiirenloukusta Lontoon-matkoillani, musikaalit ovat vieneet voiton. Nyt kun näytelmä tarjoiltiin vihdoin Helsingissä suomeksi esitettynä, halusin nähdä sen ehdottomasti.

Tarina on hyvin klassinen Christie-mysteeri: joukko toisilleen ennalta tuntemattomia ihmisiä on jumissa lumimyrskyn saartamassa majatalossa. Radiossa kerrotaan, että Lontoossa on tapahtunut murha, ja tekijää ei ole saatu kiinni. Lumimyrskyn keskeltä paikalle rämpii poliisi, joka varoittaa, että on painavat syyt epäillä, että majatalon asukkaista joku on vaarassa joutua murhaajan seuraavaksi uhriksi. Koska talo on eristyksissä muusta maailmasta, murhaajan on oltava joku talossa oleskelevista ihmisistä.

Hahmot ovat jokainen omalla tavallaan hieman epäilyttäviä, ja kaikki tuntuvat piilottelevan jotain salaisuutta. Majatalon omistajapariskunnalla Molliella ja Gilesilla (Elina Keinonen ja Severi Saarinen) vaikuttaa ainakin alkuun olevan puhtaat jauhot pussissaan.

Nuori Christopher (Sauli Suonpää) puolestaan tuntuu erikoiselta heti ensitapaamisesta. Utelias Majuri Metcalf (Risto Kaskilahti) ja hotellin omistajia kyykyttävä Rouva Boyle (Helena Haaranen) ovat majatalon seuraavat vieraat. Asiakkaiksi saapuvat myös neiti Leslie Casewell (Sanna-June Hyde) ja lipevä Herra Paravicini (Santeri Kinnunen), todella epäilyttäviä hahmoja hekin.

Kun lumimyrskyn läpi paikalle löytää vielä lontoolainen poliisi Trotter (Joel Hirvonen), porukka on kasassa. Sitten vaan odotellaan, pääseekö joku hengestään ja seurataan majatalossa jumissa olevien henkilöiden välisten suhteiden kehitystä. Enempää juonesta ei viitsi paljastaa, ja loppuratkaisua ei tietenkään ole soveliasta kertoa.

Näytelmä on pienimuotoinen, ja tarina tapahtuu yhdessä huoneessa ilman lavasteiden vaihtoa. Se sopii intiimille Arena-näyttämölle erinomaisesti. Visuaalinen ilme ja äänimaailma ovat 1950-luvulta. On muuten hauskaa, että esitys on samassa teatterissa ja osin samoilla näyttelijöillä kuin kovasti Hiirenloukkua muistuttava farssi Näytelmä joka menee pieleen.

Tarina ei ole läheskään parasta Christietä, mitä olen nähnyt (tv:ssä), enkä osaa selittää, miksi juuri tästä teoksesta on tullut Lontoossa vuosikymmenestä toiseen jatkava suursuosikki. Jälkikäteen ajateltuna juonessa on aukkoja ja yhteensattumuksia, joille ei anneta selitystä. Se on kuitenkin tiiviisti otteessaan pitävä, viihdyttävä, hauska ja tietysti jännittäväkin. Ja oli hauskaa vihdoin nähdä tämä legendaarinen näytelmä!

Tämän nähtyäni suosittelisin kuitenkin Lontoon-matkaajien katsovan Hiirenloukun Helsingissä ja suuntaavaan West Endissä johonkin musikaaliin.

Lippu saatu Helsingin kaupunteatterilta.

Kuvat: Kuva Otto-Ville Väätäinen

Viime aikoina olen nähnyt myös seuraavat näytelmät:

Kulttuuri Teatteri