Musta laatikko – syksyn liput nyt myynnissä

Helsingin sanomien tuottama Musta laatikko -pyörii jälleen Kansallisteatterissa, ja tällä kertaa esityksiä nähdään myös Tampereen Teatterin ja Turun kaupunginteatterin lavoilla. Helsingin ja Turun esitykset on jo loppuunmyyty, mutta lippuja Tampereelle näyttää olevan vielä saatavilla.

Musta laatikko - Helsingin sanomat

Nyt onkin siis aika toimia, jos haluat nähdä seuraavan Mustan laatikon ensi lokakuussa. Syksyllä esityksiä Kansallisteatterissa on vain neljä, ja iso osa lipuista on jo myyty. Yksi esitys syksyllä on myös Turussa.

Jos et tiedä lainkaan, mistä on kyse, kerrataan, että Musta laatikko on Helsingin Sanomien tuottamaa livejournalismia. Kahdeksan Hesarin toimittajaa tai valokuvaajaa kertoo tositarinan jostain enemmän tai vähemmän ajankohtaisesta aiheesta. Aiheet voivat olla aivan mitä tahansa, mikä tekee esityksestä yllätyksellisen ja kiehtovan.

Me olimme katsomassa esitystä keskiviikkona ystävämme Hannan kanssa hänen puolisonsa, Esa Liljan kutsumana.

Musta laatikko - Helsingin sanomat

Esa on yksi esityksen tuottajista, on aiempina vuosina myös juontanut esityksiä ja tällä kertaa esitti avausnumeron Suomen sellutuotannon renessanssista. Hän oli tutustunut siihen, miten paperin tuotannon romahdettua sellusta on alettu kehittää aivan uusia tuotteita ja miten selluinnovaatioissa on hyvin merkittävää potentiaalia koko Suomelle.

Musta laatikko - Helsingin sanomat

Esitys oli tasapainen kokonaisuus, jossa oli sekä yhteiskunnallisempaa että viihteellisempää sisältöä.

Valokuvaaja Sami Kero kertoi roadtripistä halki Syyrian sota-alueiden. HS:n ilmastokirjeenvaihtaja Piia Elonen muistutti siitä, miten ilmastonmuutos ei ole jotain, joka tapahtuu tulevaisuudessa vaan jotain, jonka merkit ovat nyt jo arkea. Hän myös muistutti näin vaalien alla siitä, että nyt on aika katsoa, mitä puolueet ja kansanedustajaehdokkaat ajattelevat ilmastoasioista.

Heini Maksimainen oli tutustunut lapsettomuuden yleistymiseen ilmiönä ja kirjoittanut kirjan Vauvattomuusbuumi. Hänen esityksensä käsitteli lapsettomuutta vanhusten näkökulmasta. Jussi Konttinen puolestaan raportoi kahden vuoden ajan elämästä Siperiassa ja kertoi nyt, millaista hänen lapsillaan oli siperialaisessa kyläkoulussa ja päiväkodissa.

Toisella puoliajalla politiikan ja talouden toimittaja Pekka Mykkänen kertoi, mitä hän oppi EU:sta ja EU-uutisoinnista kirjeenvaihtajana Brysselissä. Loppuun saatiin vielä keveämpiä aihetta, kun Merituuli Saikkonen jakoi suomalaisten ajatuksia omista ”ohuista, liukkaista ja lättänöistä” hiuksistaan. Lopuksi vielä Vesa Sirén kertoi tietokoneavusteisesta klassisen musiikin säveltämisestä, ja esityksessä kuultiin vielä livenä nuoren pianistin esittämää Sibeliusta – sekä aitoa että tietokoneen luomaa.

Kylläpä olikin jälleen mielenkiintoisia ja hauskoja puheenvuoroja, ja kaikki puhujat esiintyivät kuin tekisivät sitä työkseen!

Esityksen jälkeisillä jatkoilla teatterin lämpiössä suurin vetonaula oli Esan selluämpäri, jossa oli hypisteltävänä aitoa sellua.

Musta laatikko - Helsingin sanomat

Itse hankin jo liput lokakuulle. Suosittelen lämpimästi sinullekin.

 

Edellisen kerran kerroin Mustasta laatikosta näin.

Puheenaiheet Uutiset ja yhteiskunta

Uutta Angry Birds -peliä pukkaa

Olen yrittänyt kirjoittaa blogiini jo useampana päivänä jotain, ihan mitä vain. Olen kuitenkin ollut niin uppoutunut työasioihini, että aivokapasiteettia ei ole riittänyt mihinkään muuhun. Erityisesti viimeisen kahden viikon aikana työt ovat vaatineet poikkeuksellisen paljon huomiota myös iltaisin ja viikonloppuisin. Ja syy on tässä.

Angry Birds POP 2

Voin vihdoin kertoa projektista, jonka parissa olen työskennellyt lähes vuoden ajan, ja se on Rovion uusi kupla-ammuskelupeli, Angry Birds POP 2. Työskentelen pelin tuottajana, ja viimeisen kuukauden ajan olemme valmistelleet tiimin kanssa peliä soft launchia varten: hioneet käyttöliittymää ja korjanneet bugeja, jotta peli on saatu julkaisukelpoiseen kuntoon.

Ja nyt olemme saaneet pelin julkaistua, ja se on  jo saatavilla Suomessa Google Playssa ja Appstoressa. Julkaisu on kuitenkin vasta niin sanottu soft launch, joka tehdään vain muutamassa maassa, ja pelin kehitystä jatketaan vielä useampi kuukausi ennen kuin pelin voidaan sanoa olevan valmis.

Peli on kupla-ammuskelupeli, josta on haluttu tehdä muihin bubble shootereihin verrattuna strategisempi ja vähemmän taitoon perustuva. Tärkeä elementti pelissä ovat hahmot, ja peliin tuodaan joukko lintuja ja possuja, joilla jokaisella on yksilöllinen voimansa. Hahmoja voi vielä päivittää, jolloin niiden voimat kasvavat. Ja parempia hahmoanimaatioita saa myös hakea mobiilipeleistä!

Pelissä on tällä hetkellä pelattavaa päiväksi tai muutamaksi. Kenttiä on 150 ja hahmoja 6. Kovin moni asia on vielä työn alla, joten en voi sanoa, että peli olisi miltään osin valmis, ja esimerkiksi käyttöliittymää hiotaan vielä paljon.

Soft launchin aikana testataan ja hiotaan paitsi pelin ominaisuuksia ja kenttien sisältöjä, myös markkinointimateriaaleja ja käyttäjähankintaa yleisesti.

Onhan tämä aika jännittävää, varsinkin pelin tuottajana. Kaikenlaisia pieniä ongelmia on korjailtu viikon varrella useampaan otteeseen, ja juuri kun kaiken on pitänyt olla valmista, on huomattu uusia ongelmia. Nyt voidaan kuitenkin hetkinen ottaa vähän rennommin ja suunnata katseet kohti huhtikuun töitä. Nekään eivät tekemällä lopu.

Mutta onpa kivaa, että nyt ei tarvitse enää salailla ja kuiskutella tästä projektista. Siellä se on jo, julkisesti saatavilla. Palataan siis asiaan! Voin kertoa jatkossa vähän vapautuneemmin pelin tekemisestä, joten kysele ihmeessä, jos jokin yksityiskohta kiinnostaa!

Työ ja raha Työ